بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴
ضرورت حمایت دولت از کشاورزان با کمک ابزارهای بورس کالا

اجازه ندهید ثمره کشاورز با داس دلالی درو شود!

حقیقتی تلخ که طی سال های اخیر ثمره زحمت قشر ضعیف و آسیب پذیر کشاورزان را با داس بی عدالتی درو کرده و پیامدهای نامطلوب آن به نوعی به یک بیماری فلج کننده مبدل شده تا کمر تولید کننده را خم کند.
کد خبر : ۱۷۰۰۰۷
نویسنده :
کیوان فر

نمی شود از دلالی و واسطه گری سخنی گفت؛ اما سراغ محصولات کشاورزی نرفت. بازاری پر سود و البته پر حاشیه برای واسطه گری که نیاز روزانه مردم به محصولات آن اهمیت این بازار را صد چندان می کند. حال آنکه وجود دلالان و واسطه های فراوان در این حوزه طی سال های اخیر سر و صدای زیادی به پا کرده و افزون بر گرانی و نوسانات شدید قیمت ها، مشکلاتی را نیز برای کشاورزان به دنبال داشته و عدالت را به مسلخ می برد.

حقیقتی تلخ که طی سال های اخیر ثمره زحمت قشر ضعیف و آسیب پذیر کشاورزان را با داس بی عدالتی درو کرده و پیامدهای نامطلوب آن به نوعی به یک بیماری فلج کننده مبدل شده تا کمر تولید کننده را خم کند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در این میان اما برنامه و طرح های بورس کالای ایران جهت ایجاد رونق معاملاتی برای محصولات کشاورزی در تلاش بوده تا به تدریج و از طریق به کارگیری طرح ها و ابزارهای مختلف از جمله طرح قیمت خرید تضمینی و یا گواهی های سپرده کالایی ناکارآمدی های بازار سنتی محصولات کشاروزی همچون نوسانات کاذب قیمت ها، عدم شفافیت ها و وجود واسطه ها را مرتفع کرده و به معاملات شفافیت، نظم و انسجام بهتری ببخشد.

بدین ترتیب به گفته کارشناسان با تحقق این هدف، سود واقعی تولید محصولات کشاورزی به جیب کشاروز و تولید کننده اصلی سرازیر شده و با کوتاه شدن دست دلالان و واسطه ها، رعایت عدالت نمود واقعی تری به خود خواهد گرفت.

در این رابطه، وجود پتانسیل های فراوان در بورس کالا در کنار تنوع محصولات کشاورزی و اهمیت این حوزه در زندگی مردم همگی می تواند به دولت این فرصت را ارایه کند تا به این بازار مدرن اعتماد بیشتری کرده و با توسعه بورس کشاورزی به نارسایی های بازار سنتی پایان دهد.

هر چند در این حوزه به دلیل سابقه نه چندان طولانی بازار محصولات کشاروزی در بورس کالا همچنان موانعی برای رونق بورس کشاورزی و نا آگاه بودن کشاورزان و دست اندرکاران این بخش با ساز و کار بورس، هنوز به جایگاه و نقش واقعی بورس کالا در این زمینه دست نیافته ایم.

حال آنکه به دلیل وجود محصولات کشاورزی با دارا بودن کیفیت جهانی در کشور می توان با کمک و حمایت دولت جهت اعتماد هر چه بیشتر به ساز و کارهای بورس کالا به این هدف مهم دست یافت تا بورس کالای ایران در بازارهای جهانی به عنوان یکی از تعیین کننده های اصلی قیمت محصولات شناخته شود.

اما در این شرایط واسطه ها و دلالان قدرتمند مانع از شکسته شدن انحصار در بازار کشاورزی به ویژه در خصوص محصولاتی همچون زعفران، پسته، برنج و چای و سایر محصولاتی می شوند که سود هنگفتی را برای آنها به همراه دارد.

البته تعاملات خوبی که اخیراً بین دولت و وزارت جهاد کشاورزی با بورس کالای ایران جهت اجرای طرح قیمت خرید تضمینی ذرت و جو شکل گرفته و یا انتشار گواهی سپرده کالایی گندم که یکی از تأمین مالی های بزرگ در حوزه محصولات کشاورزی به شمار می رود، می تواند راه را برای رسیدن به هدف اصلی یعنی کمک به تولید و حمایت از تولید کننده، هموارتر سازد.

این در حالی است که تداوم و گسترش بازارهای سنتی و دوری از بورس ها موجب می شود اتفاقاتی که به دلیل حضور دلالان و واسطه ها در فاصله بین تولید محصولات تا عرضه آنها به مصرف کننده نهایی رخ می دهد، برای هیچ یک از دو طرف معامله نفعی نداشته باشد.

زیرا واسطه ها با خرید محصولات با قیمت ارزان از کشاورزان و فروش آن با قیمت های بالاتر به عرضه کننده نهایی و در نهایت مردم، سبب کاهش درآمد کشاورزان شده و پیامدهای ناگوار دیگری همچون مهاجرت کشاورزان به شهرها و خروج بخشی از نیروی فعال این بخش از فرآیند تولید را در پی دارد که این موارد هیچ کدام به نفع اقتصاد کشور نیست. مصرف کننده نهایی هم در برخی موارد به دلیل افزایش بی رویه قیمت ها توسط دلالان، توان خرید خود را از دست می دهد.

از این رو شایسته است دولت و در رأس آن وزارت جهاد کشاورزی با استفاده از پتانسیل های موجود در بورس کالا این اجازه را به دلالان و واسطه ها ندهد که ثمره زحمت ماه ها فعالیت کشاورزان را یک شبه با داس خود درو کنند!


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر