بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶
کد خبر : ۱۷۲۰۶۵

صراط:ایسنا نوشت: خبر، پیش و بیش از همه، بهت‌آور بود؛ سوژه از متن جدا، حاشیه از "متن" تهی. مجموعه ای از اندوه و حیرت و بیشتر؛ آمیخته با هراسی سنگین. "چون همگان تنها رفت چنان‌که تنها آمده بود، از شکم مادر"، به قانون حیات. اکبر هاشمی بهرمانی مشهور به هاشمی رفسنجانی شامگاه یکشنبه مورخ 19 دی ماه 1395 درگذشت.


از بعد از ظهر یکشنبه خبرهایی درباره بستری شدن هاشمی منتشر شد. مثل همیشه سرشار از تناقض گویی‌ها. اخبار ضد و نقیض و بسته به سوژه، حجم اخبار، کم یا زیاد. درباره هاشمی اما بسیار سریعتر از آنچه معمول بود موضوع روشن شد، در چند ساعت. هرچند هنوز شایعاتی هم منتشر شده و البته احتمالا خواهد شد. در کم‌تر از یک ساعت پس از انتشار خبر بستری شدن رئیس مجمع تشخیص مصلحت، خبر درگذشت او منتشر شد. مردی که بیش از 65 سال از عمر خود، ردای سیاست به تن کرده بود، در 82 سالگی اش بر اثر عارضه قلبی، در بیمارستان شهدای تجریش تهران درگذشت.

از نخستین ساعت اعلام خبر بستری شدن هاشمی، اطراف بیمارستان مملو از مردم شد. در نخستین دقایق، حسن روحانی رئیس جمهوری همراه با تیم محافظ وارد بیمارستان شهدای تجریش شد و پس از آن جمعی از شخصیت‌های سیاسی از جمله اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری، حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی نیز به جمع حاضران در بیمارستان پیوستند.

پس از اعلام رسمی خبر درگذشت آیت الله هاشمی، فاطمه هاشمی دختر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز وارد بیمارستان شد، مهدی هاشمی نیز با گرفتن مرخصی از «اوین» آمده بود تا بر بالین پدر حاضر شود و دقایقی بعد فرزند ارشد آیت الله، محسن هاشمی رفسنجانی در حالی که به سرعت بیمارستان را ترک می‌کرد، در گفت‌وگویی کوتاه و شتابزده خبر درگذشت آیت الله را ناموثق و غیرقطعی دانست، اما دقایقی بعد از آن، با بلندشدن صدای شیون جمعی از نزدیکان آیت الله، شواهد حکایت از قطعی شدن خبر درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌داد.

چند صد نفر در مقابل بیمارستان شهدای تجریش تجمع کرده بودند و خیابان های اطراف بیمارستان شلوغ شده بود و تحت محافظت شدید ماموران حفاظتی قرار داشت. پس از مدتی کوتاه و اعلام رسمی خبر درگذشت آیت‌الله و خروج آمبولانس حامل پیکر آن مرحوم به مقصد حسینیه جماران، شخصیت‌های کشوری و لشکری در این حسینیه حضور پیدا کردند.

حسن خمینی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، سید محمد خاتمی، محسن رضایی،بیژن نامدار زنگنه،طیب‌نیا ،چیت چیان ،قاضی زاده هاشمی ، عبدالله نوری ،مجید انصاری ،علی یونسی ، محمدرضا عارف، محمدحسین مرعشی و علی‌عسگری رئیس صدا و سیما و ... در حسینیه حضور یافتند.

همزمان با حضور مقامات لشکری و کشوری در حسینیه جماران برای ادای احترام به مرحوم هاشمی رفسنجانی و خانواده وی، درهای این حسینیه به روی مردم باز شد و مراسم قرآن خوانی و نوحه خوانی در کنار پیکر مرحوم هاشمی رفسنجانی برگزار شد. حاضران در حسینیه جماران با سردادن شعارهایی مانند "عزا، عزاست امروز روز عزاست امروز - خمینی بت شکن صاحب عزاست امروز" و همچنین "یاحسین، یاحسین" با پیکر آیت الله وداع کردند.

پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی، صبح سه شنبه ۲۱ دی ماه ساعت 10 صبح از دانشگاه تهران تشییع و در جوار حرم حضرت معصومه (س) به خاک سپرده می شود. همچنین در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی سه روز عزای عمومی اعلام شده است و سه شنبه 21 دی ماه تعطیل رسمی است.

پیام تسلیت مقامات

پس از اعلام این خبر؛ مسئولان بلندپایه نظام در پیام هایی جداگانه درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفتند.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب، درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفتند. ایشان در پیام خود فرموده اند: با دریغ و تأسف خبر درگذشت ناگهانی رفیق دیرین، و همسنگر و همگام دوران مبارزات نهضت اسلامی، و همکار نزدیک سالهای متمادی در عهد جمهوری اسلامی جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی را دریافت کردم. فقدان همرزم و همگامی که سابقه‌ی همکاری و آغاز همدلی و همکاری با وی به پنجاه و نه سال تمام می‌رسد، سخت و جانکاه است.

در بخشی از پیام تسلیت ایشان آمده است: با فقدان هاشمی اینجانب هیچ شخصیت دیگری را نمی شناسم که تجربه ای مشترک و چنین دراز مدت را با او در نشیب و فرازهای این دوران تاریخ ساز به یاد داشته باشم.

حسن روحانی رئیس جمهوری نیز در پیام توئیتری خود درباره درگذشت هاشمی رفسنجانی نوشت: روح بزرگ‌مرد انقلاب و سیاست، مظهر صبر و استقامت، به آسمان عروج کرد.

آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه، در پیام خود ضمن تسلیت، گفته است: ایشان سال های متمادی از مبارزان نهضت در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بودند و بعد از انقلاب نیز از موثرترین شخصیت های نظام در کنار امام (ره) و مقام معظم رهبری در سمت های مختلف به نظام اسلامی خدمت کردند.

آیت الله جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری نیز در پیامی ضمن تسلیت درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در پیام خود مرحوم هاشمی رفسنجانی را انسانی "کوشا" خوانده و آورده است: آن سفر کرده، در دوران رژیم طاغوتی و وابسته پهلوی، رنج و محنت بسیاری را متحمل شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز با قبول مسئولیت های مهم همچون ریاست مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و نیز مجلس خبرگان رهبری، کوشا بود.

آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری نیز در پیام خود آورده است: بی تردید مصیبت درگذشت این مجاهد خستگی ناپذیر ثلمه ای است که تنها فضل و رحمت واسعه الهی می تواند آن را جبران کند.

آیت الله صانعی از مراجع عظام تقلید نیز در پیامی ضمن تسلیت درگذشت مرحوم هاشمی رفسنجانی گفته است: بی‌شک فقدان این مبارز خستگی‌ناپذیر و ذخیره انقلاب ثلمه‌ای جبران‌ناپذیر در مسیر حق‌طلبی، عدالت‌خواهی، حرکت به سوی مردم‌سالاری حقیقی و تحقق آرمان‌های انقلاب می‌باشد.

سید حسن خمینی یادگار امام(ره) با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرامش ضمن تسلیت درگذشت آیت الله نوشت:‌ فقدان آیت‌الله هاشمی نه تنها درگذشته استوانه محکم خردورزی بود بلکه فقد خوبی‌هایی است که از امام برای ما به یادگار ماند.

محمدجواد ظریف نیز که در حسینیه جماران حضور یافته بود، درباره درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی به خبرنگاران گفته است: این ضایعه آنقدر بزرگ است که صحبت کردن در باره آن بسیار مشکل است. مرحوم آیت الله هاشمی بسیار مرد بزرگی بود و همانطور که رهبری یک بار فرمودند از همه جیز خود در راه انقلاب گذشت.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نیز در کانال تلگرامی خود با انتشار عکسی قدیمی از هاشمی رفسنجانی در کنار امام خمینی(ره)، درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفته است.

همچنین بسیاری از شخصیت ها لشکری و کشوری و حقیق و حقوقی در پیام های جداگانه، درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفته اند. محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید در مجلس، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، آیت الله خاتمی عضو مجلس خبرگان رهبری، حجت الاسلام علی یونسی دستیار رییس جمهوری، محمد علی نجفی مشاور اقتصادی رئیس جمهوری، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور،علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد پیشین، سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و... در ضمن پیام های جداگانه تسلیت، درباره شخصیت او گفته و نوشته اند.

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور در پیام تسلیت درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی،‌ ایشان را سنگ صبور برای رنج های مردم و سرمشقی نیکو برای ابراز رضایت در برابر خداوند توصیف کرد و این ضایعه ملی را به رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید و حوزه های علمیه، ملت بزرگ ایران و خانواده شریف و صبور آن بزرگ، تسلیت گفت.

آیت الله مرتضی مقتدایی قائم مقام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در این باره گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان فردی مبارز از ارکان انقلاب اسلامی بود.

آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری امام جمعه قم گفت: نام آیت الله هاشمی رفسنجانی این مرد مبارز،با نام انقلاب اسلامی گره خورده است.

علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل آیت الله هاشمی رفسنجانی را یار وفادار امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری دانسته و درگذشت او را به ملت ایران تسلیت گفت.

دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی طی پیامی درگذشت جانگداز حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را به محضر مقام معظم رهبری، مردم شریف ایران و خانواده ایشان تسلیت گفت.

حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور نیز در صفحه توئیتر خود با اشاره به درگذشت آیت الله هاشمی نوشت: «آیت الله هاشمی رفسنجانی بزرگمرد تاریخ ایراد و رادمرد سیاست و دیانت به ملکوت اعلی پیوست؛ امید و تدبیر این ملت بزرگ پایدار است، باید استوار بماند.»

**پیام تسلیت مقامات خارجی

رسانه‌های خارجی در همان ساعات اولیه به انعکاس گسترده خبر درگذشت همچنین برخی از شخصیت های خارجی نیز نسبت به خبر درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی واکنش نشان داده و ابراز همدردی کرده اند.

عبدالله گل ریاست اجراییه حکومت وحدت ملی افغانستان در پیامی ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران را تسلیت گفت.

فواد معصوم رئیس جمهوری عراق در پیامی به حسن روحانی ، درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفته است. فواد معصوم همچنین در این پیام از مواضع آیت الله هاشمی در حمایت از دولت و ملت عراق تقدیر کرده است.

امیر، ولیعهد و نخست وزیر کویت، به صورت جداگانه پیام‌های تسلیتی را برای «حسن روحانی» رئیس جمهوری کشورمان ارسال کردند.

چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه و خالد بن احمد، وزیر خارجه بحرین نیز در حساب‌های جداگانه توئیتر خود، درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفتند.

گری لوییس نماینده سازمان ملل متحد در ایران نیز در پیامی توئیتری نوشت: خانواده سازمان ملل در ایران، درگذشت رئیس جمهوری اسبق، آیت الله رفسنجانی را تسلیت می‌گوید.

حمد بن عیسی آل خلیفه امیر بحرین در پیامی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت.

عمر چلیک، وزیر امور اتحادیه اروپا در ترکیه در پیامی توییتری در گذشت آیت الله رفسنجانی را تسلیت گفت.

نوری المالکی دبیر کل حزب دعوت اسلامی و نخست وزیر پیشین عراق با انتشار پیامی درگذشت آیت‌الله علی اکبر هاشمی فسنجانی، رئیس پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام را به آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفت.

انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات نیز ضمن تسلیت درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، گفت: هاشمی رفسنجانی یکی از صداهای واقع گرای سیاسی و اعتدال‌گرای ایران بود که نامش با جمهوریت و انقلاب گره خورده است.

عبدلله عبدلله ریاست اجراییه حکومت وحدت ملی افغانستان نیز در پیامی ضمن تسلیت درگذشت آیت‌الله هاشمی از او به عنوان یکی از چهره‌های تاثیرگذار در ایران یاد کرد.

عبدالله گل رییس جمهور سابق ترکیه نیز در پیامی توئیتری درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
hkh
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱
آخرش نگفتید خاتمی کجا بود/؟؟؟؟؟؟؟