بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹
نایب رییس انجمن کارفرمایان صنعت سیمان عنوان کرد:

برآورد افزایش 30 درصدی قیمت صادرات سیمان/ عراق، پل ارتباطی ایران و سوریه

تداوم شرایط نامناسب تولید و سودآوری در این صنعت موجب شد تا شرکت های تولید کننده در سه ماهه ابتدایی سال جاری به ورطه ورشکستگی و نابودی کشیده شوند که خوشبختانه در تیر ماه امسال طرح مدیریت تحویل مبنی بر عرضه سیمان متناسب با تقاضای موجود به طوریکه از 70 درصد بیشتر نشود، تدوین شد و در کنار آن کاهش تخفیفات فروش نیز اجرایی گردید.
کد خبر : ۱۷۰۷۴۱
نویسنده :
جمشیدی

صنعت سیمان دوره پر فراز و نشیبی را طی دو سال اخیر پشت سر گذاشت و از جمله صنایعی است که رشد منفی و رکود اقتصادی اثر منفی مستقیمی بر وضعیت تولید و سودآوری آن در پی داشته است.

علاوه بر این، عدم تطبیق بهای تمام شده تولید و قیمت عرضه محصولات سبب شده این صنعت با کاهش صادرات محصولات و نیز افت تولید و سودآوری مواجه شود. این در حالی است که وضعیت شرکت های سیمانی با توجه به اجرای راهکارهایی همچون کاهش تخفیفات قیمت فروش رفته رفته رو به بهبودی است.

نایب رییس هیأت مدیره انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: تداوم شرایط نامناسب تولید و سودآوری در این صنعت موجب شد تا شرکت های تولید کننده در سه ماهه ابتدایی سال جاری به ورطه ورشکستگی و نابودی کشیده شوند که خوشبختانه در تیر ماه امسال طرح مدیریت تحویل مبنی بر عرضه سیمان متناسب با تقاضای موجود به طوریکه از 70 درصد بیشتر نشود، تدوین شد و در کنار آن کاهش تخفیفات فروش نیز اجرایی گردید. این امر با وحدت و انسجام شرکت های تولیدی انجام شد و در نهایت تخفیفات 1000 میلیارد تومانی سال گذشته کاهش قابل توجهی یافت و ارزش افزوده 60 تا 70 میلیارد تومانی برای تولید کنندگان ایجاد نمود.

مرتضی لطفی افزود: این ارزش آفرینی در صورت های مالی عملکرد شش ماهه اول اغلب شرکت های سیمانی نمایان شد و اثرات مثبت آن نیز در بازار سرمایه اعمال گردید. بطوریکه می توان گفت در حالی که در سه ماهه اول امسال حدود 70 درصد از شرکت ها زیان ده بودند، در شش ماهه اغلب شرکت ها به سود دست یافتند که این امر یکی از دلایل اقبال اهالی بازار سرمایه به گروه سیمان طی چند وقت اخیر به شمار می رود.

علاوه بر این، کار گروه سیمان در اقتصاد مقاومتی تشکیل شد و طی آن جلسات متعددی با وزرای صنعت و مسکن و سایر مقامات دولتی جهت بررسی همه موارد و چالش ها در این صنعت برگزار گردد که این امر تغییراتی در سود دهی شرکت ها ایجاد نمود.

وی به اقدامات انجام شده جهت ورود سرمایه گذاران خارجی در این صنعت اشاره کرد و گفت: در دوران پسا برجام این گروه با سیگنال هایی در زمینه توسعه صادارات و تجارت مواجه شد و یکی از اقدامات انجام شده در این خصوص می توان به تخصیص اعتبارات از محل صندوق دخیره اشاره کرد. در این بین همچنین شرکت توسعه صادرات متعلق به انجمن گروه سیمان مذاکراتی جهت انعقاد قرارداد 20 میلیون تنی در بازه بلند مدت انجام داده که در حال نهایی شدن است.

مدیرعامل شرکت سیمان فارس خوزستان ادامه داد: میزان صادارات سیمان طی چند سال اخیر افت قابل توجهی یافته به طوریکه در شرایطی که طی سال 93 حدود 19میلیون تن از محصولات به کشورهای خارجی صادر شده، این رقم در سال 94 به 15 میلیون تن و از ابتدای امسال تاکنون به حدود شش میلیون تن کاهش یافته است.

حال آنکه پس از اجرای برجام و ایجاد تقاضا از سوی سرمایه گذاران خارجی جهت حضور در طرح های مشارکتی، مالکیتی یا سرمایه گذاری در بازارهای هدف انتظار می رود تا شاهد افزایش میزان فروش خارجی سیمان در آینده باشیم و بتوانیم بار دیگر به صادرات 20 میلیون تنی سال های گذشته و حتی بیش از آن دست یابیم. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که این امر به توسعه و توجه به زیر ساخت ها بستگی دارد.

لطفی در خصوص آزادسازی صادرات سیمان به کشور عراق و افزایش قیمت فروش خارجی این محصول اظهار داشت: امید داریم تا بعد از مراسم اربعین حسینی شاهد آزاد سازی صادرات به عراق فراهم شود. علاوه بر این، معتقدیم که عراق پل ارتباطی ایران با کشور سوریه است و با توجه به اتفاقاتی که در سوریه رخ داده تقاضا برای خرید این محصول افزایش خواهد یافت و بازار مستعدی جهت صادرات محصولات به شمار می رود. از این رو امیدواریم تا پس از رفع مسائل منطقه ای و سیاسی افزایش میزان صادرات سیمان محقق شود.

وی در خاتمه پیرامون عرضه سیمان در بورس کالا ابراز داشت: تقریباً دو سال است که کمیته مشترکی میان سازمان بورس، سازمان تجارت و انجمن گروه تشکیل شده و در این مدت موضوع ورود سیمان به رینگ صادراتی بورس کالا مطرح و بررسی می شود. به هر حال اجرای این برنامه در راستای کوتاه کردن دست واسطه ها و دلال ها در خصوص قیمت فروش صادراتی لازم به نظر می رسد که این موضوع تا پایان سال جاری به اجرا در خواهد آمد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴
وعده سر خرمن سهامدارها مراقب باشند با این وعده ها تو پاچه شون نره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۷
سلام صنعت فاضلاب یا فرا اوری ابهای الوده صنعت بسیار مهمی است که برای ایران که در منطقه خشک وخشکسالی هست مهم است صنعت فاضلاب دوستدار محیط زیست است ودر توسعه جنکل وفضای سبز بسیار مهم است در ضمن مصرف کننده سیمان وانواع فولاد میباشد وامواع مشاغل را ایجاد می کند اگر به اندازه همین جند هزار میلیاردی که خرج خودروسازها دولت کرد در صنعت فاضلاب شهری وروستائی خرج شده بود به مراتب بیشتر از خودروسازها شغل ایجاذ می شود ومحیظ زیست نیز بهتر می شود به همین دلیل باید مدیر کل محیط زیست کشور به وسیله مجلس استیضاح شود که جرا عقل وبرنامه ندارند و وزیر جهاد کشاورزی هم به دلیل اجرا نکردن فاضلاب وتصفیه بسماند روستائی استیضاح شود مجلس با مسئلان رودر بایستی دارد ودر حق مردم ستم می کند مجلس باید به خواهد از مدیران ومسئولان مجلس که جای بادمجان دور قاب جین نیست باید به خواهد یا در راس فساد باشد یا ذر راس صلاح