بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱
در راستای بررسی مشکلات سهامداران انجام شد

بازخوانی پرونده " آکنتور"

شرکت کنتورسازی ایران از همان زمانی هم که قرار شد برنامه خصوصی سازی برای آن اجرایی شود، درگیر حواشی و چالش‌های زیادی بود. بطوریکه در سال ۱۳۸۷ در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی از سوی شرکت ساتکاپ به بخش خصوصی واگذار شد؛ ولی پس از آن بار‌ها مشکلات و ابهامات مواجه گردید.
کد خبر : ۱۷۱۵۷۱
نویسنده :
کیوان فر

بازخوانی پرونده

به گزارش بورس نیوز، در ادامه چالش‌های این شرکت، اوایل اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ بود که کنتورسازی در حالی از انعقاد بزرگترین قرارداد صادرات کنتور در تاریخ صنعت برق کشور به سوریه خبر داد که این کشور درگیر جنگ و مبارزه با گروه تروریستی داعش شده بود و همین امر، اما و اگر‌های فراوانی را مطرح کرد مبنی بر این که وقتی کشوری درگیر جنگ است، چه لزومی بر اجرای طرح نوسازی کنتور‌های فرسوده آن وجود دارد؟ آن هم وقتی حدود ۲۵ درصد از کل این صادرات یعنی ۴۰۰ هزار دستگاه از کل صادرات "آکنتور" شامل کنتور‌های هوشمند بوده است!



بازخوانی پرونده

البته پیش از آن یعنی در آذر ماه سال ۹۲ هم مدیرعامل "آکنتور" از صادرات محموله ۵۰۰ هزار دلاری به تاجیکستان خبر داده بود و ادعا می‌کرد پس از صدور این محموله، شرایط برای انعقاد قرارداد‌های جدید در این زمینه فراهم خواهد شد.

اما هنوز مشخص نیست سرنوشت این همه قرارداد‌های صادراتی به کجا رسید؟! چرا که اگر تنها نیم نگاهی به صورت‌های مالی عملکرد سال‌های ۹۲ تا ۹۴ و همچنین امسال شرکت داشته باشیم در جدول تفکیک فروش می‌توان مشاهده کرد که طی این سال‌ها هیچ صادراتی صورت نگرفته و تمام این قرارداد‌ها تنها در حد وعده و وعید مدیرعامل باقی مانده است.

در آخرین مرحله هم که علی عاملی بحث انعقاد قرارداد فروش صندوق‌های فروشگاهی با اتاق اصناف را مطرح کرد، همچنان ابهامات فراوانی مطرح بوده و حرف‌های ضد و نقیض بسیاری توسط مدیران اتاق اصناف ایران، سازمان صنف رایانه‌ای کشور و نیز خود مدیرعامل "آکنتور" بیان شده که قضیه را کاملاً مبهم و سهامداران شرکت را سر درگم کرده است.

در همین راستا می‌خواهیم پرونده اتفاقات رقم خورده در این مجموعه را بدون آنکه قضاوتی داشته باشیم، برای افرادی که شاید چندان در جریان این موارد نباشند، یک بار دیگر بازخوانی کنیم. چرا که اخیراً سازمان بورس وعده پیگیری موضوع را تا حصول نتیجه ارایه کرده و مقرر است در زمان اندکی نتایج این پیگیری‌ها اطلاع رسانی شود. در این شرایط نیز سهامداران و سرمایه گذاران چاره‌ای ندارند به جز اعتماد کردن به سازمان و انتظار برای رسیدن به نتیجه مطلوب از طریق پیگیری‌های مسئولین امر.

اما در بررسی اتفاقات حدود یکسال گذشته این شرکت آن هم تنها پیرامون طرح باران، گراف زیر به دست می‌آید که جریان مهمترین رویداد‌های مرتبط با سهام "آکنتور" را به خوبی نمایش می‌دهد.

بازخوانی پرونده

همانطور که در این گراف قابل مشاهده است، اولین نامه کنتورسازی ایران بابت شرکت و برنده شدن در مناقصه صندوق‌های فروشگاهی ۹ مهر ماه سال ۱۳۹۴ و در زمانی که نماد معاملاتی آن حدود ۲ ماهی متوقف مانده بود، منتشر شد تا با اعلام آخرین وضعیت پیش بینی بودجه سال مالی ۹۴، نماد "آکنتور" در تاریخ ۹۴.۸.۲۳ باز شود و پس از رشد حدود ۶۵ درصدی قیمت سهم تا دوم دی ماه، سازمان بورس از شرکت مذکور درخواست شفاف سازی کند که در همین راستا و سه روز پس از اعلام خبر امضای قرارداد با اتاق اصناف در تاریخ ۱۰ دی ماه، سهم جهت ارایه اطلاعات با اهمیت متوقف گردید و تعدیل ۴۳۳ درصدی به سهامداران اطلاع رسانی شد.

اما سهم از دی تا اسفند ماه ۹۴ متوقف ماند و در این مدت اتفاقات ضد و نقیض فراوانی افتاد که گاهی سهامداران را خوشحال و گاهی آن‌ها را نسبت به آینده نگران می‌کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به ادعای رییس اتاق اصناف در تاریخ اول بهمن ماه ۹۴ اشاره کرد مبنی بر اینکه تاکنون با هیچ شرکتی برای پروژه تأمین صندوق‌های فروشگاهی قراردادی منعقد نشده، اما سه روز بعد این صحبت‌ها چرخش ۱۸۰ درجه‌ای داشت تا قرارداد کنتورسازی با اتاق اصناف از سوی همان مقام مسئول تأیید شده و زمان اجرای طرح باران از دهه فجر اعلام گردد.

حال آنکه همانطور که در گراف بالا مشاهده می‌شود ۲۷ بهمن ماه همان سال اتاق اصناف طی ارسال نامه‌ای از عزل شرکت باران از مدیریت طرح فروش صندوق‌های فروشگاهی خبر داد و این در شرایطی بود که همان زمان مجری این طرح از عدم برگزاری مناقصه بابت فروش صندوق‌های فروشگاهی سخن گفت و شرکت هوشمند سامانه باران را تنها مجری و برنده مسلم اجرای این طرح دانست؛ چرا که طبق گفته حمید رضا سعد الله، مجری طرح باران، اتاق اصناف پس از ارایه طرح توسط شرکت باران، تصمیم گرفت اجرای پروژه به همان کسی واگذار شود که طرح را ارایه کرده است.

اما این حرف‌های ضد و نقیض باز به همین جا ختم نشد تا "آکنتور" باز هم خبر ساز شود و ۲ اسفند ماه ۹۴ رییس سازمان صنف یارانه‌ای کشور فعالیت مجری طرح باران را خلاف قانون ضد انحصار اعلام کرد و صدای اعتراض رقبای کنتورسازی بلند شد.

اما ماجرا‌های سهامداران و ابهامات فراوان"آکنتور" همچنان ادامه یافت تا در آخرین روز‌های اسفند ۹۴ با ارایه آخرین وضعیت پیش بینی درآمد سال مالی ۹۴ و ۹۵ و تأکید مدیر عامل بر فروش به ترتیب ۲۰۰ و ۵۰۰ هزار دستگاه صندوق برای سال‌های مالی مذکور، سهم به قیمتی بیش از ۷۲۰۰ تومان مجدد کشف قیمت شود.

در سال جدید نیز در حالی سهم قیمت بالای ۸۳۰۰ تومان را هم به خود دید، که پس از آن روندی خلاف وعده‌های مدیر عامل را سپری کرد تا تحت تأثیر تمام اطلاعیه‌ها و شایعه‌های بعدی پیرامون عدم توانایی "آکنتور" در ارایه مدارک لازم جهت ورود صندوق‌ها به بنادر و ترخیص از گمرگ و الزام سازمان بورس به ارایه تمامی مدارک تا ۲۵ اردیبهشت ماه و نیز در نتیجه اعتراض گسترده سایر شرکت‌های رایانه‌ای به این مناقصه در خصوص انحصاری که برای "آکنتور" ایجاد شده، قیمت سهم در مرداد ماه امسال به پایین‌ترین قیمت خود در محدوده ۴۲۸۰ تومان نزول کند.

بدین ترتیب افزون بر اینکه طی این مدت عدم وجود ثبات گفتاری در مسئولان اتاق اصناف و وعده‌های توخالی و پوچ مدیرعامل کنتورسازی، سهامداران و سرمایه گذاران را در خصوص سرمایه گذاری در سهام این شرکت بیش از پیش گمراه ساخت، در آخرین صحبت‌ها اما، مجری طرح تجهیز رایگان اتاق اصناف نیز وجود قرارداد با کنتورسازی را تکذیب نکرد و انتشار صورت‌های مالی تلفیقی حسابرسی شده "آکنتور" با سود ۱۵۳۰۷ ریالی محقق شده، مهر تأییدی بر امضای این قرارداد زد.

هر چند مدتی بعد کاشف به عمل آمد که اصالت پاره‌ای از مدارک و مستندات تأیید شده توسط حسابرس شرکت که از قضا جزو حسابرسان معتمد سازمان بورس نیز بوده، پیرامون خرید و واردات صندوق‌های فروشگاهی توسط "آکنتور" مورد ظن و تردید سازمان بورس قرار گرفته و در نتیجه، منجر به شکایت این سازمان به قوه قضاییه و حذف نام حسابرس مذکور از فهرست حسابرسان معتمد بورس شده است.

در ادامه این جریانات، توقف نماد معاملاتی "آکنتور" در شهریور ماه و به گوش رسیدن زمزمه برنده شدن سایر شرکت‌ها از جمله "مرقام" و "مداران" در مناقصه تأمین صندوق‌های فروشگاهی مکانیزه نیز اتفاقات بعدی پیرامون این سهم بود تا در نهایت اتاق اصناف هم که دید عرصه بر آن‌ها تنگ شده و در این رابطه اعتراضات گسترده‌ای از سوی مجموعه‌های مختلف شکل گرفته، نام کنتورسازی را از فهرست مناقصه جدید حذف کرد و در تاریخ ۲۳ آبان ماه رسماً اعلام داشت که تاکنون حتی یک صندوق هم تحویل نگرفته ایم تا ابهامات پیرامون مناقصه مذکور به چالشی بزرگ برای سهامداران این شرکت بورسی بدل شود.

در بیان نکته اساسی این چالش بایستی گفت آنچه در این بین اهمیت دارد، بازیچه و تحت ریسک قرار گرفتن سرمایه سهامداران و سرمایه گذارانی است که بر مبنای اطلاعیه‌های منتشره در سایت کدال و اظهار نظر‌های متعدد مسئولان شرکت کنتورسازی ایران و اتاق اصناف تصمیم گیری کرده و اکنون محکوم به بلوکه شدن طولانی مدت سرمایه هایشان و تحمیل زیان‌های احتمالی هستند.

از این رو جا دارد سازمان بورس در حمایت از حقوق سهامداران از هیچ اقدامی تا حصول نتیجه مطلوب کوتاهی نکند و با متخلفان احتمالی به صورت قاطع برخورد قانونی کند تا از این پس شاهد بروز مشکلات و چالش‌های مشابه در بورس و از دست رفتن اعتماد سهامداران و سرمایه گذاران نباشیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
دومینوی تکراری
بازخوانی پرونده دیگری از خصوصی‌سازی؛

دومینوی تکراری "فاهواز" برای خروج ...

دومینوی تکراری
بازخوانی پرونده دیگری از خصوصی‌سازی؛

دومینوی تکراری "فاهواز" برای خروج ...

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵
آقا دروغ گفتن و سود کردن، باید پدرشون رو در بیارن حروم خورای نامرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳
سازمان بورسی که برای هر معامله ای که انجام میشه کارمزد برای نظارت و فناوری میگیره و این وضعیت نظارت و فناوری تو بورس هست

سازمان بورس مقصر اول این جریان هست که باید حتما ازش شکایت بشه

بعدش هم مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره کنتور سازی که با رانت شرکتی رو تحویل گرفتن و از اول هم در حال.... از سهامدارا بودن


بعد هم اتاق اصناف و سعدالله و حسابرس

همه مقصرند

کارمندان سازمان بورس با اون حقوقهای بالایی که میگیرن اصلا صلاحیت رسیدگی به چنین موضوعاتی ندارن. اکثرا با ارتباط با شاخص آبادی و اط دانشگاه خاصی استخدام شدن و نه هوش و نه تجربه کافی دارن

عاقبت سپردن کار به کارندان همین میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴
باسلام:
بنده یکی ازسهامداران شرکت کنتورسازی(آکنتور)هستم که براساس پیش بینی سودآوری شرکت وپوشش سود94وپیش بینی سود25000ریالی سال 95وبااعتمادبه حرفهای مدیرعامل ومسئولین شرکت وباتوجه به اطلاعات مالی منتشرشده شرکت اقدام به خریدهرسهم شرکت باحدود80000ریال کردم که آخرین قیمت آن به حدود45000ریال هم دربورس معامله شده باتوجه به وضعیت پیش آمده وافت قیمت ازحوالی80000به 45000ریال بایدترتیبی اتخاذگرددتاشرکت آکنتور نسبت به جبران تمامی ضررهای به وقوع پیوسته سهامداران خردکه مثل بنده سهام آکنتوررابااعتمادبه حرفها وصورتهای مالی شرکت باتوجه به اظهارنظرشرکت حسابرسی ومدیرعامل ومسئولین شرکت خریداری نموده ایم وماهها ازبابت توقف آن هم متضرر شده ایم گردند
امینی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷
سرمایه گذاریهای ساختمانی مثل ثمسکن چه حرفی برای گفتن دارند اینها به تدریج قورباغه را پختند ولی کنتور یک دفعه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸
بورس باید با کارگزاریهایی که اعتبار بی حساب به سهامدار عمده دادن و خودشون هم اسباب افزایش نرخ رو رقم زدن وسود انچنانی به جیب زدن برخورد شدید بکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷
بورس همه جای دنیا همینه. فساد و تقلب.هرجا پول هست تقلب هم هست.اساس دنیای مدرن شده تقلب.از پول کاغذی که خودش یه جور تقلب هست تا چیزای دیگه
نصیری
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱
مگر این بورس صاحب مرده حساب کتاب ندارد که هر ادم شارلاتانی هرکار دلش خواست میکند واندوخته ما سهامداران خرد رانابود میکند دراین میان مقصر اصلی مسئولان بورس هستند که جلو این خلافکاران بیوجدان رانگرفته اند اخر ما بکجای این مملکت اعتماد کنیم؟؟؟؟؟؟؟
آرش
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵
ضمن تشکر از بورس نیوز به نظر بنده سازمان بورس به دلیل تایید گزارشات شرکت و حسابرس, بایدضرر و زیان سهامداران جزء را جبران کند,سپس خودش با سهامدار عمده و شرکت و حسابرس و اطاق اصناف و سایر کلاه برداران ریز و درشت بی وجدان طرف شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸
خیلی از سهام شرکت ها با تبانی با بورس و در قیمتهای بسیار بالا باز می شوند و متاسفانه با تیبلیغات دروغین شرکت های کلاهبر دار سهامداران حقیقی از همه جا بی خبر در دام این شیادان می افتند.از آنجا که دولت هیچگونه مسئولیتی در قبال این گونه شرکت ها ندارد بجاست سهامداران با تحلیل نسبت به خرید سهام اقرام نمایند تا متضرر نشوند و تا ابد سهام شرکت هایی مثل آکنتور، شپلی، شمواد، سهام بانک های و ....را نخرند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۵
من موندم اگر این عالیجنابان خلافی کردن ،پس چرا جاشون تو زندان نیست؟!مگه خلافکاری ب این روشنی هم پیدا میشه؟!ا
منصوریان
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۶
این مدیران شرکت جملگی خیانت در امانت کردن . با این دغل بازی اینها و مسامحه مسئولین بورس .برای همیشه اعتماد از این بازار سرمایه رخت بر بسته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۲
وقتی سرمایه گذار خرد امنیت مالی نداره چطور انتظار داریم سرمایه گذار خارجی بیاد و برای ما دل بسوزونه . آیا واقعا توی برخورد با اینگونه قضایا مسئولین به بن بست رسیدن که این آدمای ... تو روز روشن جیب مردم رو خالی میکنند؟
احمدیان
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲
سلام:ضمن تشکرازسازمان بورس ومسئولین آن که پیگیرحقوق ماسهامدارخردکه حاصل دسترنج خودرابازدن شکم زن وبچه جمع آوری کرده وبااندک سرمایه ای که تمام دارایی ماراتشکیل می دهدسهام آکنتورراباقیمت بالای 7000تومان خریداری کردیم ازسازمان بورس استدعاداریم نسبت به احقاق حقوق ازدست رفته ما سهامداری خردکه براساس اطلاعات مالی منتشرشده شرکت درکدال واطلاع رسانی ازطریق بورس واوراق بهاداراقدام به خریدسهام شرکت کنتورسازی نمودیم تقاضامندیم نسبت به دریافت اصل وضرروزیان پول واریزی ما از شرکت کنتورسازی اقدام نموده وحق ماراازآنها بگیرید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۱
حتما آکنتور سیبیل بورس نیوز رو چرب نکرده..این رسانه دروغگو برای پول همه کار میکنه
سید
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱
وقتی اون بالا بالاها هزار میلیاردی می دزدن اب از اب هم تکان نمیخوره ........
اسماعیلی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۸
سلام دست اندرکاران سایت بورس نیوز
اقا دمتون گرم که نمیزارین خاک بگیره این پرونده کنتورسازی.
دست مریزاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۳
اولا ازبورس نیوز باید تشکر کرد
دوما واقعا این اتفاقات یک مورد ،دومورد نبوده که سهامداران رابرای خرید سهام مقصربدونیم
لذا سازمان بورس واقعا باید ازحقوق سهامداران دفاع کند
بابائیان
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۹
از سازمان بورس شاکیم چون رابطه ما باشرکتهاست وهزینه پرداخت می کنیم شرکت کنتورسازی سال94مجمع عمومی سالانه برگزار نکرده وطبق اعلان سازمان بورس: مدارک لازم جهت اثبات ادعای مطره شده از طرف کنتورسازی را به سازمان اراءنکرده است پس نماد شرکت چرا در مرداد 95باز می شود ؟
اسدالله
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۹
وقتی نگاه می کنید بورس ایران پر از این دست قضایا است و داستان آکنتور قضیه غریبی نیست.
کما اینکه سرمایه مردم را به قتلگاه بورس فرا می خوانند و تا 80 درصد به ایشان زیان وارد می کنند، که خود این مردم خسته از تورم و تحریم و گرانی و کمبود و هزار مشکلات بودند و شکر خدا عیان شد که ریشه مشکلات مردم خارج از کشور نبوده است.