بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۴
در حاشیه همایش و نمایشگاه بین المللی صنعت CNG انجام گرفت:

امضای تفاهم نامه ساخت مشترک مخازن تحت فشار صنعتی و پزشکی

طی روز جاری در حاشیه همایش و نمایشگاه بین المللی صنعت CNG و سوخت های جایگزین تفاهم نامه ساخت مشترک مخازن تحت فشار صنعتی و پزشکی میان شرکت پارس ام سی اس و تولیدی مخازن گاز طبیعی آسیاناما به امضا رسید.
کد خبر : ۱۷۱۱۸۷
نویسنده :
یارمحمدی

طی روز جاری در حاشیه همایش و نمایشگاه بین المللی صنعت CNG و سوخت های جایگزین تفاهم نامه ساخت مشترک مخازن تحت فشار صنعتی و پزشکی میان شرکت پارس ام سی اس و تولیدی مخازن گاز طبیعی آسیاناما به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، در ابتدای نشست خبری سازندگان مخازن تحت فشار CNG که بعد از امضای تفاهم نامه مذکور برگزاری شد، شهریار خاشع دبیر همایش در بین اصحاب رسانه و مدیران برخی شرکت های سازنده مخازن تحت فشار عنوان کرد: صنعت CNG صنعتی جوان است که در آن، حوزه مخزن سازی از جوانتری حوزه ها می باشد و ظرفیت قابل توجهی دارد. در حال حاضر 850 هزار سیلندر در سال تولید می شود که این تولید با توجه به این موضوع است که برخی طرح ها به دلیل عدم وجود تقاضا در بازار متوقف شده اند.

وی در ادامه افزود: با توجه به ظرفیت های موجود باید اتفاقی صورت گیرد تا سرمایه گذاری های فعال و غیر فعال این حوزه به مظنه ظهور برسند و مورد استفاده قرار بگیرند.

خاشع تأکید کرد: پروژه CNG یکی از موفق ترین پروژه هایی است که کمک بسیاری به محیط زیست می کند. ایران بیشترین مخازن گاز را دارا می باشد که از بین این مخازن برداشت از مخازن گاز مشترک یک الزام، ضرورت و منفعت ملی می باشد.

وی گفت: در حال حاضر ایران یکی از بزرگترین شبکه های گاز رسانی دنیا را در اختیار دارد به طوریکه 93 درصد جمعیت کشور به گاز دسترسی دارند و تلاش بر این است که تا حداکثر ظرفیت گاز طبیعی استفاده شود. ایران جز معدود کشورهایی است که موتور پایه گاز سوز با بازدهی بسیار بالا تولید می کند و از ظرفیت تولید قابل توجهی برخوردار است. از طرفی با توجه به اینکه بازار مصرف داخلی کوچک و محدوده می باشد نیاز به صادرات این محصولات به کشورهای دیگر احساس می شود که در همین ارتباط شرکت ها و انجمن های فعال در حوزه CNG تلاش دارند تا راهی پیدا کنند تا علاوه بر صادرات منطقه به دیگر کشورها نیز صادرات صورت بگیرد. که امروز شاهد اولین ثمره این تلاش ها در قالب امضای تفاهم نامه ساخت مشترک مخازن تحت فشار، بودیم.

در ادامه ناصری مدیر عامل شرکت تولیدی مخازن گاز طبیعی آسیاناما اظهار داشت: مدتی بود که نیاز این احساس می شد تا برای تأمین موارد اولیه مورد نیاز مخازن به خود کفایی برسیم، در همین راستا در حال حاضر فولاد آلیاژی سخت به عنوان مواد اولیه مورد نیاز این شرکت ها با کیفیت و قیمت مناسب در کشور تولید می شود و این امر باعث شده تا در سال نخست موفق به صرفه جویی ارزی به میزان 10 میلیون دلار شویم و با ایجاد هم افزایی و اضافه کردن ظرفیت تولید هزینه تمام شده محصولات را به حداقل ممکن رساندیم.

ناصری گفت: در حال حاضر 4 میلیون مخزن تحت فشار در حال استفاده می باشد که اغلب از محل واردات تأمین می شود. اما امروز ما ظرفیت تولید بیش از این مقدار را تأمین کرده ایم و از سال 96 نیز و در فاز نخست این همکاری 50 درصد تقاضای کشور را برای حوزه صنعت و پزشکی تأمین خواهیم کرد.

وی گفت: شرکت گاز مهر از زیر مجموعه های گروه بوتان نیز توزیع و فروش این محصولات و تکمیل زنجیره آن را به عهده دارد و به زودی صادرات این محصول را نیز آغاز خواهیم کرد.

ناصری گفت: تقاضای متوسط موجود در کشور 70 هزار مخزن می باشد که تعداد مخازن در گردش نیز اکنون به 4 میلیون مخزن می رسد که دارای عمر مصرف هستند و باید به صورت دوره ای تست شوند خصوصاً مخازنی صنعتی که عمرکوتاهی دارند، هدف ما نیز بر این است که با عرضه این محصول با برندی مشترک نیاز داخلی را به طور کامل رفع کنیم.

وی در رابطه با میزان سرمایه گذاری های انجام شده برای تولید مخزن گفت: تولید این محصول از محل سرمایه گذاری های موجود شرکت هایی است که این مخازن را تولید می کنند تا از ظرفیت های داخلی بلا استفاده کشور استفاده گردد.

نوید خاصه باف مدیرعامل شرکت پارس ام سی اس در خصوص قیمت این مخازن در مقایسه نمونه خارجی آن گفت: عمده واردات مخازن تحت فشاری که در حال حاضر در کشور مورد استفاده قرار می گیرد از چین می باشد که از نظر قیمتی رقابت را با مخازن تولیدی ما دچار مشکل خواهد کرد، اما هدف بر این است که تیراژ تولید را به نحوی افزایش دهیم تا مزیت رقابتی ایجاد کنیم.

خاصه باف گفت: قیمت این مخازن بر اساس مهندسی معکوس محاسبه خواهد شد تا با رویکری مبتنی بر بازار آنالیز قیمت آن را استخراج کنیم شاید در ابتدای عرضه در سال 96 با سود اندک و یا حتی به صورت سر به سر فروش این مخازن را در بازار داخلی انجام دهیم.

نوید خاصه باف در خاتمه این نشست و در پاسخ به سوال خبرنگار بورس نیوز مبنی بر خواسته این شرکت ها از دولت در جهت حمایت و ایجاد فضای مناسب رقابتی اظهار داشت: یک مورد ایده آل که برای وجود دارد خصوصی شدن خودروساز کشور می باشد که انجام آن فعلاً مشکل است. اما چالش اصلی شرکت های مخزن سازی نقدینگی است. وصول مطالبات این شرکت ها عملاً 180 روزه می باشد از طرفی کالاهای ساخته شده این شرکت ها سرمایه بر هستند و نیاز به حجم منابع مالی بسیاری دارند. حال اگر دولت طبق مصوبه ای خودروسازان را مکلف به تولید مشخصی در سال کند می توان تا حدودی گره از کار مخزن سازان باز کند. از طرفی قیمت گاز در مقایسه با رشد قیمت بنزین طی سال های اخیر تغییری نداشته است که در همین ارتباط از متولیان امر انتظار برای بازنگری در این قیمت ها می رود.

در ادامه ناصری افزود: ایران دارای ظرفیت های فوق العاده ای در حوزه CNG و شرکت های تولید کننده مخازن تحت فشار است انتظار داریم تا دولت در توافق نامه های تجاری خود با کشورهای دیگر ظرفیت های فوق العاده ایجاد شده در این صنعت را معرفی و ورود ما را به کشورهای دیگر تسهیل کند.




جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ngkjepyv
RUSSIAN FEDERATION
پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۷