بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۹
مستطيل شيشه اي تالار

شیوع نوسانگیری در بورس

فعالان بازار سرمایه در جریان معاملات روز جاری شاهد افزایش عرضه سهام در اغلب نمادها بودند و بموجب آن صف خرید تشیکل شده در برخی از نمادها همچون "خاهن" و "کطبس" که چند روزی است ادامه دارد، طی معاملات امروز متعادل شد و در این بین "کطبس" از صف خرید سهام به صف فروش رسید.
کد خبر : ۱۷۰۰۹۲
نویسنده :
جمشیدی

با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 95.08.02 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 0.7 واحد کاهش به رقم 54907 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 102 واحد کاهش عدد 170986 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 5 واحد کاهش به رقم 27672 واحد رسيد.

همچنین در این روز "شپنا" با 55 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "کگل" با 32 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 2 واحدکاهش به رقم 829 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 2635 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 5848 میلیارد ریال رسید.

معاملات روز جاری بازار سرمایه بر خلاف روز گذشته با روند نزولی ارزش سهام اغلب شرکت ها سپری شد. بطوریکه امروز شاخص کل بورس حدود 17 واحد کاهش یافت.

بر اساس گزارش بورس نیوز، فعالان بازار سرمایه در جریان معاملات روز جاری شاهد افزایش عرضه سهام در اغلب نمادها بودند و بموجب آن صف خرید تشیکل شده در برخی از نمادها همچون "خاهن" و "کطبس" که چند روزی است ادامه دارد، طی معاملات امروز متعادل شد و در این بین "کطبس" از صف خرید سهام به صف فروش رسید.

در این شرایط آنچه که از بررسی روند معاملات بازار سرمایه و رفتار سهامداران در می یابیم این است که بورس در حالتی قرار گرفته که یک روز در میان روند مثبت و منفی را سپری می کند. به گونه ای که به نظر می رسد این بازار در برخی از روزها تمام تلاشش را می کند تا از پیله روند نزولی خود خارج شود اما نمی تواند و به همین جهت به روند منفی روزهای قبل خود باز می گردد.

علاوه بر این، در شرایط فعلی اغلب اهالی بازار سرمایه با دید کوتاه مدت و نوسانگیری اقدام به سرمایه گذاری می کنند و کمتر سهامداری با نگاه بلند مدت سهام شرکتی را خریداری می کند. به نظر می رسد این رفتار سهامداران از این امر نشأت می گیرد که تاکنون هیچ سهامداری از روند صعودی بازار سرمایه جامانده، چرا که بازار سرمایه همچنان با چالش کمبود نقدینگی رنج می برد و سرمایه جدیدی وارد آن نشده است. گواه این موضوع در روند معاملات بازار سرمایه نمایان است بطوریکه سهامداران در جریان معاملات سهام برخی از شرکت ها شاهد آن هستند که چگونه براحتی سهام یک شرکت از حداکثر درصدهای مثبت به درصدهای منفی و یا بر عکس آن نوسان می کند. بر این اساس می توان گفت اغلب اهالی بازار سرمایه نوسانگیر شده اند چرا که به دلیل نبود نقدینگی کافی در این بازار هیچ سهامداری از روند مثبت بازار سرمایه عقب نمانده است.

بر اساس این گزارش، در خصوص روند معاملات گروه های بورسی و رویدادهای آن طی روز جاری می توان به توقف نماد معاملاتی شرکت سایپا در دقایق ابتدایی معاملات اشاره کرد. بطوریکه "خساپا" بدون اعلام پیغام ناظر بازار و نیز بنا به دلایل نامعلومی متوقف شد و در حالی که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران علت توقف نماد را عدم درج درآمدهای این مجموعه خودروساز از سه محل مهم یعنی سود حاصل از سرمایه گذاری ها، فروش شرکت سایپا کاشان و سود نقدی تقسیمی "وساپا" عنوان می کردند، سرانجام طی دقایق پایانی معاملات، ناظر بازار بورس تعدیل مثبت سود برآوردی را علت ممنوع المعامله شدن "خساپا" اعلام نمود. این اتفاق مباحث زیادی را در خصوص وضعیت آتی سودآوری سایپا در میان اهالی بازار سرمایه مطرح کرد و سهامداران را در انتظار گزارش اصلاحی آن گذاشت.

پالایشی ها: این گروه در حالی روند منفی را سپری کردند که طی روزهای اخیر مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی اظهاراتی در خصوص وضعیت این صنعت داشت و امروز سهامداران پالایشی روندی نزولی را به روند صعودی روزهای قبل ترجیح دادند. این امر نمایانگر این است که سهامداران همواره یک گام جلوتر از اخبار حرکت می کنند و قبل از انتشار خبر واکنش نشان می دهند.

معدنی ها: شرکت های معدنی در حالی یکی پس از دیگری گزارش های عملکرد شش ماهه نخست امسال خود را همراه با اعلام تعدیل مثبت سود برآوردی ارائه می کنند که این گروه ها طی روزهای اخیر با افت ارزش سهام مواجه شدند. به نظر می رسد اهالی بازار سرمایه در پی رشد چند وقت اخیر سهام شرکت های معدنی و نیز ارائه گزارش های شش ماهه آنها، اکنون در جستجوی بهانه و یا اخبار جدید جهت صعود ارزش سهام این مجموعه ها هستند و فعلاً در این گروه خبر خاصی نیست.

سیمانی ها: شرکت های سیمانی امروز جزو معدود گروه هایی بودند که با افزایش تقاضا برای خرید سهام مواجه شدند و تقریباً در اغلب نمادهای این گروه صف خرید تشکیل شد. از جمله دلایل ایجاد موجی از تقاضا در شرکت های سیمانی می توان به کاهش تخفیفات فروش آنها و افزایش قیمت سیمان در برخی از مناطق اشاره کرد. به نظر می رسد ابهامات موجود پیرامون احتمال افزایش نرخ فروش سیمان و اثرات آن بر وضعیت سودآوری تولید کنندگان سبب شد تا توجه فعالان بازار سرمایه به این گروه جلب شود.

در پایان این گزارش می افزاید، با توجه به روند فعلی معاملات بازار سرمایه به نظر می رسد اهالی تالار شیشه ای در انتشار رخداد اتفاقی جدید در حوزه سیاسی یا اقتصادی هستند تا نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند. به هر حال طی دوره ای مواردی همچون افزایش قیمت جهانی فلزات اساسی و بهای جهانی نفت بهانه ای شد برای شکل گیری روند صعودی در اغلب گروه ها، اما در شرایط فعلی حتی شفاف سازی شرکت ایران خودرو دیزل در خصوص واگذاری بلوک بانک پارسیان نتوانست محرکی برای جلب نظر اهالی بازار سرمایه شود و بر این اساس امروز "خودرو" روند منفی بیشتری را نسبت به روزهای قبل تجربه نمود. به نظر می رسد سهامداران و فعالان بازار سرمایه به ابهامات موجود در گروه های بورسی بهای بیشتری می دهند تا شفافیت اطلاعات آنها. باید دید که اهالی تالار شیشه ای به اتفاق سیاسی که در روزهای بعدی رخ می دهد چه واکنشی نشان می دهند و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بازار سرمایه را چگونه دستخوش تغییرات می کنند؟!


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۹
وقتی از زمان روی کار امدن دولت تزویر بورس همش نزولی بوده همه مجبورا نوسانگیر بشن که مثل بقیه اصل سرمایشون تو کوره پولسوزی بورس نابود نشه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۹
بی‌تابی فروشندگان در بورس
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۴
یکی از دلایل شدت گرفتن نوسان گیری در بورس گزارش های 6 ماهه شرکت ها است که اصلا رضایت بخش نیست و دایما روند نزولی را سیر می کنند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۷
واقعا جای تعجب دارد مملکتی مثل ایران با این همه ظرفیت.. شرکت ها هیچ گونه حرکت پیشرفتی را حاصل نمی کنند و هرروز عقب گرد میکنند
ایشنتین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۱
واقعا مملکت باید به یک اقتصاددان زبره تحویل گردد تا اچرخ اقتصاد ایران را انچنان که شایسته ایران است به راه بیندازد تا شاهد بورسی پویا و سوداور باشیم تا از این حالت کسلی و رکود و خمود در بیاید
ایشنتین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵
واقعا مملکت باید به یک اقتصاددان زبره تحویل گردد تا اچرخ اقتصاد ایران را انچنان که شایسته ایران است به راه بیندازد تا شاهد بورسی پویا و سوداور باشیم تا از این حالت کسلی و رکود و خمود در بیاید
ناشناس
BELGIUM
چهارشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳
البته در نظر اول رانت ونوسان برد محسوب می شود ولی در نهایت بلند مدت باعث بی اعتمادی وعقب نشینی اکثر سهامداران از کل وجز شده وهمگی با هم متضرر می شوند چنانکه سرمایه داران عمده پول بیشتری هزسنه کرده اند بازار برای بدست اوردن سود دیگر ندارند چون خودشان باعث فرار خریداران شده اند وخریدار جهت ریسک گریزی سعی می کند با خرید کم ومحتاتانه وارد گود شود پس نتیجه این می شود که همه با زیان می بینند