بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۱
در جریان معاملات هفته گذشته رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به همراه مدیرعامل شرکت بورس به صورت سر زده از تالار حافظ بازدید کردند و دقایقی از نزدیک به انتقادها، پیشنهادها و نظرات اهالی بازار سرمایه گوش دادند تا با بررسی چالش ها و مشکلات فعلی بازار سهام و سهامداران راهکارهای اساسی جهت برون رفت بورس از وضعیت رکودی اندیشده شود.
کد خبر : ۱۷۲۱۳۴
نویسنده :
جمشیدی

معاملات هفته گذشته بازار سرمایه با وقایع و رویدادهای مهم و اثرگذاری همراه شد و بموجب آن اندکی از فشار فروش سهام و افت قیمت ها کاسته شد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در جریان معاملات هفته گذشته رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به همراه مدیرعامل شرکت بورس به صورت سر زده از تالار حافظ بازدید کردند و دقایقی از نزدیک به انتقادها، پیشنهادها و نظرات اهالی بازار سرمایه گوش دادند تا با بررسی چالش ها و مشکلات فعلی بازار سهام و سهامداران راهکارهای اساسی جهت برون رفت بورس از وضعیت رکودی اندیشده شود. بطوریکه در جریان این نشست دوستانه مواردی همچون توقف طولانی مدت نمادها، اختصاص بخش عمده ای از معاملات روزانه بورس به اوراق بدهی و نیز انجام معاملات بلوکی در درصدی های مثبت قیمتی جهت نگهداری شاخص کل مطرح شد.

بر این اساس رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در اولین اقدام خود در جهت رفع مشکلات بازار سرمایه با تعیین کف حداقل پنج درصدی جهت سرمایه گذاری صندوق های با درآمد ثابت در سهام موافقت کرد. گفته می شود با اجرای این ابلاغیه نقدینگی حدود چهار تا هشت هزار میلیارد تومانی از سوی صندوق ها به بازار سرمایه تزریق می شود که باید دید آیا این وعده اجرایی می شود و در صورت انجام آن در روند بازار سرمایه چه تبعاتی در پی خواهد داشت؟

بر اساس این گزارش، طی هفته گذشته در گروه پالایشی شرکت پالایش نفت تبریز گزارش عملکرد نیمه نخست سال مالی جاری خود را با اعلام تعدیل منفی 83 درصدی سود برآوردی ارائه کرد و طی این دوره از سود برآوردی 96 ریالی، مبلغ 13 ریال زیان به ازای هر سهم محقق ساخت. گزارش مذکور سبب شد تا کلیت گروه پالایشی در مسیر نزولی مورد داد و ستد قرار گیرند.

علاوه بر این، در هفته گذشته دو برنامه عرضه اولیه در فرابورس به اجرا درآمد و بدین ترتیب درصدی از سهام شرکت های پاکدیس و نیز ریل گسترش کشور به روش بوک بیلدینگ برای اولین بار در فرابورس عرضه و کشف قیمت شد.

در گروه ذغالسنگ نیز سرانجام مذاکرات شرکت های فعال در این گروه با شرکت ذوب آهن اصفهان به نتیجه رسید و بر اساس آن شرکت های ذغالسنگی افزایش قیمت 25 درصدی ذغالسنگ را دریافت کردند. این امر به زعم مدیرعامل یک شرکت فعال در این صنعت تغییر سودآوری را برای تولید کنندگان در پی خواهد داشت و بموجب آن می بایست منتظر تعدیل های مثبت سود برآوردی شرکت های ذغالسنگی همچون "کشرق"، "کطبس"، "کپرور" و بازگشت نماد معاملاتی آنها به بورس باشیم.

بر اساس این گزارش، در کنار همه وقایع هفته گذشته در بورس، در آستانه اولین سالگرد اجرای برجام، نشست کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک برجام طی سه شنبه هفته گذشته در وین برگزار شد و بیانه ای منتشر گردید که بر اساس آن کلیه طرف های برجام مجدداً بر تعهد قاطع خود به تداوم اجرای کامل و موثر برجام تصریح کردند.

بر اساس اطلاعات موجود، در هفته ای که گذشته شاخص کل بورس با افت 268 واحدی همچنان در مدار 78 هزار واحدی ایستاد و در این مدت بورس بازدهی منفی کمتر از یک درصدی را محقق ساخت.

در میان صنایع مختلف فعال در بازار سرمایه نیز در شرایطی اغلب گروه ها بازدهی منفی را بدست آوردند و بموجب آن زیان به سهامداران خود تحمیل کردند که صنایعی همچون استخراج سایر معادن با رشد قیمتی 4.38 درصدی تک سهم آن یعنی "کماسه"، استخراج کانه های فلزی با تحقق بازدهی مثبت 3.8 درصدی و فلزات اساسی با کسب دو درصد بازدهی مثبت جزو معدود گروه هایی بودند که بازدهی مثبت را برای سرمایه گذاران به ارمغان آوردند.

در مقابل اما همانطور که عنوان شد بازدهی منفی رهاورد اغلب صنایع بود که در این بین گروه هایی همچون چاپ با بازدهی منفی شش درصدی در کنار محصولات کاغذی، دستگاه های برقی، خودرو هر یک با تحقق بازدهی منفی حدود چهار درصدی صدرنشین جدول کم بازده ترین صنایع بودند.

در خصوص سهام شرکت های فعال در بازار سرمایه شرکت هایی همچون فولاد کاویان، کشت و صنعت پیاذر، شهداب ناب خراسان، رهشاد سپاهان و معادن بافق از جمله مجموعه هایی بودند که با بیشترین افزایش قیمت مواجه شدند.

امید هفته پیش به سبزی هفته جاری

این در حالی است که شرکت های سایپا دیزل، سرمایه گذاری ساختمان نوین، آزمایش، صنعتی پیام و آرین توسکا با بیشترین کاهش قیمت همراه شدند و بیشترین بازدهی منفی را به ثبت رساندند.

امید هفته پیش به سبزی هفته جاری

در پایان این گزارش می افزاید، معاملات هفته گذشته بورس در حالی خاتمه یافت که داد و ستد چهار میلیارد و 469 میلیون سهم ارزشی به مبلغ بیش از هشت هزار و 112 میلیارد ریال را در بورس رقم زد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمدیان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۸
رهشاد سپاهان زیرخاکیه بازار سرمایه است