بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸
یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد:

دولت مقصر اصلی زیان سهامداران

با توجه به چند فاکتور کلان اقتصادی همچون عدم کاهش نرخ بازده بدون ریسک، انتشار حجم بالای اوراق بدهی، حفظ تورم تک رقمی و کنترل نرخ ارز نمی توان انتظاری در راستای صعود از بازار سرمایه داشت.
کد خبر : ۱۷۲۰۳۶
نویسنده :
یارمحمدی

دولت در بودجه سال آینده خود نرخ بازدهی اوراق اخزا، را نسبت به سال 95 کاهش نداده و حجم قابل توجهی نیز برای آن در نظر گرفته است، علاوه بر این تورم را نیز برای سال آینده در حد تک رقمی بودن کنترل خواهد کرد که با این توصیفات انتظاری از رشد بورس نخواهد رفت.

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: با توجه به چند فاکتور کلان اقتصادی همچون عدم کاهش نرخ بازده بدون ریسک، انتشار حجم بالای اوراق بدهی، حفظ تورم تک رقمی و کنترل نرخ ارز نمی توان انتظاری در راستای صعود از بازار سرمایه داشت. به نظر می رسد سیاست های که دولت در پیش گرفته باعث ایجاد چنین رکودی بازار سرمایه شده و مقصد اصلی وضعیت بازار بورس دولت و اقتصاد دستوری آن می باشد.

علی پازوکی در ادامه افزود: این سیاست ها باعث می شود که نسبت پی بر ای بازار بورس که در حال حاضر بیش از 6 واحد می باشد به کمتر از 5 کاهش یابد که این امر باعث کاهش جذابیت و حرکت نقدینگی از بازار سرمایه به بازار پول خواهد شد و برای سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی سرمایه گذاری در بورس توجیهی نخواهد داشت.

وی تأکید کرد: علاوه بر این موارد چشم انداز روشنی برای قیمت های جهانی نیز متصور نیستم و اگر هم این قیمت ها همچون ماه های گذشته افزایشی باشد با وجود سیاست های اقتصادی داخلی کشور اثر گزارشات مناسب شرکت های وابسته به نرخ های جهانی در بورس خنثی خواهد شد.

پازوکی گفت: اقتصاد دستوری و دولت با تعیین این سیاست های به رکود اقتصادی دامن زده است و انتظار بیشتری نیز از بازار سرمایه نمی رود. مگر اینکه بورس از حالت دستوری خارج شود و نرخ تورم و ارز که مدت هاست کنترل شده به ارزشی که باید باشد بازگردد و عرضه و تقاضا ارزش ارز را تعیین کند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: هر چه به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می شویم بر اساس تجربه سنوات گذشته، به نظر می رسد شاهد ایجاد هیجاناتی در بورس نیز باشیم اما با تداوم شرایط فعلی دولت بسیاری از حامیان خود را از دست خواهد داد و حتی ممکن است کنترل تورم که و تک نرخی کردن دستاورد مهم دولت یازدهم می باشد نیز فنرش به یکباره آزاد شود. بنابر این اگر هم رشدی را با نزدیک شدن به انتخاب ریاست جمهوری متصور باشیم این رشد صرفاً جنبه هیجانی خواهد داشت.

وی در خاتمه گفت: یکی راه های بهبود فضای اقتصادی ورود سرمایه گذار خارجی می باشد که در حال حاضر با وجود شرایط رکودی و نبود ابزارهای لازم انجام چنین اقدامی ممکن نمی باشد از طرفی این سرمایه گذاری ها باید به گونه ای باشد که یک شرکت مشترک تأسیس شود تا به بهترین شکل ممکن این سرمایه گذاری ها انجام شود و در نتیجه آن بهای تمام شده تولیدات شرکت کاهش خواهد یافت و این امر نیز موجب توان رقابت پذیری آن مجموعه در بازارهای بین المللی خواهد شد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه  JOIN  را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵
کنترل نرخ ارز دردولت گذشته هم جواب نداده چرا با اقتصاد بازی می کنید بزارید هر چیزی در زمان خودش بالا وپایین بشود تا اقتصاد پویا داشته باشیم وسرمایه گذار هم بخوبی در تصمیم گیریها در کشور سهیم باشند پس از لجبازی وبا حرفهای بی اساس دوری کنید مسئولین محترم.......................؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲
سهامداران پالایشی در ضررهای 80 درصدی هستن و تقزیبا سرمایشون سوخت شده چرا چون حتی اجازه فروش سهم رو نداشتن. میانگین هم که اصلا نمیشه کم کرد اینقدر فاصله زیاده. هیچی دیگه باید بشینن تا معجزه بشه. بعد هی گیر میدن به سود صندوق و اوراق مشارکت و.... نفت پایین بود می گفتن به خاطر قیمت نفت اینجورسه. حالا که رفته بالا میگن پالایشگاه ربطی به قیمت نفت نداره چون سوخت رو خودشون نمی خرن و از وزارت نفت سهمیه میگیرن.
ناشناس
پنجشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۲
دوست عزیز سهامدارای پالایشی اونقدرازسهم هاشون برداشت کردن توسال های گذشته که محاله 80%افت براشون اتفاق افتاده باشه تازه مگه سهم های دیگه افت نکردن کگل از 1500شد 170
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶
سهمادارن پدیده هم که اومدن پول گذاشتن برای سرمایه گذاری و آباد کردن یک منطقه اونجوری شد.موسسه میزان و... هم که اینجوری
.
در یک کلام هرجا مردم سود کنن بادی جلوش رو بست
فتحی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷
دوست عزیز رضوان درست میفرمایند اما دولت به ادامه اوضاع بد بورس و رکود و مشکلات بازار سرمایه کمک کرد و علاوه بر اینکه مشکلات موجود راحل نکرد تازه با کنترل تورم و ندادن تخفیف به پتروشیمی و نفتی ها و همچنین سرمایه گذاری نکردن در ساختمان باعث عمیق شدن رکود و مشکلات بورس و حتی تولید و اقتصاد کشور شدند بسیاری از فعالان اقتصادی چنین دوره و رکودی را تا به حال ندیده بودند و تعجب میکنند که چرا این مشکلات حل نمیشود که با این تفکرات دولت حتی اگر رای بیاورد که بعید است حل شدنی نیست چون اگر جواب میداد در این 4 سال جواب میداد>؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷
مگه میشه از اول سال تا حالا 70-80درصد دارایم تو سهام خودرویی نابود شده.
مرتضي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸
چرا خودمان را گول مي زنيم وضع اقتصاد آنچنان نابسامان است كه از پيدا كردن مقصر يا مقصرين گذشته .
فتحی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳
دوست عزیز رضوان درست میفرمایند اما دولت به ادامه اوضاع بد بورس و رکود و مشکلات بازار سرمایه کمک کرد و علاوه بر اینکه مشکلات موجود راحل نکرد تازه با کنترل تورم و ندادن تخفیف به پتروشیمی و نفتی ها و همچنین سرمایه گذاری نکردن در ساختمان باعث عمیق شدن رکود و مشکلات بورس و حتی تولید و اقتصاد کشور شدند بسیاری از فعالان اقتصادی چنین دوره و رکودی را تا به حال ندیده بودند و تعجب میکنند که چرا این مشکلات حل نمیشود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲
اگر سود بانکی کاهش یابد و قانون تجارت اصلاح شود و مدیران جوان و تحصیل کرده و خلاق و با ایده جایگزین مدیران چندشغله و بازنشسته و فسیل در شرکت های بورسی شوند , همه شرکت ها به سودآوری میرسند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵
این دولت با هرگونه درامد زایی و تولید مخالف است بخاطر همین تنها برنامه ای که دارد فقیر کردن مردم است
فرشاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۵
دولت نه تنها مقصر زیان شرکتها و سهامداران بورس است، بلکه با بی تدبیری شدید و مداوم مقصر اصلی بدتر شدن رکود، خوابیدن تولید و بیشتر کسب و کارهای مردم، تورم و ورشکستگی بانکها هم است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۴
اینکه دولت مقصر است حرفی نیست ولی دلایل "حفظ تورم تک رقمی و کنترل نرخ ارز" نشان می دهد که خیلی کارشناس تشریف دارید، بخصوص وقتی می بینیم کشورهای غربی با تورم پایین و ثبات ارزش پولی، بورس پر رونقی دارند به کارشناس بودن شما ایمان می آوریم.
سید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷
هیچ امیدی نیست چرا که اقایان می فرمایند بازار سرمایه ثبات دارد ایا اقایان از نابودی اندک سرمایه سهامداران خرد بیخبرند