بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱
مدیر مالی شرکت فرآورده های غذایی و قند چهار محال:

دو راهکار جهت بهبود سودآوری قندی ها

افزایش قیمت ارز بر شرکت هایی که در حوزه واردات شکر و تصفیه شکر خام فعالیت می کنند، اثر گذار است. به طوریکه در شرایط فعلی که نرخ ارز مبادله ای 3220 تومانی به شرکت های قندی داده می شود، واردات شکر با ارز آزاد سبب افزایش بهای تمام شده می شود.
کد خبر : ۱۷۱۳۶۵
نویسنده :
جمشیدی

افزایش قیمت ارز در بازار آزاد بر هر یک از صنایع بورسی همچون قند و شکر تأثیر گذار است، بطوریکه تداوم روند صعودی آن می تواند سبب افزایش بهای تمام شده واردات شکر شود. علاوه بر این، رفته رفته به فصل برداشت چغندر قند نزدیک می شویم و باید دید که وضعیت تأمین مواد مصرفی شرکت های قندی چگونه خواهد شد؟

در همین ارتباط، مدیر مالی شرکت فرآورده های غذایی و قند چهار محال در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: افزایش قیمت ارز بر شرکت هایی که در حوزه واردات شکر و تصفیه شکر خام فعالیت می کنند، اثر گذار است. به طوریکه در شرایط فعلی که نرخ ارز مبادله ای 3220 تومانی به شرکت های قندی داده می شود، واردات شکر با ارز آزاد سبب افزایش بهای تمام شده می شود.

حسن حمزه ایل افزود: اگرچه مالیات بر ارزش افزوده 9 درصدی از واردات شکر برداشته شد، اما با توجه به تفاوت قابل توجه قیمت ارز مبادله ای و نرخ ارز آزاد، بهای تمام شده واردات به ازای هر کیلو 2700 تومان محاسبه می شود، در حالی که قیمت مصوب فروش 2520 تومان می باشد. بر این اساس می توان گفت تاکنون افزایش قیمت ارز سبب شده تا شرکت های قندی که در حوزه واردات شکر فعال هستند با زیان مواجه شوند. به نظر می رسد با توجه به اینکه لایحه بودجه دولت با دلار 3300 تومانی تدوین شده در صورت عدم اجرای راهکاری از سوی دولت، اوضاع به مراتب بدتر می شود.

وی در خصوص راهکارهای موجود جهت جلوگیری از زیان شرکت های قندی از رشد نرخ ارز اظهار داشت: کاهش تعرفه واردات شکر که در شرایط فعلی 25 درصد می باشد در کنار افزایش نرخ فروش محصولات از جمله این راهکارها به شمار می روند. این در حالی است که تاکنون افزایش نرخ فروش محصولات اعمال نشده و تاکنون تنها 60 درصد از مطالبات "قچار" در خصوص ما به التفاوت قیمت ها از سوی دولت پرداخت شده است.

مدیر مالی این شرکت فعال در گروه قند و شکر در خصوص برداشت چغندر قند مصرفی گفت: در حالی کارشناسان و فعالان این صنعت پیش بینی کرده بودند که میزان چغندر برداشتی طی سال جاری نسبت به سال گذشته حدود 20 درصد افزایش می یابد که این امر بنا به دلایلی همچون آفت مزارع و کم آبی محقق نشد. بر این اساس "قچار" از ظرفیت های خالی تولید خود از طریق تصفیه شکر خام کارمزدی با شرکت های بازرگانی دولتی و صنعتی کارون استفاده می کند که برآیند این فعالیت تنها سبب پوشش هزینه ها می شود.

علاوه بر این، شرکت فرآورده های قندی چهار محال طی سال جاری حدود 30 درصد افزایش برداشت چغندر داشته و در شرایط فعلی وضعیت تأمین مواد مصرفی آن مناسب است. بطوریکه احتمالاً تا پایان آذر ماه جاری چغندر مصرفی در انبار موجود است و برای مابقی سال مالی اقدام به واردات شکر و تصفیه کارمزد می شود.

حمزه ایل در پاسخ به این سوال که دولت از صنعت قند و شکر و فعالان آن چه حمایت هایی کرده، ابراز داشت: طی دوره ای وزارت جهاد کشاورزی اقدام به سهمیه بندی و اختصاص شکر وارداتی بر اساس تولید کارخانجات نمود، اما برخی از کارخانجات تولیدی به دلیل شرایط نامناسب نقدینگی و پوشش هزینه های خود اقدام به فروش سهمیه اختصاصی به آنها به سایر کارخانجات کردند و از این محل درآمدهایی کسب نمودند و در مقابل بخشی از هزینه های خود را پوشش دادند. اگر چه اجرای این برنامه موجب گردید تا تنها برخی از کارخانجات منتفع شوند اما از سوی دیگر سبب شد تا دست دلالان از بازار کوتاه شود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۹
بنیادی ترین صنعت بورس و از معدود گروههایی که مشکل فروش و رکود نداره همین قند و شکر است. منتظر رشد بیشتر این گروه باشید.
بهزاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۷
جدا این تحلیل فکاهی است. منظورش کدوم شرکتهای قندی است که در حوزه وارادات شکر فعال هستند؟ اینجا سایت خبری بورس و منظور شرکتهای بورسی قند و شکر است یعنی مورد بحث، وارد کننده شکر سفید یا کارگاههای تصفیه شکر خام هم که در بورس نیستند، نمیباشد.

کارخانجات بورسی قند و شکرهم از واردات شکر خام و تصفیه آن حداقل هر کیلو 250 تومان سود خالص و بی دردسر دارند که با هر نرخ ارزی به عهده مصرف کننده است. از طرفی هر چه نرخ ارز بالاتر بره برای فروش سریعتر و افزایش نرخهای بعدی برای شکر با منشا چغندر داخلی بهتر است.

دیگه جای شب و روز را نباید اشتباه گرفت!