بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵
در گفتگو با مدیر مالی هلدینگ نفت و گاز پارسیان بررسی شد:

تبعات مختلف افزایش نرخ ارز و قیمت های جهانی بر پتروشیمی ها و پالایشی ها

قیمت ارز، بهای جهانی نفت و نرخ فروش محصولات پتروشیمی بخشی از مولفه هایی هستند که شرکت های پالایشی و پتروشیمی با آن درگیرند. به طوریکه می توان گفت در حالی که شرکت های پالایشی متأثر از رشد نرخ ارز به طور مستقیم با افزایش سودآوری همراه می شوند، شرکت های پتروشیمی از رشد قیمت ارز تبعات مثبت و منفی می پذیرند.
کد خبر : ۱۷۱۵۰۶
نویسنده :
جمشیدی

صنایع پتروشیمی و پالایشی از جمله گروه هایی هستند که وضعیت سودآوری آنها با روند متغیرهایی همچون ارز، بهای جهانی نفت و قیمت محصولات در بازارهای جهانی ارتباط مستقیمی دارد و در شرایط فعلی برخی از شرکت های پتروشیمی با توجه به رشد نرخ ارز و روند افزایشی نرخ فروش محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی پس از ماه ها بار دیگر مورد توجه اهالی بازار سرمایه قرار گرفته اند.

در همین ارتباط، مدیر مالی شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: قیمت ارز، بهای جهانی نفت و نرخ فروش محصولات پتروشیمی بخشی از مولفه هایی هستند که شرکت های پالایشی و پتروشیمی با آن درگیرند. به طوریکه می توان گفت در حالی که شرکت های پالایشی متأثر از رشد نرخ ارز به طور مستقیم با افزایش سودآوری همراه می شوند، شرکت های پتروشیمی از رشد قیمت ارز تبعات مثبت و منفی می پذیرند.

نبی زاده افزود: واحدهای پتروشیمی خوراک مصرفی خود را با ارز مبادله ای دریافت می کنند در و مقابل محصولات تولیدی خود را با ارز آزاد به فروش می رسانند. از این رو در شرایط فعلی افزایش نرخ جهانی محصولات مستقیماً منجر به افزایش سودآوری شرکت ها خواهد شد.آنچنان که در شرایط فعلی در پی افزایش قیمت متانول و نیز اوره و آمونیاک در بازارهای جهانی شاهد اعلام تعدیل مثبت سودآوری شرکت های تولید کننده هستیم. این در حالی است که به نظر می رسد به دلیل افت قابل توجه قیمت ها طی چند وقت اخیر افزایش قیمت 10 تا 15 درصدی قیمت ها چندان به چشم نیامده و تبعات مثبت با اهمیتی بر وضعیت سودآوری شرکت ها اعمال نکرده است. چرا که واحدهای پتروشیمی بودجه سال مالی خود را طی بهمن ماه سال قبل تدوین کرده اند و اگرچه قیمت ها را در گزارش های بعدی خود تعدیل نموده اند، اما تاکنون به میانگین قیمت های برآوردی در بودجه شرکت نرسیده است.

نبی زاده در ادامه به اثرات یکسان سازی نرخ ارز بر وضعیت درآمدها و هزینه های شرکت های پتروشیمی اشاره کرد و گفت: همانطور که عنوان شد خوراک مصرفی شرکت های پتروشیمی با ارز مبادله ای و نرخ فروش محصولات با ارز آزاد محاسبه می شود. از این رو در صورت اجرای سیاست دولت مبنی بر تک نرخی شدن ارز هزینه های تولید واحدهای پتروشیمی نسبت به درآمدهای آنها با شیب بیشتری افزایش خواهد یافت و در صورتیکه قیمت خوراک مصرفی با ارز آزاد اعمال شود حتی امکان تعدیل منفی شرکت ها نیز وجود دارد. همچنین در حالی لایحه بودجه کل کشور دولت با ارز 3300 تومانی تدوین شده که در شرایط فعلی شرکت های پتروشیمی با ارز مبادله ای 2900 تا 3000 تومان خوراک مصرفی دریافت می کنند. از این رو در صورتیکه نرخ ارز مبادله ای در محدوده 3300 تومان تعیین شود با افزایش هزینه های تولید مواجه خواهند شد. امیدواریم تا این امر با افزایش قیمت ارز و رشد قیمت فروش محصولات در بازارهای جهانی پوشش داده شود.

وی در خصوص روند آتی قیمت ها در بازارهای جهانی اظهار داشت: اگرچه اظهار نظر در این خصوص اندکی دشوار است، اما کارشناسان و تحلیلگران این حوزه معتقدند که طی ماه های آتی افزایش یا کاهش با اهمیتی در روند قیمت ها مشاهده نخواهد شد و پیش بینی می شود تا نرخ ها در همین محدوده تثبیت شود.

مدیر مالی هلدینگ نفت و گاز پارسیان در پاسخ به این سوال که آیا امکان اعلام مجدد تعدیل مثبت سود برآوردی از سوی واحدهای پتروشیمی وجود دارد، گفت: شرکت های پتروشیمی همواره از پتانسل اعلام تعدیل سود برآوردی برخوردارند، اما می بایست کلیه فاکتورها در نظر گرفته شود. در مقابل اما به نظر می رسد شرکت های پالایشی همراه با رشد نرخ ارز با روند رو به رشد سودآوری مواجه خواهند شد که البته متغیرهای اثر گذار بر وضعیت سودآوری این واحدها همچون نرخ خرید خوراک مصرفی و قیمت فروش فرآورده های تولیدی در دست دولت و شرکت پالایش و پخش قرار دارد که در پی آن می بایست برای تحلیل و بررسی احتمال اعلام تعدیل مثبت سودآوری منتظر اعلام قیمت ها از سوی دولت باشیم.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶
اگر بیل زنی برومزرعه خودت رابیل بزن یک سرو وسامانی به وضع شرکت خودت وسوداوری ان بده سایر شرکت هااعم از پالایشگاهی و پتروشیمی ها متولی دارند.نگران انها نباش!!!!!!
فتحی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹
متاسفانه سهم هایی مثل پارسیان و غدیر دیگه مثل گذشته تو بورس نیستند و فعالان بورس مثل گذشته نگاه مثبت به اینگونه سهم ها ندارند که دلایل زیادی از جمله حقوقی های این دو سهم هروز فروشنده هستند حالا هرکدام با بهانه های مختلف و دوم اینکه سهم ها اینقدر سنگین شده اند که رشد نمیکنند و با این وضعیت بازار بیشتر افت میکنند طوری که غدیر از سال گذشته تا العان زیان زیادی به سهامدارانش زده است جای تعجب است که بعد از یکسال حقوقی غدیر دو روز است حمایت میکند و درکل اینگونه سهم ها دیگه ارزش مجمع رفتن هم ندارند چون بد رشد میکنند و بعد از مجمع هم حمایت نمیشوند .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲
سود پرداختی پارسیان سقوط ازاد را تجربه میکند از سال ۹۱ سود پرداختی ۱۸۱ تومان وامسال حداکثر ۳۰تومان خواهد بود !!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴
دقیقا پتروشیمی ...نيز به سرنوشت گرفتار شده است . اين نهنگ پیر و فرسوده 2 سال است که کلی ضرر و زیان به سهامداران خود وارد کرده است قیمت سهم از 1800 تومان به 450 تومان رسیده است .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶
سر چه کسی می خواهند کلاه بگذارند بازار بارها منفی شده شاخص مثبت نشان داده میشود وامروز که کل سهام منفی است شاخص 140 واحد منفی نشان داده میشود در صورتی که شاخص بایستی بیش از هزار واحد ببالا منفی نشان داده شود
عشق ایران
RUSSIAN FEDERATION
سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۹
یک تحرکاتی در در این دوروز بوجود امده است و حقوقی های سهم از سهم حمایت میکنند حالا البته حقوقی های دیگر فروشنده هم هستند اما کاشکی سهمی با بنیادی قوی و معتبر به اعتبار گذشته اش برگشته و حمایت محکم و قوی ازش بشود تا بازار بهتر به این سهم عالی نگاه کند ما این سهم را بلند مدت خریده ایم اما در ضرر بدی هستیم و امیدوارم لااقل از ضرر در بیاییم سهم اخبار خوبی داره اما حقوقی هاش بد میفروشند امیدوارم با اتفاقات خوبی که در پتروشیمی ها و بعد از سه سال میافتد باعث شکوفایی هم بشود انشااله
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹
افزایش سرمایه پی درپی وبدون توجیح شرکت پارسیان را به شرکت متورم سنگین وکم بازده تبدیل کرده است . مقایسه المان های اساسی قیمت هر سهم ،نسبت پی برروی ای، سود تقسیمی سالانه.... نسبت به سالهای گذشته شاهد این امراست