بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵
شرکت کارگزاری نهایت نگر گزارش می دهد:

شرکت سرمایه گذاری معادن و فلزات از منظر استراتژی

در این مقاله قصد داریم یکی از شرکت‌های که ماهیت سرمایه گذاری داشته و بخش عمده ای از پرتفوی آن شامل شرکتهای سنگ آهنی و مس می باشد را با این استراتژی مورد ارزیابی قرار دهیم.
کد خبر : ۱۷۰۸۳۳
در این مقاله قصد داریم یکی از شرکت‌های که ماهیت سرمایه گذاری داشته و بخش عمده ای از پرتفوی آن شامل شرکتهای سنگ آهنی و مس می باشد را با این استراتژی مورد ارزیابی قرار دهیم.

بنابر گزارش شرکت کارگزاری نهایت نگر، به بیان ساده، شرکت سرمایه گذاری معادن و فلزات در شرکتهای چادرملو وگل گهر، ملی صنایع مس و شرکت‌های دیگر سرمایه گذاری نموده و با افزایش درآمد این شرکتها از محل dps آنان، شناسایی درآمد می نماید. در کل اینطور می توان گفت که اگر شرکت‌های زیرمجموعه با نرخ رشد سود تقسیمی مواجه گردند این شرکت نیز می تواند با نرخ رشد سود مواجه گردد. بطورکلی ارزیابی شرکتهای سرمایه گذاری با روش خالص ارزش دارایی‌ها انجام می پذیرد. اما در این مقاله ما سعی داریم از منظر استراتژی سرمایه گذاری با هدف کسب سود نقدی این شرکت را مورد مطالعه قرار دهیم.

با این اوصاف روش سرمایه گذاری فوق، به صنعت برتر توجه کرده و سود تقسیمی شرکتها و پایدار بودن آنها در شرایط مختلف اقتصادی را ملاک قرار می دهد و سعی می نماید تا حداکثر ظرف مدت 5 سال، اصل مبلغ سرمایه گذاری شده را از محل دریافت سود نقدی، بازگرداند.

بررسی 5 سال گذشته شرکت از نظر سود تقسیمی:

شرکت سرمایه گذاری معادن و فلزات از منظر استراتژی

پس از آشنایی کوتاهی که با نحوه فعالیت این شرکت، حال به بررسی این مورد می پردازیم که اگر یک سرمایه گذار، طرح سرمایه گذاری خود را، 5ساله و با فرض دریافت سود نقدی و شرکت در افزایش سرمایه وخارج از نوسانات بازار تدوین می کرده است، آیا این طرح سرمایه گذاری منجر به بازگشت پول اولیه در طی مدت 5 سال شده است ودر نهایت سرمایه گذار توانسته است نوعی ازدارایی را برای خود ایجاد نماید که تا آخر عمر فعالیت شرکت، سودنقدی مجانی دریافت نماید (بدون اینکه سهام خود را بفروشد)؟

با توجه به نمودار بالا، فرض کنید شخصی در 5 سال پیش حدودا در این موقع (90.7.24) معادل 1 سهم به قیمت 868.4 تومان خریداری کرده است. در طی این سالها در 9 مجمع شرکت نموده است (5 مجمع سالیانه و 4 مجمع افزایش سرمایه).

شرکت سرمایه گذاری معادن و فلزات از منظر استراتژی

درحال حاضر در تاریخ 95.9.1 قیمت سهم 144.8 تومان می باشد.

با توجه به موارد بالا به این جمع بندی می رسیم که:

  1. کل مبلغ سرمایه گذاری با احتساب قیمت اول دوره معادل 868.4تومان و واریز 832.7 تومان بابت افزایش سرمایه ها، معادل 1692 تومان شده است.
  2. مجموع سود تقسیمی دریافتی معادل 1323 تومان گردیده است.
  3. ارزش روز دارایی ما به ازای 12.9سهم * 144.8 تومان، معادل 1860 تومان شده است.

با مطالعه موارد بالا درمی یابیم که سرمایه گذار در مدت 5 سال حدودا توانسته است 80 درصد از اصل سرمایه گذاری خود را از محل سود تقسیمی بازگرداند.

اما نکته حائز اهمیت در این نوع سرمایه گذاری که هدف اصلی ما می باشد، خلق یک دارایی مولد مجانی است. در حال حاضر سرمایه‌ گذار 12.9 سهم دارد و مادامیکه شرکت در حال تولید وفروش می باشد، می تواند سالیانه سود نقدی مجانی دریافت نماید (بدون اینکه دارایی مولد خود را که همان گاو شیرده می باشد، بفروشد).

در حال حاضر نیز با توجه به طرحهای توسعه شرکت های زیر مجموعه همانند چادرملو وگل گهر و افزایش نرخ دلار و در حداقل قرار داشتن نرخ سنگ آهن جهانی و مس می توان گفت که با این استراتژی شرکتهای زیر مجموعه دارای آینده خوبی خواهند بود و این شرکت نیز می تواند دوباره جهت سرمایه گذاری کاندید گردد.

با کلیک بر روی لینک زیر می توانید از دیگر تحلیل های کارگزاری نهایت نگر بهره مند شوید:

http://www.ershan.ir/analysis/latest

تهیه و تنظیم: سیدیاسر مهرآور

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱
آقای یاسر مهرآور سلام علیکم
این نتیجه گیری که کردید به نظر میرسه که خودتان هم آنچنان با اون موافق نبودید!!!!!
از 5 سال گذشته 80 درصد بازده داشته است یعنی کمتر از بازده بانکی !!سود بانک در 5 سال گذشته بالای 24 درصد بوده است و بازده مرکب بانک 193 درصد !!!!بازده داشته است!!و بازده خطی آن 120 درصد بوده است
علاوه بر آن بازده بورس در سال 92 بیش از 90 درصد بوده است و علاوه بر آن قیمت دلار در 5 سال گذشته از 1000 تومان به 3700 تومان و نزدیک 270 درصد رشد داشته و بهای سکه طلا و زمین و ....که متاثر از نرخ دلار و تورم داخلی بوده است .
حالا این گاو شیرده که شما می فرمایید با احتساب نرخ تورم 5 سال گذشته نه تنها سود نداده که زیان داده است.
آقای مهرآور بازده واقعی بازده پس از کسر تورم است .
تورم سال 90 و 91 حدود 48 درصد بوده تورم 92 حدود 36 درصد تورم 93 حدود 22 درصد و تورم 94 حدود 18 درصد و تورم 95 را هم 12 درصد حساب کنید شما در مقابل 136 درصد تورم خطی و 237 درصد تورم مرکب می فرمایید بازده 80 درصدی خیلی خوب است ؟!!!!بازده که شما گفتید خوب باندازه نصف سود بانکی هم نبوده !!!!
نمی تونم بگم شما نمی فهمید فقط می تونم بگم خودتون را به اون راه زدید!!!!
مهدی
ROMANIA
سه‌شنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۳
ضمن تشکر لطفا در خصوص دریافت سود 45 توملنی مجمع سال 93 متاسفانه هنوز سهامدارا نمیدانند این سود را شرکت میدهد یا نه لطفا اطلاع رسانی فرمایید؟؟؟
مالک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۴
با سلام شرکت کمنگنز باعث شده مردم وسهامداران دل سرد شوند علتش سود سال 1393 را که 20 تومان سودش است نداده و مردم از ترس که تمام این معدنیها سود ندن سهام نمی خرندچون که می گند این شرکت کوچک که سود ند وای این شرکتهای بزرگ شرکت کمنگنز که سهام 3000 تومانی را اورده به 300 تومان از این شرکت باید ترسید