بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶
مقررات و قوانین برخورد با متخلفات در بازار سرمایه در حالی سال هاست که تدوین شده که در برخی موارد به نظر می رسد این قوانین به طرق مختلف توسط برخی افراد و گروه ها زیر پا گذاشته می شود.
کد خبر : ۱۷۰۳۲۱
نویسنده :
کیوان فر

مقررات و قوانین برخورد با متخلفات در بازار سرمایه در حالی سال هاست که تدوین شده که در برخی موارد به نظر می رسد این قوانین به طرق مختلف توسط برخی افراد و گروه ها زیر پا گذاشته می شود.

به گزارش بورس نیوز، در حوزه بورس ها گهگاه تخلفاتی صورت می گیرد که در برخی موارد سازمان بورس و ناظرین بازارها با شناسایی آنها درصدد برخورد با متخلفان بر می آیند.

اما با وجود افزایش برخی انواع ناهنجاری ها و تخلفات به نظر می رسد چندان رسیدگی از سوی مسئولین برای برخورد با متخلفان خاصی صورت نمی گیرد و حتی تذکری هم داده نمی شود. بگونه ای که به نظر می رسد یا کمیته های مربوطه بابت شناسایی این تخلفات و ناهنجاری ها دقت لازم را ندارند و یا برخوردهای در خور شأن با متخلفان صورت نمی گیرد که بتواند مانع بروز تخلف شود.

البته نمی توان از بیان این نکته هم غافل شد که شاید این تخلفات شناسایی شده و برخوردهای لازم هم صورت می گیرد، اما اطلاع رسانی مقتضی درباره آنها انجام نمی شود تا فعالان بازار سهام هم به نقش حمایتی سازمان بورس و بیداری ناظران بازارها دل خوش باشند.

این روزها هم در حالی شاهد بهبود در روند معاملات از نظر حجم و ارزش معاملات هستیم که در گوشه و کنار تالار شیشه ای مشاهده می شود که برخی رفتارها از القای ظاهری گمراه کننده با هدف دستکاری در قیمت سهام و روند معاملات در برخی نمادها از سوی برخی افراد خاص حکایت دارد.

یکی از این موارد که طی روزهای اخیر نمونه های آن به وفور در برخی نمادهای خاص دیده می شد، صدور دستورهای با حجم تنها یک سهم و در اصطلاح عامیانه فعالان بازار "سفارش های یک دونه ای" است.

سفارش هایی که به قول کارگزاران هر کدام معانی خاصی دارد و برای افراد مد نظر و هماهنگ شده این پیغام را دارد که معاملات بعدی تا چه قیمت هایی و در کدام جهت انجام خواهد شد!

به نظر می رسد این اقدام که توسط گروه های خاص و با هدف جهت دهی به روند یک سهم خاص می تواند صورت گیرد، بیانگر تخلف از قانون مبنی بر القای ظاهر گمراه کننده و یا دستکاری قیمت سهم در جهتی خاص باشد که طبق قوانین بازار سرمایه تخلف محسوب می شود. اینجاست که شاید نقش ناظر بازار و مسئولین امر در سازمان بورس بیش از پیش پر رنگ می شود.

به عنوان مثال طی معاملات دیروز شاهد ثبت سفارش های متعددی با حجم تنها یک سهم در نمادهای مختلفی از جمله "ختوقا"، "بشهاب"، "ثنوسا" و "کاذر" بودیم. اتفاقاتی که پیش از این هم در نمادهای مختلفی دیده شد، اما ناظر بازار هیچ اقدامی در حذف آنها نکرد!

جریان دستورهای فروش یک دونه ای چیست؟

جریان دستورهای فروش یک دونه ای چیست؟

جریان دستورهای فروش یک دونه ای چیست؟

جریان دستورهای فروش یک دونه ای چیست؟

بطوریکه این نوع ثبت سفارش برای فروشنده و تیم همراهش معنی خاصی دارد. مثلاً اینکه تا قیمت این دستور خاص یک دونه ای در سهم مورد عرضه قرار می گیرد تا قیمت آن تا محدوده مشخص شده کاهش یابد و در اصطلاح آن گروه خاص روی سهم رنج منفی می زنند.

در مورد دیگر، این سفارش به معنای مشخص شدن قیمتی است که سهم به محدوده ای پایین تر از آن افت نخواهد کرد و در اصطلاح فعالان بازار، این گروه متخلف کف قیمتی سهم را برای خود و افراد مد نظرشان مشخص می کنند.

همچنین دستورهای مذکور برای برخی دیگر از این گروه ها حاوی این پیام است که پایین تر از قیمت تعیین شده در سفارش یک دونه ای ثبت شده دیگر فروشی صورت نمی گیرد، بلکه از این پس خریدها شروع خواهد شد.

تمام این بازی ها در حالی از سوی برخی گروه های خاص انجام می شود که لازم به نظر می رسد ناظر بازار سهام با دقت بیشتری بر سفارش های ثبت شده نظارت کند و چنانچه مواردی از این دست از احتمال بروز تخلف با هدف القای ظاهری گمراه کننده و دستکاری قیمت و روند معاملات یک سهم حکایت داشته باشد، برخوردهای لازم را صورت دهد و مانع از بروز تخلف و تحمیل زیان به دیگران شود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹
باید امکان ثبت این نوع سفارشات برداشته بشه ، چه برای اشخاص حقیقی و چه برای حقوقی ها ، مگر اینکه واقعاً مانده سهام شخص تعداد کمی باشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲
ناظر بازار؟ ههههههههه
اکبر
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸
فقط نورچشمی ها و توطئه گران با سفارشات یک دونه ای اینکار ها را می کنند
برای کسانی که تعداد دارایی سهامشان زیاد است نبایستی سفارشات یکی را اعمال کنند
اگر لازم باشد شرطی در برنامه نویسی سیستماتیک نوشته شود و اعمال گردد، انجام دهید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶
درد را باید از ریشه در مان کرد این فرمایشات مسکن است فقط درد را مخفی می کند ناگهان سرطان بسراغت می اید افرادی مثل عزیز دلها فراوانند این یک ها بخاطر ایشان است که با پا عقب می زنند وبادست جلو می کشند زمانی که بچه بودم از پدر بزرگم پرسیدم چرا اسم اشخاص را ذولفعلی وشیرین علی می گزارند گفت در قدیم به کچل ذولفعلی وبکور نورعلی می گفتند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱
نرم افزارهای معاملات آنلاین اجازه ثبت فروش حتی 1 سهم را می دهد ، بهتر است بجای اینکه اسم این کار را تخلف بگزارید ، همانند خرید که حداقل باید به ارزش 100000 تومان باشد ، برای فروش هم حداقل ارزش را تعیین کنید . سفارش 1 سهم در بازه مجاز کاری قانونی است .
یا قانون را تغییر دهید یا به این کار نگویید تخلف .
پیام
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸
چرا خودتون رو گول میزنین همه می دانند که اووردر زیر صد واحد با آنلاین مجاز نیست پس همان هایی که در سال های قبل در معاملات ددد تخلف میکردند حالا نحوه را عوض کردند و تنها راهکا جریمه آن ایستگاه معاملاتی و بستن آن برای مدت محدود مثلا یک ماه است تا دیگر جرات این کار را نداشته باشند
مطلع
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷
آقا توهم دارید
گروه ها میتوانند با تلگرام با همدیگر هماهنگ شوند
چه نیازی به این کارها است؟
بی نام
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵
پس کار ناظرو بقیه افراد در بازار چیست کار ناظر و بقیه افراد در بازار مقابله با همین مسایل است اگر یک سهم را گران میخرند بفروشند و اگر یک سهم را ارزان میفروشند بخرند خریدار و فروشنده احساساتی هم باید به تعدادسهام معامله شده توجه کند
بهلول
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳
حالا همه مسایل بورس را حل کرده اید و رسیده اید به این مورد مهم خرید و فروش یک سهم اتفاقا خیلی هم کار خوبی است در مواقع رکود بورس همین یک سهم هم خوبست که معامله شود
پیگیر
Saudi Arabia
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
ممنون ازشما،من شایددراین یکماه دههابارمستقیم باناظرصحبت کردم وایشان میگفت پیگیری میکنند وگاهی پیگیری هم میشد ولی جای 1سهم فروشنده عدد100روانتخاب میکرد ولی فرقی نداره که مهم ترفند وحرکت نامردانه بعضی هاست که سهامداران جزئ روسرکیسه میکنند.درضمن من شنیدم بعضی کارگزاران که مشتری آنلاین دارند وبرای معاملات کمتراز حدریالی مشتری سقف پرداخت کارمزد دووپنج هزارتومانی تعریف کردند عمدا یکدونه ای چه درخرید وچه درفروش میچینند.
تامی
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۲
سهمس که با یه دونه اردر میشه دستکاریش کرد باید شاشید توش خخخخخخخخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۸
شاید یکی کلا یک سهم داره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۴
با استناد به چه قانونی میگوییم این عمل جرم است؟وقتی دریک بازارمی شود یک واحد فروخت این یک حق است حتی قانونی است و خلاف آن غیرقانونی است