بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰
با بررسی معاملات دومین ماه از فصل پاییز بدست آمد:

سیمان در عرش، خودرو در فرش

در ماهی که گذشت سایه ریسک سیاسی ناشی از انتخابات کشور آمریکا از بازار سرمایه برداشته شد و سرانجام با مشخص شدن نتایج آن که بر خلاف انتظارات و برآوردهای اغلب کارشناسان سیاسی و اقتصادی بود بازار سرمایه روند متعادل به خود گرفت تا سمت و سوی بازار سرمایه به طور دقیق پس از تعیین تکلیف دیدگاه های دولتمردان آمریکا در خصوص روابط خارجی با ایران و نیز برنامه های دولت در جهت مواجهه با این موضوع مشخص شود و سهامداران با خیالی آسوده اقدام به سرمایه گذاری در این بازار کنند.
کد خبر : ۱۷۰۸۰۲
نویسنده :
جمشیدی

معاملات بازار سرمایه در آبان ماه سال جاری در حالی با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همراه شد که تعیین تکلیف این موضوع و انتخاب کاندیدای جمهوری خواه در کرسی ریاست جمهوری این کشور تأثیر منفی کوتاه مدتی بر روند معاملات اعمال کرد. این در حالی بود که قبل از برگزاری انتخابات و با تقویت احتمال انتخاب هیلاری کلینتون به عنوان رییس جدید دولت آمریکا بازار سرمایه کشورمان روندی مثبت به خود گرفته بود که البته در این امر عواملی همچون رشد قیمت جهانی فلزات اساسی تأثیر دو چندان اعمال کرد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در ماهی که گذشت سایه ریسک سیاسی ناشی از انتخابات کشور آمریکا از بازار سرمایه برداشته شد و سرانجام با مشخص شدن نتایج آن که بر خلاف انتظارات و برآوردهای اغلب کارشناسان سیاسی و اقتصادی بود بازار سرمایه روند متعادل به خود گرفت تا سمت و سوی بازار سرمایه به طور دقیق پس از تعیین تکلیف دیدگاه های دولتمردان آمریکا در خصوص روابط خارجی با ایران و نیز برنامه های دولت در جهت مواجهه با این موضوع مشخص شود و سهامداران با خیالی آسوده اقدام به سرمایه گذاری در این بازار کنند. دراین شرایط طی روزهای پایانی ماه گذشته قطعنامه ضد ایرانی کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل نیز تمدید شد.

در حواشی بازار سرمایه اما، زمزمه هایی مبنی بر توقف نماد معاملاتی ایران خودرو به جهت اعلام تعدیل مثبت سود برآوردی و نیز برنامه های گروه سایپا به منظور اجرای برنامه سرمایه از محل ارزیابی برند که روشی جدید به شمار می رود، مطرح شد. همچنین در ماه گذشته نامه پیشنهاد افزایش سرمایه 101 درصدی ایران خودرو دیزل از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها روی سامانه کدال نشست. در کنار موارد مذکور گمانه زنی هایی پیرامون احتمال افزایش قیمت فروش صادراتی سیمان و آزاد سازی صادرات آن به کشور عراق مطرح گردید و در گروه سرب و روی نیز شایعاتی مبنی بر اعلام دوباره تعدیل مثبت سودآوری از محل رشد قیمت جهانی فلزات منتشر گردید. به هر حال هر یک از موارد مذکور به نوبه خود بر روند قیمت سهام شرکت ها در بورس اثر گذاشت.

بر اساس اطلاعات موجود، در ماه گذشته شاخص کل بورس از کانال 78 هزار واحدی عبور کرد و به محدوده 79 هزار واحدی رسید. در این مدت در حالی بورس بازدهی مثبت 3.5 درصدی را بدست آورد که در گروه استخراج سایر معادن با تک نماد "کماسه" و نیز صنعت سیمان هر یک با کسب بازدهی مثبت حدود 16 درصدی در صدر جدول پربازده ترین صنایع قرار گرفتند و در مقابل گروه های سایر معادن، فنی و مهندسی و خودرو در پی ثبت بازدهی منفی در انتهای این جدول نشستند.

در خصوص سهام شرکت های بورسی نیز مجموعه هایی همچون سیمان ایلام، فرآورده مواد معدنی، مارگارین، ایرانیت و معادن بافق بیشترین بازدهی مثبت را به سهاداران خود اعطا کردند.


سیمان در عرش، خودرو در فرش

این در حالی است که شرکت های کابل البرز، شیشه قزوین، صنایع ریخته گری ایران، ریخته گری تراکتور و محور خودرو به ترتیب کمترین بازدهی منفی را محقق ساختند و سبب کاهش سرمایه سهامداران خود شدند.


سیمان در عرش، خودرو در فرش

در پایان این گزارش می افزاید، طی ماه گذشته شرکت های زامیاد، سرمایه گذاری سایپا و فولاد مبارکه اصفهان نقد شونده ترین سهام معرفی شدند و داد و ستد 23 میلیارد و 350 میلیون سهم ارزشی به مبلغ بیش از 65 هزار و 317 میلیارد ریال را در بورس رقم زد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴
خدا ازتون نگذره بدعوت خودتون امدیم پولامونو سهام خودرویی خریدیم از اول سال تا حالا 70درصد اصل پولمون نابود شدو رنا خریدیم 330 تومن شده 120 تومن.