بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۳
تحلیل یک کارشناس بازار سرمایه از وضعیت بانک ها:

48 درصد از دارایی بانک های بورسی غیر مولد است

حدود 48 درصد از دارایی بانک ها که بالغ بر 400 هزار میلیارد تومان است غیرمولد محسوب می شود که عمدتا شامل مطالبات از دولت با سهم حدود 19 درصدی، مطالبات غیر جاری با سهم حدود 20 درصدی و دارایی ملکی به سهم حدود 8 درصدی می باشد که توان تسهیلات دهی بانک را به شدت کاهش داده است.
کد خبر : ۱۷۲۲۳۰
نویسنده :
مهندس - ارسالی

طی سال اخیر بارها شنیده ایم که نسبت مطالبات غیرجاری (NPL) در بانک ها در سطح بحرانی قرار دارد، حال اگر شاخص مجموع نسبت دارایی های غیر مولد (NPA) بانک های کشور را بررسی کنیم، عمق این بحران ملموس تر می شود. مهم ترین دارایی های غیرجاری بانک ها در سه دسته تقسیم می شود: مطالبات از دولت، مطالبات غیر جاری و دارایی های ملکی.

مطالبات از دولت

همانطور که در جدول زیر نشان داده شده است، در پایان سال 1394 حدود 910 هزار میلیارد تومان مجموع بدهی دولت و بخش غیردولتی به سیستم بانکی بوده است که از این میزان حدود 19 درصد از آن که معادل 173.8 میلیارد تومان است، مربوط به بدهی دولت می باشد که سنواتی است و عملا جز منابع غیر مولد بانک محسوب می می شود. این نسبت در آبان 95 به 19.5 درصد رسیده است و به لحاظ مبلغی رشد 20 درصدی را نسبت به پایان سال 94 تجربه کرده است.

48 درصد از دارایی بانک های بورسی غیر مولد است

مطالبات غیرجاری

میانگین مجموع تسهیلات غیر جاری شبکه بانکی طی دهه اخیر 15 درصد از مجموع تسهیلات بوده است که در سال های 88 و 87 به بیشینه خود رسیده بود و در حال حاضر بیش از 10 درصد می باشد. این رقم بر اساس اطلاعات منتشره بانک ها در صورت های مالی آنها در پایان سال 94 محاسبه شده است و اگر مطالبات مشکوک الوصول مد نظر بانک مرکزی نیز لحاظ گردد به بیش از 20 درصد خواهد رسید. بیش از 70 درصد از این مطالبات غیر جاری مربوط به مطالبات مشکوک و الوصول می باشد که دیگر امیدی به وصول آن نیست.

48 درصد از دارایی بانک های بورسی غیر مولد است

مقایسه ای بین نسبت مطالبات غیر جاری در بانک های ایران و مناطق منتخب جهان انجام شده است که وضعیت خطرناک بانک های ایران به وضوح قابل ملاحظه است. ایران در سال میلادی گذشته، در بین 90 کشور دنیا رتبه 81 را در نسبت مطالبات غیرجاری به خود اختصاص داده است و در شمار کشورهای بحران زده نظیر یونان و ایتالیا قرار گرفته است. البته تفاوت این کشورها با بانک های ایرانی شفافیت بیشتر اطلاعات آنها می باشد.

48 درصد از دارایی بانک های بورسی غیر مولد است

بررسی به عمل آمده از صورت های مالی بانک های فعال در بورس نشان می دهد که حدود 48 درصد از دارایی بانک ها که بالغ بر 400 هزار میلیارد تومان است غیرمولد محسوب می شود که عمدتا شامل مطالبات از دولت با سهم حدود 19 درصدی، مطالبات غیر جاری با سهم حدود 20 درصدی و دارایی ملکی به سهم حدود 8 درصدی می باشد که توان تسهیلات دهی بانک را به شدت کاهش داده است. در حقیقت می توان گفت بانک ها با نصف ظرفیت خود در حال فعالیت هستند که ریشه این سلسله مشکلات به سیاست ها و گاها سو مدیریت های طی دهه اخیر باز می گردد با این حال عظم بانک مرکزی در ساماندهی این اوضاع و تشدید کنترل بر این بانک ها امیدوار کننده است.

سمیرا منصوری

کارشناس ارشد سرمایه گذاری هلدینگ مالی صندوق بازنشستگی کشوری

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
شهبازی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴
در ایران بانکهای تجاری اقدام به ارابه تسهیلات بلند مدت میکنند و اثری از اوراق قرضه شرکتی برای شرکتهای بزرگ و ... میستیم. ختی دولت هبه جای استقراض عمومی و اوراق قرضه میاد از بانکها قرض کیگیره و خلاصه اینکه بانکها دستشون توی کار اصلی که خدمات بانکی اعتبار اسنادی یوزانس و یا تسهیلات سرمایه در گردش هست بسته ست. در واقع کل ریسکهای بلند مدت و جاری به بانکهای تجاری بر میگرده. این گزارش به درستی داره اشاره میکنه به مطالبات غیر حاری منتهی کاش عنوان میکرد که این مساله تجت تاثیر نبود ابزارهای تامین مالی دولتی به صورت کارا و اثر بخش هست
پیناکیو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸
بورس نیوز محترم نمونه ای زیبا از شفافیت بازار سهام خرید سهام حقوقی وکوثر از حقیقی 248000000مثبت 5ذرصد
پسر شجاع
RUSSIAN FEDERATION
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲
بانک سینا بهترین بانک بورس دوست دارم
سينا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۲
همون بانك سينايي كه الان ١٠٤ تومن فقط معامله ميشود آقاي عاشق بانك سينا!!! هيجان زده نشو واسه قلبت بد است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۴
دولت بدهکار به بانک مثل زورگیرهای قمه بدست خیابانی میخواهد کسر بودجه خود را از سهامدار خرد مظلوم بگیرد. مثلا بانک صادرات سال 94 145 ریال سود محقق کرد ولی بدستور دولت و بانک مرکزی همان سود را به 350 ریال زیان تبدیل کرد.حالا این سهامدار بیچاره که پس انداز اندک خودشو اورده تو بورس بلکه سودی بکند نه تنها سودی نمیکند بلکه زورگیر اون چنرقاز پولش را هم میدزدد. ایا این چیزی جز قانون جنگل است؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۶
بانکها عرصه ی تاخت و تاز دزدان گردن کلفت
هیچکس
ROMANIA
جمعه ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹
کی بی سی: 9 ماهه eps سال 95 را پوشش داد.