بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶
در پی برگزاری مجمع بزرگترین هلدینگ بورس تهران

"فارس" با توزیع 1500 میلیارد تومان سود قهرمان بورس تهران

جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس( سهامی عام ) رأس ساعت 9:00 روز چهارشنبه مورخ 1395.07.28 درمحل پژوهشکده صنعت نفت با حضور بیش از 97 درصد سهامداران برگزار شد.
کد خبر : ۱۷۰۱۴۷

رتبه اول در بین شرکت های بورسی / رتبه دوم در خاورمیانه / رتبه 34 در بین شرکتهای پتروشیمی و شیمیایی در جهان

جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس( سهامی عام ) رأس ساعت 9:00 روز چهارشنبه مورخ 1395.07.28 درمحل پژوهشکده صنعت نفت با حضور بیش از 97 درصد سهامداران برگزار شد.

ترکیب هیات رئیسه مجمع با حضور آقای مصطفی امید قائمی به عنوان رئیس مجمع و نظارت آقای رحیمیان سرای و خانم بهار نژاد و به دبیری آقای رحمتی تشکیل شد.

همچنین نماینده سازمان بورس و نماینده موسسه حسابرسی نیز در جلسه حضور داشتند.

مجمع پس از استماع گزارش هیات مدیره توسط مدیر عامل محترم ، جناب آقای عادل نژاد سلیم و گزارش بازرس قانونی تصمیمات ذیل را اتخاذ نمود.

1- تصویب صورتهای مالی منتهی به سال مالی 1395.03.31

2- تقسیم 300 ريال به عنوان سود نقدی به ازای هر سهم

3- انتخاب سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس و بازرس اصلی و قانونی شرکت

4- انتخاب روزنامه اطلاعات و دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه کثیر الانتشار

مجمع صنایع پتروشیمی خلیج فارس

مجمع صنایع پتروشیمی خلیج فارس


* حاشیه مجمع:

بر اساس گزارش بورس نیوز، جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس( سهامی عام ) رأس ساعت 9:00 روز چهارشنبه مورخ 1395.07.28 درمحل پژوهشکده صنعت نفت با حضور بیش از 97 درصد سهامداران برگزار شد.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در این جلسه علاوه بر ارائه گزارش عملکرد سال مالی مزبور به سوالات سهامداران نیز پاسخ داد. عادل نژادسلیم با اشاره به نوسانات قیمت نفت و تحولات در بخش تقاضا و تغییرات نرخ ارز گفت: شرایط محیطی بازار محصولات نفتی و پتروشیمیایی در سال گذشته با پیچیدگی‌های زیادی همراه بود به‌طوری که درآمد 10 شرکت برتر شیمیایی جهان کاهش 22 درصدی را تجربه کرد. وی در ادامه، با اشاره به کاهش 18 درصدی درآمد هلدینگ خلیج فارس افزود: باوجود این کاهش، حاشیه سود عملیاتی و خالص شرکت نسبت به سال قبل تغییری نداشت.

وی همچنین میزان تولید محصولات پتروشیمی شرکت در سال 94 را حدود 18.7 میلیون تن ذکر کرد که معادل 40 درصد از تولید محصولات پتروشیمی کشور است. نژادسلیم همچنین با اشاره به افزایش 49 درصدی صادرات شرکت که معادل 8 میلیون تن محصول بود، افزود: این رقم معادل 42 درصد ارزش محصولات پتروشیمی صادراتی کشور است. مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با تاکید بر اهمیت پروژه‌های شرکت گفت: سال قبل با تزریق بیش از 10 هزار میلیارد ریال نقدینگی به پروژه گاز بید بلند خلیج فارس، پیشرفت این پروژه به بیش از 35 درصد رسید.

به گفته وی، بهره‌برداری از این پروژه علاوه بر تامین خوراک پروژه‌های پایین‌دستی سالانه حداقل 700 میلیون دلار سود نصیب شرکت خواهد کرد. وی در ادامه اخذ مالکیت پروژه عظیم ان.جی‌.ال و تکمیل فرآیندهای واگذاری آن به‌عنوان اولین واحد (تامین‌کننده خوراک پتروشیمی‌ها) واگذارشده به بخش خصوصی و همچنین خرید بلوک 20 درصدی پتروشیمی کاویان را از دیگر اقدامات مهم در زمینه سرمایه‌گذاری و طرح‌های توسعه‌ای شرکت ذکر کرد. به گفته وی پروژه ان.جی‌.ال مزبور بیش از 350 میلیون دلار سود برای شرکت به همراه دارد. نژادسلیم گفت: هلدینگ خلیج فارس نخستین شرکت ایرانی است که با اتکا به ضمانت‌نامه شرکتی توانست اولین فاینانس خارجی به ارزش 320 میلیون یورو از ژاپن به خود اختصاص دهد.

وی افزود: همچنین دریافت 200 میلیون یورو فاینانس از ایتالیا و 640 میلیون یورو دیگر از ژاپن با بهره بسیار پایین (حدود 4 درصد) در مراحل نهایی مذاکرات قرار دارد. مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در پاسخ به سوالی مبنی‌بر زیان‌ده بودن دو شرکت پتروشیمی تندگویان و اروند و راهکارهای موردنظر برای آنها گفت: برای توسعه تکنولوژی و دانش این واحدها برنامه‌‌هایی در دست بررسی است که بتوانیم در آینده تصمیمی مقتضی برای آنها بگیریم. نژادسلیم در ادامه با اشاره به افزایش 100 درصدی سرمایه شرکت از 5 هزار میلیارد ریال به 10 هزار میلیارد ریال گفت: گزارش این افزایش سرمایه آماده است و پس از گرفتن مجوز لازم طی 6 ماه آینده به انجام می‌رسد. این افزایش سرمایه از محل سود انباشته شرکت و به‌صورت سهام جایزه انجام خواهد شد.

* سخن مدیرعامل

همانطور که استحضار دارید در سال گذشته هم‌زمانی چند رخداد مهم از جمله نوسانات قیمت نفت، تحولات سمت تقاضا و تغییرات نرخ ارز، شرایط محیطی بازار محصولات نفتی و پتروشیمیایی را با پیچیدگی‌ها و فراز و نشیب‌های بسیاری مواجه ساخت. شرایط نه چندان مناسب اقتصاد جهانی و افت شاخص قیمت نفت به میزان 47درصد از یک طرف و کاهش 28 درصدی شاخص قیمت محصولات پتروشیمی از طرف دیگر رقابت شدیدتری را میان بازیگران بازار به وجود آورد و اقلام سود و زیانی شرکت­های پتروشیمی و شیمیایی جهان را تحت تاثیر قرار داد به گونه­ای که متوسط درآمد ده شرکت برتر شیمیایی جهان به میزان 22 درصد کاهش یافت. شرکت­های فعال در ابتدای زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی از کاهش قیمت­ها تاثیر بیشتری پذیرفته و درآمد برخی شرکت­های مطرح این حوزه تا پنجاه درصد نیز کاهش یافت و این درحالی است که درآمد شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با اتکا به برنامه­ریزی استراتژیک شرکت و مدیریت علمی و اتخاذ راهکارهای مناسب جهت حفظ سودآوری و قدرت رقابت پذیری، نسبت به سال مالی قبل تنها در حدود 18 درصد کاهش یافته و حاشیه سود عملیاتی و خالص شرکت بدون تغییر ماند که این عدم تاثیرپذیری شدید از نابه­سامانی­های موجود ماحصل دوراندیشی، برنامه­ریزی و همدلی مدیریت و کارکنان شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس بوده و نشان از توانمندی مجموعه در سازگاری با شرایط صنعت می­باشد.

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با آگاهی از نقش برنامه ریزی در توسعه سازمان­ها، در سال 1393 اقدام به تدوین برنامه استراتژیک پنج ساله شرکت نمود و این برنامه را سالانه و با توجه به تغییرات محیطی مهم و حساس مورد بازنگری و اصلاح قرار می­دهد. در سال 94 نیز بر اساس بازخورد های دریافتی و سیاستهای کلان اتخاذ شده این برنامه مورد بازنگری قرار گرفت و تغییراتی در آن اعمال شد که از جمله آنها می توان اصلاح استراتژی کلی شرکت از "توسعه و سودآوری پایدار" به "توسعه و ارزش آفرینی پایدار" نام برد. علاوه بر آن بدلیل اهمیت مسئولیت های اجتماعی و مسائل مربوطه به HSE حوزه های مورد نظر در روش ارزیابی متوازن(BSC) از 4 حوزه به 5 حوزه تغییر یافته و حوزه مسئولیت­های اجتماعی، به چهار حوزه مالی و اقتصادی، ذینفعان، فرآیندهای داخلی و یادگیری و رشد اضافه گردید. اهم فعالیت­ها در هریک از مناظر استراتژیک در این گزارش خدمتتان تقدیم می­گردد.

از منظر فرآیندهای داخلی، با افزایش سطح تولید مطابق برنامه از پیش تعیین شده، میزان تولید محصولات پتروشیمایی این شرکت در سال1394، با شش درصد افزایش به حدود 18،7 میلیون تن رسیده و سهم آن از تولید محصولات پتروشیمی کشور حدود 40 درصد گردید. همچنین پیگیری برنامه افزایش سهم صادرات در این شرکت منجر به افزایش حدود 49 درصدی میزان صادرات و رسیدن به عدد بی سابقه 8 میلیون تن گردید که حدود 42 درصد مقدار و ارزش محصولات صادراتی کشور می­باشد. بهبود شرایط عملیاتی، بهبود شاخص­های مصرف انرژی و ارتقا عملکرد فرهنگ ایمنی، بهداشت و محیط زیست از دیگر دستاوردهای با اهمیت شرکت در این حوزه بوده است.

از منظر سرمایه­گذاری و طرح­ها، در سال گذشته با تزریق بیش از ده هزار میلیارد ريال نقدینگی به پروژه عظیم و ملی پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس که از مهم­ترین و استراتژیک­ترین پروژه­های این شرکت محسوب می­شود، بطوریکه در حال حاضر پیشرفت این پروژه به بیش از 36 درصد رسیده و درصد مالکیت آن از طریق افزایش سرمایه از 80 درصد به بیش از 99 رسیده است. بهره­برداری از پروژه علاوه بر تامین خوراک پروژه­های پایین­دست تاثیر به سزایی در سودآوری شرکت گذاشته و سالانه حداقل 700 میلیون دلار سود خواهد داشت.

اخذ مالکیت پروژه عظیم NGL-3200 و تکمیل فرآیندهای واگذاری آن به عنوان اولین واحد NGL واگذاری شده به بخش خصوصی و خرید بلوک بیست درصدی پتروشیمی کاویان در راستای پیاده سازی استراتژی متنوع سازی و بهینه‏سازی پرتفوی سرمایه گذاری از دیگر اقدامات با اهمیت این شرکت در زمینه سرمایه­گذاری و طرح­های توسعه­ای به شمار می­رود. پروژه NGL-3200 همانند پروژه پالایشگاه گاز بیدبلند، نقش اساسی در تامین خوراک واحدهای پایین دست داشته و در صورت قرار گرفتن در مدار تولید، بیش از 350 میلیون دلار سود به همراه خواهد داشت. عرضه اولیه شرکت پتروشیمی فجر به عنوان یوتیلیتی متمرکز منطقه ماهشهر به‌عنوان دومین شرکت عرضه شده در بورس اوراق بهادار تهران در راستای عرضه‌ سهام کلیه شرکت‌های زیرمجموعه در بازار سرمایه طی سال گذشته انجام گردید.

از منظر رده­بندی شرکت در عرصه کشور، منطقه و جهانی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس برای سومین سال پیاپی موفق به دریافت عنوان برترین شرکت ایرانی شده و از نظر شاخص­های فروش، صادرات و سودآوری بر اساس رتبه بندی IMI-100 در جایگاه نخست صد شرکت برتر ایرانی قرار گرفت. بر اساس رده بندی موسسه بین­المللی ICIS نیز شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس ضمن حفظ رتبه دوم شرکت­های شیمیایی خاورمیانه با ارتقا 10 پله­ای نسبت به سال گذشته به جایگاه 34 ام، صد شرکت برتر شیمیایی جهان دست یافت.

علاوه بر ارتقا جایگاه جهانی و کسب رتبه اول در کشور؛ شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در توسعه اقتصادی و مذاکرات بین­المللی نیز پیشرو بوده و به عنوان اولین شرکت ایرانی و تنها با اتکا به ضمانتنامه شرکتی توانست اولین فاینانس خارجی به ارزش 320 میلیون یورو از کشور ژاپن به خود اختصاص دهد. همچنین دریافت 200 میلیون یورو فاینانس از کشور ایتالیا و 640 میلیون یورو دیگر از کشور ژاپن نیز در مراحل نهایی مذاکرات قراردارند.

همچنین انعقاد چندین تفاهم­نامه با شرکت­های معتبر جهانی در زمینه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، از دیگر دستاوردهای مهم اقتصادی می­باشد که پیش­بینی می­گردد قراردادهای حاصل از مذاکرات فوق در ابتدای سال آینده میلادی نهایی شده و به اطلاع سهامداران گرامی برسد.

با ایجاد امکان فروش آزادانه محصولات پس از رفع تحریم­ها و با توجه به گشایش­های ایجاد شده و در راستای اجرای استراتژی مدیریت علمی بازرگانی، شرکت تجارت صنعت به منظور ایجاد قابلیت مدیریت درآمد حاصل از فروش کالا و همچنین یکپارچه­سازی عملیات بازاریابی و فروش محصولات مجتمع­های پتروشیمی زیرمجموعه­ی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در تاریخ94.10.01 تأسیس گردید. در طی 5 ماه ابتدایی فعالیت این شرکت افزایش سود حاصل از فروش کالا به صورت بدون واسطه توسط این شرکت برابر با 56 میلیون دلار بوده است و مزایایی نظیر دریافت به موقع و بدون تأخیر وجوه حاصل از فروش محصولات و کنترل بهینه­ی جریان نقدی شرکت، ایجاد امکان نظارت و شفافیت بیشتر در فرآیند فروش محصولات، ایجاد امکان دریافت فاینانس بر اساس قراردادهای فروش محصولات، ایجاد امکان توسعه­ی کسب و کار شرکت در صنایع بیمه، حمل و نقل و تسهیل ارتباطات بین­المللی و امکان ارتباط مستقیم با مشتریان و افزایش شناخت بازارهای جهانی جهت طرح­ریزی مسیر توسعه­ی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس از دیگر دستاوردهای تاسیس شرکت تجارت صنعت می­باشد.

با توجه به مجموعه اقدامات در حال انجام شرکت و چشم انداز بازار محصولات پتروشیمی، پیش­بینی می­شود وضعیت شرکت در سال آینده از منظر سودآوری بهبود یافته و امیدوارم با به بار نشستن سرمایه­گذاری­ها و برنامه­ریزی­های انجام شده در سالهای آتی نظاره­گر رشد و بالندگی هرچه بیشتر شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در عرصه ملی و جهانی باشیم.

* گزیده اطلاعات مالی شرکت اصلی:

مجمع صنایع پتروشیمی خلیج فارس

* ترکیب سهامداران:

مجمع صنایع پتروشیمی خلیج فارس

* تغییرات سرمایه شرکت:

مجمع صنایع پتروشیمی خلیج فارس

* وضعیت معاملات و قیمت سهام:

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در تاریخ 91.12.18 در فهرست شرکت های پذیرفته شده شرکت بورس اوراق بهادار تهران درج و 5 درصد از سهام شرکت در تاریخ 92.01.27 با نماد فارس عرضه گردیده است. سهام شرکت طی سالهای مورد گزارش به شرح زیر است:

مجمع صنایع پتروشیمی خلیج فارس

* وضعیت نقد شوندگی سهام و کیفیت افشا اطلاعات شرکت:

الف: اطلاعات مقایسه ای پیش بینی های درآمد هر سهم و عملکرد واقعی

مجمع صنایع پتروشیمی خلیج فارس

ب: رتبه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در میان شرکت های بورسی

با توجه به قیمت بازار سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس 95.16.14 ارزش بازار شرکت معادل 247.250 میلیارد ریال بوده که رتبه اول شرکت های بورسی و فرابورسی را به خود اختصاص داده است.

مجمع صنایع پتروشیمی خلیج فارس

* شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، بزرگترین هلدینگ پتروشیمیایی کشور بوده و با در اختیار داشتن زیرساخت­های مالی، فنی و نیروی انسانی لازم جهت توسعه همه جانبه، دستیابی به جایگاه سودآورترین هلدینگ کشور با اعتبار جهانی را به عنوان چشم انداز خود قرار داده است.

صنایع پتروشیمی خلیج فارس

این شرکت با حدود 24.5 میلیون تن ظرفیت تولید محصولات متنوع پتروشیمیایی، شامل خوراک و سوخت، آروماتیکی، پلیمری، پایه و مواد شیمیایی، بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده محصولات پتروشیمی در کشور محسوب شده و بیش از 42 درصد ظرفیت محصولات پتروشیمی کشور را در اختیار دارد. علاوه بر آن مالکیت دو تأمین‌کننده اصلی یوتیلیتی­های مناطق ماهشهر و عسلویه به نام­های فجر و مبین در اختیار این شرکت است که این دو شرکت در مجموع 2400 مگاوات ظرفیت تولید برق و 4400 تن بر ساعت ظرفیت تولید بخار دارند.

صنایع پتروشیمی خلیج فارس

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس علاوه بر مالکیت شرکت­های تولیدی، مالکیت دو شرکت خدماتی عملیات صنعتی ماهشهر و پازارگاد را در اختیار داشته و به تمامی شرکت­های پتروشیمی واقع در منطقه ماهشهر و عسلویه خدمات مختلفی از جمله تامین غذا، اسکان، پرواز، حمل و نقل و سایر فعالیت­های غیرصنعتی ارائه میدهد.

صنایع پتروشیمی خلیج فارس

شرکت­ مدیریت توسعه پتروشیمی به عنوان بازوی مهندسی و مدیریت پروژه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به صورت تخصصی خدمات مرتبط با مهندسی و مدیریت پروژه را برای این شرکت ارایه می­دهد و شرکت پتروشیمی بین­الملل(ان­پی­سی اینترنشنال) نیز با داشتن سابقه طولانی در زمینه تامین منابع مالی ارزی و ایجاد مشارکت­ها، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس را در دستیابی به اهداف خود یاری می­نماید.

صنایع پتروشیمی خلیج فارس

شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس به عنوان عرضه کننده انحصاری محصولات شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در سال 1394 شروع به کار نموده و مزایایی نظیر دریافت به موقع و بدون تأخیر وجوه حاصل از فروش محصولات و کنترل بهینه­ی جریان نقدی شرکت، ایجاد امکان نظارت و شفافیت بیشتر در فرآیند فروش محصولات، ایجاد امکان دریافت فاینانس بر اساس قراردادهای فروش محصولات ، ایجاد امکان توسعه­ی کسب و کار شرکت در صنایع بیمه، حمل و نقل و تسهیل ارتباطات بین­المللی و امکان ارتباط مستقیم با مشتریان و افزایش شناخت بازارهای جهانی جهت طرح­ریزی مسیر توسعه­ی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس را برای این شرکت به همراه داشته است.

هلدینگ خلیج‌فارس علاوه‏بر داشتن بیش از 88 درصد ظرفیت تولید مواد آروماتیکی و 70درصد محصول پی­وی­سی شرکت، تولید­کننده انحصاری پلیمرهای مهندسی (PC)، پلی­اتیلن ترفتالات (PET)، پی­وی­سی امولیسیون (EPVC)، اپوکسی رزین‌ها در کشور است.

* ظرفیت آتی تولید شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس

این شرکت به‌منظور متنوع سازی خوراک و محصولات، اقدام به توسعه ظرفیت در قالب طرح‌های مختلف پتروشیمی در سطوح مختلف نموده است. مشارکت شرکت خلیج‌فارس در این طرح‏ها به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم بوده و ارزش آنها بالغ بر 11 میلیارد یورو می­باشد. مهم‌ترین طرح‌های حضور مستقیم شرکت عبارت‌اند از؛ پالایشگاه بید بلند خلیج فارس، واحد NGL-3200، پتروشیمی هنگام، پتروشیمی هرمز و پتروشیمی آپادانا. با به بهره برداری رسیدن پروژه­های مستقیم و غیر مستقیم شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس ظرفیت تولید این شرکت به بیش از 40 میلیون تن رسیده است.

مجمع صنایع پتروشیمی خلیج فارس

* جایگاه در رتبه­ بندی ICIS

همه‌ساله موسسه ICIS شرکت‌های شیمیایی و پتروشیمیایی جهان را بر اساس عملکرد مالی آن‌ها رتبه‌بندی می‌کند و تمامی شرکتهای مطرح و فعال در صنعت پتروشیمی و شیمیایی جهان در این رده بندی مشارکت می­نمایند. شاخصهای موثر بر این رده بندی میزان فروش، سود عملیاتی، سود خالص، دارایی ها و هزینه های تحقیق و توسعه و هزینه های سرمایه ای و نیروی انسانی می باشد. در سه سال گذشته شرکت آلمانی BASF در رتبه اول این شرکت­ها قرار داشته و شرکت­های نامداری همچون ساینوپک چین، اگزون موبیل آمریکا، داو کمیکال و سابیک جزو پنج شرکت برتر این لیست قرار دارند.

از میان شرکت­های ایرانی نیز شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، شرکت نفت و گاز پارسیان و شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز تامین در این رده بندی شرکت داده شده و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به عنوان بزرگترین شرکت ایرانی در دره بندی جدید این موسسه در رتبه 34 واقع شده است. در طی دوسال گذشته این شرکت ضمن حفظ رتبه خود در جایگاه دوم خاورمیانه، با نوزده پله صعود به این جایگاه رسیده است.

مجمع صنایع پتروشیمی خلیج فارس

* جایگاه در بین شرکت­های برتر ایران

سازمان مدیریت صنعتی هر ساله رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران را تهیه و منتشر نموده و با فراهم نمودن آمار و ارائه اطلاعات شفاف و مفيد در خصوص بنگاه‌هاي اقتصادي كشور، فضاي روشن‌تري از کسب‌وکار اقتصادي كشور ارائه مي‌دهد و به سرمایه‌گذاران، مديران، سیاست‌گذاران و پژوهشگران ياري ميرساند تا شناخت و درك دقيق‌تري از مقياس، ساختار مالي و اقتصادي صنايع و بنگاه‌هاي اقتصادي بزرگ كشور بيابند.این سازمان رتبه‌بندی سال 1394 شرکت‌های برتر ایران (بر اساس اطلاعات سال مالی 1393) را برای هجدهمین سال متوالی در بهمن ماه سال 1394 منتشر نمود که شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در اکثر شاخص‌های اعلام شده رتبه‌ی برتر را از آن خود نمود. از جمله این شاخص‏ها می‏توان به موارد زیر اشاره نمود:

  •  سودآورترین شرکت ایرانی، با 71،340 میلیارد ریال سود (قبل از کسر مالیات)
  •  بالاترین ارزش بازار، با 260،702 میلیارد ریال ارزش
  •  رتبه اول صادرات، با 3،989 میلیون دلار صادرات
  •  رتبه اول در گروه شرکتهای پتروشیمی
  •  رتبه اول فروش و درآمد، با 308،425 میلیارد ریال فروش/درآمد
  •  رتبه اول در بالاترین ارزش افزوده با ارزش افزوده 83،845 میلیارد ریال

رتبه بندی بر اساس بیشترین سود آوری 1394

مجمع صنایع پتروشیمی خلیج فارس

رتبه بندی بر اساس بیشترین فروش 1394

مجمع صنایع پتروشیمی خلیج فارس

رتبه بندی بر اساس بیشترین صادرات 1394

مجمع صنایع پتروشیمی خلیج فارس

* اهداف کلان شرکت

  •  ارتقا رضایتمندی و وفاداری ذینفعان
  • توسعه سرمایه­گذاری و شراکت­های داخلی و خارجی
  •  افزایش کمی و کیفی سبد سرمایه
  •  افزایش سهم بازار
  •  دستیابی به سازمانی یادگیرنده و دانش‌بنیان
  • توسعه زنجیره ارزش با صیانت از محیط‌زیست

* مزیت رقابتی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس از منظر بازار سرمایه

  •  در اختیار داشتن حدود 9.3 درصد از ارزش بازار سرمایه (سهام)
  • دومین شرکت بزرگ خاورمیانه و سی و چهارمین شرکت شیمیایی در سطح جهان در سال 2015 بر اساس رده بندی ICIS
  • سرمایه­گذاری در بیش از 104 شرکت فعال در صنایع پتروشیمی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم
  •  تنوع فعالیت در شرکت‌های زیرمجموعه (تولیدی، یوتیلیتی، بازرگانی، مهندسی ساخت و توسعه­ای، خدماتی، آموزشی و غیره)
  • قابلیت نهفته در عرضه سهام شرکت‌های زیرمجموعه در بازار بورس و فرابورس
  • مشارکت در ساخت و راه‌اندازی طرح‌های توسعه­ای شرکت‌های پتروشیمیایی و تکمیل‌کننده زنجیره ارزش
  • تولید محصولات پتروشیمی جدید در مجتمع­ها با توجه به نیاز بازار از قبیل تولوئن، استایرن منومر، انواع پلیمرها و غیره
  • قرار داشتن مجتمع­های پتروشیمی هلدینگ در حاشیه دریایی خلیج‌فارس با امکان دسترسی آسان به خوراک و منابع اولیه مورد نیاز
  • دسترسی آسان به بازارهای جهانی و مبادی ورود و خروج کالا و محصولات
  • اصلاح و بهبود مداوم فنّاوری‌های تولید
  • در اختیار داشتن نیروی انسانی متخصص و کارآمد در جهت راه‌اندازی و بهره­برداری طرح‌های مختلف
  • وجود بازارهای مصرف رو به رشد داخلی و خارجی محصولات تولیدی
  • قابلیت افزایش ظرفیت تولید مجتمع­های پتروشیمی زیرمجموعه
  • وجود نمایندگی و دفاتر در خارج از کشور
  • استفاده از فناوری جدید اطلاعات و ارتباطات

* رئوس دستاوردهای شرکت از منظر رشد و یادگیری

  •  برنامه ریزی و برگزاری دوره های آموزشی ارتقاء دانش مدیریتی مدیران و توسعه نظام جانشین پروری
  •  بومی سازی و تولید کاتالیستAR-701 با کمک شرکت های دانش بنیان
  •  صرفه جوئی و مدیریت هزینه ها با اجرای نظام پیشنهادات
  •  ایجاد کمیته راهبردی منابع انسانی به منظور ارائه مشاوره علمی و عملی و سیاست گذاری های اثر بخش و تقویت ارتباط با دانشگاه ها
  •  تعیین مشاغل کلیدی و استراتژیک
  •  بهره گیری از مشاوران روان شناسی فردی، خانوادگی و شغلی کارکنان
  •  تربیت فرهنگ تعالی سازمانی
  •  افزایش مشارکت ها با شرکت های آموزشی در جهت توسعه و ارتقاء سطح آموزشی
  •  افزایش تعهد کارکنان به استانداردهای کار
  •  مستند سازی دانش سازمانی و ارتقای کیفی علمی آن

* رئوس دستاوردهای شرکت از منظر فرآیندها

  •  ثبت ركورد توليد بالغ‌ بر 18.7 میلیون تن توليد محصولات مرغوب معادل 77،2 درصد ظرفیت اسمی
  •  استقرار استاندارد مدیریت انرژیIso-50001
  •  اجرای پروژه داشبورد مدیریت
  •  اخذ استانداردهای ملی برای محصولات
  •  اجرای پروژه بازیافت گازهای فلر و تولید DMDS به عنوان منحصر به فردترین پروژه های پژوهش در بخش شیرین سازی گازهای ترش
  •  استقرار سیستم مدیریت پروژه ارزش کسب شده(EVM)
  •  ارتقای عملکرد هزینه­ای و زمانی در پروژه های شرکت
  •  بازنگری ساختار سازمانی در راستای توسعه چابکی
  •  طبقه بندی اطلاعات و توسعه تخصص های کارکنان
  •  اخذ مشاوره از کارشناسان شرکتهای معتبر بین المللی جهت شناسایی و رفع مشکلات فرآیندی تولید و بهبود کیفیت محصولات
  •  بازنگری و اصلاح قراردادها در حوزه های مختلف فعالیتی و کاهش حجم پیمانها و هزینه ها

* رئوس دستاوردهای شرکت از منظر ذینفعان

  •  لغو مجوز تخصیص ارز مبادله ای به واردات محصولات تولیدی شرکتهای زیر مجموعه از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت
  •  کسب رتبه 34 در بین یکصد شرکت برتر شیمیایی و پتروشیمی جهان در سال 2015 بر اساس رتبه بندی موسسه بین المللی ICIS و ارتقاء 10 پله ای نسبت به سال گذشته
  •  تقویت ساختار و ارتقاء خدمات بازرگانی داخلی و بین المللی با تاسیس و شروع به فعالیت شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس
  •  پویایی در بازاریابی و شناسایی بازارهای هدف جدید جهت محصولات و بسط کشورهای مخاطب به بیش از 17 کشور با گستره هند تا آلبانی و روسیه تا کنیا
  •  تشکیل باشگاه مشتریان، متمرکز بر مشتریان کلیدی و تقویت لجستیکی صادرات

* رئوس دستاوردهای شرکت از منظر مسئولیت های اجتماعی

  •  برگزاری جلسات آموزشی مبانی محیط زیستی و تهیه و توزیع کتابچه های زیست محیطی
  •  ارتقاء سطح دانش و مهارتهای عمومی و تخصصیHSE کارکنان و دانش آموزان مناطق عملیاتی
  •  تشکیل کارگروهای تخصصی با تمرکز بر راهکارهای کاهش آلودگی های صنعتی با امکان استفاده از H2 وCO2 و گازهای فلر
  •  اندازه­گیری و کنترل عوامل زیان­آور فیزیکی و شیمیایی محیط کار
  •  همکاری با دانشگاه ها در زمینه کارآموزی دانشجویان و فارغ التحصیلان
  •  اجرای دوره های کارگاهی با تحقیقات ویژه برای دانشجویان
  •  حمایت از انجمن حمایت از کودکان سرطانی
  •  حمایت از انجمن­های علمی و فرهنگی در مناطق عملیاتی
  •  انجام پروژه تحقیقاتی کاهش آلودگی صوتی

* رئوس دستاوردهای شرکت از منظر مالی

  •  نهائی شدن انعقاد قرارداد مشارکت مدنی با بانک سپه(بانک عامل) به نمایندگی از سندیکای بانکی شامل بانکهای ملت، سپه، صنعت و معدن، پارسیان و تجارت به منظور دریافت تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی به مبلغ 2.2 میلیارد دلار
  •  مدیریت بهینه وجوه و کاهش هزینه های مالی
  •  کاهش هزینه های پشتیبانی از طریق تنظیم سیاست های رفاهی و حذف هزینه های فاقد ارزش افزوده
  •  انجام افزایش سرمایه در شرکت های گروه در راستای اصلاح ساختار و تامین مالی
  •  باز تعریف روشهای جذب منابع مالی مورد نیاز با توجه به واقعیت های میدانی
  •  تامین مالی با تکیه بر استفاده از روش پیش فروش محصولات (Offtake) و تامین وامهای کوتاه مدت (یوزانس) قابل تبدیل به میان مدت
  •  تغییر رویکرد در جذب سرمایه گذار خارجی به جای سرمایه خارجی
  •  حضور در کنفرانس و نمایشگاه های بین المللی به منظور برقراری ارتباط مستقیم با فعالان بین المللی
  •  تهیه و ترجمه صورتهای مالی با رعایت استانداردهای بین المللی و گزارشگری (IFRS)
  •  عرضه اولیه سهام پتروشیمی فجر و فروش سهام پتروشیمی مبین از طريق بازار بورس و کسب مبلغ 5،948،335 میلیون ریال سود
  •  باز پرداخت به موقع تسهیلات بلند مدت (فاینانس) از محل فروش های ارز
  •  تسویه بدهی های ارزی و ریالی خوراک شرکت های زیر مجموعه
  •  انتقال سهام پتروشیمی ونیران آپادانا از شرکت پتروشیمی بین الملل به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس
  •  افزایش سرمایه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس
  •  افزایش سرمایه شرکتهای پتروشیمی ونیران آپادانا ، هنگام ، کودشیمیایی اوره هرمز ، پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس و عملیات غیر صنعتی پازارگاد
  •  حضور در نمایشگاه بین المللی بورس ، بانک و بیمه ، نفت و گاز و پتروشیمی
  •  خرید 23.14 درصد از سهام گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان (پترول)
  •  خرید 19.78 درصد از سهام شرکت پتروشیمی کاویان
  •  اخذ مجوز عرضه اوراق سلف استاندارد موازی از طریق بورس جهت محصولات شرکت پتروشیمی نوری و بندر امام به مبلغ 8000 میلیارد ریال

* چشم ­انداز شرکت

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین مجموعه هلدینگ در سطح کشور با اعتقاد بر چشم‌انداز ترسیمی بیست‌ساله‌ جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی، جهت تحقق این چشم­انداز، در راستای توسعه پایدار صنعت معظم پتروشیمی، برنامه، اهداف و استراتژی­های خود را به‌عنوان یک عضو، در قالب برنامه استراتژیک پنج‌ساله از سال ۱۳۹۳ به اجرا گذاشته است. این برنامه برای مدت 5 سال تدوین شده و بصورت سالانه و همچنین با توجه به تغییرات محیطی مهم و حساس مورد بازنگری و اصلاح قرار می­گیرد. در سال 94 نیز بر اساس بازخورد های دریافتی و سیاستهای کلان اتخاذ شده این برنامه مورد بازنگری قرار گرفت و تغییراتی در آن اعمال شد که از جمله آنها می توان اصلاح استراتژی کلی شرکت از "توسعه و سودآوری پایدار" به "توسعه و ارزش آفرینی پایدار" نام برد. علاوه بر آن بدلیل اهمیت مسئولیت های اجتماعی و مسائل مربوطه بهHSE حوزه های مورد نظر در روش ارزیابی متوازن(BSC) از 4 حوزه به 5 حوزه تغییر یافته و حوزه مسئولیت های اجتماعی به چهار حوزه مالی و اقتصادی، ذینفعان ، فرآیندهای داخلی و یادگیری و رشد اضافه گردید.

* ترازنامه:

مجمع صنایع پتروشیمی خلیج فارس

* صورت سود و زیان:

مجمع صنایع پتروشیمی خلیج فارس


آدرس وبسایت شرکت:

http://www.pgpic.ir


اشتراک گذاری :
ارسال نظر