بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸
بازار سرمایه به عنوان یکی از بازارهای مالی مولد همواره با ریسک ها و چالش های متعددی مواجه بوده و بازارهای مختلفی همچون بازار ارز، طلا و مسکن نیز در رقابت با آن فعال بودند و برای جذب نقدینگی از بازار سرمایه به سمت خود راهکارهای متعددی را به کار بستند.
کد خبر : ۱۷۱۰۹۸
نویسنده :
جمشیدی

روز گذشته گزارشی با عنوان "احتمال کوچ موقت نقدینگی از بورس به بازار ارز" / صنایع صادرات محور برنده رشد نرخ ارز هستند"، بر خروجی سایت یک خبرگزاری وابسته به دولت قرار گرفت که به نظر می رسد طی گزارش مذکور با توجه به شرایط نامناسب بازار سرمایه بویژه در جریان معاملات دیروز ناشی از تمدید 10 ساله تحریم های بین المللی بر کشورمان، سرمایه گذاران نسبت به فروش سهام و ورود نقدینگی به بازار ارز تشویق شدند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه به عنوان یکی از بازارهای مالی مولد همواره با ریسک ها و چالش های متعددی مواجه بوده و بازارهای مختلفی همچون بازار ارز، طلا و مسکن نیز در رقابت با آن فعال بودند و برای جذب نقدینگی از بازار سرمایه به سمت خود راهکارهای متعددی را به کار بستند. در این بین انتظار می رود تا از آن جا که بازار سرمایه بهترین مکان جهت تأمین نقدینگی شرکت های مطرح در صنایع مختلف همچون پتروشیمی، پالایشی، خودرو و فلزات اساسی به شمار می رود، مورد حمایت و عنایت دولت و دولتمردان قرار بگیرد تا بازار سرمایه با دست توانای دولتمردان پله های ترقی را یکی پس از دیگری بپیماید و نسبت به بازارهای رقیب با خود در جذب نقدینگی پیشتاز باشد.

در شرایط فعلی بازار سرمایه در وضعیت بحرانی قرار گرفته که ریسک های متفاوتی چه از جانب مدیران و متولیان بازار سرمایه و چه از بعد سیاسی و اقتصادی بر آن تحمیل شده است. آنچنان که در شرایطی که طی بازه زمانی بازار پول و بانک ها در رقابت ناعادلانه با اعلام سودهای بانکی قابل توجه نقدینگی قابل توجهی را به سمت خود جلب کردند و به تازگی با بکارگیری راهکارهای مختلف از سوی بانک مرکزی و دولت همچون کاهش نرخ سود سپرده های یکساله و نرخ بهره اندکی از موج نقدینگی از بازار پول به سمت بازارهای دیگر که یکی از آنها بورس به شمار می رود، سوق یافته، اکنون نرخ ارز افسار گسیخته پیش می رود و هر روز بر قیمت آن افزوده می شود و در مقابل اوضاع اسف بار بورس هنرنمایی می کند. آنچنان که سرمایه گذاران را بر آن داشته تا بخش قابل توجهی از سرمایه خود را در بازار ارز سرمایه گذاری کنند و این امر چالش جدید بازار سرمایه شده است.

در این شرایط تصویب تمدید 10 ساله اعمال تحریم های بین المللی بر کشورمان توسط کنگره سنای آمریکا نیز بهانه ای شد تا بار دیگر بازار سرمایه و پتانسیل های آن جهت اعطای بازدهی مناسب به سرمایه گذاران زیر سوال برود. چرا که بهانه سرمایه گذاران جهت رشد و رونق طی دو سال اخیر اجرای برجام بوده و اگرچه این موضوع آنطور که باید و شاید به سرمایه گذاران بازدهی قابل قبولی را اعطا نکرد، اما به نظر می رسد اکنون تمدید تحریم ها اصلی ترین بهانه سرمایه گذاران جهت خروج سرمایه خود از بورس و تزریق آن به بازارهای موازی با آن شده است. همچنان که رفتار سرمایه گذاران طی شنبه هفته جاری در پی انتشار خبر تمدید تحریم ها موید این مطلب است.

بر اساس این گزارش همه موارد فوق عنوان شد تا به یک نکته برسیم، این موضوع که در شرایط فعلی وضعیت بازار سرمایه بیش از پیش با چالش و ریسک های داخلی و خارجی مواجه شده و انتظار می رود تا متولیان بازار سرمایه و دولتمردان حمایت ویژه ای از بازار سهام و سهامداران آن کنند تا مرهمی باشد بر دل سهامداران که در چند سال اخیر جز ضرر و زیان عایدی دیگری از سرمایه گذاری ها خود در بازار سرمایه کسب نکرده اند. حال آنکه طی شنبه هفته جاری گزارشی بر صفحه سایت رسمی یک خبرگزاری وابسته به دولت با تیتر "احتمال کوچ موقت نقدینگی از بورس به بازار ارز/ صنایع صادرات محور برنده رشد نرخ ارز هستند."، منتشر شده که طی آن از احتمال خروج نقدینگی از بازار سرمایه و تزریق آن به بازار ارز با توجه به شرایط کنونی هر دو بازار صحبت شده است.

این خبر که در قالب مصاحبه با یک کارشناس بازار سرمایه تهیه شده در روزی منتشر شده که اغلب شرکت ها و نمادها به جز چند نماد پالایشی و پتروشیمی با صف فروش سهام موجه شده اند و ترس و دلهره ناشی از تمدید تحریم های 10 ساله بر کشور تمام وجود اهالی بازار سرمایه را فرا گرفته و می توان گفت اغلب سهامداران در آرزوی واگذاری سهام موجود در پرتفوی بورسی خود حتی در پایین ترین قیمت مجاز روزانه بودند. در مقابل اما، دلار هر روز با رشد قیمتی مواجه می شود و با سرعت زیادی به محدوده قیمتی چهار هزار تومان نزدیک می شود، درعین حال صحبت هایی مبنی بر تعویق اجرای برنامه تک نرخی شدن ارز به نیمه اول سال آینده مطرح شده است. موضوعی که برآوردها و انتظارات برای تداوم افزایش قیمت ارز با توجه به نزدیک تر شدن به ماه های پایانی سال و افزایش تقاضا برای ارز را بیش از پیش تقویت می کند.

بر این اساس می توان گفت، اهالی بازار سرمایه اکنون بیش از هر زمان دیگری به کمک و حمایت دولت نیاز دارند و انتظار می رود تا با ایجاد تعادل در بازارهای موازی با بورس، تنش و آشفتگی ایجاد شده در این بازارها را کاهش دهند. نه اینکه از خروجی خبرگزاری وابسته به دولت آدرس اشتباه خروج نقدینگی از بورس و تزریق آن به بازار ارز به سهامداران داده شود و آشفتگی و سر درگمی آنها را بیشتر کند. البته دولت نیز نباید فراموش کند که بازار سرمایه ابزارهای متعددی جهت تأمین نقدینگی شرکت ها و صنایع مطرح دارد و حمایت از آنها به نوعی پشتیبانی از اقتصاد کشور و درآمدهای دولت است.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷
دراین چند ماهه سیاست دولت و مدیرانش در بورس سرکوب قیمت هاو معاملات بازار بوسیله دخالتهای بیموردو متوقف کردن طولانی مدت نمادها و جلوگیری از رونق طبیعی بازاربورس و درنتیجه کاهش انگیزه ورود نقدینگی به بازار و در یک جمله قربانی کردن بازار سرمایه درپای اوراق دولتی باسود بیست درصد بوده است
رضا
RUSSIAN FEDERATION
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
با سلام
یکی بمن بگه من چرا باید در بورس سرمایه گذاری کنم وقتی تمامی پول دوستام در بورس دود شده
از اول که این دولت امد با اون وزیر اقتصاد ضعیفش که معلوم نیست از کجا دکترا گرفته به هیچ هدفشون نرسیدن
تورم بی داد می کنه و دولت هر روز می گه تورم یه رقمی شده اصلا بگه تورم منفی شده کی توجه می کنه مردم تورم رو تو کوچه خیابون حس می کنن
قیمت ارز رو هم که نتونست نگه داره
خدایش این دولت کاری هم کرد
نمی دونم مردم به چه چیز این دولت دلشون رو خوش کردن
چراغ برداریم دنبال نخست وزیر 14 سال ایران بگردیم که گفت
وقتی من امدم کبریت بود 5 ریال الان هم 5 ریاله بعد از 14 سال
اون مرد واقعی بود روحش شاد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶
اگه سود بانکی صفرم بشه بازم از اینکه تو بورس سرمایه گذاری کنم بهتره ،حداقل پولم کم نمیشه
همین الان به طور میانگین 15% تو ضررم بعد از 6 ماه سهامداری....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۸
اقای محترم چون کشور ذرگیر چنگ بود اموزش وپرورش برای خوش رقصی به بهر ارگانی که توانست مدرک بی حساب داد البته زیاد هم مقصر نبود اسلحه دست عده ای افتاده بود مدرک نیز جور میشد شکر خدا جنگ تمام شد اموزش پرورش باید خانه تکانی کند از طرف دیگر دلالان روبروی دانشگاه اقدام به فروش مدرک می کردند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰
تو مزایای سرمایه گذاری در بورس شکی نیست ولی همه حرفه ای های گفتند با مطالعه و بررسی خرید و فروش کنید در غیر اینصورت سرمایه خودتان را ازدست میدهید ضمنا پول بیکار بیارید تو بورس تا در زمان منفی شدن ها مجبور به فروش نباشید . البته نیازی به گفتن نیست بورس ایران با بورس واقعی و تحلیل های تکنیکال فاصله زیادی دارد بخاطر همین تجربه تو بورس ایران حرف اول را می زند .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۴
روحانی و وزیر اقتصادش ابتدای بقدرت رسیدن مردمو برای سرمایه گزاری در بورس دعوت کردن و بعد از امدن پس اندازها تو بورس دستور نابود کردن انها داده شد که هنوز هم ادامه دارد.کلا این دولت مخالف تولید و درامد برای ملت است و فقط مدیران خودش را با حقوقهای نجومی از پول مردم تغذیه میکند. من تمام پس اندازی که برای بازنشستگی کنار گذاشته بودم اینطوری نابود شد خدا نگذرد ازشون.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۳
با سلام خسته نباشی به مردم ایران آقایان مگه الکی این دولت اول خوزستان تمام نفت خوزستان خرج تهران واصفهان ميشه بعد مثل جدا ها با خوزستانی رفتار میکنند یا تالاب چغاخور تمام آب اونجا برا اصفهان یعنی چه یعنی باید اونجا خشک بشه بخاطر چند تا اصفهانی توی ایران فقط تهران و اصفهان بقیه استان ها کشک