بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹
مستطيل شيشه اي تالار

قدرت در دست کیست؟

طی روز جاری نگاه اغلب سهامداران به گروه های معدنی، فولادی، پالایشی معطوف شده بود و شاهد افزایش قیمت سهام حاضر در این گروها نیز بودیم به طوریکه شرکت های پالایشی یکپارچه سبز رنگ مورد معامله قرار گرفتند.
کد خبر : ۱۷۰۲۱۶
نویسنده :
یارمحمدی

با اتمام ساعات معاملات روز چهارشنبه 95.08.05 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 525 واحد افزایش به رقم 55645 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 292 واحد افزایش عدد 172497 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 189 واحد افزایش به رقم 28000 واحد رسيد.

همچنین در این روز "فولاد" با 94 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "بترانس" با 19 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 1 واحد افزایش به رقم 828 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 2840 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1465 میلیارد ریال رسید.

طی روز جاری از ساعات ابتدایی شاخص کل بورس با رشد گروه پالایشی، فولادی و معدنی به کانال 79 هزار واحد صعود کرد، کانالی که از اواخر فروردین ماه سال جاری آن را از دست داده و به سطوح پایین تر افت کرده بود.

به گزارش بورس نیوز، طی روز جاری نگاه اغلب سهامداران به گروه های معدنی، فولادی، پالایشی معطوف شده بود و شاهد افزایش قیمت سهام حاضر در این گروها نیز بودیم به طوریکه شرکت های پالایشی یکپارچه سبز رنگ مورد معامله قرار گرفتند. "شپنا" با صف خرید بیش از 6 میلیون سهمی بعد از جا به جایی 42 میلیون سهم از جمله شرکت هایی بود که از این گروه بیشترین تأثیر مثبت را در رشد شاخص کل بورس داشت، دیگر نماهای معاملاتی فعال در این حوزه نیز با روند رو به رشد مواجه شدند، به نظر می رسد علت این موضوع بحث افزایش نرخ فرآورده های نفتی می باشد که افق روشنی برای این مجموعه ها ایجاد کرده است. همچنین از اخبار مهم پیرامون این شرکت ها می توان به صحبت های مدیر بازرگانی شرکت ملی پالایش و پخش اشاره کرد که گفته است، پالایشگاه های بزرگ در صف انتظار ورود به عرصه برندینگ و عرضه سوختشان در جایگاه هایی با برند خودشان هستند و پالایشگاهی های اصفهان و تبریز به زودی در لیست شرکت ها برندینگ قرار خواهند گرفت.

در گروه پتروشیمی نیز دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت از محاسبه نرخ خوراک مایع و نفتا این شرکت ها با نرخ ارز آزاد و ارائه فرمولی جدید برای محاسبه آن خبر داد که البته به این فرمول بر اساس فاکتورهایی که در آن لحاظ شده انتقادهای بسیاری از جانب انجمن و شرکت های فعال حوزه پتروشیمی وارد شده است، این مجموعه ها و در خواست بازنگری فرمول مذکور را از وزارت نفت دارند.

در گروه معدنی به خصوص در نماد معاملاتی دوقلوهای سنگ آهنی شاهد تشکیل صف خرید و افزایش تقاضا بودیم به نظر می رسد علت این افزایش اقبال جدی شدن بحث یکسان سازی نرخ ارز و رشد قیمت ها در بازارهای جهانی باشد.

در گروه رایانه و فعالیت های وابسته، "مداران"، "رانفور" و "رکیش" به روند صعودی روزهای گذشته خود ادامه دادند و صف خرید خود را حفظ کردند، شرکت تازه وارد این گروه نیز امروز بیشترین ارزش معاملات بورس را به خود اختصاص داد و در میانه معاملات با افزایش عرضه سهامداران خود همراه شد، اما این عرضه ها بعد از حضور پر رنگ سهامداران حقیقی در بین خریداران، اندکی کاسته شد و باز هم شاهد قوت گرفتن حجم صف خرید در "آپ" بودیم.

بر این اساس، روز گذشته شاهد ابطال معاملات سهام شرکت سرامیک های صنعتی اردکان و توقف نماد آن بعد از رشد حدود 90 درصد بودیم. به گفته مسئولین سازمان بورس علت این توقف و ابطال معاملات شفاف سازی "کسرا" پیش بینی درآمد هر سهم و رشد قیمتی کاذب قیمت در زمان بازگشایی می باشد.

در برخی نمادهای گروه انبوه سازی، املاک و مستغلات طی معاملات امروز شاهد ایجاد صف خرید و افزایش اقبال بودیم، به گفته معاون مالی و اقتصادی "ثباغ" یک گروه سرمایه گذار خارجی درصدد ورود به ان شرکت با مشارکت 75 درصدی هستند که این امر باعث ایجاد جو مثبت در قیمت سهام شهرسازی و خانه سازی با غمیشه شد.

گروه خودرویی نیز در غیاب سایپا معاملات کم رمق و در محدوده نزدیک به صفر تابلوی معاملات مورد معامله قرار گرفت.

در پایان این گزارش می افزاید، بازار سرمایه در حال حاضر روی صنایع مختلف در حال حرکت است تا لیدری قدرتمند را بیابد از معاملات روز جاری به نظر می رسد که گروه پالایشگاهی و معدنی دو گروهی هستند که می توانند این نقش را در غیاب خودرویی ها به خوبی ایفا کنند اما باید منتظر ماند و دید که آیا این گروه ها قدرت آن را دارند که بعد از مدت ها لقب لیدری بازار را باز پس بگیرند یا خیر.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حسین
ROMANIA
چهارشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۵
لیدر نمیتونه پالایشی باشه چون.نه خبری از قرارداد خاصی هست و نه انتظار اتفاق مثبتی تو.دنیا تو.این صنعت ....به نظر باز لیدری بیاد خودرویی که هر روز یه خبر میده بیرون ...لیزینگی ها هم.کم.کم نتیجه سرمایه گذاریشونو میارن تو.گزارشها و بازدهیا شروع میشه
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
باید توجه داشت که فولاد سپید دشت که با سرمایه گذاری شرکت فولاد مبارکه احداث شده از هفته آینده تولید آزمایشی خود را شروع می کند و تا 3 ماه آینده هم فولاد شادگان افتتاح می شود که با سرمایه گذاری شرکت فولاد خوزستان انجام شده است و این دو شرکت بزرگ پس از چند سال سرمایه گذاری می توانند تولیدات این دو کارخانه را به بازار اریه کنند پس بهترین موقع برای خرید سهام این دو شرکت فرا رسیده
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۵
بورس نیوز چشم نزن بگذار به قسمتی از ضررها برسیم شنبه با کله سر نگون میشود انشاالله که نشود؟؟؟؟؟؟؟؟
کارشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۵
قدرت دست خداست . شیطنت دست بنده خدا. از وقتی که روحانی سر کار اومده .تخلفات در بورس بیداد میکنه . تعویض رئیس بورس این دولت مثل تغییر رئیس بانک مرکزی زمان احمدی نژاد است اخرش یک نفری پیدا خواهد شد تا به ساز طیب نیا برقصد .
کارشناس
UNITED STATES
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۳
چرا در مورد ابطالی سهام کسرا حرفی نمیزنید قدرت دست ناظر بورسه که هر غلطی بخواد می کنه