بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱
به دنبال تقسیم سود 20 تومانی مپنا در مجمع و سخنان رییس سازمان بورس در تلویزیون

قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را؟! / علت این همه تناقض چیست؟

"رمپنا" از جمله نمادهای اثر گذار بر شاخص کل بورس است که اگرچه از 27 تیر ماه سال جاری به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران متوقف شده اما با وجود عدم برگزاری این مجمع در زمان اعلام شده و موکول شدن آن به زمانی دیگر، اما همچنان در لیست نمادهای متوقف شرکت بورس باقی مانده است.
کد خبر : ۱۷۰۹۷۴
نویسنده :
جمشیدی

تعداد نمادهای متوقف در بازار سرمایه در حالی رو به افزایش است که بسیاری از آنها همچون گروه مپنا به دلیل ابهام از چند ماه قبل ممنوع المعامله شدند و علیرغم ارائه گزارشات مالی و عملکرد میاندوره ای همچنان غایب بازار سرمایه هستند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، شرکت گروه مپنا هم از جمله نمادهای اثر گذار بر شاخص کل بورس است که اگرچه از 27 تیر ماه سال جاری به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران متوقف مانده که جلسه مجمع آن صبح روز جاری با تقسیم 20 تومانی سود به ازای هر سهم پایان یافت.

اما نکته مبهم و حائز اهمیت قضیه اینجاست که سخنگوی سازمان بورس طی سخنان هفته گذشته خود در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما علت این توقف نماد را مشکلات مالکیتی و مشخص نبودن سهامدار عمده این شرکت بورسی عنوان کرد و بازگشایی نماد معاملاتی "رمپنا" را منوط به رفع مشکلات میان سهامدار عمده این مجموعه دانسته است.

بر همین اساس بایستی این سوال را پرسید که وقتی سهامدار عمده این شرکت هنوز مشخص نیست و اطلاع رسانی دقیقی بابت تعیین تکلیف مالکیت این سهم انجام نشده، چگونه این مجمع برگزار شده و ریاست مجمع را چه مجموعه ای برعهده داشته است؟

بالاخره یا مپنا سهامدار عمده وابسته به بخش خصوصی دارد و یا همچنان دولتی است؛ اما وقتی هنوز پاسخ این سوال مجهول است چگونه این مجمع برگزار شده و  رأی بر تقسیم سود 20 تومانی به ازای هر سهم آن داده شده است؟

بدین ترتیب با توجه به برگزاری این مجمع و تصویب صورت های مالی و رأی گیری پیرامون میزان سود تقسیمی بدون مشخص بودن سهامدار عمده، بایستی از مسئولان امر این سوال را پرسید که معنای این همه تناقض چیست؟ بالاخره قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را؟!

در این شرایط، موضوع دیگری که مطرح می شود این است که از یک سو آیا توقف طولانی مدت نماد این مجموعه موجب می شود تا ابهامات پیرامون آن رفع گردد؟ حال آنکه نمونه های بسیاری در بورس وجود دارد که توقف طولانی مدت نماد نتوانسته سبب رفع ابهامات موجود در مجموعه گردد. 

به عنوان مثال، طی سال 93 فعالان بازار سرمایه شاهد توقف چند ماهه و طولانی مدت شرکت های پالایشی به دلیل ابهام در ارائه گزارشات مالی آنها و عدم تعیین تکلیف نرخ خوراک مصرفی و قیمت فروش فرآورده های تولیدی آنها بودند، بطوریکه شش مجموعه پالایشی پس از ماه ها توقف و بلوکه شدن سرمایه سهامداران در شرایطی با افت حدود 50 درصدی ارزش سهام به تابلوی معاملات بازگشتند که پس از گذشت حدود یک سال و نیم شاهد آن هستیم که شرکت های پالایشی با موضوع تعیین قیمت ها درگیر هستند و اکنون نیز با گذشت هشت ماه از سال جاری هنوز گزارشات عملکرد میاندوره ای شش ماهه خود را ارائه نکرده اند. 

بر این اساس این سوال مطرح می شود که آیا به راستی توقف طولانی مدت نماد "رمپنا" سبب رفع ابهامات موجود در شرکت می شود یا همچون مجموعه های پالایشی پس از بازگشت به تابلوی معاملات باز هم با ابهامات فراوان دست و پنجه نرم خواهند کرد؟

از سوی دیگر نکته قابل تأمل در خصوص توقف نماد شرکت مطرح بورسی همچون گروه مپنا این است که رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در تازه ترین اظهارات خود در خصوص توقف طولانی مدت "رمپنا" عنوان کرده که در بازار سرمایه مالکیت به نقد شوندگی ارجحیت دارد. از این رو این موضوع مطرح می شود که مالکیت تا چه اندازه در قیمت سهام یک شرکت در بورس اثر گذار است؟

آیا مشکل مالکیتی در گروه مپنا به عدم فعالیت و انحلال مجموعه منجر شده که به خاطر آن نماد آن در بورس متوقف شده است؟ مگر نه اینکه فعالیت های مپنا همچنان ادامه دارد و این مجموعه گزارش های عملکرد میاندوره ای خود را یکی پس از دیگری روانه کدال می کند و هیچ مشکلی در وضعیت آن دیده نمی شود، پس چرا سرمایه سهامداران آن در بورس می بایست بلوکه بماند؟

مگر رییس سازمان بورس و متولیان بازار سرمایه حافظ منافع سهامداران نیستند؟ چرا و بر مبنای چه استدلالی به دلیل مشکلات موجود میان سهامدار عمده می بایست ماه ها سهام شرکت معامله نشود؟ آن هم در شرایطی که سهام شرکت طبق روال همیشگی به فعالیت های خود ادامه می دهد و در عین حال شرکت هایی همچون گاز لوله، نورد و لوله اهواز و ... در بازار سرمایه معامله می شوند که وضعیت عملیاتی آنها چندان مناسب نیست، اما به دلیل رفتار سلیقه ای نهادهای ناظر در بازار سرمایه حضور دارند و بخشی از سرمایه سهامداران را درگیر خود کرده اند.

بر اساس این گزارش، اگر نماد معاملاتی گروه مپنا به دلیل مشکل مالکیتی این مجموعه همچنان متوقف باقی مانده، نهادهای نظارتی و مسئول می توانند اقدام به مسدود کردن کد معاملاتی سهامدار عمده کنند تا به سامانه معاملاتی دسترسی نداشته باشند و امکان معامله در این نماد را نداشته باشند. به نظر می رسد با اجرای این راهکار سایر سهامداران این مجموعه به ویژه سهامداران خرد که ماه ها سرمایه آنها در سهام این شرکت درگیر مانده و امکان نقد شوندگی برای آنها فراهم نیست، می توانند بر مبنای تحلیل و نظر خود در نماد "رمپنا" معامله کنند و با توجه به اتفاقاتی که در این شرکت رخ داده اقدام به فروش سهام کنند یا همچنان سهامدار آن باقی بمانند.

به هر حال در صورتیکه متولیان بازار سرمایه بخواهند به اهداف اصلی خود یعنی حفظ منافع سهامداران دست یابند، راه های رسیدن به آن چندان دشوار نیست و می توانند با ابزارهای در دسترس خود و اجتناب از رفتار سلیقه ای به سهولت به مقاصد اصلی شان برسند و در کنار آن از تضییع حقوق سهامداران و فعالان بازار سرمایه و تحمیل ضرر و زیان بر آنها جلوگیری کنند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰
کل بورسه شده بدبختی
محمدرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳
چند روز بعد (ناظر بازار) به اطلاع کارگزان میرساند کلیه نمادهایی که ابتدایشان ح غ ف ب ر ذ د س ش ص و میباشد قبل از رسیدن این پیغام به حضور محترمتان بسته شد.مشکل در نرسیدن بموقع پیغام به عهده اینترنت جهانی و پارگی کابل با لنگر کشتی میباشد
سهامداران بورس
UNITED KINGDOM
يکشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۴
مدتیست بازار بورس با شرایط دشوار و پیچیده ای روبروست .تعداد زیادی از نمادهای بورسی با بهانه عدم شفافیت و ارائه اطلاعات متوقف شده و سرمایه گذاران آنها در شرایط مبهم و نا مشخصی قرار گرفته اند .این سرمایه ها بعضاً بیشتر از یکسال است که بلاتکلیف مانده اند و مرتباً متوقف کردن نمادها هر روزه ادامه دارد و تکرار می شود .بنظر میرسد کمبود بودجه دولت باعث شده بجان ملت بیفتد و از بلوکه کردن سرمایه مردم که مبالغ بسیار هنگفتیست و بالغ بر هزاران میلیارد تومان میشود سعی دارد بطرق مختلف بهره برداری داشته باشد .فقط سود بانکی مبالغی که به اینصورت بلوکه شده اند شامل میلیاردها تومان بصورت ماهیانه میباشد .دولت که وظیفه اصلیش امنیت بخشیدن به بازار سرمایه است در حال حاضر بعنوان رابین هود سرمایه های مردم را در سرقتی سازمانی توسط سازمان بورس سرقت میکند و قسمتی از انرا شاید بعنوان یارانه به خود مردم میدهد و مابقی را صرف نیازها ی خود و یا شاید حقوقهای میلیونی میکند .در حالی که رابین هود از اغنیا میدزدید و به فقرا میداد و الان بر عکس شده است .لطفاً به اعداد زیر دقت کنید :
حدود هشتاد نماد بورسی در چند وقت اخیر متوقف شده اندکه حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه را تشکیل میدهند
دقت کنید سود هر یک میلیارد تومن پولی که سپرده گذاري شود متوسط ۱۵ میلیون تومان خواهد بود
حالا ۱۵ میلیون را ضرب در ۱۵۰۰۰ کنید رقمی نزدیک به ۲۵۰ میلیارد تومن فقط سود ماهیانه سرمایه مردم از توقف این نمادها خواهد بود
با این تفاوت که اگر در بانک به پولت نیاز پیدا کنی میتواني براشت كني !!!
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۰
احسنت به این انتقاد شما. ###شپلی هم 8 ماهه متوقف کردن و ما سهامداران را بدبخت کردن. هیچ کسی هم پاسخگو نیست. خود آقای شاپور محمدی در تیر ماه روی کدال بصورت رسمی گفت آخر شهریور نماد را بازگشایی میکنه و الان آذر ماه هستیم خبری نشد. آقای شاپور محمدی فکر میکنه بجای حل مسئله، با پاک کردن صورت مسئله و توقف نمادها، داره به سهامداران لطف میکنه. آقای شاپور محمدی، تو را به جان آن کسی که دوست داری، ما به لطف شما نیاز نداریم. تو را به جان آن کسی که دوست داری، نماد شپلی را باز کن. این الطافت را هم جای دیگه بکن که برات دعای خیر بکنند. با تشکر
کوروش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴
سلام و احترام
دروغ در بورس نهادینه شده نمونه مدیرعامل زامیاد چند وقت پیش از تولید و رشد در شرکت میگفت و از سهامداران دعوت میکرد از شرکت بازدید کنید و آینده همه را روشن میکند و غیره .... ولی در آخرین گزارش شرکت 80 تومان پیشبینی را به یک ریال تبدیل کرده .
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳
این تیم مدیریتی که تازه به بورس وارد شدند دارند بدعت ها نادرستی را به جای می گذارند . اینها به جای حل مسئله اقدام به پاک صورت مسئله می کنند. با این کارشان شاید باعث ضربه زدن به اقصتاد مملکت شوند و همه از بورس فرار کنند و سرمایه هاشون را در بانک ها بگذارند و یا به بازارهای دیگه همانند فارکس رو بیارند و رونق کشور از بین می رود و کسی برای تولید داخل دیگه هزینه نمی کند. الان باید جذب سرمایه انجام بشه نه اینکه مردم را فراری بدهند. یکی این حرف ها به گوش مسئولین برساند
ناشناس
BELGIUM
دوشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۲
نشان دادن اعتبار سرمایه گزاری در ایران به خارجی ها هر کس اعم از حقوی یا حقیقی در ایران سرمایه گزاری کند در باطلاق سازمان بورس به فنا خواهد رفت بهترین گزینه ... بود از ادم تا خاتم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۷
اگر چه با نطر دوستمان در کامنت فوق موافق هستم اما نماد مپنا نیز دارای حرف وحدیث اماو اگر های فراوان است ملا نصر الدین راگفتند تو گوسفندان رامیدزدی وبین فقرا تقسیم میکنی از یک سوگناه وازسوی دیگرصواب میکنی که حاصل ان صفر است چرا این کار رامیکنی جواب داددراین میان کله پاچه ای نصیب من شده است چرا مسبین و کسانی را که سهام مدیریت مپنا رابقیمت مفت در اختیار سازمان دیگری قرار داده اند شناسا بی نمیشودتا باعث وبانی این دعوای حقوقی معرفی شود وایا نامبردگان ازاین واگذاری ران گوسفندی راتحصیل ننموده اند که خود قابل تعمق است.که روشنگری ان شاید ابعاد بزرگتر از حقوق های نجومی خواهد داشت
ali
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۷
سلام
25 تومان سود تقسیم شده نه 20 تومان !!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۴
من خودم سهم رمپنا دارم بخدا پولش را لازم دارم و برای اینکه این سهم باز نمی شه الان در به در دنبال گرفتن وام هستم
بورس نیوز خدا کنه با این گزارش یک کم مسولان بورس به خودشون بیان و سهم را باز کنن خدا خیرت بده درد دل ما را گفتی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
چرا بانک تجارت که ضرر ده میباشد دوماه حقوق تشویقی به کارمندان داده درحالیکه سهامدار خرد طی این مدت(دوسال) ۱۵ریال سود دریافت نموده اند ابا جای تامل وتعمق نیست مجموعه ضرر ده تشویق هم میشود .مانند شاگرد تنبل که نمره ردی گرفته جایزه بدهند.
آرش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵
بورس نیوز گل گفتی ولی همچنان در بر همان پاشنه می چرخد چون مسؤلین بی مسؤلیت و بی.. گوششان بدهکار این حرف ها نیست و به زیان رساندن به سهامدار جزء ادامه می دهند و کسی هم کارشان ندارد. نمونه دیگر شاهکار آقایان آکنتور است که با وجود ابهام در گزارش شرکت و حسابرس معتمد آقایان آنرا تاییدودر کدال گذاشتند تا سهمهای خود و اعوان و انصارشان را به مردمی که به سازمان و عواملش اعتماد کرده بودند, قالب کنند و بعد آنرا بستند مملکت نیست دزد خانه است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۷
از بورس نیوز و مدیران این رسانه خواهش میکنم در خصوص کاشی اصفهان یک گزارش تهیه کنند این سهم 3 سال است متوقف شده و هیچ برنامه ای برای باز شدن نماد