بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸
تحلیل مدیر عامل یک شرکت سبد گردانی از تبعات رشد نرخ ارز بر اقتصاد:

صنایع برنده و بازنده کدامند؟/ سه عامل موثر در افزایش قیمت دلار

قیمت ارز در بازار آزاد در حالی روند رو به رشدی را سپری می کند که این امر به زعم اغلب کارشناسان تبعات مثبت و منفی را بر اقتصاد کشور در پی خواهد داشت و بر صنایع مختلف اثرات متفاوتی اعمال می کند.
کد خبر : ۱۷۱۱۵۸
نویسنده :
جمشیدی

قیمت ارز در بازار آزاد در حالی روند رو به رشدی را سپری می کند که این امر به زعم اغلب کارشناسان تبعات مثبت و منفی را بر اقتصاد کشور در پی خواهد داشت و بر صنایع مختلف اثرات متفاوتی اعمال می کند. علاوه بر این، لایحه بودجه دولت نیز طی هفته جاری در شرایطی تقدیم مجلس شورای اسلامی شد که در این لایحه نرخ ارز 3300 تومان در نظر گرفته شده است.

در همین ارتباط، مدیرعامل شرکت سبدگرانی سرمایه ایرانیان در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: همواره در دوره رشد نرخ ارز برخی از صنایع برنده و بعضی دیگر بازنده خواهند بود. بطوریکه صنایعی همچون پتروشیمی، سنگ آهن و سیمان که بخش عمده ای از تولیدات خود را به کشورهای خارجی صادر می کنند از رشد قیمت ارز منتفع می شوند و در مقابل گروه هایی که موارد اولیه مورد نیاز تولید خود را از کشورهای خارجی تأمین می کنند با افزایش هزینه تولید مواجه می شوند. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که برای بررسی بهتر تبعات رشد قیمت ارز می بایست سهم شرکت ها را از درآمدها و مصارف ارزی در نظر گرفته چرا که به طور مثال شرکت های سنگ آهنی اغلب مواد اولیه مورد نیاز خود را از داخل کشور تأمین می کنند و برخی از شرکت های پتروشیمی مصارف ارزی دارند.

مصطفی صفاری به برنامه های دولت جهت یکسان سازی نرخ ارز اشاره کرد و گفت: در شرایطی اقتصاد کشور تک نرخی می شود که بتوان منابع ارزی را آزاد کرد که متأسفانه بر اساس بروز مشکلات در اجرای طرح برجام، برنامه تک نرخی شدن ارز نیز به تعویق افتاده است. از سوی دیگر در حالی ارز در بودجه سال آینده 3300 تومان در نظر گرفته شده که در شرایط فعلی نرخ ارز مبادله ای تفاوت چندانی با آن ندارد. در عین حال نرخ ارز در بازار آزاد به قیمت 4000 تومان نزدیک می شود که به نظر می رسد اگر روند رو به رشد آن تداوم داشته باشد، نرخ تورم افزایش خواهد یافت و حداقل 10 درصد افزایش قیمت کالاها را شاهد خواهیم بود و بدین ترتیب دولت تنها از امتیاز خود در حوزه اقتصادی را از دست می دهد. بر این اساس انتظار می رود تا نرخ ارز کاهش یابد و حداقل تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کشورمان شوک ارزی اتفاق نیفتد.

در کنار همه موارد عنوان شده اول بهمن ماه سال جاری رئیس جمهور جدید آمریکا فعالیت خود را آغاز می کند و باید دید که کابینه اقتصادی آن چه برنامه هایی در حوزه اقتصادی به اجرا در می آورند.

وی افزود: فراموش نکنیم که در هر بازاری تقاضا و عرضه وجود دارد و هر یک بر قیمت گذاری ها موثر واقع می شود. آنچنان که در بخش تقاضا وارد کنندگان کالا و خدمات، تقاضای خروج سرمایه و نیز دلالان و سفته بازان وجود دارند و معمولاً در طرف عرضه شرکت های صادر کننده هستند که پیشتر دولت بواسطه درآمدهای نفتی بالا در طرف عرضه ارز حضور داشت و اگرچه امسال نیز درآمدهای ارزی دولت بالا در نظر گرفته شده اما بخشی از آن را شرکت های صادر کننده همچون سنگ آهنی ها و پتروشیمی ها که خصوصی هستند، به خود اختصاص می دهند.

مدیرعامل شرکت سبد گردانی سرمایه ایرانیان با بیان اینکه بازار ارز متأثر از عواملی همچون شوک روانی ناشی از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تمدید تحریم های بین المللی از سوی کنگره سنای آمریکا روند رو به رشدی را سپری کرد که البته بخشی از این افزایش قیمت از سیاست های بانک مرکزی و دولت جهت تدوین بودجه کل کشور با نرخ ارز 3300 تومانی نشأت می گیرد. به هر حال در هر اقتصادی نرخ موثر ارز ملاک و مقیاس است و اگر بخواهیم تا اقتصادی متعادل داشته باشیم می بایست اختلاف نرخ ارز رسمی و غیر رسمی اندک باشد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰
ما که تو سهام خودرویی باختیم 70درصد ضرر از اول سال تا حالا. حاصل یک عمر کار و زحمتم دود شد رفت هوا.کاش چیزی به اسم بورس وجود نداشت
ناشناس
سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
شما مگه حد ضرر نداشتی؟اگه حد ضرر رعایت کرده بودی ده درصد ضرر میکردی.شما که اصول اولیه بورس بلد نیستی اومدی بورس چرا؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷
شرکت مپنا با ارسال این صورتحساب یکماهه سازمان بورس را به سخره گرفته لطفا دقت کنید!!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷
آهای بورس نیوز تو که دم از فساد در کانالای تلگرامی می زنی تو که از اسمت معلومه که باید خبرهای بورسی بدی اما راجع به دماغ فلان بازیگر گزارش می ذاری به ذره به فکر سهامدارا باش در سهم ذوب یک ... عمده راه انداخته اند افزایش سرمایه ای را که حسابرس تایید کرده سازمان تایید نمی کنه قیمت سهمو هر روز با فروش ابشاری دارن میارن پایین و هر دفعه هم بلوک رو دارن مفت تر از دیروز می فروشن و هزار تا ... دیگه اونوقت تو با این همه سوژه داغ هیچ خبری ازت نیست برو حداقل به رسالت خودت عمل کن تو باید در مورد این فسادها گزارش بدی اونوقت اقتصاد آنلان اومده و بررسی کرده .....
سهامدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷
اول سال زامیاد خریدم فعلا نزدیک آخر سال است روحانی و دار و دسته اش همه گفتند سهامداری کنید فعلا که نصف سرمایه بنده در این سهم دود شد رفت .... کل کشور از جمله بورس را دروغ و سند سازی و دزدی گرفته ... به امید قیام آقا امام زمان برای ایجاد عدل در ایران چون از تمام کشورها به آقا بیشتر نیازمندیم .... آمین .
ناشناس
BELGIUM
سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳
اقای خوش تیپ لطفا کار شناسی خود را برای خودتان داشته باشید به زخم سهام داران حقیقی وحقوقی نمک نپاشید همه انگشتان دست یکی نیستند حقوقی وحقیقی ونوسان گیر ها همه بی وجدان نیستند افراد اصل ونصب دار زیادند در شرکت اذر اب بعد باز گشایی مجمع حتی صغرای سهام دار متوجه شده بود که ابهامی دارد شکل می گیرد هر چند متولیان بورس بی سواد باشند اندک تجربه ای از صغری خانوم اموخته اند حال چرا گذاشتند سهم پنجاه در صد افت کند بعد به رفع ابهام بپردازند جای سوال دارد
سید مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴
آقای بورس نیوز عزیز : با سلام :شما در مقاله "چکاوه وناکفته ها..." این مطلب رو درج فرمودید : "با عنایت به موارد فوق در صورتی که طرح مذکور طبق زمان بندی ارایه شده توسط هیات مدیره و گزارش رسمی شرکت به بهره برداری برسد می تواند سود بالایی را برای چکاوه ایجاد کند برخی محاسبات نشان می دهد در صورت بهره برداری از کارخانه مذبور با ظرفیت اسمی توانایی ساخت سود برای هر سهم این شرکت حدود 50 الی 70 تومان است که در صورت تلفیق و یه فرض تقسیم 80% سود نقدی می تواند سود "چکاوه" را تا مرز 100 تومان افزایش دهد .

همچنین در مقایسه ارزش روز این شرکت با سایر هم گروهها نتایج بدست می آید که بشرح جدول ذیل است ." لطفا بفرمایید شرکت در گزارش 6ماه ضرر اعلام کرده وخواهشا یه مقاله وبررسی مجدد بفرمایید تا مسله روشن شود نکنه حقوق سهامدارا ضایع بشه فعلا نماد چکاوه بسته هستش . با تشکر ارادتمند شما حسینی .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۸
من سهامدار بانک تجارت هستم زمانیکه با قسمت سهام این بانک تماس میگیرم وگلایه وشکوه میکنم که چرا بمدت چهار ماه نماد متوقف شده است . متصدیان امر انچنان ناله وزاری میکنند که سهام وپول بلوکه شده خودم را فراموش میکنم و دلم بدرد میاید و دردل ارزو میکند که کل سهام را یکجابه بانک میبخشیدم تا متصدیان از این ناراحتی ارام بگیرند .اکر باور نمیکنید وفکر میکنیدمن دل نازکم شمانیز امتحان کنید!!!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۴
شما که یه چیزی به اسم حد ضرر شنیدی.اون مال بورسهای شفاف اروپا امریکاست نه اینجا که صبح از خواب بیدار میشی میبینی سهمت یا نابود شده یا چند برابر.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۶
بجز دزد جماعت، کسی از افزایش نرخ ارز سود نخواهد کرد، جناب کارشناس فراموش کرده اند که مانند پتروشیمی ها و معدنی ها اگر هم پول بیشتری بدست آورند باید آنرا برای خرید تجهیزات، ماشین آلات و خدمات گرانتر پرداخت کنند، افزایش نرخ ارز چیزی جز دور باطل گرانی نیست، چرا فراموش می کنید که افزایش قیمت دلار از 70 ریال به 39000 ریال با کشور چه کرده است؟