بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴
در سال های 93 و نیمه اول 94 با واردات بسیار زیاد و هولناک تایر به خصوص از کشورهای چین، هند و اندونزی با برندهای ناشناخته، غیر مطرح و در برخی موارد تقلبی مواجه بودیم. به طوریکه افزایش تعرفه واردات برای آمریکا باعث شد تا با مازاد عرضه تایر روبرو شوند و این تایرهای مازاد به بازار ایران سرازیر شد.
کد خبر : ۱۷۰۱۲۶
نویسنده :
یارمحمدی

طی چند وقت اخیر شاهد ارائه صورت های مالی و گزارش های شفاف سازی همراه با تعدیل مثبت در برخی شرکت های فعال در گروه لاستیک و پلاستیک و افزایش اقبال به سهام این گره هستیم.

در همین ارتباط سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: در سال های 93 و نیمه اول 94 با واردات بسیار زیاد و هولناک تایر به خصوص از کشورهای چین، هند و اندونزی با برندهای ناشناخته، غیر مطرح و در برخی موارد تقلبی مواجه بودیم. به طوریکه افزایش تعرفه واردات برای آمریکا باعث شد تا با مازاد عرضه تایر روبرو شوند و این تایرهای مازاد به بازار ایران سرازیر شد. در این بین نهادهای ذیربط همکاری کرده و موازین و مقرارت جدیدی تعبیه شد که این محصولات بی کیفیت بی محابا وارد کشور نشود به همین ترتیب استاندارهای کیفی تایرهای وارداتی ارتقاء یافته و باید این محصولات برای ورود از استاندارد روز اروپا برخوردار باشند.

مصطفی تنها در ادامه افزود: موازین دیگری در راستای ارائه خدمات پس از فروش و انواع تمهیداتی که با توجه به حساسیت استفاده از تایر و تصادفات جاده ای مطرح می باشد. برای واردکردن تایرهای با کیفیت پیش بینی شده و این امر در کنار دیگر مقررات مانع از واردات سیل گونه شده و بازار این محصول را اندکی سامان دهی کرده است.

این مقام مسئول گفت: به تدریج با وضع این شرایط، شرکت های فعال در این حوزه از فرصت پیش آمده استفاده کرده و مازاد تولیدات داخلی جذب بازار شد و آن را به سمت تعادل حرکت داد و هرچند که قاچاق همچنان وجود دارد، اما شرایط آن بهتر شده است.

وی تأکید کرد: از طرفی به صورت طبیعی متناسب با رشد نرخ تورم و افزایش نرخ ارز در کشور قیمت ها با روندی صعودی همراه شده و تعدیل نرخ می گیرند. همچنین با توجه به افزایش عرضه، تولید کننده ها با قیمت پایین تر از قیمت مصوب برای حفظ سهم از بازار خود ناچار به فروش محصولاتشان بودند، اما اکنون شرایط عرضه تقاضا و قیمت محصولات به سمت تعادل پیش رفته و وضعیت صنعت را با بهبود همراه کرده است و دیگر خبری از تخفیف در فروش محصولاتشان نیست.

تنها با اشاره به رشد نرخ ارز در خصوص مواد اولیه مورد نیاز این شرکت ها گفت: قطعاً رشد نرخ ارز بر واردات مواد اولیه مورد نیاز این صنعت اثر گذار خواهد بود اما شرایط بازگشایی LC برای شرکت های فعال این گروه بهتر شده و با توجه به بهبود یافتن فعالیت های شبکه بانکی LC های بیشتری می توان بازکرد و به راحتی مواد اولیه مورد نیاز را تأمین کرد.

سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران در خاتمه خاطرنشان کرد: در مجموع عوامل مذکور و فراهم شدن این شرایط وضعیت صنعت را رو به بهبود حرکت داده و باعث شده تا شرکت های فعال در این رفته رفته تأثیر این تغییرات در صورت های مالی خود لحاظ کنند، اما ایجاد رونق کامل در این صنعت حداقل به 2 سال زمان نیاز دارد تا زیر ساخت هایی که از بین رفته باز سازی شود و اعتماد سرمایه گذاران نیز دوباره جلب شود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر