بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰
طی یک ماه اخیر منتهی به پایان آبان ماه امسال از میان بیش از 80 صندوق سرمایه گذاری مشترک در سهام، سهم صندوق در کسب بازدهی مثبت و منفی مشترک بوده است. بطوریکه تقریباً 40 صندوق بازدهی مثبت و مابقی بازدهی منفی کسب کردند که بیشترین بازدهی مثبت 18 درصد محاسبه می شود که توسط صندوق سرمایه گذاری ایساتیس رقم خورده است.
کد خبر : ۱۷۰۸۵۳
نویسنده :
جمشیدی

در بازار سرمایه بیش از 80 صندوق سرمایه گذاری مشترک در سهام فعالیت می کنند که طبق اساسنامه آنها می بایست بخش اعظمی از پرتفوی سرمایه گذاری خود را به سرمایه گذاری در سهام اختصاص دهند، موضوعی که به نظر می رسد رفته رفته توسط صندوق ها به دست فراموشی سپرده شده است، چرا که بررسی بازدهی آنها طی یک ماهه اخیر حاکی از آن است که صندوق های سرمایه گذاری مشترکی که بیشترین بازدهی مثبت را به ثبت رسانده اند، بخش قابل توجهی از نقدینگی در اختیار خود را در بانک ها سپرده گذاری کرده اند یا اوراق مشارکت خریداری کرده اند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، طی یک ماه اخیر منتهی به پایان آبان ماه امسال از میان بیش از 80 صندوق سرمایه گذاری مشترک در سهام، سهم صندوق در کسب بازدهی مثبت و منفی مشترک بوده است. بطوریکه تقریباً 40 صندوق بازدهی مثبت و مابقی بازدهی منفی کسب کردند که بیشترین بازدهی مثبت 18 درصد محاسبه می شود که توسط صندوق سرمایه گذاری ایساتیس رقم خورده است. اگرچه دارایی نقد این صندوق با عمر فعالیت حدود هفت سال، کمتر از یک درصد محاسبه می شود اما بررسی پرتفوی سرمایه گذاری صندوق ایساتیس حاکی از آن است که این مجموعه کل پرتفوی سرمایه گذاری خود را به سپرده بانکی اختصاص داده و سایر موارد همچون سرمایه گذاری در سهام و اوراق مشارکت هیچ سهمی در این پرتفوی ندارند. به عبارت بهتر مجموعه مذکور از محل سپرده گذاری در بانک توانسته به سود 18 درصدی دست یابد.

بعد از آن صندوق نیکان پارس، با تحقق بازدهی مثبت 15 درصدی به عنوان صندوقی معرفی می شود که طی دوره مذکور بالاترین بازدهی را به سرمایه گذاران خود اعطا نموده است.

این صندوق با عمر چهار سال در حالی بازدهی مثبت 15 درصدی را محقق ساخته که دارایی نقد آن 44 درصد محاسبه می شود. صندوق بازار گردانی صنعت مس با عمر کوتاه مدت سه ماهه بازدهی مثبت 9 درصدی را به دست آورده و در جایگاه سوم پر بازده ترین صندوق سرمایه گذاری قرار می گیرد.

این صندوق 57 درصد از سرمایه در اختیار خود را در سهام سرمایه گذاری کرده و مابقی آن را به سپرده بانکی، اوراق مشارکت و سایر دارایی ها تخصیص داده است.

صندوق سرمایه گذاری در سهام یا سپرده بانکی/ سهم مشترک صندوق ها در کسب بازدهی مثبت و منفی

همچنین صندوق بانک اقتصاد نوین با فعالیت هشت سال و دارایی نقد 5.5 درصدی بازدهی مثبت 6.5 درصدی را به ثبت رسانده و در کنار آن صندوق های سهم آشنا و پارسیان هر یک بازدهی مثبت حدود شش درصدی را به سرمایه گذاران اعطا کردند.

در این بین صندوق های توسعه ملی، آشنای دی، گنجینه بهمن هر یک بازدهی مثبت بیش از چهار درصدی را کسب نمودند و مابقی صندوق ها به بازدهی مثبت کمتر از چهار درصدی بسنده کردند.

این در حالی است که 40 صندوق سرمایه گذاری مشترک از کسب بازدهی مثبت بی نصیب ماندند و با تحقق بازدهی منفی موجب کاهش سرمایه سرمایه گذاران خود شدند که بیشترین بازدهی منفی حدود چهار درصد بوده و توسط صندوق سرمایه گذاری صبای هدف رقم خورده است.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱
صندوق ایساتیس پولشو تو کدوم بانک سپرده کرده که ماهیانه 18 درصد بهش دادن؟!!!
فک کنم نویسنده ی این مطلب آمارشون اشتباه باشه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴
میتونم از نویسنده خواهش کنم اسم اون بانک و بگه بریم سپرده کنیم؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸
سلام تخلف صندوقها بسیار کسترده است وبه یقین می توان کفت نقش صندوقها تامین مالی برای بانکها است از طریق بازار سرمایه واین خودش بزرکترین تخلف است متاسفانه مدیران بورسی هم ذر این تخلف هم داستان هستند وقتی بانکها با فساد خودشان ورشکسته هستند بازار سرمایه را قربانی بانکها می کنند به این می کویند دشمن دانا با اقتصاد ایران وکسترش فساد بانکها واز بین بردن منابع سیکل ساز ثروت در بازار سرمایه به نفع سفته بازی ونزول خواری وفساد حالا که بانکها از رانت قرض الحسنه نمی توانند استفاده کنند بازار سرمایه را قربانی بانکهای فساد وربا خواری می کنند وانان که می کویند بانکداری بدون ربا عملیاتی نمی شود همان دست بروردها وجیره خواران عربستان وفراماسونها هستند وبانکداری بدون وربا وقرض الحسنه قابل اجرا هست واکر قابل اجرا نبود خدا ان را عنوان نمی کرد
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵
صندوق ایساتیس پولشو تو کدوم بانک سپرده کرده که ماهیانه 18 درصد بهش دادن؟!!!
فک کنم نویسنده ی این مطلب آمارشون اشتباه باشه.