بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹
در گفتگو با کارشناس صنعت سیمان مطرح شد:

دلایل افزایش تقاضای خرید در گروه سیمان

کاهش تخفیفات اعطایی شرکت های سیمانی به مشتریان و افزایش قیمت 10 تا 12 درصدی در برخی از مناطق را می توان به عنوان اصلی ترین دلایل افزایش تقاضا در گروه سیمانی برشمرد.
کد خبر : ۱۷۰۰۹۵
نویسنده :
جمشیدی

شرکت های فعال در گروه سیمان از جمله مجموعه هایی هستند که طی روزهای گذشته مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار گرفتند و بخشی از نقدینگی و تقاضا در بورس را به سمت خود جذب نمودند. بطوریکه در حالی طی چند وقت اخیر شاهد افزایش ارزش سهام شرکت های سیمانی و تشکیل صف تقاضا برای خرید سهام در اغلب نمادهای این گروه هستیم که تاکنون دلایل این امر مشخص نگردیده است.

در همین ارتباط، مدیرعامل سابق هلدینگ "سیدکو" در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: کاهش تخفیفات اعطایی شرکت های سیمانی به مشتریان و افزایش قیمت 10 تا 12 درصدی در برخی از مناطق را می توان به عنوان اصلی ترین دلایل افزایش تقاضا در گروه سیمانی برشمرد.

محمود موذن چی افزود: بر اساس توافقاتی که انجام پذیرفته و با توجه به اقدامات انجمن صنفی گروه سیمان جهت کاهش تولید سیمان مقرر گردیده تا با تولید کمتر سود بیشتری عاید تولید کنندگان شود. در کنار آن در پی کاهش تخفیفات اعمالی به مشتریان از 30 به 10 درصدی و در برخی از مناطق به صفر بسترهای لازم جهت افزایش حدود 10 درصدی نرخ فروش این محصول فراهم شده است. البته توجه به این نکته ضروری است که تنها برخی از شرکت های تولید کننده با توجه به منطقه استقرار کارخانه و هزینه های حمل آن امکان اعمال افزایش قیمت را دارند و مابقی آنها تنها اقدام به کاهش تخفیفات نموده اند.

وی در خصوص اثرات ناشی از کاهش تخفیفات فروش سیمان بر وضعیت سودآوری شرکت ها اظهار داشت: بررسی این موضوع در مناطق و استان های مختلف، متفاوت است، چرا که هزینه های حمل هر شرکتی با توجه به منطقه استقرار کارخانه آن گوناگون است. از این رو، لازم به نظر می رسد تا روشی در پیش گرفته شود که قیمت فروش سیمان در سراسر کشور یکسان باشد و این امر می تواند موجب سودآوری تولید کنندگان شود.

مدیرعامل سابق هلدینگ "سیدکو" در خصوص صادرات سیمان نیز گفت: در شرایط فعلی اقدامات و مذاکراتی از سوی تولید کنندگان جهت بازاریابی در بازارهای هدف صادراتی جدید همچون آفریقا در حال انجام است و از این بابت نگرانی وجود ندارد. به طوریکه می توان گفت قیمت پایین سیمان درکشورمان چالش تولید کنندگان است. در کنار آن انجمن صنفی گروه سیمان اقداماتی جهت تثبیت قیمت ها در محدوده ای مشخص جهت کاهش تخفیفات و رقابت منفی در مناطق مختلف انجام داده است.

موذن چی به وضعیت سودآوری صنعت سیمان در کشورمان اشاره کرد و ابراز داشت:کل سود صنعت سیمان در کشورمان معادل سود تنها یک شرکت عمانی است و این صنعت با توجه به رقابت منفی تولید کنندگان در وضعیت سودآوری مناسبی قرار ندارد.

اجرای طرح های عمرانی و بهبود وضعیت بازار مسکن یکی از راهکارهای موجود جهت افزایش تقاضا برای سیمان در بازار داخلی است که این موضوع در کنار بهبود شرایط صادرات محصولات و از بین بردن رقابت منفی میان تولید کنندگان سبب بهبود وضعیت این صنعت خواهد شد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر