بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷
بازار ارز طی چند وقت اخیر روند پر تلاطمی را سپری کرد تا بدان جا که قیمت دلار که در دولت یازدهم تحت کنترل و هدایت دولتمردان و بانک مرکزی بود به یکباره روند صعودی پرشتابی را آغاز کرد و تداوم کوتاه مدت آن سبب شد تا قیمت دلار در سال 95 به بالاترین محدوده یعنی 4200 تومان نزدیک شود.
کد خبر : ۱۷۱۸۶۲
نویسنده :
جمشیدی

بازار ارز طی چند وقت اخیر روند پر تلاطمی را سپری کرد تا بدان جا که قیمت دلار که در دولت یازدهم تحت کنترل و هدایت دولتمردان و بانک مرکزی بود به یکباره روند صعودی پرشتابی را آغاز کرد و تداوم کوتاه مدت آن سبب شد تا قیمت دلار در سال 95 به بالاترین محدوده یعنی 4200 تومان نزدیک شود.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در دولت یازدهم بارها دیده شده که سیاست و تمرکز دولت بر تثبیت قمیت ها در بازارهای فروش قرار گرفته و این امر در بازار آزاد ارز نیز بوضوح مشاهده شده است. بطوریکه در شرایطی که قیمت دلار در دولت دهم رشد شارپی خارق العاده ای را تجربه کرد و از محدوده 1000 تومان به 3000 تومان رسید، در دولت یازدهم تا مدت ها در حوالی قیمت 3000 تومان نوسان می کرد. این در حالی است که رفته رفته با نزدیک شدن به ماه های پایانی فصل پائیز همزمان با افزیش تقاضا برای خرید ارز و کاهش عرضه آن روند رو به رشد دلار آغاز شد و در نهایت منجر به رشد حدود 20 درصدی قیمت آن گردید.

اما در این بین موضوعی که مطرح می شود این است که در حالی رییس بانک مرکزی دلایل رشد قیمت ارز در چند وقت اخیر را افزایش تقاضا برای ارز مسافرتی با توجه به نزدیک شدن به پایان سال میلادی و شروع مسافرت های خارجی اعلام نمود که در عین حال شاهد توقف روند رو به رشد قیمت ارز در بازار آزاد درست در زمان شروع سال نو میلادی هستیم. به طوریکه در شرایطی که به نظر می رسد موج مسافرت های خارجی به دلیل شروع سال نو میلادی در هفته جاری شکل گرفته اما شاهد برگشت قیمت دلار به زیر قیمت 4000 تومان هستیم و دقیقاً در شب کریسمس دلار به محدوده قیمتی 3800 تومان وارد شد.

بر این اساس این سوال مطرح می شود به راستی اگر عامل اصلی رشد قیمت دلار افزایش تقاضا برای ارز مسافرتی بوده پس چرا درست در زمان شروع سال نو میلای که مسافرت های خارجی نیز بیشتر می شود، تب دلار فروکش کرد؟

آیا رونق بازار ارز در چند وقت اخیر از سیاست ها و برنامه های دولت جهت افزایش درآمدهای خود نشأت نمی گیرد؟ آیا واقعیت جز این است که دولت و بانک مرکزی در راستای تأمین کسری بودجه سال جاری سیاست کنترل قیمت ها در بازار آزاد ارز را برای چند وقتی کنار گذاشته و اجازه رشد شارپی قیمت ها را در این بازار داده است؟

علاوه بر این دولت یازدهم در شرایطی که از سال 92 تاکنون از اجرای سیاست تک نرخی شدن ارز سخن می گوید، اما این برنامه در این مدت و حتی با گشایش روابط بین المللی و رفع تحریم های اعمالی بر کشور به اجرا در نیامده و سرانجام با مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و ایجاد ابهام و مشکل در روند اجرای طرح برجام موضوع یکسان سازی ارز به سال آینده موکول شد. حال آنکه در همین مدت بسیاری از شرکت ها که منابع و مصارف ارزی دارند برنامه ریزی و برآوردهای متعددی در خصوص اثر گذاری اجرای تک نرخی شدن ارز بر درآمدها و هزینه های خود کرده اند و در مقابل بار دیگر انجام آن به تعویق افتاد. در این بین بسیاری از کارشناسان معتقدند که با توجه به اینکه دولت و بانک مرکزی در زمان رفع تحریم های بین المللی و ریاست جمهوری اوباما در کشور آمریکا که دیدگاه آن همسو با گسترش روابط با کشورمان بود، اقدام کار آمدی در راستای تک نرخی شدن ارز انجام نداده، اکنون که دونالد ترامپ به عنوان ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شده و دیدگاهی عکس رییس دولت قبلی دارد، اجرای طرح برجام به چالش کشیده شد و بدین ترتیب دستیابی به یکسان سازی نرخ ارز دور از دسترس شده است.

حال باید دید که دولت و بانک مرکزی در آینده چه برنامه ای برای ارز و تک نرخی شدن آن در پیش می گیرند و سرنوشت دلار چگونه خواهد بود؟


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵
بخشنامه معاون اول دو واقعیت تلخ را در خود پنهان دارد :
1- دولت خودش هم به نرخ ارز اعلامی در بودجه 96 یعنی 3300 تومان اعتقاد ندارد و فعلا یعنی سه ماه مانده به پایان سال ان را با نرخ علی الحساب 3600 تومان انهم برای شش ماه محاسبه منیکند
2- نرخ 3600 اعلامی هم علی الحساب و حداکثر شش ماهه است
3-فشار غیر منطقی بر صادر کنندگان عمده مثل پتروشیمی ها برای فروشبه ارز به نرخ 3600 تومان حکایتی دیگر جزسیستم دولت سابق نیست
امیدوارم با اشکار تر شدن واقعیات اقتصادی کشور و بازار ارز دولت به افزایش افسار گسیخته ارز با توجه به اینکه مسکن بخشنامه های اینچنینی دوام چندانی ندارد دامن نزند
محمدحسین
دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۹
3600 مبنای پرداخت بابت ارز متقاضی است نه نرخ مبادله ای که به گروهای مربوطه تعلق میگرفت.
از امروز همه وارد کنندگان مشمول ارز متقاضی بجای ارز 3900 تومانی میتوانند با نرخ 3600 گشایش اعتبار دیداری داشته باشند و در زمان معامله اسناد به نرخ بازار روز تسویه یا نرخ بازار روز گواهی ثبت آماری هر کدام کمتر بود تسویه کنند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹
از ابتدای امسال، کاهش ارزش پول عراق کمتر از 7 درصد و سوریه و افغانستان تقریبا ثابت ولی ایران 22 درصد، پیدا کنید پرتقال فروش را.