بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۹
مستطيل شيشه اي تالار

در انتظار فردا/ نقطه، سر خط؟!

پیش بینی روزهای بعد از اوباما و انتخابات ترامپ برای بازار سرمایه ایران قابل تصور بود، آغاز بد عهدی های آمریکا و بیان جملات نسنجیده از رییس جمهور آمریکا این روزها تبدیل به بزرگترین ریسک بازار سرمایه شده است اما موضوع آنجایی جدی تر می شود که هنوز ترامپ بر صندلی ریاست جمهوری کاخ سفید تکیه نزده است.
کد خبر : ۱۷۱۰۹۰
نویسنده :
بابک آموخته

با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 95.09.13 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 46 واحد کاهش به رقم 56639 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 512 واحد افزایش عدد 171467 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 14 واحد افزایش به رقم 28248 واحد رسيد.

همچنین در این روز "جم" با 96 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فملی" با 84 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 0.4 واحد کاهش به رقم 830 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 3014 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1744 میلیارد ریال رسید.

بورس و قیمت سهام شرکت در معاملات روز جاری همان راهی را رفت که اهالی تالار با توجه به تمدید 10 ساله تحریم های ایران توسط مجلس سنای آمریکا انتظارش را داشتند البته شاخص کل هم به همان راهی رفت که قابل تصور بود چرا که اهالی تالار به روندهای غیر واقعی و جدا از شرایط بورس شاخص کل عادت کرده اند اگر بخواهیم اشاره ای به واقعیات امروز داشته باشیم باید به روند شاخص کل هم وزن اشاره کنیم.

بنابر گزارش بورس نیوز، پیش بینی روزهای بعد از اوباما و انتخابات ترامپ برای بازار سرمایه ایران قابل تصور بود، آغاز بد عهدی های آمریکا و بیان جملات نسنجیده از رییس جمهور آمریکا این روزها تبدیل به بزرگترین ریسک بازار سرمایه شده است اما موضوع آنجایی جدی تر می شود که هنوز ترامپ بر صندلی ریاست جمهوری کاخ سفید تکیه نزده است.

بازار سرمایه روزهای سختی را می گذراند روزهایی که کمتر کسی تصور آن را می کرد، اهالی تالار و سرمایه گذاران بورس همانند این روزها را زیاد دیده اند و این چیز جدیدی نیست اما شاید آن موضوعی که سرمایه گذاران توقع آن را نداشتند پیش آمد چنین شرایطی در دولتی است که بیشترین حمایت ها را در زمان انتخابات از همین فعالان بورس داشته است، امروز بورس تهران به مسیری می رود که گویی نه تدبیری هست و نه امیدی.

در معاملات روز جاری افزایش قیمت نفت بر سهام پتروشیمی و پالایشی تأثیر گذار بود بطوریکه قیمت سهام اغلب شرکت های فعال در این گروه با روندی صعودی و بعضاً صف خرید نیز مواجه شدند اما این روند و حجم صف های خرید بگونه ای نبود که بتواند رون با ثبات و مطمئنی را از خود به نمایش گذارد.

از سوی دیگر در گروه فلزی امروز در حالی شاهد افزایش توقف نماد شرکت های تولید کننده فلز روی بودیم که دقایقی پیش انتشار گزارش تعدیل 21 درصدی توسعه معادن روی ایران تکلیف دیگر شرکت ها و زیر مجموعه خود را مشخص کرد. لذا با توجه به انتشار گزارش مذکور بنظر می رسد شرکت های این گروه بزودی آماده بازگشایی باشند البته اگر نظر به بازگشایی باشد!!! در این گروه شرکت فرآوری مواد معدنی بیشترین و میزان تعدیل را اعلام نمود حال باید دید در روز بازگشایی نمادهای این گروه چه سرنوشتی برای آنها رقم خواهد خورد.

اما در گروه خودرویی رشد نرخ دلار در کنار مبهم شدن سرنوشت توافق هسته ای با توجه به اقدام اخیر مجلس سنای آمریکا سبب شد تا خودرویی ها به لبه پرتگاه برسند از اینجا به بعد فقط تدابیر مدیریتی و مالی آنهاست که می تواند فاصله آنها را تا پرتگاه بیشتر نماید.

همچنین فردا قرار است طرح سه فوریتی از سرگیری فعالیت های هسته ای در مقابل اقدام آمریکا در مجلس شورای اسلامی مطرح شود که شاید بتوان گفت روند نزولی امروز بورس بیشتر به این دلیل بوده تا اقدام آمریکا لذا اگر فردا مجلس به این طرح سه فوریتی رأی مثبت بدهد می توان توافق هسته ای را بر هم خورده دانست و باید گفت " نقطه سر خط".

در پایان نظر اهالی تالار را به انتشار خبری در خبرگزاری دولت با تیتر "احتمال کوچ موقت نقدینگی از بورس به بازار ارز" جلب می کنم. وقتی خبرگزاری دولت چنین خط و جهت مشخصی می دهد باید هم حال امروز بورس چنین باشد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۷
اصلا اتفاقی نیافتاده است سنای امریکا فقط جلوگیری از و قوع حوادث را کرده است تا ایران رفتار خودش را تغییر دهد بله که البته اگر ایران تغییر رفتار ندهد کل دنیا مقابل ایران خواهد ایستاد و این یعنی نقطه سرحط
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۱
نگاهی به راهپیمایی اربعین بیندازید این یعنی مداخله در امور دیگر کشورها و نقض صریح برجام
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۷
وضعیت بازار سرمایه این روزها اسف بار است
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۵
امریکا غرش میکند بورس کرنش میکند
امیدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۵
بفرما وعده سود200%
اینجا ایران بورس تهران
کانال تلگرام
با سلام خدمت شما

ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۲
اگر كسى دسترسى به نمايندهاى مجلس دارد اين پيام را برساند درست است امريكا بدعهدى كرده ولى رفتار ما وكلمات مابايد طورى باشد كه بقيه كشورهاى جهان به پايبند بودن ايران به تعهداتش واقف شوند ظاهرا تيم ترمپ خيلى مايل است برجام را بهم بزند وعلت بهم خوردن ان را هم گردن ايران بيندازد مواظب باشيد اتو دست دشمن ندهيد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۳
خیالتان راحت باشد نه ایران و نه آمریکا نمی توانند بصورت یکطرفه توافق هسته ای را نقض نمایند. این بازی را آمریکایی ها به راه انداخته اند تا ایران را به واکنش وادار کنند. فقط باید واکنش ایران سنجیده باشد که طرف مقابل نتواند سوء استفاده نماید.
امینی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۰
تا الان آینده شرکتهای خودرو ی و بانکها می خریدند چند وقت هست آینده فلزی ها را می خرند بلند مدت تصمیم می گیریم کوتاه مدت عمل می کنیم
سلمان
GERMANY
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۸
ازماست که برماست .ازدیگران توقع داریم ولی خودمان را اصلاح نمیکنیم
شاهپور
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۱
علت افت بورس فقط دولته ببینید چطور تو صفهای خرید عرضه می کنند و رنج منفی هم می کشند نگاهی به پالایشیها مثل شتران بندازید چه حجمی حقوقی فروخت ولی در منفی ها اصلا حمایتی درکار نیست به این کار غیر از دزدی از سهامدار چه میتوان گفت؟ دشمن اصلی تو مملکت خودمونه نه اونور دنیا
کارشناس
-
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۲
بی کفایتی مسئول مملکت را به امریکا نسبت ندهید . اگر مملکت ما از لحاظ قانون و اقتصاد و علم و عدالت قوی باشد ما هم در دنیا حرفی برا گفتن خواهیم داشت و دنیا از ما تاثیر خواهد پذیرفت نه ما از دنیا . .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۳
راهپیمایی اربعین چه ربطی به برجام داره...برجام سر این بود که ما هسته ای رو تعطیل کنیم اونا تحریما رو بردارن....ما هسته ای رو سیمان ریختیم توش اونا تحریم ها رو نه تنها برنداشتن بلکه بیشتر کردن
ناشناس
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳
دنیا از راه پیمایی اربعین خوشش نمی اید
رضا
ROMANIA
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۴
سلام بورس نیوز عزیز از شما توقع بیشتر است به جای دادن جو منفی تحلیل کارشناسی انجام بده نه اینکه مثل تازکارا جوگیر بشی ?? آیا در مورد اجرایی نبودن این تمدیییه تحلیلی کردی??آیا سود سهام روی رابا توجه به پیشبینی و قیمت جهانی و این اختلاف زیاد را تحلیل کرده ای? آیا در مورد مجانی بودن سهامهای سیمانی و آزادی زود هنگام موصل و پایان چنگ سوریه با توجه به پیروزیهای اخیر تحلیلی بوده آیا در مورد بوجه بی سابقه عمرانی 96 و تاثیر آن بر سهام سیمانی
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۲:۳۷
بورس نیوزجان،وقتی این مطلب روخوندم،کلی کیف کردم،چون هیچکدام ازرسانه ها جرأت انتقادازدولت فعلی راندارد-وصداوفریاد ماسهامداران خردهم(دراین3سال)به جایی نرسیدودراین3سال هم عمرمان(دربورس)هدررفت وتلف شدوهم سرمایه های چندین وچندساله مان آب رفت(دردولت قبلی تکلیف سهامداران کاملامشخص بودومیدانستندچه سهامی بخرند،امادردولت فعلی وبخاطربرجام بازی های کودکانه واحمقانه دولت ونیزبخاطرنقشه های ازپیش طراحی شده کاسبان برجام ودرنتیجه بی ثبات شدن بازارسرمایه،هرسهمی خریدیم،فردایش باکلی ضررازآن خارج شدیم!!آن تدبیری که به فکرپرکردن جیب خارجی هاباشدونیزبه فکرخالی کردن جیب مردم خود!!
ایرج
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۲
از ماست که بر ماست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۷
اي كاش به همين سادگي كه شما ميگوييد "نقطه سر خط"، عمر و سلامتي و سرمايه اي را كه در اين بازار از دست داديم ميتوانستيم مجددا احيا نماييم!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۸
قایم مقام سخنگوی کاخ سفید... بندهای مرتبط با هسته ای را از لایحه isa حذف خواهیم کرد