بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۲
کد خبر : ۱۷۰۰۲۷

ایستانیوز:معاون سابق نظارتی بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که درخصوص بانک‌هایی که در خطر ورشکستگی قرار دارند، چه راهکاری باید اندیشیده شود، گفت: در این زمینه بهترین راهکار این است که در مرحله اول، افراد در سمت‌های مختلف در کار بانک‌ها دخالت نکنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)،حمید تهرانفر با اشاره به اینکه اجازه تاسیس بانک‌های جدید برای بهبود رقابت در بازار بین‌بانکی بود، به تازه‌های اقتصاد گفت: بانک کوچک به دلیل نوع عملکرد از مدیران کارآمدتری برخوردار بوده و تعدد بانک‌ها موجب ایجاد فضای رقابتی در شبکه بین‌بانکی می‌شود.
تهرانفر در پاسخ به این سوال که یکی از مواردی که در برنامه اصلاح نظام بانکی به آن توجه شده، بحث ادغام بانک‌هاست؛ این بحث بر چه اساس و مبنایی صورت می‌گیرد، گفت: تعداد بانک‌ها در کشور به نسبت جمعیت زیاد نیست و یکی از مهم‌ترین دلایل شکل‌گیری و گسترش موسسات غیرمجاز پولی، تعداد اندک بانک‌ها در ایران بود. البته در حال حاضر حدود ۲۲ هزار شعبه بانکی در کشور وجود دارد و قابل تصور است که اگر تنها یک بانک با ۲۲ هزار شعبه داشته باشیم و انحصار منابع مالی در بانک‌های دولتی باشد، این وضعیت مطلوب نخواهد بود.
وی افزود: از آنجا که بانک کوچک به دلیل نوع عملکرد از مدیران کارآمدتری برخوردار است و تعدد بانک‌ها در کشور نیز موجب ایجاد فضای رقابتی در شبکه بین‌بانکی می‌شود، درنتیجه این امر روی کیفیت خدمات و نوآوری تاثیر بسزایی دارد.
معاون سابق نظارتی بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش تعداد بانک‌های خصوصی منجر به این پدیده نخواهد شد که این موسسات پولی با جمع‌آوری وجوه مردم در سطح جامعه تنها هدف رونق کسب‌ و کار خود را دنبال کنند، گفت: چنین اتفاقی نخواهد افتاد و تنها ترس در این خصوص موجب بروز برخی مشکلات در روند صدور مجوز بانک‌های خصوصی شده است.
وی افزود: تاسیس بانک‌های خصوصی با تلاش‌های فراوان نوربخش به بار نشست و هدف از تشکیل این موسسات پولی، خصوصی‌سازی در این بخش بود، زیرا اگر تمام بانک‌ها دولتی و منابع آنها در اختیار دولت بود، وضعیت شبکه بانکی به‌‌مراتب بدتر از شرایط فعلی بود، زیرا تجربه نشان داده دولت مدیر خوبی نیست و نمی‌تواند موثر عمل کند.
تهرانفر گفت: با توجه به اهمیت خصوصی‌سازی، فعالیت بخش خصوصی باید در کشور پذیرفته شود، زیرا بانک به‌‌مثابه یک کالای لوکس نیست که تمام افرادی که در این بخش فعالیت می‌کنند، اجنبی و با هدف خروج منابع مالی داخلی به خارج از کشور به این حوزه وارد شده باشند. این طرز تفکر ناصحیح و تنها تصوراتی است که در جریان ایجاد بانک‌های خصوصی به وجود آمده است.
وی اضافه کرد: از آنجا که جریان تشکیل و رقابت بانک‌ها در کشور دستاوردی نیست که به‌ راحتی به‌ دست آمده باشد، بنابراین اگر بخواهیم اوضاع را به‌ صورت قبل برگردانیم، تنها صورت‌مساله را حذف کرده‌ایم و مشکلات در این بخش از جایی دیگر درز می‌کند. وضعیت فعلی به‌‌مراتب بهتر از گذشته نه‌‌چندان دوری است که کشور در انحصار بانک‌های دولتی بود که کارکرد موثری هم نداشتند. البته انتقادهای مناسبی از نحوه فعالیت بانک‌های خصوصی می‌شود و باید این موسسات پولی برای عملکرد بهتر خود را اصلاح کنند، بنابراین در این مسیر اجازه تاسیس بانک‌های جدید برای رقابت و رونق بیشتر در بازار بین‌بانکی یک الزام است.
تهرانفر در پاسخ به این سوال که درخصوص بانک‌هایی که در خطر ورشکستگی قرار دارند، چه راهکاری باید اندیشیده شود، گفت: در این زمینه بهترین راهکار این است که در مرحله اول، افراد در سمت‌های مختلف در کار بانک‌ها دخالت نکنند. مجلس شورای اسلامی از یک سو و شورای پول و اعتبار از طرف دیگر، دیدگاه‌های مخصوص به خود را در نحوه فعالیت شبکه بانکی کشور دارند و اکثر اعضای شورای پول و اعتبار سهم‌خواه و هرکدام از منابع بانکی به دنبال سهم بیشتری برای بخش خود هستند و اولویت افراد عضو این شورا در تصمیم‌گیری برخورداری از بانک‌های سالم نیست، زیرا اگر روند فعالیت بانکی مناسب و درست باشد، به‌ صورت خودکار می‌تواند بار تامین مالی بخش‌های مختلف اقتصاد را به دوش بکشد. هنگامی‌ که تصمیمات براساس فعالیت اصولی بانک‌ها سازماندهی نمی‌شود و مصوبه‌های غلط که مغایر با اصول حرفه‌یی بانکداری و به ضرر شبکه بانکی است اتخاذ و اجرایی می‌شود، لطمات جبران‌نا‌پذیری به بدنه شبکه بانکی کشور وارد می‌شود که امروز شاهد آثار بیرونی آن در نظام بانکی هستیم. وی افزود: در برخی مواقع حتی قوانین و مصوبه‌های نهادهای ناظر در تضاد با یکدیگر هستند و بانک‌ها در اجرای این مصوبه‌ها سردرگم می‌شوند. برای عملکرد درست در نظام بانکی، باید سایه تمام این رفتارهای نادرست از شبکه بانکی برداشته شود تا این بخش از اقتصاد بتواند با قدرت به فعالیت خود ادامه دهد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴
ورشکستگی صندوق های بازنشستگی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۲
ورشکستگی بانکها از کجا اب میخورد؟
از دزدیها و حقوقها و پاداشهای نجومی و مافیایی که تمام شرکتها و بانکها را در اختیار گرفته..باید مثل چین این مدیران دزد را اعدام کرد.
محمدرضا
ROMANIA
يکشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱
1 کار آمریکا است
2 کار دشمن است
3 کار بیگانگان است
4 همه موارد
عدد مورد نظر را به شماره معاون سابق پیامک کنید