بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸
احتراماً پیرو خبر مورخ 22 آذر 1395 آن پایگاه خبری تحت عنوان "دلیل نوسانات کاذب قیمت سهام شرکت"، لطفاً برابر قانون مطبوعات پاسخ این شرکت را منتشر نمایید.
کد خبر : ۱۷۱۳۷۳

احتراماً پیرو خبر مورخ 22 آذر 1395 آن پایگاه خبری تحت عنوان "دلیل نوسانات کاذب قیمت سهام شرکت"، لطفاً برابر قانون مطبوعات پاسخ این شرکت را منتشر نمایید.

1- فحوای مطلب منتشره در آن پایگاه چنین به ذهن خوانندگان متبادر می‌نماید که گویی مدیران شرکت یا سهامدار عمدة آن در یک سال گذشته کراراً به ارائة برنامه‌ها و وعده‌هایی غیرواقعی پرداخته و اگر نه به تعمد و قصد انتفاع مستقیم، بلکه اقلاً به علت بی‌برنامگی خود بشکل غیرمستقیم موجب زیان سهامداران خرد شده‌اند.

 لازم می‌دانیم از این فرصت استفاده کرده و به اطلاع سهامداران فهیم شرکت و سایر فعالان بازار برسانیم که هر آن‌چه که در این فاصله توسط مدیران شرکت بیان شده است، اولاً به قصد اطلاع‌رسانی وقایعی بوده که آثار سود وزیانی آن ممکن است به فوریت ظاهر نشود، اما بر ارزندگی سهام در بلندمدت مؤثر خواهد بود و ثانیاً مبتنی بر دستاوردی واقعی و ثبت‌شده یا برنامه‌ای واقعی در حال اجرا بوده است. 

برنامه‌های اعلام‌شده اعم از واگذاری دارایی‌های غیرمولد نظیر برخی شرکت‌های غیربورسی، بازآفرینی برخی دارایی‌های ارزشمند و قابل‌احیا نظیر اراضی فراسا و ریسندگی پوشش، واگذاری بلوک سهام صنایع شیمیایی ایران، توسعة پورتفوی سرمایه‌گذاری و بررسی فرصت‌های ورود به پروژه‌های ارزشمند اقتصادی در حوزه‌هایی نظیر انرژی یا پتروشیمی و معادن (که در راستای استراتژی شرکت باشد) همگی یا انجام شده یا بصورت جدی در دست انجام است و خللی در اهداف موضوعه یا روند فعالیت آتیه دماوند جهت تحقق این اهداف دیده نمی‌شود. طبیعتاً هرگونه قضاوت در مورد وعده‌های داده‌شده باید با نگاه به مواعد زمانی مقرر و مقایسه آن با وضع فعلی باشد.

2- قیمت سهام شرکت آتیه دماوند در سال‌های 93 و 94 روند مناسبی نداشت. این روند برغم داشتن پایین‌ترین نسبت قیمت به NAV در میان شرکت‌های مشابه بورسی و همچنین بروز رخدادهایی مثبت در شرکت شکل گرفت و لذا موجب نارضایتی سهامداران شرکت نیز شد. توجه بازار به پتانسیل‌های آتیه دماوند و اطلاع رسانی مدیران شرکت در مورد برنامه‌های آینده، سرمایه‌گذاران را متوجه ارزش ذاتی این سهم نمود و روند صعودی زمستان 94 تا تابستان 95 پاداشی بود که نصیب سهامداران صبور و ماندگار شرکت شد.

2- شرکت فراورده‌های ساختمانی ایران (فراسا) در آبان ماه سال گذشته با پیگیری‌های متعدد مدیران این مجموعه با قیمت مناسب به مالکیت آتیه دماوند درآمد و در همین رابطه شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی کامل در باب فعالیت‌های صورت‌گرفته در این شرکت، از طریق کدال برای سهامداران صورت گرفت. اخیراً نیز افزایش سرمایه این شرکت از محل تجدیدارزیابی دارایی‌ها و از مبلغ 18 میلیارد ریال به 2453 میلیارد ریال انجام و ثبت شده است. طرح تبدیل سایت متعلق به این شرکت به "منطقه ویژه اقتصادی خدمات و صنایع نوین ساختمانی" نیز در دست پیگیری است و خوشبختانه یکی از فازهای اولیه طرح نیز پس از 15 سال توقف فعالیت به بهره‌برداری رسیده است.

3- با توجه به افزایش سرمایه در جریان این شرکت از 3000 میلیارد ریال به 4500 میلیارد ریال، بدیهی است که قیمت کنونی سهام باید با لحاظ تعدیل ناشی از افزایش سرمایه با قیمت قبل از آن مقایسه گردد و وجود عباراتی در مطلب منتشره نظیر "قیمت‌های 52 درصد کمتر" - که از مقایسه قیمت 200 تومانی با قیمت 425 تومانی بدست آمده- اگر به قصد تحریک خوانندگان نباشد قطعاً ناشی از عجله تنظیم‌کنندگان مطلب در شلیک آن است!

4- مدیران شرکت گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند هیچگاه در خصوص NAV شرکت اقدام به ارائه عدد نکرده‌اند. چنانچه مستحضرید، پایگاه خبری بورس نیوز، در مصاحبه‌‌ای با یکی از مدیران شرکت در مرداد ماه سال جاری به نقل از ایشان از دور از انتظار نبودن NAV 1000 تومانی سخن گفته بود که با توجه به سوء برداشت‌های ایجادشده، منتهی به عذرخواهی کتبی این پایگاه از شرکت شد. در حال حاضر نیز مدیریت شرکت از اظهارنظر در مورد NAV خودداری کرده و در عوض توجه سهامداران محترم را به تحولات قبلی شرکت و تحولات پیش رو و تحلیل‌های منتشره توسط منابع معتبر جلب می‌نماید.

5- قیمت سهام شرکت‌ها در بورس اوراق بهادار تابعی از عرضه و تقاضا و آن نیز تابعی از انتظارات و رفتارهای سرمایه‌گذاران است. مدیران گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند تلاش کرده و می‌کنند که اولاً نهایت صداقت و شفافیت ممکن را در اطلاع‌رسانی وقایع و برنامه‌های شرکت به بازار داشته باشند و ثانیاً از طریق ایجاد ارزش افزوده در شرکت، بازدهی مناسبی برای سهامداران رقم بزنند نه از طریق اتخاذ سیاست‌های مخربی نظیر ایجاد قیمت مصنوعی. بدون شک آن دسته از سهامداران شرکت که نگاه بلندمدت دارند، از این رویه و همچنین تحقق تدریجی برنامه‌های شرکت منتفع خواهند شد.

6- لازم به تأکید است که نوسان‌های کوتاه‌مدت این سهم، همچون هر سهم دیگری در بازار اولاً ناشی از ابهامات موجود در فضای اقتصادی کشور و سردرگمی برخی سهامداران و ثانیاً ناشی از غلبة دیدگاه‌های کوتاه‌مدت و فاقد تحلیل بر رفتار آنان است. در کنار این عوامل اما باید از وجود و تعدد شگفت‌انگیز بنگاه‌های خبرسازی و شایعه‌پراکنی در بازار سرمایه بالاخص در فضای مجازی سخن گفت که علی‌الظاهر این پدیده مورد اعتراض آن پایگاه محترم نیز قرار دارد و شایسته است با اتخاذ رویکردی منصفانه و شفاف توسط همه اصحاب رسانه‌ای و مدیران بازار سرمایه، قدم‌هایی در مسیر بهبود این شرایط برداشته شود.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
بهزاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰
این همه آسمون و ریسمون بهم بافتین ولی دریغ از یک کلمه حرف حساب. نوسان‌های کوتاه‌مدت این سهم، همچون هر سهم دیگری در بازار اولاً ناشی از ابهامات موجود در فضای اقتصادی کشور و دوماً عملکرد مدیریت شرکت و سهامدار عمده اس که باعث سردرگمی ما سهامداران شده. تو این کشور وقتی کسی مدیر میشه اگه مجموعه اش خوب باشه و رشد کنه که مربوط به درایت مدیرانشه اگرم بد و ذلیل باشه که هرکسی و چیزی مقصرن الا همون مدیریت.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵
زیاد خودتون رو ناراحت نکنید الان قیمت سهم 193 تومنه حقش هم 93 تومنه که اگه حقشو تقسم به دو بکنید چون 50% افزایش سرمایه داده میشودتقریبا 47 تومن که اگه با 193 تومن جمع کنید میشود 240 تومن یعنی سهم از 425 تومن رسده به 240 تومن یعنی 44% کاهش قیمت در عرض تقریبا دو ماه
شما نباید هم ناراحت باشید چون 425 تومن فروختید و ما خریدیم شما سود هنگفت و ما ضرر هنگفت ولی این اسمش دزدیه نه زرنگی یه جای بالاخره باید پس بدید انشالله
ali zahiri
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰
این سایت نظرات را گزینشی منعکس می کند
و همواره معتقد است تفکرش صحیح است و بهتر از دیگران فکر می کنند . بسیار جو سازی می کند که واقعا در تضاد با منافع واقعی سهامداران حقیقی و بی قل و قش است .


موفق نباشید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷
اصلا پاسخ قانع کننده ای نبود. چرا سهمی که با کلی خبر خوب بالا میره همونجا به تعادل نمیرسه و 43% قیمتش در یک مدت کم افت میکنه؟ این ربطی به عرضه و تقاضا نداره فقط میتونه رانت اطلاعاتی و هماهنگی مدیران و گنده های بازار برای بالا بردن قیمت سهم و خروج یکباره از سهم باشه. حالا سهامدار خرد بیخبر از همه جا باید نگاه بلندمدت داشته باشه؟! اون نوسانگیران 100 درصدی
که به بالا متصلند نگاهشون چی بود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵
اصلا پاسخ قانع کننده ای نبود. چرا سهمی که با کلی خبر خوب بالا میره همونجا به تعادل نمیرسه و 43% قیمتش در یک مدت کم افت میکنه؟ این ربطی به عرضه و تقاضا نداره فقط میتونه رانت اطلاعاتی و هماهنگی مدیران و گنده های بازار برای بالا بردن قیمت سهم و خروج یکباره از سهم باشه. حالا سهامدار خرد بیخبر از همه جا باید نگاه بلندمدت داشته باشه؟! اون نوسانگیران 100 درصدی
که به بالا متصلند نگاهشون چی بود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷
تعدیل نشده قیمت یعنی 192 ت میشود 230 .. الان قیمت سهم 230 هست جناب مدیریت اگر ابزار محاسبات ندارید هستند کسانی که براتون حساب کنند + 50%از افزایش سرمایه که میشود 47 ت حق تقدم که هر روز قیمتش پایینتر میاید === الان تمام شده برای سهامدار میشود 193+ 47 = 240 .. پس الان دارایی یک نفر میشود 240 .........
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷
به روسای شرکتهای زیرمجموعه اش تذکر میداده که مواظب باشید سرمایه سهامداران را نابود نکنید حالا چطوره که اینگونه سرمایه سوزی میکنند در تمام سهامها
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
لطفا در مورد سهم نیروی برق دماوند هم گزارشی منتشر کنید بلکه مدیرانش پاسخ بدن که چرا بعد از گذشت حدود یک سال از عرضه اولیه قیمت سهم 20% زیر قیمت روز عرضه داره معامله میشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴
عوامل حقوقی این سهم خیلی زرنگ تشریف دارند ازچند سال پیش از ترفندهایی چون فروش شیران وغیروووووو برای افراد دام میچینند وآنها را متضرر میکنند درنهایت نه شیران رافروخته اند واگر میفروختند نیزپول حاصل از آن راتقسیم نمیکردند لذاآنزمان من بعد ازدرک ترفند شان که بعدازسوال ازامور سهام در مورد فروش شیران گفتند بعدازفروش پول آن تقسیم نمیشوداین سهم رافروختم
فرشاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸
سهامدار عمده سهمو فروخته و قیمتش و تقریبن نصف کرده و این شد نوسانات 420 شده 240 با حق تقدم ها ! اون نظارت محترم کجا تشریف دارند وقتی سهمها رشد می کنند شفاف سازی میخوان ولی سقوط مساویست با طبیعت بازار سرمایه واقعن متاسفم برای این مملکت که شاخص فساد و فلاکتش سر به اسمان میزند ! پئلتو بگیر و فرار کن شعار این 38 سال مدیران افتصادی بوده الگویی برای اقتصاد..... ادم وقتی اخلاق در اقتصاد میخواند متوجه فرق بلاد کفر با الگوی اقتصادی ایرانی میشود ...
ناشناس
جمعه ۲۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۸
احسنت ، هزار آفرین
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲
"الان قیمت سهم 193 تومنه حقش هم 93 تومنه که اگه حقشو تقسم به دو بکنید چون 50% افزایش سرمایه داده میشودتقریبا 47 تومن که اگه با 193 تومن جمع کنید میشود 240 تومن یعنی سهم از 425 تومن رسده به 240 تومن یعنی 44% کاهش قیمت در عرض تقریبا دو ماه " جناب آقای مدیر عامل این نکته رو به ذهن داشته باشید وقتی سهمی قیمتش نصف میشه (پنجاه درصد افت میکنه) همین اتفاقی که برای این سهم ارزنده شما افتاده برای رسیدن به قیمت اولش باید صد در صد رشد کنه تازه بدون در نظر گرفتن موضوع خواب سرمایه و... به نظر میرسه هیچ حمایتی هم در کار نیست و این سهم رو به زودی در قیمت های پایین تر هم میشه دید بازار مثبته واتی منفیه بازار منفیه واتی خیلی منفیه به جای شفاف سازی از جنس زیاده گویی و پرت و پلا مسولیت کاراتونو بپذیرین و انقدر به شعور سهامداران خرد توهین نکنین اگر واقعا به اظهاراتتون اعتقاد دارین چاره ای بیندیشین بازم تکرار میکنم برای رسیدن به اصل سرمایه، این سهم نیاز به رشد صددرصدی داره ... وعده سرخرمن میدیدن؟
داوود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷
این یه نوع اختلاسه و سفته بازی قیمت و با شایعه بالا بردن و فروختند و الکی هم با هم درگیر شدن
باید شکایت کرد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
لطفا بفرمایید شرکت ایران فراسا را به چه قیمت از بانک صنعت ومعدن خریداری کرده اید واقعا براساس دارایی 18 میلیارد یا دارایی جدید 2453 میلیارد که سود ان رفته تو بانک
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹
مجبوریم نگاه بلندمدت داشته باشیم وقتی سهمی که به خیال خودمون ارزنده بوده 40 درصد افت کرده، باید 80 درصد بالا بره تا سربسر بشه فروخت تا این بخواد 80 درصد بره بالا، خودش میشه بلندمدت!!
دستمون هم که به جایی نمیرسه
مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲
البته مورد هفتم فکر کنم یادتون رفته باشه 7- بدلیل ناتوانی در گزینش سهم هایی که در پرتفوی بود اکثر سهم های مورد نظر فروخته شده و به جایش از اوراق اسناد اسلامی و مشارکت خریداری گردیده است .
سهامدار خرد خودش نمی تونسته بره اخزا بخره شما رفتین این زحمت رو برایش کشیدن !!
ناشناس
UNITED STATES
سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶
لطفا بفرمایید شرکت ایران فراسا را به چه قیمت از بانک صنعت ومعدن خریداری کرده اید واقعا براساس دارایی 18 میلیارد یا دارایی جدید 2453 میلیارد که سود ان رفته تو بانک
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳
ايشون ميگن سهامدار نگاه بلندمدت داشته باشه
من نگاهم بلندمدته ولي وقتي يك ماه فرصت دارم تا ارزش اسمي حق تقدم رو واريز كنم ولي بودجه ندارم مجبورم حق رو مفت بفروشم. اين انصافه؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷
ايشون ميگن سهامدار نگاه بلندمدت داشته باشه
من نگاهم بلندمدته ولي وقتي يك ماه فرصت دارم تا ارزش اسمي حق تقدم رو واريز كنم ولي بودجه ندارم مجبورم حق رو مفت بفروشم. اين انصافه؟
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۲
واتی قبل از برگزاری مجمع فوق العاده افزایش سرمایه 180 بود الان با محاسبه حق تقدم و قیمت 190 می شود 240
نه تنها افت قیمت نداشته بلکه 35درصد هم سود آوری داشته حالا چرا می گویند افت داشته جای ؟است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۲
كلا ١٢ درصد شناور داره. يعني قيمت دست خودشونه. اين خواست خودشونه كه قيمت پايين باشه. وقتي به اون اوج رسيد كدهاي حقيقشون رو خالي كردن به حقوقي و ١٠٠ درصد سودشون رو برداشتن خارج شدن.
ناشناس
ROMANIA
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۴
خروج بزنیید .تا160 که قیمت قبلش هست افت قیمت دارد
مهین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵
شیران سهم خیلی پربازدهی هست بنده طی 7سالی که وارد بازار شدم خیلی ازین سهم نصیبم شده است.