بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶
شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه هلدینگ فعال در گروه فلزات اساسی است که پرتفوی بورسی این مجموعه شامل شرکت هایی همچون بیمه اتکایی ایرانیان و حق تقدم های آن، بانک پاسارگاد، پتروشیمی خارک، فولاد مبارکه اصفهان، هلدینگ غدیر و حق تقدم های آن با بهای تمام شده 94,270 میلیون ریال و به ارزش بازاری 81،198 میلیون ریال در پایان آبان ماه سال جاری است.
کد خبر : ۱۷۱۳۳۷
نویسنده :
جمشیدی

هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه در نماد "میدکو" یکی از مجموعه های فرابورسی است که بررسی وضعیت معاملات سهام آن حاکی از افت قیمتی و عدم حمایت سهامداران عمده این مجموعه از روند قیمت سهام در بازار سرمایه است. موضوعی که سبب شده تا "میدکو" از ابتدای سال 94 تاکنون عملکرد نامناسبی را از لحاظ سودآوری و بازدهی سهام به نمایش بگذارد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه هلدینگ فعال در گروه فلزات اساسی است که پرتفوی بورسی این مجموعه شامل شرکت هایی همچون بیمه اتکایی ایرانیان و حق تقدم های آن، بانک پاسارگاد، پتروشیمی خارک، فولاد مبارکه اصفهان، هلدینگ غدیر و حق تقدم های آن با بهای تمام شده 94,270 میلیون ریال و به ارزش بازاری 81،198 میلیون ریال در پایان آبان ماه سال جاری است. پرتفوی غیر بورسی "میدکو" با بهای تمام شده حدود 17,454 میلیون ریال می باشد که بخش اعظمی از سرمایه گذاری های این هلدینگ را به خود اختصاص می دهد. این مجموعه طرح های توسعه ای همچون گندله سازی سیر جان، فولاد سازی برد سیر، فولاد سازی زرند، نیروگاه سیکل ترکیبی، فرآوری ذغالسنگ طبس و ... را در دست اجرا دارد که طرح های مذکور طبق برآوردهای انجام شده در بودجه سال مالی 95 "میدکو"، طی سال جاری و سال آینده به اجرا در می آیند. همچنین سهامداران عمده هلدینگ میدکو، مجموعه هایی همچون بانک پاسارگاد، مبنای خاورمیانه و برخی دیگر از شرکت ها هستند که به زعم سهامداران "میدکو" نتوانسته اند آنطورکه باید و شاید وظایف و تعهدات خود را در راستای حمایت از سهامداران خرد و حقیقی و نیز روند معاملات سهام شرکت ایفا کنند، افت ارزش سهام شرکت از ابتدای سال 94 تاکنون موید این مطلب است

بر اساس این گزارش، اگرچه بازار سرمایه در این مدت روند قابل قبولی را پشت سر نگذاشته و اغلب فعالان بازار شرایط نامناسبی را سپری کرده اند، اما در این مدت روند معاملات شرکت های مطرح بورسی و هلدینگ ها که همواره از آنها به عنوان سهام بنیادی و کم ریسک یاد می شود و جهت سرمایه گذاری مطمئن از سوی کارشناسان حرفه ای بازار معرفی می شوند، "میدکو" خلاف این موضوع را اثبات می کند.

چرا که هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه از ابتدای سال 94 تاکنون از بالاترین قیمت خود یعنی 440 تومان به محدوده 185 تومان کاهش یافته است و در این مدت زیان 30 درصدی را عاید سهامداران خود کرده است. البته ناگفته نماند که این مجموعه در مدت مورد بررسی طی دو مرحله سرمایه خود را از 16,800میلیارد ریال به 23,760 میلیارد ریال ارتقا داده و از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران بدین منظور استفاده کرده است.

در این شرایط برخی از سهامداران"میدکو" بر این باورند که این شرکت که برنامه افزایش سرمایه خود را در راستای تأمین منابع مالی جهت سرمایه گذاری و اجرای طرح های توسعه ای خود اجرا در آورده، تنها در مواقع نزدیک شدن به زمان اجرای برنامه افزایش سرمایه یا بهره برداری از طرح های توسعه ای که شرکت به منابع مالی نیاز دارد، اقدام به حمایت از روند معاملات سهام و رشد قیمت آن تا یک محدوده مشخص می کند و به محض اینکه نیاز مالی شرکت از این طریق مرتفع شد، با کنترل قیمت سهام مانع از ایجاد تعادل در روند معاملات می شود. به نظر می رسد رفتار این چنینی سهامداران عمده و حقوقی سبب شده تا "میدکو" طی 20 ماه معاملات خود در فرابورس عایدی جز زیان 30 درصدی برای سهامدارانش نداشته باشد.

علاوه بر این، در شرایطی طی سال 94 و 95 دو معاملات بلوکی "میدکو" در قیمت 350 و 400 تومان انجام شده که همزمان با آن قیمت سهام شرکت اصلی در تابلوی معاملات به زحمت به نصف قیمت معامله بلوکی بوده است. این موضوع که چگونه تفاوت قابل توجه قیمتی در معامله بلوکی و تابلوی اصلی وجود دارد، خود نکته مبهم و سوال اساسی است که به نظر می رسد نهادها نظارتی شرکت فرابورس می بایست پاسخگوی آن باشند.

اما نکته آخر آنکه این شرکت در حالی با سرمایه 22000 میلیارد ریالی برای سال مالی جاری سود 145 ریالی را برآورد کرده که طی شش ماهه اول سال مالی منتهی به 30 اسفند 95 با سرمایه 23,760 میلیارد ریالی دو ریال زیان محقق ساخته است و باید دید که تا پایان سال جاری تا چه اندازه در کسب سود و اعطای سود نقدی مناسب به سهامداران خود در مجمع پایان سال موفق عمل می کند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
UNITED STATES
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۹
اولا اخرین معامله بلوکی ان ۲۰۰۰﷼ ماه قبل انجام شد.دوما سال ۹۲ هم که ۷۲۰۰﷼ بود میگفتند کم ریسک و بنیادی است.سوما من همه مجامع میدکو را رفته ام و صحبت سهامدار عمده اش در بازار منفی عدم شنا در جهت عکس است و در بازار مثبت اینست که سهام ما حبابی عمل نمی کند وسهامداران خرد هم در واکنش به این سخنان کف وجیغ وهورا میکشند.این راضی ان راضی ...... ما را سننه.
ناشناس
UNITED STATES
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۵
لطفا سهم وکوثر را نیز بررسی کنید از 195 تومن در فروردین امسال رسیده به 108 تومن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۱
بزرگان میدکو یا خاینانه با سهام برخورد میکنند و یا تا حال دروغ اخبار داده اند چون قدرت و توانایی لازم را ندارند تا ریزشهای مکرر این سهام را بگیرند و اگر سهامدار خرد نمی تواند سهامش را نگه دارد گناهکار نیست بلکه نمیتواند تشخیص دهد سهامش را با نیرنگ از دستش بیرون می اورند