بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵
طی روز جاری همایش بررسی چالش های قراردادهای مشارکت و ابزارهای مالی سرمایه گذاری در صنعت نفت با همکاری وزارت نفت و شرکت ملی نفت در سالن کوشک وزارت نفت برگزار شد.
کد خبر : ۱۷۰۰۹۱
نویسنده :
یارمحمدی

طی روز جاری همایش بررسی چالش های قراردادهای مشارکت و ابزارهای مالی سرمایه گذاری در صنعت نفت با همکاری وزارت نفت و شرکت ملی نفت در سالن کوشک وزارت نفت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، طی این همایش معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران اظهار داشت: تاکنون 10 تفاهم نامه با شرکت های بین المللی امضا شده و به زودی 6 تفاهم نامه دیگر نیز امضا می شود.

غلامرضا منوچهری در ادامه افزود: برنامه ریزی ها برای برگزاری مناقصه های توسعه میدان های نفتی و بخش بالادستی انجام شده است. شرکت های خارجی در توسعه میدان های بزرگ محور خواهند بود اما در اجرای این طرح ها باید از شرکت های ایرانی استفاده کنند.

وی افزود: شرکت های ایرانی در قراردادهای جدید می توانند به عنوان طرف اصلی یا راهبرد در توسعه میدان های متوسط و کوچک حضور داشته باشند و در کنار خود از شرکت های خارجی استفاده کنند.

در ادامه وزیر نفت در رابطه با کلیات قراردادهای مشارکت در صنعت نفت گفت: 7 تا 8 هزار میلیارد دلار ثروت نفتی در زیر پاهای ما در کشور وجود دارد که در صورت اجرای قراردادهای جدید نفتی و طرح های بازیافت تا 12 هزار میلیارد دلار قابل افزایش است.

بیژن زنگنه در ادامه افزود: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده باید در برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور بیش از 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت نفت شود که 130 میلیارد دلار آن برای بخش بالادستی می باشد.

وی با بیان اینکه نفت موتور محرکه سرمایه گذاری و توسعه کشور است، تأکید کرد: سرمایه گذاری در این صنعت باید با اقتصاد ملی پیوند داشته باشد.

زنگنه با بیان اینکه با اجرای قراردادهای جدید نفتی صدها هزار شغل در کشور ایجاد خواهد شد، افزود: در فاینانس باید 80 درصد کالا و خدمات از خارج تأمین می شد اما در قراردادهای جدید نفتی اینگونه نیست و تا صد درصد قابل تأمین از داخل است.

این مقام مسئول در حاشیه این همایش در جمعی از خبرنگاران درباره مذاکره با ونزوئلا افزود: در دیدار رئیسان جمهور ایران و ونزوئلا درباره بازار نفت و پیوستن غیر اوپک در طرح جدید گفت و گو شد.

وی درباره دیدار وزیران انرژی روسیه و عربستان درباره بازار نفت ابزار امیدواری کرد و گفت: دو طرف باید بتوانند به تفاهم برسند و کشورهای غیر عضو اوپک و روسیه با اعضای اوپک مشارکت داشته باشند.

وزیر نفت در رابطه با آماده سازی قراردادهای جدید نفت گفت: هنوز این متن نهایی نشده و مراحل پایانی را می گذارند.

زنگنه با بیان اینکه اکنون در حال بررسی تـأیید صلاحیت شرکت های خارجی هستیم، افزود: هفته گذشته برخی شیطنت رسانه ای کردند با این ادعا که وزارت نفت تنها شرکت های خارجی را تأیید صلاحیت می کند، این در حالی است که تأیید صلاحیت شرکت های داخلی پیش از این انجام شده و 11 شرکت تأیید شده اند.

در ادامه این همایش امیر حسین زمانی نیا، معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی با بیان اینکه شرکت های نفتی بین المللی آماده سرمایه گذاری در ایران شده اند، گفت: مسائل سیاسی، جناحی و صنفی به حدی بر قراردادهای جدیدی نفتی تأثیر گذار بود که حدود یک سال طول کشید تا دوباره این قراردادها اجماع حاصل شود.

وی ادامه داد: پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک باید برای امضای قراردادهای جدید آمادگی می داشتیم اما به علت شرایط سیاسی، به درازا کشید.

وی با بیان اینکه سیاست زدگی دست های صنعت نفت را بسته است، گفت: تمایل شرکت های خارجی برای همکاری با ایران نه به دلیل ذخایر نفت و گاز کشور بلکه به این دلیل است که وجهه ایران در سطح بین الملل در حال تغییر است و بازده سرمایه گذاری در پروژه های صنعت نفت کشور مطلوب می باشد.

زمانی نیا ادامه داد: هم اکنون ارزیابی شرکت های بین المللی برای حضو در مناقصه قراردادهای نفتی ایران آغاز شده و در حال انجام است.

معاون وزیر نفت در امور بین الملل در انتهای سخنان خود از انجام مذاکرات جدی با شرکت های روسی، چینی و اروپایی خبر داد.

مدیرعامل فرابورس ایران در انتهای این همایش با اشاره به ساختار تامین مالی پروژه های نفت و گاز ایران گفت: صکوک مشارکت پروژه های زیرساختی نفت و گاز، پتروشیمی، صکوک اجاره بر مبنای دارایی های فیزیکی موجود یا برای خرید دارایی های سرمایه ای، صکوک مرابحه تامین سرمایه در گردش بنگاه ها و پروژه ها، صکوک منفعت بر مبنای درآمدهای آتی پروژه ها و صکوک استصناع پروژه های زیرساختی نفت و گاز و پتروشیمی از جمله ابزارهای کارآمد این حوزه است.

امیر هامونی در ادامه افزود: در تامین مالی مبتنی بر سرمایه تاسیس صندوق های سرمایه گذاری از جمله صندوق های جسورانه و اختصاصی موضوعیت می یابد.

وی تامین مالی را از چالش های اساسی رشد اقتصادی ایران برشمرد و افزود: تا کنون در حوزه تامین مالی مبتنی بر سرمایه، شرکت های زیادی وارد بازار اول و دوم فرابورس و بازار سرمایه شده اند.

وی اظهار داشت: پذیرش و عرضه در بازارهای اول و دوم فرابورس ایران یا بورس اوراق بهادار تهران، و همچنین پذیرش و عرضه در بازار شرکت های کوچک و متوسط فرابورس ایران از دیگر روش های تامین مالی مبتنی بر سرمایه در این بازار خواهد بود.

هامونی در ادامه از شروع فعالیت موسسات بین المللی رتبه بندی اعتباری در کشور خبر داد و گفت: در آینده نزدیک این رتبه بندی به کمک تصمیمات سرمایه گذاران خارجی خواهد آمد و یکی از ریسک های بازار سرمایه ایران بدین ترتیب پوشش داده می شود.

مدیرعامل فرابورس پوشش ریسک نرخ ارز را نیز از الزامات سرمایه گذاری خارجی در کشور ذکر کرد و گفت: برنامه ما این است که بتوانیم این سرمایه گذاری را هج کنیم تا شرکت های خارجی با اطمینان خاطر کافی وارد بازار سرمایه کشور شوند.

وی همچنین استفاده تخصصی از تأمین سرمایه ها را از جمله پیش شرط های اصلی در این بخش دانست و گفت: اجتهاد شخصی در این بخش لزوماً به نتیجه مورد نظر منجر نمی شود.

هامونی توصیه کرد: سرمایه گذاران با توجه به ظرفیت خوبی که در تأمین سرمایه ها تحت نظارت بازار سرمایه شکل گرفته از نگاه تخصصی آنها استفاده کنند در غیر این صورت پروژه ها ممکن است از توجیه بیفتد یا در زمانی طولانی به نتیجه برسد.

وی در پایان به برخی نوسانات بیش از حد انتظار در صنایع پالایشی اشاره کرد و گفت: برای حفظ شفافیت صنعت پالایشی راهی جز این نیست که محصولات و فراورده های آن در بورس انرژی و کالایی معامله شود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۳
درمورد حقوقی و فروش آن در پترول هم گزارش تهیه کنید