بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۹
تغییر طبقه بندی و محل حضور نمادهای معاملاتی اقدام مناسب تری نسبت به توقف طولانی مدت نماد به شمار می رود و سازمان بورس می تواند قبل از هر اقدامی در راستای ممنوع المعامله کردن نماد به مدیران شرکت ها یادآوری کند که به عنوان مثال به دلیل عدم ارائه اطلاعات میاندوره ای در فرصت مقرر تابلوی معاملات نماد تغییر می کند و به بازارهای پایین تر انتقال می یابد.
کد خبر : ۱۷۱۰۲۲
نویسنده :
جمشیدی

توقف طولانی مدت نماد معاملاتی شرکت ها در بورس همچون جریمه ای برای سرمایه گذاران خرد به شمار می رود. این در حالی است که راهکارهای جایگزینی می توان جهت جلوگیری از این امر پیشنهاد نمود تا سهامداران از صدمات توقف نمادها و بلوکه شدن سرمایه خود مصون بمانند.

مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک آینده با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: تغییر طبقه بندی و محل حضور نمادهای معاملاتی اقدام مناسب تری نسبت به توقف طولانی مدت نماد به شمار می رود و سازمان بورس می تواند قبل از هر اقدامی در راستای ممنوع المعامله کردن نماد به مدیران شرکت ها یادآوری کند که به عنوان مثال به دلیل عدم ارائه اطلاعات میاندوره ای در فرصت مقرر تابلوی معاملات نماد تغییر می کند و به بازارهای پایین تر انتقال می یابد. به گونه ای که می بایست سلسه مراتبی تعیین شود که حد آخر آن توقف نماد باشد حال آنکه متأسفانه از 20 سال گذشته تاکنون شاهد آن بودیم که به جای وضع قوانین مناسب اقدام به توقف نماد می شود.

فردین آقا بزرگی افزود: در شرایط فعلی سهام شرکت هایی که در بازار اول بورس معامله می شوند با همان ریسک هایی مواجه هستند که سهام شرکت هایی که در بازار دوم فرابورس مورد داد و ستد قرار می گیرند. به عبارت بهتر می توان گفت تفاوتی در وضعیت شرکت هایی که در بازارهای متفاوت بورس و فرابورس معامله می شوند، وجود ندارد.

وی به وضعیت بازار سرمایه اشاره کرد و اظهار داشت: بازار سرمایه کماکان با مشکلاتی همچون کمبود نقدینگی و تأکید دولت بر کنترل تورم و رکود اقتصادی مواجه است. در شرایط فعلی رکود خود خواسته ای ایجاد شده که بدترین آسیب به شمار می رود و همزمان با آن سیاست های متولیان بازار سرمایه جهت استفاده از اوراق و ابزار بدهی که رقیب ثانویه اوراق بهادار است، در حال اجرایی شدن است. انتشار اوراق با نرخ بازدهی مناسب در حالی فضا را در معاملات اوراق بهادار مختل کرده که سیاست توسعه ابزار بدهی را می توان با اولویت بندی و برنامه ریزی به اجرا در آورد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه ادامه داد: دولت به جای اینکه پایه پول را تغییر بدهد ترجیح داده تا انواع اوراق بدهی انتشار کند که این امر سرعت گردش پول را کاهش می دهد و با هداف بازار سرمایه متضاد است.

در شرایط فعلی شاهد آن هستیم که شرکت ها علیرغم انتظارات مثبت ناشی از اجرای طرح برجام اما به دلیل کمبود نقدینگی، عرضه اوراق بدهی و سیاست کاهش گردش پول با وضعیت رکودی روبرو شده اند و مدیران هیچ چشم انداز مثبتی برای شرکت ها متصور نیستند. آنچنان که در شرایط فعلی اولین پیش بینی شرکت ها و عملکرد واقعی آنها چندان مناسب نیست. از این رو می توان به این ادعا دست یافت که وضعیت اقتصادی کشور، شرایط بورس را رقم می زند و دقیقاً بازار سرمایه کمبود نقدینگی و پدیده رکود را نشان می دهد.

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک آینده به رشد قیمت ارز اشاره کرد و گفت: در صورتیکه کاهش ارزش پول ملی در برابر ارزهای خارجی امری برنامه ریزی شده توسط دولت باشد، سیاست مناسب و بجایی به نظر می رسد. چرا که افزایش قیمت ارز سبب می شود تا در آینده نه چندان دور ارزش جایگزینی شرکت ها و درآمدهای صادراتی آنها تحت تأثیرات مستقیم و محسوس قرار بگیرد. اگرچه این امر تبعات تورمی در بر خواهد داشت، اما سبب بهبود وضعیت اقتصادی کشور خواهد شد و اجرای این سیاست و واقعیت نرخ ارز را نشان دادن اقدام مناسبی ارزیابی می شود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۴
اظهار نظر بسيار خوبي بود.
ساسان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷
ابهام در گزارش زامیاد موج میزند همین چند روز پییش مدیریت این شرکت از رشد تولید و فروش میگفت و سهامداران را برای بازدید از شرکت دعوت میکرد پس چی شد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

گزارش زامیاد را در این هفته که بیشتر تعطیل است ارسال کردن تا ابهام در اطلاعات این شرکت را کم رنگتر کنند . اول که سهم را بالای 150 باز کردند و در این مدت 9 ماهه هرروز رنج منفی و بلوک زنی کردند تا سهم شد 100 تومان این هم از گزارش ساختگی بورس نیوز خواشمندیم پی گیری و گزارشی تهیه فرمایند .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶
فایده نداره هر چی بگی بدتر میکنه! صبح چشاشو باز کرده تا حالا4 تا نماد رو بسته خدا رحم کنه بهمون
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱
وقتی آمار توقف نمادها را می دهند ، تعداد را می گویند ، اما مسئله مهم این است که اگر فقط بخواهیم دو بانک ملت و صادرات را از نظر تعداد و حجم معاملات با شرکت های کوچک مقایسه کنیم آن وقت متوجه میشویم چند درصد بازار متوقف است . می گویند فقط 10 درصد نمادها متوقف است ، اما این فقط تعداد را شامل میشود . آیا نمادی که در طول روز 5 معامله انجام می دهد و نمادی که حداقل 500 معامله انجام می دهد برابرند .
ارزش بازار متوقف شده را اعلام کنید تا دقیقا مشخص شود چند درصد بازار متوقف است .
محمدرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸
چشم ندارن سود مردم و شادی اونها را ببینن،الان 6 تا سهم دارم هر 6تا متوقفند! آخه بی قانونی تا کی؟
آستیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹
دولت توسط مدیر جدیدی که برای بورس انتخاب کرد بازار را با این توقفهای سلیقه ای نمادها به نفع خودش مهندسی میکند. آن نمادهایی هم که متوقف نشده اند بشدت توصط حقوقیهای دستوری دولت دستکاری میشوند، و این تخلف آشکار است!!!
آستیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶
دولت توسط مدیر جدیدی که برای بورس انتخاب کرد بازار را با این توقفهای سلیقه ای نمادها به نفع خودش مهندسی و دستکاری میکند. آن نمادهایی هم که متوقف نشده اند بشدت توصط حقوقیهای دستوری دولت دستکاری میشوند، و این تخلف آشکار است!!!
جواد حسن زاده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰
با سلام تمام این بستن ها مدیریت شده است دولت ما در وضعیت بدی قرار گرفته امدن ترامپ هم ان را حاد تر کرده عربستان بی شرف که اقتصاد ما را به نابودی کشونده خدا کند دستوری از طرف رهبر صادر شود تا عربستان با خاک یکی کنیم یا مرگ یا زندگی مزدا3
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳
پبشنهد بسیار خوبی میباشد چون سازمان بورس ابزار مدیریتی برای اعمال قدرت ندارد در زمان های گذشته معلمان دانش اموز تنبل رادر ردیف ونیمکت جلوقرار میداد ند تا تحت نظر باشد برای مثال شرکت زامیاد که بااین تعدیل منفی سهامداران راخام کرده نباید در نیمکت جلو وتحت نطر باشد تا ازاین حسن ظن سهامداران خرد استفاده نامطلوب نکند پون با بستن نماد متضرراصلی سهامدار خرد خواهد بود
سید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰
دولت قبلی با دلالی ارز وسکه پول یارانه ها را پرداخت میکرد و به عقیده اینجانب دولت کنونی از جیب سهامدار خرد بدبخت یارانه پرداخت میکند اگر چنین نیست پس چرا سود کارخانه ای که در حال تولیده اینقدر پایین امده مثال پالایشگاها تولید بنزین میکنند ایا قیمت پایین امده
علی اکبر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴
والا خوبه از نظر بورس ما بده کارم شدیم .
ناشناس
BELGIUM
سه‌شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱
ایا شما(استیا) بجای دولت مردان بودی این کار را نمی کردی چند ماه به پایان عمر دولت نمانده نباید به فکر اینده خود وهمراهانش باشد شاید دیگر عمری برای ادامه کار نداشته باشد مورچه برای زمستان خودش اذوقه جمع اوری می کند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۴
راستي! دلار هم داره ميره بالا، نمادش را ببندين!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۷
فعلا بازار موش ازمايشگاهي اين مديره؛ تا ايشاله كم كم مسايل را ياد بگيره!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۸
اميد است با تدبير و اميد كارها درست بشه!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۱
ميگما!!! اَسش كلى نمادى بازارو ببندين(سنا) تا مشكلى برا اين اقا مدير پيش نياد: پيام يه اصفونى!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۲
تدبير كجايى! اميد كجايى! دقيقا كجاييد؟
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۴
من هم مرحله به مرحله سهم هام بسته شد، سعی کردم از گیر بسته شدن در برم.
آخرین قسمت از پرتفوم پس از دو روز از بازشدنش و دو تا مثبت خوردن رو ریختن بستن(شلیا)
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۱
سلام از جمله اشتباهاتی اقتصادی دولت در مهار تورم واستفاده از بازار بورس برای اوراق مشارکت دادن سود دراز مذت بیست درصد به بالا بود در صندوفها ی بازار سرمایه وسبرده بانکی در حالیکه دولت باید سود سبرده کذاران بیش از یک سال را صفر اعلام می کرد و سبس صندوقها رابا بیستدر صد سود سالانه حداکثر برای مدت یکسال تاسیس می کرد و سبس با امارهای گم تورم بانک مرکزی هر سه ماه یکبار سود سهام بیست درصد را کم میکرد ونوسانی نه اینکه بانک به سبرده کذار سود دهد وبانکها از طریق صندوقها سود می داد ند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۹
شرکت زامیاد ازرکورد شکنی در تولید وانت داد سخن میدهد ودر روز تعطیل سود تعدیل منفی (وحشتناک )رادر حالیکه همه سرگرم هستند به ارامی روی کدال میفرستد بنظر شما کدام واقعیت عملکرد کارخانه رانشان میدهد.
مژگان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۸
سلام . اگه امکان داره بورس نیوز یه طرح درخواستی سهامداران حقیقی رو برای بهبود بازار سرمایه به مجلس پشنهاد بده. ابتدایی ترین خواسته حذف تعطیلات رسمی برای بورس
مصطفی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۰
ان شا الله تا آخر سال با این روندی که در پیش گرفته اند کل بورس، تک سهم میشه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۴
اقای مدیر بوری

کاشی اصفهان زندگی ما را نابود کرد
3 سال است که این سهم متوقف شده
قرار است چه بلایی سر ما بیاید
سهامداران عمده منافع خود را دارند ,چه سهم بسته باشد و چه ب باز باشد ... این ما هستیم که به فنا میرویم
یاحق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸
بسمه تعالی
مثل این میمونه که از ترس دزد بانک رو ببندی تا ارباب رجوع وجود نداشته باشه ؛ بنابراین دزدی هم وجود نخواهد داشت تا سرقتی رو انجام بده چه از بانک و چه از ارباب رجوع......
یعنی در اینجا هم به سهامدار مشکوک هستند و هم به سهامدار حقوقی
منو توپول
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۳
چطوره که نماد بانک قوامین که دوساله نمیتونه افزایش سرمایه اش را ثبت کنه نمیبندن؟ دوتا مجمع برگزار نشده سالیانه به سهامدارانش بدهکاره ولی نمادش بازه؟
چرا و به چه جهت از مدیریان بانک درباره غارت منابع سپرده گذاران و سهامداران توسط مدیران اختلاسگر قبلی هیچ توضیحی نمیخواهند و هر روزه قیمت سهم در حاله سقوطه ولی شفافسازی نمیخواهند؟
اصولا فقط در موقع بالارفتن سهم چرا شفافسازی میخواهند و هنگام دستکاری سهم و سقوط قیمت از 330 به 58 تومن هیچ توضیحی از مدیران بانک نمیخواهند؟