بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰
معاملات آذر ماه سال جاری با توقف نماد معاملاتی تعداد زیادی از شرکت ها همراه شد، موضوعی که به دلیل عدم مشخص بودن دلایل توقف نمادها آن هم به صورت طولانی مدت سبب شکایت و رنجیدگی اهالی بازار سرمایه گردید. از همین رو در برخی از روزهای معاملاتی این ماه حجم و ارزش معاملات بازار سرمایه نسبت به روزهای گذشته با افت همراه شد.
کد خبر : ۱۷۱۵۶۲
نویسنده :
جمشیدی

سومین ماه از فصل پائیز همچون ماه های قبل از آن با حاکمیت روند منفی برکلیت بازار سرمایه و رخوت و سکون سپری شد تا در این ماه نیز عایدی چندانی نصیب سهامداران نشود.

بر اساس گزارش بورس نیوز، معاملات آذر ماه سال جاری با توقف نماد معاملاتی تعداد زیادی از شرکت ها همراه شد، موضوعی که به دلیل عدم مشخص بودن دلایل توقف نمادها آن هم به صورت طولانی مدت سبب شکایت و رنجیدگی اهالی بازار سرمایه گردید. از همین رو در برخی از روزهای معاملاتی این ماه حجم و ارزش معاملات بازار سرمایه نسبت به روزهای گذشته با افت همراه شد.

علاوه بر این، در ماهی که گذشت شاهد افزایش اقبال سهامداران به گروه روی متأثر از رشد قیمت جهانی فلزات اساسی همچون سرب و روی بودیم. در کنار آن رشد بهای جهانی نفت و افزایش قیمت ارز به همراه روند صعودی قیمت جهانی محصولات پتروشیمی سبب شد تا طی دوره ای شرکت های مرتبط با روند قیمت های جهانی همچون پتروشیمی و پالایشی بخشی از تقاضای خرید را به سمت خود جذب کنند.

سایر گروه های فعال در بازار سرمایه نیز با اخبار و رویدادهایی مواجه شدند که از جمله آن می توان به اعلام رسمی شرکت ایران خودرو و نیز ایران خودرو دیزل روی سامانه کدال جهت واگذاری دارایی های خود اشاره کرد. علاوه بر این، پس از ماه ها مذاکره میان شرکت های ذغال سنگی و ذوب آهن اصفهان مبنی بر تعیین قیمت فروش محصولات متناسب با قیمت های جهانی سرانجام این مجموعه ها به توافق رسیدند که البته تاکنون نتایج نهایی این مذاکرات از سوی مدیران شرکت ها اعلام نشده است. به هر حال این موضوع سبب شد تا سه نماد "کشرق"، "کپرور" و "طبس" متوقف شوند.

بر اساس این گزارش، همانطور که عنوان شد در ماه گذشته فعالان بازار سرمایه علاوه بر پذیرش ریسک های متفاوت سرمایه گذاری از لحاظ داخلی و خارجی با مشکل جدی توقف طولانی مدت نمادها مواجه شدند، این امر در حالی سبب سر در گمی سهامداران شد که در کنار آن قطعی سامانه معاملات مزید بر علت شد تا سهامداران برای سرمایه گذاری در بورس تعلل کنند و نسبت به پتانسیل های آن بی اعتماد شوند.

از جمله رویدادهای آذر ماه امسال می توان به افزایش 0.25 درصدی نرخ بهره آمریکا اشاره کرد. بطوریکه در حالی مقامات کشور آمریکا رشد نرخ بهره این کشور از 0.25 درصد به 0.5درصد را به تصویب رساندند که از روند افزایشی نرخ بهره در ماه های آتی و طی سه مرحله خبر دادند. در پی اعلام این تصمیم معاملات فلزات اساسی در بازارهای جهانی روند منفی به خود گرفت.

بر اساس اطلاعات موجود، شاخص کل بورس طی معاملات آذر ماه امسال با رشد حدود 400 واحدی خود را به ابتدای محدوده 80 هزار واحدی رساند و در این مدت بورس بازدهی منفی 1.8 درصدی را محقق ساخت.

در خصوص صنایع مختلف فعال در بازار سرمایه نیز صنعت محصولات چرمی به واسطه رشد قیمتی حدود هشت درصدی تک سهم آن یعنی "وملی" به عنوان پر بازده ترین گروه معرفی شد و در کنار آن صنعت استخراج نفت و گاز به جز اکتشاف با تحقق بازدهی مثبت شش درصدی و نیز گروه کاشی و سرامیک با کسب بازدهی مثبت پنج درصدی به ترتیب در ردیف های دوم و سوم جدول رده بندی گروه ها از نظر کسب بازدهی مثبت قرار گرفتند. بدین ترتیب می توان گفت گروه های کوچک بورسی و تک نمادها در غیاب بزرگان بازار سرمایه مورد توجه قرار گرفتند.

این در حالی است که صنایع زراعت و خدمات وابسته، سایر حمل و نقل و نیز قند و شکر به عنوان کم بازده ترین ها مطرح شدند که بیشترین بازدهی منفی 15 درصدی است و متعلق به گروه زراعت و خدمات وابسته.

در خصوص سهام شرکت های فعال در بازار سرمایه نیز شرکت های سیمان قائن، سیمان بجنورد، پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی خارک و کیمیای زنجان گستران به ترتیب بیشترین رشد قیمتی را تجربه کردند و در صدر جدول پر بازده ترین سهام شرکت ها جای گرفتند.

خودنمایی تک سهم ها در غیاب بزرگان بورس

در مقابل اما، شرکت های ماشین سازی نیرو محرکه، شیشه قزوین، صنایع پتروشیمی گلستان، آینده سازان بهشت پارس و سرامیک اردکان با بیشترین افت ارزش سهام مواجه شدند.

خودنمایی تک سهم ها در غیاب بزرگان بورس

در پایان این گزارش می افزاید، معاملات ماه گذشته در حالی پایان یافت که شرکت های سرمایه گذاری سایپا، ایران خودرو و فولاد مبارکه اصفهان نقد شونده ترین سهام معرفی شدند و داد و ستد بیش از 18 میلیارد و 991 میلیون سهم ارزشی به مبلغ بیش از 48 هزار و 936 میلیارد ریال را در بورس رقم زده است.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷
یه شرکت هم هست به اسم ...! با 100 میلیون سهم و 30% شناوری که مدیران شرکت لطف کرده اند و سود 30 تومنی اول سال رو در گزارش 6 ماهه به 24 تومن زیان و پیش بینی 12 ماهه 40 تومن زیان تبدیل کرده اند . یعنی بیش از 200 درصد تعدیل منفی! اون هم برای شرکتی که به قیمتهای جهانی و قیمت خوراک و ... وابسته نیست! با این اوضاع یه مجتمع بیستون رو هم میخوان راه اندازی کنن! واقعا با این وضعی که هر گزارشی که بخوان میدن و بورس هم تایید میکنه واقعا باید به دست اندرکاران مدال داد! تعدیل 20 درصد 30 درصد نه دیگه 200 درصد. اگه روز بازگشایی با افت فاحش روبرو بشه و بعد چند ماه شرکت دوباره تعدیل مثبت اعلام کنه کی جواب سهامدارای حقیقی که از این گزارشها میترسن و سهمشون رو میفروشن میده؟