بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۸۷ - ۱۴:۱۹
کد خبر : ۱۷۱۸۷
به گزارش بورس نیوز به نقل از سرمایه : کارمزد احتسابی بانک ها از رقم 336 میلیارد تومان در سال 1376 به 38/8 هزار میلیارد تومان در سال 86 رسیده و 25 برابر شده است و بانک ها طی سال های 1376 تا 1386 و در طول 11 سال به میزان 83/27 هزار میلیارد تومان درآمد از محل کارمزد داشته اند.در شرایطی که شاخص تورم از عدد 100 در سال 76 به 485 در سال 1386 رسیده و 85/4 برابر شده است 25 برابرشدن کارمزد احتسابی بانک ها نشانه افزایش تنوع خدمات بانکی و همچنین رشد کارمزد احتسابی بانک ها است.

در نظام حساب های ملی سازمان ملل متحد ارزش تولید خدمات بانکی، از حاصل جمع کارمزد واقعی دریافتی بانک ها و کارمزد احتسابی به دست می آید. ارزش احتسابی خدمات بانک ها معادل درصدی از خالص سود بانکی دریافتی (سود دریافتی منهای سود پرداختی) فرض می شود. درصد مورد اشاره معادل است با نسبت سپرده های نزد شعب بانکی به مجموع سپرده ها و سرمایه بانک ها.
 
به عبارت دیگر بخشی از خالص سود دریافتی شبکه بانکی که حاصل واسطه گری مالی بانک ها بوده است (از محل سپرده های نزد بانک ها حاصل شده است) همراه با کارمزد واقعی دریافتی بانک ها به عنوان جبران خدمات ارائه شده توسط بانک ها تلقی می شود. برابر نماگرهای بانک مرکزی در جداول نهایی حساب های ملی ایران جمع کارمزدهای دریافتی بانک ها طی سال های 1376 تا پایان سال 1386 وارد شده در تولید (درآمد) ناخالص داخلی برابر با 8/27 هزار میلیارد تومان اعلام شده است.

آمار اعلامی از سوی بانک مرکزی بیانگر آن است که کارمزد احتسابی بانک ها برابر با قیمت های جاری و طی سال های 1376 تا 1386 به ترتیب برابر با 4/3 ،4 ،6/6 ،5/9 ،4/9 7/15 ،5/19 ،7/29 ،6/39، 57 و 8/83 هزار میلیارد ریال بوده است.

برابر این آمار کارمزد احتسابی بانک ها طی سال های 1376 تا 1386 بالغ بر 2489 درصد افزایش نشان داده و 25 برابر شده است.

جزئیات کامل بخشنامه کارمزد خدمات بانکی

جزئیات بخشنامه بانک مرکزی درخصوص کارمزد خدمات بانکی به سیستم بانکی که در تاریخ پنجم آبان ماه صادر شده، به شرح ذیل است: «به استحضار می رساند

1- از سال 1380 تاکنون تعرفه خدمات بانکی تغییر نکرده است . از این رو بنا به درخواست و پیگیری مکرر بانک ها، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با هدف تشویق مردم به استفاده از خدمات الکترونیک و کاهش مراجعات به شعب که صرف وقت و هزینه های زیادی به همراه دارد براساس بند 4 ماده 14 قانون پولی و بانکی کشور، بند 4 ماده 20 قانون عملیات بانکی بدون ربا، بند 14 بسته سیاستی - نظارتی سال 1387 و به موجب بخشنامه ن .ب / 3741 مورخ 3/7/1387 به بانک ها اجازه داد تا نسبت به افزایش نرخ کارمزد خدمات بانکی تا سقف تعیین شده اقدام کنند.

2- به منظور توسعه خدمات الکترونیکی مقرر گردید بانک ها حواله های بین بانکی را از طریق سیستم الکترونیکی «ساتنا» به صورت مجانی انجام دهند .

در این رابطه بایستی سیستم نرم افزار واسطه (Face Intre) بین سامانه حساب های متمرکز بانک و ساتنا به طوری که شبکه شعب بانک به صورت سیستماتیک قادر به صدور دستور پرداخت به ساتنا باشد و همچنین وجوه دریافتی شعب سایر بانک ها از طریق نرم افزار واسطه به طور مستقیم به حساب مشتری ذینفع واریز گردد در شبکه بانک نصب شود.

3- به مشتریان اطلاع رسانی شود که قبوض آب، برق و گاز از طریق استفاده از خدمات الکترونیکی شامل کارت بانک (خودپرداز یا پایانه های فروشگاهی)، موبایل بانک، تلفن بانک و خدمات اینترنتی به صورت رایگان قابل پرداخت است.

4- در اجرای استفاده از خدمات الکترونیکی لازم است آن بانک با ابلاغ بخشنامه به کلیه شعب، ضمن راهنمایی مجریان برای ارائه خدمات و ادای توضیحات موردنیاز مشتریان، بر مجانی بودن خدمات الکترونیکی بدون محدودیت مبلغ تاکید گردد.
سوالات و مراجعات مردم حاکی از ضعف اطلاع رسانی بوده تا آنجا که این اقدام درست و منطقی متاسفانه مورد ایراد و حتی اعتراض عده ای قرار گرفته است. از این رو، لازم است اولاً از طریق وسایل ارتباط جمعی در خصوص موارد فوق به نحو مقتضی به عموم مردم علی الخصوص مشتریان اطلاع رسانی شود. ثانیاً اطلاعات مورد نیاز در این زمینه در کلیه شعب آن بانک به نحو شایسته در معرض دید مشتریان قرار گیرد. خواهشمند است دستور فرمایند از نتیجه اقدامات به عمل آمده این بانک را مطلع کنند.»

بانک مرکزی همچنین در بخشنامه دیگری به سیستم بانکی تصریح کرده است: «پیرو بخشنامه شماره 3741 مورخ 3/7/87 و 4317 مورخ 5/8/87 در خصوص تعرفه نرخ کارمزد بانک ها به استحضار می رساند براساس اطلاعات واصله برخی از شعب آن بانک بابت دریافت قبوض آب، برق، گاز و تلفن وجوهی را به عنوان کارمزد از مردم دریافت می نمایند که این موضوع مغایر با مفاد بخشنامه های مذکور و جدول شماره 9 تعرفه خدمات بانکی است. نظر به اینکه کارمزد قبوض مذکور به عهده شرکت های خدماتی (آب، برق، گاز و مخابرات) می باشد، خواهشمند است دستور فرمایند کلیه شعب آن بانک از دریافت کارمزد از مردم بابت پرداخت قبوض یاد شده خودداری کرده و صرفاً بر اساس تعرفه پیوست بخشنامه 3741 مورخ 3/7/87 عمل کنند.»

قابل ذکر است به رغم تماس های مکرر خبرنگار «سرمایه» با بانک مرکزی موفق به دریافت جدول کارمزد خدمات بانکی که برابر بخشنامه صادره باید در معرض (دید عموم) قرار گیرد نشدیم.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر