بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰
شورای عالی اجرای سیاست های کلی اصل 44 در تاریخ 15 آبان ماه امسال طرح ساماندهی سهام عدالت را تصویب کرد که این مصوبه یک ماه بعد ابلاغ شد تا زمینه آزادسازی آن فراهم شود.
کد خبر : ۱۷۱۳۲۱
نویسنده :
کیوان فر

رییس سازمان خصوصی سازی طی نشست خبری روز جاری در جمع خبرنگاران از ساماندهی سهام عدالت در آینده نزدیک خبر داد و گفت: تا قبل از پايان امسال صورتحساب تخصيص سهام عدالت براي حدود 49 ميليون نفر از مشمولان براساس اطلاعات شناسنامه اي آنها و از طريق اينترنت اطلاع رساني خواهد شد. 

به گزارش خبرنگار اعزامی بورس نیوز، عبدالله میراشرف پوری حسینی با اعلام این خبر اظهار داشت: شورای عالی اجرای سیاست های کلی اصل 44 در تاریخ 15 آبان ماه امسال طرح ساماندهی سهام عدالت را تصویب کرد که این مصوبه یک ماه بعد ابلاغ شد تا زمینه آزادسازی آن فراهم شود.

وی افزود: بر این اساس مقرر شد مشمولان سهام عدالت ثمن واگذاری این سهام را طی 10 سال از فروردین ماه سال 85 به خزانه کل کشور واریز کنند تا به همان اندازه سهم آزاد شود و سال 94 که پایان این دوره 10 ساله بوده، حدود نیمی از هزينه هاي سهام عدالت به خزانه واریز شده و مابقي مبلغ را بايد سهامداران آن تأمين كنند كه در همين راستا اکنون ما بایستی اين طرح را ساماندهی و سهام عدالت را آزاد سازی کنیم.

وی تأکید کرد: طبق تبصره یک این مصوبه و مذاکراتی که با شورای مذکور انجام شده، مقرر گردیده 49 میلیون نفر ثبت نامی تا پایان سال 94 برای سهام عدالت مبنای شمولیت قرار گیرند و 31 میلیون نفری که خارج از این محدوده ثبت نامی هستند، در صورت امکان و پس از انجام بررسی های لازم برای مشمولیت سهام عدالت پیشنهاد خواهند شد.

آزادسازی سهام عدالت پیش از انتخابات برنامه ریزی شده نیست!

پوری حسینی با تأکید بر اینکه شورای عالی اجرای سیاست های کار اصل 44 سازمان خصوصی سازی را مأمور رسیدگی و ساماندهی سهام عدالت کرده، گفت: در سه سال فعالیت دولت یازدهم رقمی نزدیک به 18 هزار و 800 میلیارد تومان یعنی حدود 67 درصد از سود شرکت های سرمایه پذیر به خزانه کل کشور واریز شده و اینکه برخی معتقدند اجرای طرح ساماندهی سهام عدالت از قصد به سال آخر دولت یازدهم و پیش از آغاز رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری موکول شده، درست نیست. چرا که دوره 10 ساله قانونی برای آزاد سازی سهام عدالت تازه فرا رسیده است.

تخفيف 50 درصدی براي دو دهك پايين

سخنگوی سازمان خصوصی سازی در خصوص دهک های مشمول سهام عدالت گفت: در امر واگذاری سهام عدالت در زمان ثبت نام 18 گروه اعم از بیماران خاص، افراد تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی، قالیبافان و غیره شناسایی شدند، ولی این امکان وجود دارد که در حال حاضر برخی از این گروه ها شرایط خاص زمان ثبت نام را نداشته باشند و سوال اینجاست که آیا این افراد همچنان مشمول خواهند بود یا خیر؟. در این راستا قرار بر این شد تا وضع حال آنها برای دو دهک پایین جامعه ملاک ارزیابی قرار گیرد و از تخفیف 50 درصدی در ثمن پرداختی برخوردار شوند. ولی 49 میلیون نفری ثبت نامی همگی مشمول سهام عدالت هستند. حتی برای افرادی که در این دوره برای سهام عدالت ثبت نام کرده ولی فوت کرده اند نیز سهام عدالت معتبر بوده و سهم آنها به وارث تخصیص داده خواهد شد.

وی شرکت های سرمایه پذیر موجود در پرتفوی سهام عدالت را 60 مجموعه برشمرد و گفت: حدود 10مجموعه زیان ده بوده و بر همین اساس طی این مدت سودی به خزانه کل کشور پرداخت نکرده اند. از این رو نیازی به قیمت گذاری آنها روی تابلوی بورس وجود نداشته و تنها به اندازه ای که سود این شرکت ها به حساب خزانه واریز شده باشد آزاد سازی سهام صورت خواهد گرفت.

پوری حسینی اظهار داشت: طبق تبصره 4 مصوبه این شورا نیز مقرر شده مشمولین تا سقف یک میلیون تومان تا پایان شهریور ماه سال 96 ما به التفاوت سودهای پرداختی را واریز کنند و شرکت هایی که تا آن زمان سود خود را پرداخت نکنند، مشمول جریمه خواهند شد.

پرتفوی سهام عدالت 67 هزار میلیارد تومان می ارزد

وی در پاسخ به سوالات خبرنگاران پیرامون ارزش برآوردی پرتفوی سهام عدالت گفت: با شبیه سازی برای شرکت های غیر بورسی، ارزش این پرتفوی حدود 67 هزار میلیارد تومان برآورد شده که تا امروز 18 هزار و 800 میلیارد تومان سود شرکت های سرمایه پذیر به حساب خزانه واریز شده و این عدد تا رقم 24 هزار و 500 میلیارد تومان نیز قابل افزایش است. البته رقمی حدود هزار و 300 میلیارد تومان نیز به افزایش سرمایه ها تخصیص داده شده و در سنوات گذشته هزار و 200 میلیارد تومان سود به مشمولین پرداخت شده است. وی ارزش هر سهم سهام عدالت را حدود 540 تا 550 هزار تومان اعلام کرد.

حضور مافیا را نه تأیید می کنم، نه تکذیب!

پوری حسینی در خصوص بحث حضور مافیا در سهام عدالت و شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت استانی اظهار داشت: این شرکت ها دارای هیأت مدیره بوده و مجامع و مصوبات خاص خود را دارند. پس اقدامات آنها را نباید به پای خصوصی سازی نوشت و این سازمان حتی هیچ نقشی در تعیین نمایندگان سهام عدالت در مجامع یا هیأت مدیره شرکت های سرمایه پذیر نداشته است. حتی گزارشی رسیده مبنی بر دریافت حق الزحمه قابل توجه توسط نماینده یکی از این شرکت ها که به هیچ عنوان به سازمان مربوط نیست. بر این اساس باید متذکر شد که اطلاعی از حضور مافیا در این شرکت ها نداریم و این موضوع را نه تأیید می کنیم نه تکذیب.

وی در خصوص وضعیت شرکت های تعاونی نیز گفت: از قبل معلوم بود که تعاونی ها در طول اجرای طرح آزادسازی سهام عدالت قرار ندارند، بلکه قرار است آنها تنها در فرآیند اجرای ساماندهی سهام عدالت به عنوان کارگزار فعال باشند.

وی در خصوص معاملات سهام عدالت در قالب صندوق های ETF گفت: بسترهای معاملاتی لازم برای این امر بایستی فراهم شود و در ابتدا باید سهام شرکت های سرمایه پذیر به عنوان واحدهای این صندوق در اختیار مشمولان قرار گیرد. اما هنوز برخی شرکت ها به خزانه داری کل کشور بدهکارند.

"مپنا" 420 میلیارد تومان بدهکار است

وی در پاسخ به سوال خبرنگار بورس نیوز درخصوص بدهی شرکت مپنا و وضعیت سهام این مجموعه در پرتفوی سهام عدالت نیز گفت: علاوه بر بدهی بیش از هزار میلیارد تومانی شرکت پالایش نفت بندر عباس و شرکت دخانیات، مپنا نیز حدود 420 میلیارد تومان بابت سود سهام عدالت بدهکار است و مجمع مپنا این مبالغ سود را تصویب کرده و ما اکنون طلبکار هستیم. اما در جریان بازگشت 47 درصد از سهام "مپنا" به دولت مشکلی برای سهام عدالت وجود ندارد.

سخنگوی سازمان خصوصی سازی در پایان سخنان خود از مردم و کلیه مشمولان سهام عدالت خواست که به هیچ سایت، سازمان و یا فضای مجازی بابت واگذاری سهام خود اعتماد نکنند. چرا که هیچ مجموعه ای غیر از خود سازمان خصوصی سازی متولی این طرح نیست و نباید افراد هیچ مبلغی را به این مجموعه های غیر مجاز بابت سهام خود بپردازند. در این راستا سازمان خصوصی سازی بزودی سامانه ای جهت اطلاع رسانی راه اندازی خواهد کرد ولی افراد توجه داشته باشند که خرید و فروش سهام عدالت کاملاً غیر معتبر و باطل است.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
بهزاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۸
با آزادسازی سهام عدالت قیمامت فروش بازار بورس را فرا میگیرد و ریسک و بی ثباتی بازار از این هم بیشتر خواهد شد. اصلا زمان خوبی برای این کار نیست.
بهزاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۱
با آزادسازی سهام عدالت قیمامت فروش بازار بورس را فرا میگیرد و ریسک و بی ثباتی بازار از این هم بیشتر خواهد شد. اصلا زمان خوبی برای این کار نیست.
محمدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷
معدنی دماوند افزایش سرمایه و تعدیل مثبت
فرصت رو از دست ندهید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸
مرا به خیر تو امید نیست شر مرسان!!
بهزاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳
با آزادسازی سهام عدالت قیمامت فروش بازار بورس را فرا میگیرد و ریسک و بی ثباتی بازار از این هم بیشتر خواهد شد. اصلا زمان خوبی برای این کار نیست.