بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸
شرکت سپرده گذاری مرکزی با برگزاری بیستمین اجلاس ACG در تهران قصد داشت تا ظرفیت های بازار سرمایه ایران را به اعضای این گروه بشناساند و حوزه های جدید همکاری را با همتایان خود در آسیا و اقیانوسیه آغاز کند. هم اکنون کارگروه ویژه ای در شرکت سپرده گذاری مرکزی تشکیل شده است تا مفاد تفاهم نامه های ژاپن و تایوان را عملیاتی کنند.
کد خبر : ۱۷۲۰۳۵
نویسنده :
جمشیدی

در پی گشایش روابط بین المللی زمزمه ورود سرمایه گذاران خارجی به اقتصاد و بازار سرمایه کشورمان به مرور شنیده شد و در این بین آمار و اطلاعات مختلفی توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه اوراق بهادار در خصوص تعداد کد های سهامداران خارجی منتشر گردید. علاوه بر این، طی چند وقت اخیر شرکت سمات میزبان شرکت های سپرده گذاری خارجی در بیستمین مجمع عمومیACG بود و در حاشیه این نشست به عضویت کمیته امنیت اطلاعات شرکت های سپرده گذاری درآمد که باید دید این موضوع چه تبعاتی برای سمات و بازار سرمایه در پی خواهد داشت؟

در همین ارتباط محمد رضا محسنی، مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه اوراق بهادار در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز به این سوالات پاسخ داد.

بورس نیوز: تعداد کد سهامداری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه چه تعداد است و تعداد کدهایی که در آذرماه امسال صادر شده به چه رقمی رسیده است؟

از ابتدای امسال تا پایان آذرماه، 330 هزار کد سهامداری جدید در بازار سرمایه صادر شده و بدین ترتیب تعداد کل کد سهامداری به 9 میلیون و 171 هزار کد رسیده است.

علاوه بر این، از ابتدای امسال، تعداد 209 کد برای سرمایه گذاران خارجی صادر شده تا تعداد کل سهامداران خارجی در بازار سرمایه کشورمان به رقم 769 کد ارتقا یابد.

بورس نیوز: از تعداد کدهای سهامداری که طی این مدت صادر شده در بخش داخلی و خارجی چه تعدادی در بازار سرمایه کشورمان فعال هستند؟

شرکت سپرده گذاری مرکزی در آذرماه امسال نیز 23 کد سهامدار خارجی صادر نموده که 9 سهامدار حقیقی از آمریکا، سوییس، جمهوری آذربایجان، لهستان، چین، عراق و افغانستان بودند و 3 نفر ماه گذشته با پشت سر گذاشتن مراحل قانونی، کد معاملاتی فعالیت خود را دریافت کردند.

همچنین 14 سرمایه گذار حقوقی خارجی از کشورهای گرجستان، امارات و افغانستان (3 شرکت)، اندونزی، چین، عمان، آلمان و سوئد آذرماه امسال کد سهامداری خود را از شرکت سپرده گذاری مرکزی اخذ نمودند تا تعداد سرمایه گذاران حقوقی خارجی فعال در بازار سرمایه ایران به عدد 141 برسد.

بورس نیوز: حجم معاملات کدهای سهامداران خارجی طی 9 ماهه سال جاری چه رقمی محاسبه می شود؟

شرکت های کارگزاری می توانند آمار دقیق حجم سرمایه گذاران خارجی را داشته باشند اما در مجموع ارزش خرید آنها بعد از برجام حدود 5 برابر افزایش یافته است.

بورس نیوز: شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه اوراق بهادار اخیراً به عضویت کمیته امنیت اطلاعات شرکت های سپرده گذاری در آمده است، لطفاً در خصوص این امر و دستاوردهای آن برای سمات و بازار سرمایه توضیحاتی ارائه فرمائید.

در نوزدهمین مجمع عمومی شرکت های سپرده گذاری مرکزی آسیا و اقیانوسیه که سال گذشته میلادی در تایوان برگزار شد، به پیشنهاد شرکت NSDL هند، انجمن امنیت اطلاعات ACG تاسیس شد تا اعضا بتوانند آخرین دستاوردها و تحقیقات خود در زمینه مسائل سایبری با یکدیگر به بحث و تبادل نظر بگذارند.

شرکت سپرده گذاری ایران نیز در حاشیه بیستمین دوره این مجمع که ماه گذشته در تهران برگزار شد به عضویت این انجمن درآمد تا بتواند از تجربیات سایر اعضا بهره گیرد. هم اکنون مدیریت فناوری اطلاعات سمات، رایزنی هایی را با هندی ها برای افزایش تعاملات در خصوص امنیت اطلاعات آغاز کرده اند، به طوریکه کارشناسان این شرکت در آینده نزدیک در دوره های آموزشی CISO شرکت کنند.

بورس نیوز: این مجموعه در حاشیه برگزاری مجمع ACG اقدام به انعقاد تفاهم نامه هایی با برخی از شرکت های سپرده گذاری کشورهای خارجی نمود. جزئیات تفاهم نامه، مزایا و روند اجرای آن چگونه است؟

شرکت سپرده گذاری مرکزی با برگزاری بیستمین اجلاس ACG در تهران قصد داشت تا ظرفیت های بازار سرمایه ایران را به اعضای این گروه بشناساند و حوزه های جدید همکاری را با همتایان خود در آسیا و اقیانوسیه آغاز کند. هم اکنون کارگروه ویژه ای در شرکت سپرده گذاری مرکزی تشکیل شده است تا مفاد تفاهم نامه های ژاپن و تایوان را عملیاتی کنند.

بورس نیوز: به عنوان آخرین سوال، طراحی و راه اندازی سامانه یکپارچه سیستم پرداخت سود نقدی شرکت های فعال در بازار سرمایه از طریق سمات در چه مرحله ای قرار دارد و آیا این سامانه در سال جاری راه اندازی می شود؟

خوشبختانه اقدامات مطلوبی طی یک سال اخیر در این خصوص انجام شده به طوریکه، واریز سود ابزارهای نوین مالی (اسناد خزانه، صکوک و ...) به صورت الکترونیکی انجام می شود که این امر رقابت پذیری بازار سرمایه را با اوراق مشارکت بانکی بالا برده است.

سامانه دانش نیز برای توزیع سود سهامداران در شرکت سپرده گذاری مرکزی راه اندازی شده است. هم اکنون این سامانه به صورت آزمایشی از طریق 10 کارگزار مسئولیت توزیع سود را برعهده دارد که امیدواریم بعد از این مرحله بتوانیم سامانه دانش را به صورت رسمی افتتاح کنیم.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مالک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶
با سلام شرکت کمنگنز سهام معدنی اصفهان سال 93 را که هر سهم 20 تومان بود نداده و سهام 2000 تومانی را اورده 260 تومان خدا اقای رفسنجانی را بیامزد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷
همش دروغه پس چرا بورس همیشه منفیه؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵
سامانه دانش برای پرداخت سود نقدی سهامداران ایجاد شده و باید شماره همراه و شماره حساب سهامداران توسط کارگزاری ها استخراج شود و برای شرکت های بورسی ارسال شود - همچنین باید ترتیبی اتخاذ شود که پروسه افزایش سرمایه شرکت ها از طریق سامانه اینترنتی انجام شود و عملیات پست کردن فیش بانکی متوقف شود چون هزینه زیادی بر سهامداران تحمیل میکند - حتی میتوان از طریق سیستم ussd موبایل برای پرداخت سهام 100 تومانی در هنگام افزایش سرمایه استفاده کرد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵
بورس نیوز عزیز نام شرکت های قابل قبول در بورس رانیز منتشرکنید .برای مثال هرهفته اسامی یک گروه را منتشرکنید تا سهامداران ا ز صفر تا۲۰نمره بدهند ومعدل گیری کنیداین موضوع باعث ایجاد رقابت بین شرکت ها خواهد شد البته در صورتیکه امکانات نم افزاری شما دارای امکانات کافی باشد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲
خدا آقای رفسنجانی را بامرزد و با فوت ایشان به ما سهامداران رحم کند چون ایشان مدافع اقتصاد آزاد بود و در اقتصاد کمونیستی این برگه های سهام یک ریال هم ارزش ندارد و سهامدارارها مجرم هستند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۶
شما اول باز و بسته کردن نمادها را سر و سامان بده، سرمایه گزار خارجی پیشکش، طرف را به ده راه نمی دادند سراغ کدخدا را می گرفت.