بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵
با بررسی بازدهی صنایع و شرکت ها در مهر ماه امسال

پر بازده ترین و کم بازده ترین صنایع بورس معرفی شدند

در مهرماه سال جاری عواملی همچون رشد قیمت جهانی فلزات اساسی، افزایش بهای جهانی نفت و انتشار برخی اخبار مثبت پیرامون روند اجرای مذاکرات و توافقات دو شرکت بزرگ خودرو ساز داخلی یعنی ایران خودرو و سایپا با خودروسازان خارجی موجب شد تا بار دیگر توجه به سرمایه گذاران به بازار سرمایه جلب شود و بورس اندکی از سکون و روند نزولی که طی شهریور ماه بر آن حاکم شده بود، فاصله بگیرد.
کد خبر : ۱۷۰۰۰۸
نویسنده :
جمشیدی

روند معاملات سهام شرکت ها در بازار سرمایه طی مهر ماه امسال نسبت به ماه قبل از آن بهتر بود و پس از گذر از دوره تسویه اعتبارات شرکت های کارگزاری و همزمان با آن نزدیک شدن به زمان انتشار گزارش های عملکرد شش ماهه نخست امسال بسیاری از سهام شرکت ها با اقبال فعالان بازار سرمایه مواجه شدند و بموجب آن رشد قیمتی را تجربه کردند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در مهرماه سال جاری عواملی همچون رشد قیمت جهانی فلزات اساسی، افزایش بهای جهانی نفت و انتشار برخی اخبار مثبت پیرامون روند اجرای مذاکرات و توافقات دو شرکت بزرگ خودرو ساز داخلی یعنی ایران خودرو و سایپا با خودروسازان خارجی موجب شد تا بار دیگر توجه به سرمایه گذاران به بازار سرمایه جلب شود و بورس اندکی از سکون و روند نزولی که طی شهریور ماه بر آن حاکم شده بود، فاصله بگیرد. در این بین اعلام تعدیل مثبت سود برآوردی برخی از شرکت ها امیدواری ها برای بهبود شرایط کلی بازار سرمایه را بیش از پیش تقویت کرد.

بر اساس اطلاعات موجود، طی دوره مورد بررسی شاخص کل بورس با رشد حدود دو هزار واحدی وارد مدار 78 هزار واحدی شد و در حالی که بورس بازدهی مثبت 3.6 درصدی را محقق ساخت، صنعت محصولات چرمی به واسطه رشد 30 درصدی تک سهم فعال در آن یعنی گروه صنعتی ملی در نماد "وملی" به عنوان پر بازده ترین صنعت شناخته شد و در کنار آن صنایعی همچون دستگاه های برقی، فعالیت های کمکی به نهادهای واسط مالی و فنی و مهندسی هر یک با ثبت بازدهی مثبت 12 درصدی در جایگاه صنایع پر بازده قرار گرفتند. همچنین گروه های استخراج کانه های فلزی، استخراج ذغالسنگ و چاپ هر یک با تحقق بازدهی مثبت 11 درصدی در جایگاه های بعدی نشستند.

این در حالی است که صنعت استخراج گاز با کسب بازدهی منفی حدود سه درصدی به عنوان کم بازده ترین صنعت مطرح شد. علاوه بر این، گروه هایی همچون مخابرات، کانی غیر فلزی، سایر حمل و نقل، چند رشته ای صنعتی و بیمه با کسب بازدهی منفی یک تا دو درصدی در ردیف های بعدی قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش، در خصوص سهام شرکت های فعال در بازار سرمایه شرکت هایی همچون مواد ویژه لیا، قند تربت جام، ماشین سازی نیرومحرکه، کابل البرز و لبنیات پاک از جمله مجموعه هایی هستند که طی معاملات مهر ماه سال جاری عنوان پر بازده ترین سهم بورس را از آن خود ساختند.

پر بازده ترین و کم بازده ترین صنایع بورس معرفی شدند

در مقابل اما، شرکت های سیمان ایلام، پرمیت، پتروشیمی اصفهان، بانک مهر اقتصاد و ایرانیت جزو سهام شرکت هایی هستند که بیشترین افت ارزش سهام را به ثبت رساندند.

پر بازده ترین و کم بازده ترین صنایع بورس معرفی شدند

در پایان این گزارش می افزاید، طی مهر سال جاری داد و ستد بیش از 22 میلیارد و 771 میلیون سهم ارزشی به مبلغ بیش از 56 هزار و 115 میلیارد ریال رقم زده است.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر