بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۲
بازار سرمایه از ابتدای سال 94 تاکنون فراز و نشیب های متعددی را سپری کرده و در هر برهه ای از زمان با ریسک های داخلی و خارجی مواجه شده است. اما آنچه که بازار سرمایه سال 94 را از بازار سرمایه سال 95 متمایز می کند، توافق هسته ای و اجرای برجام است که به عنوان بزرگترین دستاورد تیم سیاسی دولت از آن یاد می شود.
کد خبر : ۱۷۱۱۲۸
نویسنده :
جمشیدی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در اظهارات اخیر خود در حالی از بازدهی 27 درصدی بازار سرمایه سخن گفته که بررسی روند معاملات صنایع و شرکت ها طی یک سال اخیر حاکی از آن است که واقعیت بازار سرمایه و حال و روز سهامداران آن در این مدت متفاوت از اعداد و ارقامی بوده که از سوی رییس سازمان بورس اعلام شده و به نظر می رسد متولیان بازار سرمایه با بازی با اعداد تنها سعی در بزرگ نمایی عملکرد خود نموده اند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه از ابتدای سال 94 تاکنون فراز و نشیب های متعددی را سپری کرده و در هر برهه ای از زمان با ریسک های داخلی و خارجی مواجه شده است. اما آنچه که بازار سرمایه سال 94 را از بازار سرمایه سال 95 متمایز می کند، توافق هسته ای و اجرای برجام است که به عنوان بزرگترین دستاورد تیم سیاسی دولت از آن یاد می شود و به مدد همت و برنامه های شرکت های خودروساز همچون سایپا و زامیاد جهت اجرای برنامه افزایش سرمایه موجی از تقاضا برای خرید سهام و امید برای بالندگی بازار سرمایه ایجاد شد. آنچنان که این امر سبب گردید تا در شرایطی که سهامداران طی 9 ماهه ابتدایی سال 94 شاهد روند نزولی قیمت سهام شرکت ها و زیان خود بودند، اما در سه ماهه پایانی همان سال بازدهی های قابل توجهی را از سرمایه گذاری های خود بویژه در گروه خودرو بدست آوردند تا بدان جا که بازار سرمایه طی سال 94 بازدهی مثبت 32 درصدی را محقق ساخت که بیشترین بازدهی مثبت توسط گروه هایی همچون خودرو، فلزات اساسی و وسایل ارتباطی رقم خورده است.

در عین حال اگر بخواهیم بازدهی بازار سرمایه از ابتدای سال 94 تا 14 آذر ماه جاری را بررسی کنیم در می یابیم که بورس در این مدت بازدهی مثبت 30 درصدی را بدست آورده و بخش عمده ای از این بازدهی متأثر از روند صعودی قیمت سهام شرکت ها طی سه ماهه پایانی سال گذشته محقق شده است. حال آنکه واقعیت بازار سرمایه از ابتدای سال جاری تاکنون چیز دیگری است. چرا که بورس در این مدت تنها 15 درصد بازدهی مثبت کسب کرده که در این بین در صنایع بزرگی همچون خودرو، بانک و فلزات اساسی که بورس بخش عمده ای از بازدهی مثبت خود در سال گذشته را مدیون بازدهی همین صنایع است، اثری از رشد قیمتی دیده نمی شود. آنچنان که به طور مثال گروه خودرو در مدت مورد بررسی یعنی از ابتدای امسال تاکنون تنها چهار درصد بازدهی مثبت محقق ساخته و سهام شرکت های بزرگ خودروساز همچون سایپا، ایران خودرو و زامیاد هر یک با افت قیمتی مواجه شدند. به عنوان مثال در حالی سایپا از ابتدای امسال تاکنون بازدهی منفی 25 درصدی محقق ساخته که این مجموعه خودروساز در سال گذشته رشد قیمتی 116 درصدی را تجربه کرده است.

همین وضعیت را در گروه بانک و موسسات مالی و اعتباری شاهد هستیم، این گروه در حالی از سال 94 تا 14 آذر ماه جاری بازدهی چهار درصدی را محقق ساخته که از ابتدای امسال تاکنون افت چهار درصدی را به ثبت رسانده است. البته ناگفته نماند که اغلب نمادهای بانکی همچون صادرات، ملت و تجارت بیش از چهار ماه است که برای برگزاری مجمع عمومی عادی متوقف شده اند و مقرر شده تا پس از ارائه گزارشات مالی خود بر اساس استانداردهای بین المللی به تابلوی معاملات بازگردند. در این شرایط اگرچه بانک صادرات اقدام به اجرای این دستورالعمل نموده و سود سال 94 خود را در گزارش حسابرسی شده به زیان تبدیل کرده اما هنوز نماد معاملات آن بازگشایی نشده است. ظاهراً مقامات مسئول در سازمان بورس برنامه ویژه ای برای جلوگیری از ریزش شاخص کل بورس در زمان بازگشایی نماد بانک ها دارند.

از بازدهی شرکت های سرمایه گذاری به عنوان مجموعه هایی که همواره مدعی بکارگیری کارشناسان و تحلیلگران خبره بازار سرمایه هستند نیز می گذریم. اینکه چرا شرکت های سرمایه گذاری که عمده فعالیت آنها سرمایه گذاری در سهام شرکت هاست، نتوانسته اند بازدهی فراخور بازدهی کل بورس بدست آوردند، علامت سوال بزرگی است که همواره در ذهن اهالی بازار سرمایه وجود دارد و ظاهراً هیچ جوابی هم برای آن وجود ندارد!


بازی با اعداد، سهامداران هر چه رشته بودند، پنبه شد!
بازی با اعداد، سهامداران هر چه رشته بودند، پنبه شد!

بر اساس این گزارش، مقایسه بازدهی صنایع در دو دوره مورد بررسی حاکی از آن است که از یک سو عمده رشد بازار سرمایه در سال 94 طی سه ماهه پایانی اتفاق افتاده که این امر همانطور که اشاره شد از نتایج مثبت حاصل از مذاکرات تیم سیاسی با گروه 1+5 و عزم مدیران شرکت های خودروساز همچون سایپا و زامیاد جهت اجرای برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها نشأت می گیرد و از سوی دیگر می توان گفت بازار سرمایه از ابتدای سال جاری تاکنون روند نزولی را پشت سر گذاشته که تداوم آن سبب شده تا سهامداران هر آنچه که در سال 94 بدست آورده بودند، از دست بدهند و بعبارت دیگر اهالی بازار سرمایه هر آنچه که در سال گذشته رشته بودند، پنبه شد!

از این رو اگر بخواهیم وضعیت بازار سرمایه را از ابتدای سال 94 تاکنون بررسی کنیم به اعداد و ارقام قابل قبولی دست می یابیم که ارائه آن برای همگان خشنود خواهد بود و در وهله اول نشان از عملکرد مناسب مدیران بازار سرمایه دارد. اما بهتر به نظر می رسد تا متولیان بازار سرمایه برای درک بهتر وضعیت فعالان بازار سرمایه روند بورس را از ابتدای امسال تاکنون بررسی کنند تا به خوبی حال و روز اسف بار سهامداران را متوجه شوند. به طور قطعی بازدهی 27 درصدی که رییس سازمان بورس از آن سخن گفته هیچ ارتباطی با روند بازار بورس در سال جاری ندارد و مربوط به روند سال گذشته می باشد. چرا که بورس در بهترین حالت بازدهی مثبت 15 درصدی را بدست آورده که این رقم نیز عمدتاً متأثر از رشد قیمتی تک سهم های بازار و توجه سهامداران به صنایع کوچک بورسی رقم خورده است و سهامداران گروه های مطرحی همچون خودرو، بانک، انبوه سازی، فلزات اساسی و سرمایه گذاری ها از آن بی بهره بوده اند. از این رو لازم به نظر می رسد تا متولیان بازار سرمایه در ارائه آمار و اطلاعات در خصوص وضعیت بازار سرمایه دقت نظر بیشتری به خرج دهند تا بموجب اطلاعات نادرست آنها از عملکرد بورس سرمایه گذاران گمراه نشوند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
شفایی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۴
خصوصي سازي يا خوشمزه سازي براي رانت خواران


در نماد ذوب آهن اصفهان در كمتر از ٦ ماه ٣ بار آگهي خصوصي سازي براي فروش ذوب آهن اصفهان اطلاعيه شد بار اول خرداد ماه به بهاي ٤١٠ تومان كه بفروش نرفت دومي در آبان به بهاي ٣٠٠ تومان كه فروش نرفت و نهايتا اخيرا ٢٧٤تومان!

آنجه كه در اين ٦ ماه همگان شاهد روند معاملات سهم هستيم كنترل شديد قيمت تابلو با كد هاي حقوقي و حقيقي كه سبب شده عليرغم رشد ٤٠تا ٥٠ درصدي قيمت محصولات ذوب آهن در بورس كالا، آمدن گزارش حسابرسي افزايش سرمايه ٣٢٢ درصدي ، افتتاح خط توليد ريل ملي و چندين خبر مثبت ديگر سهم ذوب روند مخالفي را با حتي هم گروهي هايش در پيش بگيرد تا نهايتا براي معامله بلوكي جهت خريد در قيمتهاي پايين قيمتهاي پايين تر حلال و توجيه پذير گردد!

حالا در اين وسط سرمايه سهامداران خرد پايمال گردد خيالي نيست

حالا سهامداران به يك نظام بدبين شوند خيالي نيست

حالا بي كفايتي ارگانهاي ناظر در بورس در خصوصي سازي در وزارت اقتصاد لخت و عور شود خيالي نيست

حالا همگان شاهد همسويي و رانت خواري خريدار با مسولين سايلنت شركت ذوب، مسولين بورس كه تاييديه افزايش سرمايه را نمي دهند، با مسولين خصوصي سازي كه بفاصله چند ماه قيمت بلوكي را تقريبا به نصف كاهش دادند ، خواهند بود

همگي خيالي نيست مهم فقط خوشمزه شدن بلوك است و همين!


واقعا فساد به چه قيمتي! اصلا وقتي هدف ارزان فروشي بيت المال به صاحبان قدرت است چرا قوانيني وضع نمي شود كه مثلا بلوك ذوب به بهاي ١ ريال كادوپيچ شود و به از ما بهتران و يقه سفيد ها تقديم گردد لااقل ديگر شاهد دستكاري چند ماهه و نمك پاشيدن روي زخم سهامداران خرد نخواهيم بود و براي ارزان فروشي ، يك نظام زير سوال نميرود و بوي تعفن فساد مشمءز كننده نخواهد بود.

حال اگر سيستم درست عمل ميكرد بايد اتفاقات زير ميفتاد تا بيت المال به ارزش واقعيش آنهم خريدار واقعي فروخته ميشد:

مديرعامل بجاي سكوت گزارشي از فروش شركت با توجه به نرخ هاي جديد ميداد ( اولين و اخرين گزارش پيش بيني شركت مربوط به خرداد ماه بوده!)
گزارشي از نحوه حل و فصل بدهي هاي شركت داده ميشد كه چند ماه پيش فقط وعده اش داده شده بود
سازمان بورس بعد يكماه هنوز افزايش سرمايه حسابرسي شده شركت را مورد تاييد قرار نداده است در حاليكه همين سازمان افزايش سرمايه شركتهاي خودرويي را از همان محل در كمتر از ٤ روز صادر و كلا در يك هفته اجرايي و ثبت كرد!
خصوصي بازي! ببخشيد خصوصي سازي چرا براي فروش مناسب يك رايزني مناسبي با عوامل فوق انجام نمي دهد! آيا اطلاعيه هاي پي در پي آن نهاد ناشي از ضعف ، عدم بازيخواني نيست كه سهوا يا عامدا نتيجه اش حراج به اموال بيت المال است و متاسفانه بوي تعفن تباني مي دهد كه دامن يك نظام را آلوده مي كند!
کارشناس
-
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷
در بودجه جدید حقوق کارمندان 11 درصد افزایش یافت و مالیات 8.5 درصد افزایش یافت این یعنی اقتصاد مقاومتی . فشار بر مردم و بازار ازاد و خوشگذرانی خودی ها . نمیدونم چرا این وزیر اقتصاد بی کفایت را استیضاح نمیکنند .میگویند تورم تک رقمی شده است اخه رو چه حسابی . محاسبات اقتصادی باید در بازار و اقتصاد سالم و نرمال محاسبه شود الکی میان یه چیزی میگن . اگر تورم تک رقمیست چرا حقوق ها 11 درصد افزایش یافت این خود باعث تورم میشود . متاسفانه حمانطور که در امریکا قدرت در دست جمهوری خواهان است در ایران هم چنین است . دولت روحانی هم یک بازی را با نقاب دیگر شروع کرد ولی به نتیجه نخواهد رسید . اقای روحانی باید جواب دهد در عرض ای 3 سال چه گلی به روی ملت زده است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳
همه اش به خاطر این هست که حرف من را گوش ندادید از سال هاست دارم میگم با این سیاست خارجی ارمانی نظام ایران.. اقتصاد ایران و بورس ایران نه تنها پیشرفتی نخو.اهد داشت بلکه سرمایه ما ایرانی ها روانه امریکا به بهانه تحریم و روس و کشورهای عربی خواهد شد با تشکر
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴
البته مقصر اصلی در این جریان علاوه بر دستکاری مشهود وکاملا اشکار سازمان سهام داران جز نیز کم تقصیر ندارند هر سهمی که دیده میشود دارد دست کاری می شود بخصوص سهمهای کم حجم میتوانند با خرید ان سهم حد اقل به کسانی که سعی به ترساندن سرمایه گذاران می کنند بقول معروف پاتک بزنند چون طرف مقابل حتی یک سهم هم از دست بدهد با استرس مواجه می شود ولی متاسفانه کنار گود می ایستند وبه حقوقی می گویند لنگش کن
آستیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴
از دید این دولت هر مدیری که بتواند بیشتر و زیباتر با اعداد و ارقام بازی کند و در کنار حفظ ظاهر و نمای شاخص و آمار حوزه تحت مدیریتش با دستکاری و مهندسی نقدینگی را از جیب مردم روانه جیب دولت کند مدیر لایقتری است و شایسته حقوق و پاداشهای نجومی هم هست! اما از دید مردم آن مدیر و ان دولتی شایسته است که واقعا برای ملت کار مثبتی انجام دهد، نه اینکه فقط شاخص و امار قلابی به خوردشان دهد و جیبشان را خالی کند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵
از اول سال تا حالا در سهام خودرویی بخصوص رنا 70 درصد در ضرر هستم.کاش وارد بورس نمیشدم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱
نقدینگی وارد بازار نمیشود.
مشکل بورس همین است چون اعتمادازمیان رفته است
امروز بی هیچ دلیلی صف خرید است فردا صف فروش میشود
فردوسی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷
جناب شفایی ما که از یکسال قبل عرض کردیم چون این سهم خریدار خودی داره اونهم از بدنه نهادهای ....ه نه سازمان نه خصوصی سازی نه قوه قضاییه نمیتوانند جلوی این دستکاری کاملا آشکار قیمت را بگیرند. وگرنه کسی با ذوب و پتانسیلهای کاملا اشکار اون مخالفتی نداره و این قیمت کاملا خنده داره براش. حالا یک عده جوگیر بیان بازهم براش داستان بسازند. ما که در گروه روی حالی کردیم و میکنیم.
فردوسی؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷
متاسفانه توی روز روشن فساد به این تابلویی در نماد ذوب رو نمی بینن اونوقت دم از مبارزه با فساد می زنن یه صندوق فرهنگیان دیگه و ... ما سهامداران جز بدبخت ترین ساکنان بورس و ایارن هستیم
اکبری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۵
‍ (http://axnegar.fahares.com/axnegar/rdVzGSavNyB3M0/2430803.jpg) #ذوب
جالبه اینا از رو نمیرن. بلوک سهمی که ۴۰۰تومن بودش رو آوردن ۲۷۴ تومن و میخوان بفروشن.

هر روز هم #رنج منفی میکشن که از این قیمت بالاتر نره و بتونن پایینتر بفروشن.

یعنی باید باور کنیم اینا دستشون تو یه کاسه نیست.

باور کنیم افزایش سرمایه کمبود مدارک داره یا نمیخوان تایید کنن تا سهم قفل نشه تا ۴۰۰بره.

باور کنیم سهم فروشنده داره و این رنج منفی کشیدن نیست.

باشه برادران مسلمون بورس که #حق مردم رو دارین میخورین. باشه باورمون شد. شما معامله بلوکی خودت رو بده ۲۷۴تومن.

سهم ۴۰۰تومنی رو با فروش های نابجاتون انقدر ذلیل کردید که الان ۲۶۴تومنه. حتما بعدا منت هم میزارن یکی پیدا شده ۵درصد بالاتر از قیمت تابلو خریده.
۴۰۰رو نزاشتن کسی بخره که بتونن ۲۷۰بفروشن به .....

دیگه دارم احساس میکنم دارن به #شعورمون توهین میکنن.

ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۷
ببين! وزير اقتصاد اين كاره نيست! بله اين كاره نيست!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۸
ببين! وزير اقتصاد اين كاره نيست! بله اين كاره نيست!!
مومنی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۴
قیمت سهام ذوب آهن در بورس چندین ماه است که با روش های ایزایی که کاملا مشهود است به سمت پایین کنترل میشود.
دیروز آگهی عرضه عمده بلوک مدیریتی 16درصدی این شرکت (که متعلق به صندوق کارکنان فولاد است) در سایت بورس منتشر گردید آنهم با قیمت 2749ریال.!!! و آنهم در شرایطی که بزودی هر سهم ذوب آهن تعداد 3 سهم جایزه خواهد گرفت ()
هریک سهم تبدیل به 4.2 سهم خواهد شد و در واقع ای آگهی عرضه عمده معادل قیمت 65تومان هست!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
جالبتر طبق آگهی، اینکه خریدار این عرضه عمده، فقط یک چهرم ارزش سهام را خواهد داد و مابقی را در اقساط طی دو سال!!!!! باتوجه به سود آور شدن شرکت ذوب آهن اصفهان بعید نیست که این سه چهارم مابقی را هم از محل سود مجامع ذوب آهن پرداخت خواهند کرد!!!!!!! و درواقع خریدار این عرضه عمده، قیمت 16 تومان را به هرسهم ذوب آهن پرداخت خواهد کرد!!!!!.
این در نوع خودش بینظیر است و بسیار آشکارا و با پررویی داره انجام میشه و
بوی تعفن تبانی و ... خفه کننده شده.
ظاهرا مد این روزهای غارتگران و دزدان شیک و باکلاس، چپاول اموال به امانت گذاشته شده کارکنان و کارگران در صندوق هاست ... و اینبار پس از دزدیدن اموال کارکنان آموزش و پرورش در صندوق فرهنگیان ، نوبت به اموال کاکنان فولاد رسیده !!!!!!!
لطفا نگذارید دزدان بیت المال ، در روز روشن و درپیش چشم صدها سهامدار آگاه که کنترل قیمتی سهام ذوب آهن را هرروز شاهد هستند ، سهام بلوک مدیریتی ذوب آهن متعلق به صندوق حمایت و بازنشتگی کارکنان فولاد را با قیمت مفت به یغما ببرند آنهم از جیب کارگران و کارکنان زحمت کش فولاد!!!!!