بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲
همه مدل سودجویی دیده بودیم، به جز سوء استفاده از فروش برنج و سایر مواد غذایی برای جذب سرمایه گذار. البته اینکه بسیاری از خلاف کاران و سودجویان دنیا از صنعت مواد غذایی به عنوان یکی از محل های رایج برای پولشویی استفاده می کنند، بر کسی پوشیده نیست، اما این بار گویا یک سود جویی عمومی از مردم ساده و بی اطلاع جامعه در جریان وقوع است.
کد خبر : ۱۷۱۷۲۰
نویسنده :
کیوان فر

همه مدل سودجویی دیده بودیم، به جز سوء استفاده از فروش برنج و سایر مواد غذایی برای جذب سرمایه گذار. البته اینکه بسیاری از خلاف کاران و سودجویان دنیا از صنعت مواد غذایی به عنوان یکی از محل های رایج برای پولشویی استفاده می کنند، بر کسی پوشیده نیست، اما این بار گویا یک سود جویی عمومی از مردم ساده و بی اطلاع جامعه در جریان وقوع است.

به گزارش بورس نیوز، بعد از اتفاقاتی که طی سنوات گذشته در مجموعه های همچون "پدیده" و پردیسبان" و "تبرک" و ... افتاد و سودجویی هایی که در این پروژه ها از عامه مردم برای جذب سرمایه گذاری از طریق فروش سهام و واحدهای تجاری این پروژه ها شد، این بار شاهد تبلیغات شرکتی هستیم که در ابتدای راه فعالیت خود به دنبال سرمایه گذار می گردد. بطوریکه تبلیغات تلویزیونی و البته بیلبوردهای تبلیغاتی این شرکت در فرودگاه های کشور از جذب سرمایه گذار در آن حکایت دارد.

برنج

در این تبلیغات تلویزیونی و فرودگاهی که با شعارهایی از جمله " در ابتدای راه ما را همراه کنید" و یا "شما هم می توانید با ما شریک و همراه شوید" انجام شده، از پرداخت سود حداقل 27 درصدی به سرمایه گذارانی سخن گفته شده که طبق پیگیری های به عمل آمده از شماره های تماس این شرکت که به نام "زرین نان جواهر" تأسیس و در تاریخ 12 بهمن ماه سال 1394 نزد اداره ثبت شرکت ها با سرمایه یک میلیون تومان به ثبت رسیده است، این نرخ سود به صورت روز شمار بر مبنای حجم سرمایه تا 32 و حتی 37 درصد نیز تغییر می کند.

برنج

ضمن اینکه اپراتورهای این شرکت از ارایه ضمانت نامه بانکی به سرمایه گذاران بابت ضمانت اصل سرمایه از بانک پارسیان و صدور چک 10 روزه به نام خود شرکت از بانک اقتصاد نوین بابت سود وعده داده شده سخن می گویند.

اما طبق گفته های این اپراتورهای خانم، جذب سرمایه گذار در این شرکت از طریق سند ملکی نیز امکان پذیر است تا دارندگان سند ملکی تهران نیز بتوانند در این طرح به اصطلاح سرمایه گذاری، شرکت می کنند.

برنج

شعار برند "ممتد" در حالی آن است که "شما هم می توانید با ما شریک و همراه باشید" که این مجموعه تنها عملیات بسته بندی و فروش مواد غذایی از جمله برنج، سس، آبلیمو و رب را انجام می دهد و در واقعیت هیچ کارخانه ای تحت مالکیت خود ندارد؛ بلکه طی انعقاد قرارداد با برخی کارخانه ها و خریداری محصول از شالیکاران و کشاورزان، اقدام به بسته بندی و فروش محصولات آنها با برند ممتد می کند. اما سوال اینجاست که این شرکت منابع جذب شده از سوی سرمایه گذاران را بابت توسعه کدام بخش از فعالیت های خود می خواهد؟

برنج

چرا که طی تماس ها و پیگیری های خبرنگار ما از برنج ممتد، اپراتورهای خانم فعال در آن در خصوص برنامه این مجموعه برای گسترش و توسعه فعالیت های شرکت از طریق منابع حاصل از جذب سرمایه گذاران جدید، عنوان کردند که شرکت کارخانه ای ندارد، اما علاوه بر تهران، در مشهد و کرمانشاه نیز نمایندگی داشته و جذب سرمایه گذار می کند.

برنج

ضمن اینکه مگر "ممتد" قصد دارد این سرمایه گذاری را در چه حوزه و فعالیت سودآوری آغاز کند که با سرمایه اندک یک میلیون تومانی ثبت شده خود توان پرداخت سود روز شمار بالای 27 تا 37 درصد را دارد؟! آن هم در شرایطی که تمامی صنایع فعال در کشور به نوعی با رکود سنگین دست به گریبان هستند.

افزون بر اینکه، در حالی "ممتد" هنوز برای فروش برنج خود که گویا طارم مازندران درجه یک می باشد، هیچ مجوزی دریافت نکرده که فکر فروش سس، آبلیمو و رب را نیز در سر می پروراند.

گرچه همین جا بایستی این سوال را پرسید که اگر این شرکت راه درست و قانونی را طی می کند، چرا با برند خود یعنی "ممتد" اقدام به بسته بندی و فروش برنج نمی کند؟ بلکه قصد دارد محصولات خریداری شده از شالیکاران را با نام برنج طارم مازندران درجه یک به مردم بفروشد؟ و اگر واقعاً چنین سرمایه گذاری و فعالیتی قانونی است، پس چرا حتی یک دانه برنج با برند "ممتد" هم در بازار نیست؟!

البته نکته مهم بعدی هم اینجاست که طبق پیگیری ها و تماس های خبرنگار ما با سازمان غذا و دارو، برنج ممتد مجوز فعالیت و پروانه بهداشت فروش برنج نداشته و تنها به عنوان یک شرکت سهامی خاص فعال در گروه و حبوبات و بسته بندی توزیع و پخش انواع مواد غذایی، نزد اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است که این موضوع به هیچ عنوان، به منزله اخذ و صدور پروانه فعالیت محسوب نمی شود.

در همین راستا و طبق ماده 37 قوانین سازمان بهداشت، غذا و دارو "ممتد" باب تبلیغات در سطح فرودگاه های کشور و نیز در یکی از شبکه های تلویزیونی بابت فروش برنج و جذب سرمایه گذار در شرایطی که مجوز فعالیت نداشته، بایستی نزد مراجع قضایی پاسخگو باشد.

البته گویا شرکت زرین نان جواهر بابت سرپوش گذاشتن بر تخلفات و فعالیت های بدون مجوز خود، طی این مدت از ظرفیت های یک کارخانه دارای مجور بسته بندی برنج تحت عنوان الماس دانه استفاده می کرده و جالب اینکه این کارخانه نیز ظرفیت جدیدی برای پذیرش این حجم از بسته بندی برنج برای ممتد را نداشته و تنها کمتر از 4 ماه دیگر از زمان مجوز صادر شده برای آن باقی مانده است که در این شرایط، به طور قطع "ممتد" بدون در اختیار داشتن کارخانه، برای بسته بندی برنج خریداری شده از شالیکاران با مشکلاتی مواجه خواهد بود.

نکته مبهم و البته جالب توجه دیگر قضیه اینکه گویا تبلیغات این برند توسط یک شرکت تبلیغاتی فعال در مشهد و بدون دریافت مجوزهای لازم از اداره تبلیغات وزارت ارشاد انجام شده، در حالی که دفتر "ممتد" در تهران به ثبت رسیده و بایستی برای دریافت مجوزهای لازم جهت انجام امور تبلیغاتی خود از اداره تبلیغات وزارت ارشاد آن هم در حوزه استان تهران اقدام می کرد! آیا این امر به منزله ظهور پدیده ای دیگر در مشهد است؟!

با این وجود، طی تماس هایی که خبرنگار ما با اداره تبلیغات وزارت ارشاد گرفت، از یک مقام آگاه در خصوص صدور مجوزهای تبلیغاتی برای برند مذکور این پاسخ دریافت گردید که این تبلیغات بدون مجوز بوده و حتی طی تماس های این اداره با اداره ارشاد مشهد مبنی بر پیگیری احتمال صدور مجوزهای تبلیغاتی در این شهر نیز عنوان شده که مجوزی در این زمینه صادر نشده است و شرکت تبلیغاتی فعال در مشهد بدون مجوز در فرودگاه های کشور برای "ممتد" تبلیغات انجام داده است!

همچنین این مقام آگاه در اداره تبلیغات وزارت ارشاد از صدور دستور حذف تمامی تبلیغات این مجموعه خبر داد. با این وجود برخی شاهدان حاضر در فرودگاه های کشور از ادامه تبلیغات "ممتد" جهت جذب سرمایه گذار حکایت می کنند که البته فیلم تبلیغاتی آن در یکی از ترمینال های فرودگاه مهرآباد نزد این سایت خبری موجود است!

اما معلوم نیست چگونه این تبلیغات گسترده در فرودگاه ها که بیش از 400 LCD را نیز شامل می شده، بدون مجوز و در غفلت مسئولین انجام شده است؟! هر چند تبلیغاتی که مدتی از این برند در شبکه خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می شد، به دلایلی حذف شد.

و اما نکته بعدی در خصوص حساب های بانکی ممتد است که طبق اطلاعات به دست آمده حساب های بانکی آن با سطح موجودی نقد و گردش حساب بسیار ناچیز بوده و حتی حساب بانک اقتصاد نوین آن نیز در تاریخ 23 آبان ماه امسال دارای چک برگشتی بوده است.

برنج

همچنین طبق آگهی تأسیس درج شده در سایت روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران وابسته به قوه قضاییه، می توان مشاهده کرد که شرکت زرین نان جواهر در حالی با حضور محسن جواهری محتشم به عنوان مدیر عامل و رییس هیأت مدیره و زهرا سلطان ابراهیمی به عنوان نایب رییس هیات مدیره، تأسیس و ثبت شده که زمینه های فعالیت این شرکت در حوزه خرید، فروش، توزیع ، بسته بندی، صادرات و واردات مواد غذایی و سایر کالاهای مجاز بازرگانی عنوان شده که اخذ و اعطای نمایندگی داخلی و خارجی اخذ وام و تسهیلات و اعتبارات ارزی و ریالی از کلیه بانک ها و موسسات مالی و اعتباری دولتی و خصوصی داخلی و خارجی، مشارکت در در کلیه مناقصات و مزایدات و سایر مواردی از این دست، نیز جزو زمینه های فعالیت آن بوده است تا با این شرایط دست مدیران مجموعه مذکور برای انجام فعالیت در حوزه های مختلف به گونه ای باز باشد.

در کنار همه این ابهامات، شرکت زرین نان جواهر که با برند ممتد خود را معرفی می کند، دارای سایت اینترنتی به آدرس www.momtadco.com است و جالب اینکه در این سایت هیچ خبری از معرفی شرکت و اعضای آن و فعالیت های در حال انجام در "ممتد" نیست و سایتی کاملاً مبهم و بدون اطلاعات صحیح و کافی به چشم می خورد.

برنج

به هر ترتیب نکته اصلی در این قضیه ابهامات فراوانی است که در ابتدای راه این تبلیغات مشاهده می شود و بایستی پیش از آنکه اتفاقات ناخوشایند و سودجویی هایی همچون "پدیده" و "پردیسبان" روی دهد، مسئولین امر برای پیشگیری از بروز تخلفات و بر باد رفتن سرمایه های مردم ساده و زود باور و البته کم اطلاع، دست به کار شده و از صحت و سقم این قبیل روش های مبهم برای جذب سرمایه گذاران مطلع شوند.

آن هم در شرایطی که این مجموعه فعال در صنعت مواد غذایی اخیراً طی چند مرحله آگهی در روزنامه ها، درخواست نیرو مسلط برای امور سهام و بورس منتشر کرده و این تصور را در ذهن ها متبادر می سازد که شاید برنامه بعدی "ممتد" فروش سهام شرکت زرین نان جواهر به مردم باشد. اقدامی که مشابه آن را در شرکت های مختلفی از جمله "پدیده" به چشم مشاهده کردیم و عواقب دامن گیر آن هنوز که هنوز است از زندگی سرمایه گذاران این پروژه مرتفع نشده است.

برنج

برنج


گرچه طبق ماده 21 قانون تجارت شركت هاي سهامي خاص نمي توانند سهام خود را براي پذيره نويسي يا فروش در بورس اوراق بهادار يا توسط بانك ها عرضه نمايند و يا به انتشار آگهي و اطلاعيه و يا هر نوع اقدام تبليغاتي براي فروش سهام خود مبادرت كنند؛ مگر اينكه از مقررات مربوط به شركت هاي سهامي عام به نحوي كه در اين قانون مذكور است تبعيت نمايند. هر چند در موارد قبلی همچون "پدیده"، مشاهده کردیم که با فریب قانون، فروش سهام به راحتی آن هم در حجمی گسترده انجام شد.

از این رو، بایستی از وزارت صنعت و معدن و نیز وزارت ارشاد به عنوان مسئولان و متولیان در امر صدور مجوزهای فعالیت و تبلیغات این شرکت مورد گزارش، درخواست کرد که پیش از وقوع هر گونه تخلف و سودجویی مالی از افراد کم اطلاع و زودباور جامعه، با اقدامی عاجل جلوی زیان مردم را گرفته و با متخلفان احتمالی برخوردهای قانونی لازم را انجام دهند.

در پايان اين گزارش مي افزايد، لازم به نظر مي رسد بانك مركزي نيز در اين موضوع وارد عمل شود. زيرا در حالي اين نهاد پولي كشور بر فعاليت بانك ها و موسسات مالي و اعتباري و سود پرداختي توسط آنها نظارت كرده و مي تواند با نرخ سودهاي بالاتر از آنچه قانون مصوب مي كند، برخورد قانوني داشته باشد، كه بايستي براي جلوگيري از تخلف و سودجويي هاي احتمالي، از اين شركت بخواهد در خصوص سود پرداختي به مردم با نرخ سود حداقل 27 درصدي شفاف سازي كرده و پاسخ دهد كه اين نرخ سود را بر چه مبنايي پرداخت مي كند؟


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
نصیری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷
وقتی که شرکتی مانند کنتور سازی ایران باتوجه به این که به اصطلاح تحت نضارت بورس است انطور مردم را سر کار میگذارد وبیچاره میکند ازاین شرکتهائی که هیچ نضارتی بانها نیست جه توقع باید گفت هردم ازاین باع بری میرسد تازه ترازتازه تری میرسد به امید روزی که مسئو لان از خواب بیدار شوند
ناشناس
شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۹
نضارتت منو کشته!!! خخخخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸
اینجا همه جای دنیا نیست ما مثلا ملت درست و فرهیخته هستیم بنابراین باید جلوگیری شود
ایشنتین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲
دو مسله اینجا مطرح است
1- چرا دولت جلوگیری و پیشگشری نمی کند
2- واقعا با این همه تحربه دیگر چه کسانی سراغ این شارلاتان ها میروند و سرمایه گذاری می کنند که دست مریضا داره
ناشناس
شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱
دولت نه "حکومت" عزیز دل! اینجا ایرانه و رئیس دولت مسئول تشریفات بیشتر نیست!!
ناشناس
شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶
رئیس دولت مسئول تشریفات بیشتر نیست - اینو صدا و سیما برا اونور آبیا میگه داداچ اشتباه میزنی!!!!!
ذره بین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳
مهم ترین نکته بنظر من این هست که چرا اکثر قریب به اتفاق این مسایل در "مشهد" رخ میده ؟
اگه به این موضوع هم دقت بشه که تو خیلی از اخبار سرگرم کننده و حاشیه ای (مثل داستان کنسرت ها و ...) هم از همین استان هست قضیه ی حساس میشه ! ایا "یک عده" در تلاش نیشتند تو ذهن مردم رو با حاشیه درگیر کنند تا خلاف های مالی شون رو دور از رادار جلو ببرند ؟ شاید سال های سال طول بکشه ولی تاریخ می نویسه همشون تو این دزدی ها سهیم ن !
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۴
ای بابا وقتی رئیس دولت مردم را به بورس دعوت می کند بعدا از پشت خنجر می زند برای جیب خود معادن و پتروشیمی ها و ... را و بعد همه بورس را به خاک ذلت می نشند. انتظارید افراد بی نام نشان سودجو بیاید کار درستی انجام دهد.
موسی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۲
گردانندگان این تشکیلات برای یاد گیری شگرد های نوین کلاهبرداری بهترست هر چه زودتر جلسه ای آموزشی با مدیران ... برگزار کرده و موفقیت شان را تضمین کنند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۰
وقتی هرکی به هرکیه شما به اینا چکار دارین؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸
جلوی این کارها را باید بگیرن نا مردا میزارن تا یک عده بیچاره بشن بعدش که گندش درواومد رسانه ایش میکنن!!امثل اینکه دزدی جیبتونو بزنه بعد دزده بگه آی دزد آدزد .... و خودش راحت در میره!!!لبته ناگفته نمونه سیم این کار به افراد خاصی وصله والا افراد عادی عمرا بتونن وارد این کارا بشن!! طرف تو کوچه پس کوچه ها یه مغازه بزنه سریع میرن سراغش میگ مجوز داری!!! اما ببینید این ماجرای برنج ممتد به کجا میرسه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲
مرکز همه این کلاهبرداریها مشهد است