بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷
مدیر امور مالی و اقتصادی چادر ملو عنوان کرد:

فشارهای مالی بر معادن، مانع اتمام به موقع طرح های توسعه می شود

در ردیف درآمدهای لایحه بودجه سال آینده کل کشور، دریافت مبلغ 9 هزارمیلیارد ریال حقوق دولتی و 12 هزار میلیارد ریال حق انتفاع از کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی استخراج‌ کننده سنگ آهن که پروانه بهره ‌برداری آنها به نام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) و شرکت های تابعه است ولی فاقد قرارداد با سازمان مذکور و شرکتهای تابعه می ‌باشند پیش بینی شده است.
کد خبر : ۱۷۱۲۵۶
نویسنده :
یارمحمدی

با توجه به مشکلات نقدینگی چند سال اخیر معادن کشور در پرداخت حقوق دولتی و حق انتفاع، که امسال نیز در فصل درآمد های لایحه بودجه سال 96 ذکر شده است گفت و گویی انجام داده ایم با مدیر امور مالی و اقتصادی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو یکی از بزرگترین شرکت های معدنی و صنعتی آهن و فولاد، در خصوص تاثیرات دریافت این حقوق بر معادن.

محمود سیدی با اشاره به اینکه شرکت چادرملو از سال 94 طی قراردادی با ایمیدرو تنها مکلف به پرداخت حق انتفاع به این سازمان است در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز گفت: در ردیف درآمدهای لایحه بودجه سال آینده کل کشور، دریافت مبلغ 9 هزارمیلیارد ریال حقوق دولتی و 12 هزار میلیارد ریال حق انتفاع از کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی استخراج‌ کننده سنگ آهن که پروانه بهره ‌برداری آنها به نام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) و شرکت های تابعه است ولی فاقد قرارداد با سازمان مذکور و شرکتهای تابعه می ‌باشند پیش بینی شده است. لذا، این بند از تبصره بودجه سال 96 مستقیماً ارتباطی به چادرملو پیدا نمی کند .هر چند ملاک محاسبه حق انتفاع ما نیز تا این لحظه بر مبنای شیوه محاسبه و ضرایب در نظر گرفته شده در قانون بودجه بوده و تداوم این روال برای سال 1396 نیزجاری خواهد بود .

مدیر امورمالی و اقتصادی چادرملو در خصوص وجه تمایز بین معادن دارای قرارداد با ایمیدرو و فاقد قرارداد گفت: معادن دارای قرارداد با ایمیدرو ، حق انتفاع تکلیفی خود را تنها به این سازمان می پردازند، بنابر این طرف حساب خزانه داری کل، ایمیدرو است.

سیدی همچنین ضمن تشکر از تلاش های نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی برای درک شرایط بحرانی معادن افزود :در سال 1395 و در تداوم اصلاحات سال 1394 نمایندگان محترم با کاهش مبلغ حق انتفاع به بیست درصد مبلغ فروش و تصویب پرداخت پلکانی نزولی درصورت سرمایه‌ گذاری برای تکمیل زنجیره تولید، معادن را به توسعه سرمایه گذاری در چرخه تولید تشویق کردند و این حرکت مثبتی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی بود . امسال نیز انتظار می رود با درایت نمایندگان محترم به ویژه اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تصمیمی اتخاذ شود تا علاوه بر تداوم فعالیت معادن، راه را برای سرمایه گذاری در این بخش از اقتصاد کشور نیز هموار کند .

وی با یاد آوری اینکه شرکت چادرملو همواره درپی ارزش آفرینی در مراحل مختلف تولید بوده است، گفت: شرکت معدنی و صنعتی چادرملو برای تکمیل زنجیره تولید خود از مرحله استخراج سنگ آهن تا تولید محصولات فولادی، چند طرح توسعه در دست اجرا و اتمام دارد که برای این طرح ها بیش از 44 هزار میلیارد ریال پیش بینی سرمایه گذاری کرده است. از این رو هرچه تعامل بیشتر و تضییق کمتری در پرداخت دیون ( حق انتفاع ) معمول گردد. اجرا ی طرح ها سریعتر انجام خواهد شد.

سیدی در پایان اظهار امیدواری کرد: با ایجاد ارزش افزوده در فرآیند تولید، کاهش هزینه های تولید و بهبود شرایط اقتصادی کشور، سهامداران "کچاد" نیز از سرمایه گذاری خود منتفع شوند.

گفتنی است، طبق تبصره 7 لایحه بودجه سال 95، در صورت سرمایه گذاری شرکت ها برای تکمیل زنجیره تولید، حق انتفاع به صورت پلکانی به شرح زیر پرداخت می شود: «فروش محصول به صورت سنگ آهن خام و دانه بندی شده معادل 20 درصد مبلغ فروش»، «فروش محصول به صورت افشرده (کنسانتره) شامل افشرده های تحویلی برای گندله سازی های درون شرکت و افشرده فروشی به خارج از شرکت معادل 16.5 درصد مبلغ فروش»، «فروش محصول به صورت گندله معادل 13 درصد مبلغ فروش افشرده» و نیز «فروش محصول به صورت آهن اسفنجی معادل 10 درصد مبلغ فروش افشرده».

موارد فوق صرفاً به شرکت هایی تعلق می گیرد که زنجیره ارزش (فرآوری) را در داخل مجموعه همان شرکت انجام دهند و درصورتی که شرکت های موضوع این جزء با رعایت قانون تجارت از محل سود خود اقدام به سرمایه گذاری در معادن و صنایع معدنی پایین دستی کنند به میزان 10 درصد سرمایه گذاری صورت گرفته از محل سود، به عنوان حق انتفاع بهره برداری محاسبه می شود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸
در خبر امده ۱۰۰کارت قرمز به شرکت های خاکستری در بورس ایا حداقل یک کارت زرد نباید به شرکت که سرمایه سهامداران را نصف کرده اند واز کارت قرمز فرار کرده اند نباید داد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹
باید بدانیم که دولت روحانی از پشت به بورس و خصوصا معادن برای تامین نامشروع جیب خود خنجر زد هیچ وقت عملا از کار دست برنداشت. دولت عملا رباخواری را تشویق و حمایت کرد. نباید به دولت روحانی با توجه به عملکرد اش در بورس اعتماد کنیم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۴
دولت برای تامین بودجه خودش به هر کاری دست می زند وقتی شرکتی سود اعلام می کند با مالیات و افزایش قیمت مواد اولیه در مورد پتروشیمی و سنگ اهن و غیرو عملا سر گردنه سود را به جیب خودش واریز و منتظر می ماند تا شرکت بعدی را شکار کند چرا برای جبران کمبود بودجه سازمانهای عریض و طویل و بیکار و نه جندان بهره ور خودش دست به خالی کردن نقدینگی موثر از شرکتها می زند؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۴
بی جهت دولت را مقصر قلمداد نکنید تا کنون هر دولتی سر کار امده گفته است که نفت باید برای ایندگان ذخیره شود پس تنها راه چاره استفاده از ابزار مالیات مستقیم از مصرف کننده مالیات بر تولید کننده مالیات برجواز مالیات برفروشنده مالیات برحقوق ومالیات برارزش افزوده وچاره دیگر خود گردانی بیمارستان ها وادارات وشرکتها است
نیما
UNITED STATES
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۲
صبور باشید و دراز مدت فکر کنید
محمد سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۳
لطفا وضعیت شرکت اهن و فولاد ارفع رو تو فرابورس بررسی کنید از پارسال تا حالا سرمایم نصف شده...بدبخت شدیم رفت.....
مالک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴
این شرگت گمنگنز نه سود 93 را داده ونه سهامش پنچ بابر شده بقیه اکثر سهام ده یا پنچ برابر شده این شرکت خواب