بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳
کد خبر : ۱۷۱۲۱۸

قرارداد دو ابرمیدان نفتی و یک میدان گازی ایران امروز با دو غول نفتی اروپایی به امضا می رسد.


به گزارشبولتن نیوز، قرار است امروز در مراسمی تفاهم‌نامه اصولی (HOA) توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی و میدان گازی کیش با شرکت توتال و تفاهم‌نامه اصولی (HOA) توسعه میدان نفتی یادآوران با شرکت شل به امضا برسد.

انتظار می‌رود در مراسم امضای این قراردادها که احتمالا در حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار ارزش خواهد داشت، علاوه بر مدیران ارشد شرکت‌های شل و توتال، سفرای برخی کشورهای اروپایی نیز حضور داشته باشند.

در حالی که با مشخص شدن نتیجه انتخابات در آمریکا برخی رسانه‌های غربی از احتمال عقب نشینی شرکت‌های اروپایی برای توسعه همکاری‌های ایران خبر داده بودند، اقدام اخیر دو غول نفتی اروپا برای امضا قرارداد با ایران شرایط جدیدی را در افق همکاری‌های بین‌المللی اقتصادی ترسیم کرده است.

آزادگان جنوبی

میدان آزادگان جنوبی به عنوان یکی از بزرگترین میادین نفت و گاز کشور، در ۱۲۰ کیلومتری اهواز و در حاشیه مرز ایران و عراق واقع شده است. در مهرماه سال ١٣٨٨، قرارداد توسعه میدان آزادگان جنوبی به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار در قالب بیع متقابل بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی نفت چین امضا شد و در نهایت با توجه به تغییرهای اعمال شده در طرح جامع توسعه (MDP)، عملیات اجرایی این طرح از شهریور سال ١٣٩١ همزمان با تصویب طرح جامع تجدید نظر شده توسعه میدان (RMDP) آغاز شد. این در حالی بود که در همان زمان، عراق با برداشت روزانه ۲۱۰ هزار بشکه نفت از میدان آزادگان جنوبی بیش از چهار برابر ایران از این میدان مشترک نفتی برداشت می کرد.

طبق آخرین اخبار نیز در شرایط فعلی درحالی که تولید روزانه نفت ایران از آزادگان جنوبی به ۶۰ هزار بشکه در روز هم نمی رسد عراقی ها با همکاری و مشارکت شرکت انگلیسی شل روزانه بالغ بر ۲۱۰ هزار بشکه طلای سیاه از این میدان مشترک استخراج و صادرات می‌کنند.از سوی دیگر بارها از سوی مسئولین تاکید شده است که میدان آزادگان جنوبی نخستین میدانی است که قرار است به مناقصه گذاشته شود.

یادآوران

میدان یادآوران در استان خوزستان در ۷۰ کیلومتری جنوب غربی شهر اهواز و شمال خرمشهر ، واقع شده است. ابعاد میدان ۱۵ در ۴۵ کیلومتر است. حجم نفت درجای این میدان نفتی ۱۷ میلیارد بشکه برآورد می‌شود.

تولید نفت در فاز اول طرح توسعه این میدان روزانه ۸۵ هزار بشکه، در فاز دوم روزانه ۱۸۰ هزار بشکه و در فاز سوم روزانه ۳۰۰ هزار بشکه در روز پیش‌بینی شده است. حجم نفت درجای این میدان ۳۴ میلیارد بشکه نفت و ضریب برداشت آن شش تا ۱۴ درصد است. تاکنون ۶۵ میلیون بشکه نفت خام از این میدان تولید شده است و مبلغ پروژه آن ۲۹۰۰ میلیون دلار است. طرف قرارداد این طرح ساینوپک چین بوده است.

میدان گازی کیش

میدان گازی کیش یکی از میدانهای گازی ایران است که در خلیج فارس قرار دارد. این میدان که در فاصله ۳۰ کیلومتری شرق جزیره لاوان قرار دارد، طی لرزه‌نگاری دو بعدی در سال ۱۹۶۸ شناسایی شد. اولین چاه این میدان گازی در ۲۶ می ۱۹۶۸توسط شرکت اسکو برای ارزیابی پتانسیل هیدروکربوری افق آسماری، گروه بنگستان، خامی و دهرم حفاری شد.

حجم گاز درجای میدان در حالت مورد انتظار در حدود ۴۸ تریلیون فوت مکعب با ضریب بازیافت ۷۵ درصد و حجم میعانات گازی در جای میدان در حالت مورد انتظار در حدود ۵۱۴ میلیون بشکه تخمین زده شده است.

منبع:ایسنا

اشتراک گذاری :
ارسال نظر