بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵
به طور قطع بار دیگر بازار سرمایه روزهای پر رونق را به خود خواهد دید که طی آن کمتر سهامداری اقدام به عرضه سهام موجود در پرتفوی بورسی خود خواهد کرد و بر این اساس برای رفع این مشکل بار دیگر قوانینی توسط سازمان بورس جهت عرضه سهام از سوی سهامداران حقوقی وضع خواهد شد و این موضوع فشار را بر فعالان بازار سرمایه تحمیل خواهد کرد.
کد خبر : ۱۷۲۲۴۶
نویسنده :
جمشیدی

بدون شک هر یک فعالان بازار سرمایه به شکلی درگیر مسائل و چالش های بورس هستند و منافع آنها ایجاب می کند تا دغدغه یافتن راهکاری جهت برون رفت از شرایط رکودی فعلی بیابند، حال آنکه نظام مدیریت شده و دستوری یا ایجاد تقاضا و عرضه در روند معاملات سهام شرکت ها خلاف رویه معمول تنها در بازه کوتاه مدت جوابگو است و در بلند مدت اثری خنثی خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک آینده ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: به طور قطع بار دیگر بازار سرمایه روزهای پر رونق را به خود خواهد دید که طی آن کمتر سهامداری اقدام به عرضه سهام موجود در پرتفوی بورسی خود خواهد کرد و بر این اساس برای رفع این مشکل بار دیگر قوانینی توسط سازمان بورس جهت عرضه سهام از سوی سهامداران حقوقی وضع خواهد شد و این موضوع فشار را بر فعالان بازار سرمایه تحمیل خواهد کرد. از این رو می توان گفت تغییرات در قوانین و دستورالعمل های برنامه ریزی شده، اهالی بازار سرمایه را تحت الشعاع قرار می دهد و تغییرات همواره دغدغه تأخیر در تصمیم گیری ها را ایجاد می کند.

فردین آقا بزرگی افزود: به عنوان مثال مدیر صندوق های با درآمد ثابت با مشتریان ویژه و با درجه ریسک پذیری پایین مواجه هستند که تمایل دارند در ازای تحمیل ریسک پایین سود مطلوبی را بدست آورند. از این رو به نظر می رسد تکلیف صندوق ها جهت اجرای ابلاغیه سرمایه گذاری حداقل پنج درصدی در سهام همچون تغییر نظام ارزیابی ریسک سرمایه گذاران به شمار می رود و در زمانی واکنش نامناسبی را ایجاد می کند و اثرات آن در بازار سرمایه نمایان خواهد شد. بر این اساس همانطور که عنوان شد، با توجه به افت قابل توجه قیمت سهام شرکت ها و رکود طولانی مدت بورس دیری نمی پاید که تقاضا برای خرید سهام در بورس افزایش خواهد یافت و در این هنگام است که بخش عمده ای از سهامداران حاضر به فروش سهام موجود در پرتفوی خود نمی شوند.

وی با تأکید بر اینکه در آینده ابلاغ بخش نامه های مختلف در جهت کنترل نظام قیمتی در بورس می تواند تبدیل به معضل شود، در این خصوص اظهار داشت: گواه این موضوع اینکه طی سال گذشته نیز اغلب کارشناسان نگران روند صعودی بورس در ماه های پایانی سال و ایجاد حباب قیمتی بودند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه به نقش بازدهی اوراق بدهی در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: اوراق بدهی و اسناد خزانه در تعیین نرخ بدون ریسک تشکیلات سازمان بورس دخالت دارد و این نرخ مبنای ارزیابی قیمت سایر اوراق بهادار قرار می گیرد.

بر این اساس در شرایطی که نرخ بازدهی اوراق بدهی 22 تا 25 درصد تعیین شده بازار سرمایه با نسبت پی بر ای هشت مرتبه پتانسیل رشد را خواهد داشت و می بایست قیمت سهام شرکت ها به سمت بالا تعدیل یابد. حال آنکه تمرکز بیش از حد متولیان بازار سرمایه بر اوراق با درآمد ثابت با منافع آن ها و سهامداران در بورس تضاد دارد.

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک آینده با اشاره به تبعات ناشی از تزریق نقدینگی به بورس از سوی صندوق های با درآمد ثابت، در این ارتباط ابراز داشت: در بهترین شرایط نقدینگی چهار هزار میلیارد تومانی از سوی صندوق های با درآمد ثابت به بورس تزریق خواهد شد که در وهله اول شوک تقاضای قابل توجهی را در کوتاه مدت ایجاد می کند اما به هر حال میزان نقدینگی جهت خروج بازار سرمایه از رکود فعلی بسیار بیشتر از این مبالغ می باشد.

علاوه بر این، در حال حاضر فراموش نکنیم که متأثر از شرایط اقتصادی کشور بسیاری از صندوق ها و بنگاه های اقتصادی با مشکل کمبود نقدینگی مواجه هستند و به محض ایجاد تقاضا در بورس اقدام به عرضه سهام و شناسایی سود خواهند کرد.

آقا بزرگی در خاتمه پیرامون راهکار اصلی جهت بهبود شرایط بازار سرمایه اظهار داشت: ایجاد تعادل واقعی در روند معاملات و نیز نظام عرضه و تقاضا یکی از موثرترین اقدامات به شمار می رود. به این معنی که روند شاخص کل، حجم و ارزش معاملات و نیز ایجاد عرضه و تقاضا مدیریت شده نباشد و اجازه دهند تا روند بازر سرمایه منطبق بر وضعیت اقتصادی کشور پیش برود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱
عامل ورود نقدینگی به بورس وجود صداقت و شفافیت در بورس است.... آنوقت خواهیم دید ســــرمایه به بورس باز خواهد گشت.....
سید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳
اعتماد از دست رفته سهامداران خرد را چه کسی است که بتواند برگرداند غارت شده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵
وضعیت حال حاضر بازار سهام ناشی از سهامدارای متضرر سالهای قبل میباشد که با بی تد بیری مسولین هم خود رفتن وهم باعث تبلیغ علیه بورس شدن همین الانم اگه کسی از شما مشاوره بخواد راجب بازار سهام میگید نیا تو بورس. خوب جوی که تو جامعه ایجاد شکل میگیره .میشه همین وضعیتیکه الان باهاش روبرو هستیم ربطی هم به روشهای دستوری برای تزریق پول نداره وقتی بازده سهام بالاتر از سایر بازارها باشه خودبخود پول میاد بازار سرمایه البته اگه با بی تدبیری باعث فرار اون نشن.درکل بایدطی یه دوره اعتماد سازی نسبت به بورس شکل بگیره تا ذهنیتها عوض بشه وترس از بین بره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷
اطلاعات واقعی شرکتها در اختیار حقوقی هاست هر طور که دلشان می خواهد سهام را بالا پایین میکنند و سرمایه اندک سهامداران حقیقی را از چنگشان در می اورند نمونه آن سهامدار حقوقی شرکت باما از طرفی سهام را پایین میکشد با کد فرعی سهام را می خرد واز طرفی در بالا می فروشد سهامداران خرد فکر میکنند حقوقی ها می فروشند بلافاصله در قیمت پایین دوباره تقدیم حقوقی ها میکنند این روال هر روز تکرار میشود
فتحیان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۲
متاسفانه حقوقی های سهام ها در این شرایط بد بازار فقط عرضه کننده هستند و بیشتر زیان سهامداران از عرضه بیش از حد حقوقی هاست و اصلا به فکر سهامداران خرد نیستند نمونه اش سهام.../ حقوقی از کوچکترین فرصت برای فروش استفاده میکند و مدت زیادی است حقوقی ها هروز فروشنده هستند ؟ درصورتی که در چین وقتی بازار ریزشی بود دولت برای حقوقی ها حد و مرز گذاشت و حتی به مدت سه ماه اجازه فروش به انها نداد و خود دولت حمایت کرد تا بازار بحالت رونق برگردد اما اینجا متاسفانه تمام مشکلات نقدینگی کشور را یا بافروش اوراق و یا فروش حقوقی میخواهند حل کنند و اینکه سهامداران حقیقی در طی این 4 سال چقدر عذاب کشیدند برایشان مهم نیست ؟؟؟
ناشناس
GERMANY
يکشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۵
بانکی ها اعتماد بورس اند ، اما بسته