بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷
با بررسی روند معاملات عرضه اولیه ای ناموفق در فرابورس:

"بکهنوج" به 14 درصد پایین تر از قیمت کشف شده سقوط کرد

پنج درصد از سهام شرکت تولید برق ماه تاب کهنوج با سرمایه 633 میلیارد ریالی طی 12 مهر ماه سال جاری با قیمت 930 تومان برای اولین بار در بازار فرابورس عرضه شد و در شرایطی که اغلب اهالی بازار سرمایه انتظار داشتند تا "بکهنوج" همچون سایر سهام شرکت ها در روزهای ابتدایی حضور خود در بازار سرمایه با افزایش تقاضا برای خرید سهام و رشد قیمتی مطلوبی مواجه شود، اما شاهد آن بودند که سهام این شرکت در سومین روز معاملاتی خود با فشار فروش سهام و افت قیمت روبرو شد.
کد خبر : ۱۷۲۰۹۳
نویسنده :
جمشیدی

شرکت تولید برق ماه تاب کهنوج یکی دیگر از مجموعه هایی است که در سال 95 پا به بازار سرمایه گذاشت تا از پتانسیل های این بازار جهت تأمین نقدینگی مورد نیاز خود استفاده کند و در مقابل بازدهی مناسبی را به سهامداران و سرمایه گذارانش اعطا کند. این در حالی است که بررسی روند معاملات سهام این شرکت از بدو ورود آن به فرابورس تاکنون حاکی از آن است که "بکهنوج" در پی عملکرد نامناسب سهامدار عمده شرکت از همان ابتدا موجب شد تا سهام این مجموعه روند معاملاتی نامناسبی را در بازار سرمایه در پیش بگیرد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، پنج درصد از سهام شرکت تولید برق ماه تاب کهنوج با سرمایه 633 میلیارد ریالی طی 12 مهر ماه سال جاری با قیمت 930 تومان برای اولین بار در بازار فرابورس عرضه شد و در شرایطی که اغلب اهالی بازار سرمایه انتظار داشتند تا "بکهنوج" همچون سایر سهام شرکت ها در روزهای ابتدایی حضور خود در بازار سرمایه با افزایش تقاضا برای خرید سهام و رشد قیمتی مطلوبی مواجه شود، اما شاهد آن بودند که سهام این شرکت در سومین روز معاملاتی خود با فشار فروش سهام و افت قیمت روبرو شد.

بر این اساس "بکهنوج" در حالی با قیمت 930 تومان پا به فرابورس گذاشت که بالاترین قیمتی که به خود دیده، مبلغ 979 تومان محاسبه می شود و سهام این مجموعه در سومین روز معاملاتی خود روند نزولی را در پیش گرفت که این امر سبب شد تا فشار فروش سهام بر تقاضا برای خرید برتر یابد و در نهایت "بکهنوج" در 64 امین روز حضورش در بازار فرابورس به محدوده قیمتی 800 تومان نزدیک شود و بدین ترتیب 14 درصد نسبت به کشف قیمت 930 تومانی در روز عرضه اولیه خود کاهش یابد.

بر اساس اطلاعات موجود، سهامدار عمده "بکهنوج" شرکت تولیدی آرین ماهتاب گستر است که تملک 85 درصدی سهام این شرکت را در اختیار دارد. بسیاری از سهامداران و فعالان بازار سرمایه بر این باورند که عدم حمایت سهامدار عمده از روند معاملات سهام شرکت سبب شده تا "بکهنوج" در معاملات روزهای ابتدایی خود با افزایش فشار فروش سهام و افت قیمت مواجه شود.

از این رو این سوال مطرح می شود که براستی هدف سهامدار عمده "بکهنوج" از عرضه سهام این مجموعه در بازار سرمایه چه بوده است؟ آیا شرکت تولیدی آرین ماهتاب گستر به پتانسیل های "بکهنوج" جهت رشد سودآوری و همراه با آن افزایش قیمت سهام باور ندارد؟ از سوی دیگر چرا شرکت فرابورس نظارت دقیقی بر روند معاملات سهام شرکت های تازه وارد به این بازار و عملکرد سهامداران عمده آنها اعمال نمی کند تا این بازار به محلی برای کسب درآمد برخی از سهامداران عمده شرکت های کوچک تبدیل نشود؟

بر این اساس بار دیگر به لزوم نظارت بیشتر و دقیق تر مقامات مسئول در بازار سرمایه پیرامون پذیرش یک شرکت جهت درج و معامله در این بازار تأکید می شود تا با سوء استفاده برخی سودجویان سهامداران حقیقی که به عملکرد متولیان بازار سرمایه اطمینان می کنند و در برنامه عرضه اولیه شرکت می کنند، متضرر نشوند.

از سوی دیگر بررسی اطلاعات و صورت های مالی شرکت تولید برق ماه تاب کهنوج طی سال مالی منتهی به 30 دی ماه 95 حاکی از آن است که این مجموعه با سرمایه 633 میلیارد ریالی بر اساس عملکرد 9 ماهه سال مالی 95 مبلغ 616 ریال از سود برآوردی 1057 ریالی را محقق ساخته است و از این رو باید دید که "بکهنوج" تا پایان سال مالی می تواند به سود برآوردی خود دست یابد و بموجب آن تحرکاتی در روند معاملاتش در بازار سرمایه ایجاد کند یا نه؟


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مرتضي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷
چرا از دماوند صحبت نمي كنيد كه بطور متوسط به سهامداراش بيش از 30 % ضرر زده؟ واقعا" نقش بانك دي در اين شركت چيست و چرا حمايتي از آن به عمل نمي آورد؟
یک سهامدارمتضرر
ROMANIA
چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲
چرا قانونی نیست که وقتی یک سهامدار عمده از سهمی که با یک قیمت مشخص ارائه شده حمایت نکرد تعهدی درقبال آن داشته باشد و پولهای هپولی شده سهامداران خرد بدبخت را بازگرداند؟؟؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳
باید دید که "بکهنوج" تا پایان سال مالی می تواند به سود برآوردی خود دست یابد و بموجب آن تحرکاتی در روند معاملاتش در بازار سرمایه ایجاد کند یا نه؟
پاسخ مهتاب: یا نه نه نه نه نه نه نه نننننه.
ناشناس
ROMANIA
چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹
خداوندا شکر میکنیم کارشناس محترم به خودش زحمت نداده یک جمع وتفریق ساده ریاضی انجام دهدایا از گروه بقی ها که عرضه شده اند کدام یک به زیان بالا رسیده دماوند یا بکهنوج
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۹
این که چیزی نیست به سری به دماوند بزنید 50 درصد از قیمت اولیه سهامدارن تو ضررند
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲
اینطور که به نظر میرسه انگار همه سهامداران نیروگاهها تو یک اقدام مشترک جلوی رشد سهامشون گرفتن و قصد ضرر زدن به سهامدارانشون دارن. بمپنا که بعد از سه سال هنوز تو همون قیمت عرضه اولیه معامله میشه. خود سهامدار عمده بمپنا دشمن سهامداران خرده و اجازه نمیده قیمت سهام بالا بره. واقعا هدف سهامداران نیروگاهی از حضور تو بورس چی هست؟ سرکیسه کردن سهامداران خرد و سوءاستفاده از اونها؟ بهتره که این قبیل سهام از بازار سرمایه اخراج بشن تا درس عبرتی بشه برای بقیه.