بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲
بر اساس روند بازار سرمایه طی یکسال اخیر انجام شد:

بررسی چهار متغیر اثر گذار در بورس/ بورس 95 بهتر از بورس 94

طی سال اخیر بخصوص سه ماهه پایانی سال گذشته بموجب برخی از عوامل که به عنوان محرک هایی برای ایجاد رونق در بازار سرمایه عمل کردند، موجی از تقاضا برای خرید سهام در این بازار شکل گرفت و شور و جنبشی میان سهامداران جهت تزریق نقدینگی به این بازار و داد و ستد سهام شرکت ها ایجاد شد. پدیده ای که از یک سو موجب افزایش متغیرهایی همچون دفعات، حجم و ارزش معاملات شد و از سوی دیگر بازدهی مثبت را عاید سهامداران کرد.
کد خبر : ۱۷۰۰۵۰
نویسنده :
جمشیدی

بازار سرمایه طی یک سال اخیر افت و خیزهای فراوانی را پشت سر گذاشت و متأثر از اتفاقاتی که در حوزه سیاسی، اقتصادی و نیز وضعیت سودآوری شرکت ها رخ داد، بسیاری از متغیرهای بازار سرمایه دستخوش تغییراتی شدند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، طی سال اخیر بخصوص سه ماهه پایانی سال گذشته بموجب برخی از عوامل که به عنوان محرک هایی برای ایجاد رونق در بازار سرمایه عمل کردند، موجی از تقاضا برای خرید سهام در این بازار شکل گرفت و شور و جنبشی میان سهامداران جهت تزریق نقدینگی به این بازار و داد و ستد سهام شرکت ها ایجاد شد. پدیده ای که از یک سو موجب افزایش متغیرهایی همچون دفعات، حجم و ارزش معاملات شد و از سوی دیگر بازدهی مثبت را عاید سهامداران کرد.

بر این اساس، در این گزارش در نظر داریم تا روند صعودی یا نزولی متغیرهای مذکور را طی دوره زمانی یعنی از ابتدای سال جاری تا مهر ماه همان سال نسبت به دوره مشابه سال گذشته بررسی کنیم که نتایج حاصل از این بررسی حاکی از رشد دفعات، حجم و ارزش معاملات بازار سرمایه است.

دفعات معاملات

بر اساس اطلاعات موجود، از ابتدای سال 94 تا پایان مهر ماه همان سال بیش از هشت میلیون و 575 هزار دفعه معامله در بازار سرمایه انجام شده که این رقم با رشد 55 درصدی در دوره مشابه سال جاری به 13 میلیون و 259 هزار دفعه معامله رسیده است.

حجم معاملات

علاوه بر این، در حالی طی سال گذشته بیش از 108 میلیارد و 876 میلیون سهم مورد داد و ستد قرار گرفته که در دوره مشابه سال جاری حجم معاملات حدود 186 میلیارد و 627 میلیون سهمی در بورس رقم خورده است. بر این اساس می توان گفت حجم معاملات در دوره مورد بررسی یعنی طی معاملات هفت ماهه سال 95 نسبت به دوره مشابه سال گذشته 71 درصد افزایش داشته است.

ارزش معاملات

ارزش معاملات نیز در دروه مورد بررسی افزایش چشمگیری داشته، به طوریکه ارزش معاملات بازار سرمایه از 230,226 میلیارد ریال به 428,818 میلیارد ریال ارتقاء یافته است. بر این اساس می توان گفت رشد 86 درصدی ارزش معاملات در دوره مذکور به ثبت رسیده است.

همچنین میانگین ارزش روز بازار نیز مورد برسی قرار گرفته که درصد تغییر آن در جدول ذیل قرار دارد.

بررسی چهار متغیر اثر گذار در بورس/ بورس 95 بهتر از بورس 94

در کنار موارد مذکور در صورتیکه بخواهیم بازدهی بازار سرمایه را در این مدت بررسی کنیم در می یابیم که بورس در جریان معاملات هفت ماه ابتدایی سال 94، کمتر از یک درصد بازدهی مثبت بدست آورده، حال آنکه این مقدار در دوره مشابه سال جاری 8.68 درصد محاسبه می شود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۹
خیر در 95 ما در سهام گروه سایپا 50درصد در ضرریم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۵
سلام در این امار نقش اوراق وبلوک حساب نشده