بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷
آخرین روز از معاملات هفته جاری بورس تهران با رشد 101 واحدی شاخص کل و روند متعادل صعودی اغلب صنایع بورس به پایان رسید تا هفته ای که گذشت برای اهالی تالار به عنوان هفته ای قابل قبول رقم خورده باشد.
کد خبر : ۱۷۲۲۶۲
نویسنده :
بابک آموخته

با اتمام ساعات معاملات روز چهارشنبه 95.10.29 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 106 واحد افزایش به رقم 56586 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 23 واحد افزایش عدد 167584 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 35 واحد افزایش به رقم 27870 واحد رسيد.

همچنین در این روز "کگل" با 37 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "آپ" با 17 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 10 واحد افزایش به رقم 845 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 2386 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 2194 میلیارد ریال رسید.

آخرین روز از معاملات هفته جاری بورس تهران با رشد 101 واحدی شاخص کل و روند متعادل صعودی اغلب صنایع بورس به پایان رسید تا هفته ای که گذشت برای اهالی تالار به عنوان هفته ای قابل قبول رقم خورده باشد.

بنا بر گزارش بورس نیوز، در این هفته مهمترین اتفاقی که باعث تغییر روند شاخص بورس و قیمت سهام شرکت ها شد موضوع مصوبه سازمان بورس به جهت الزام صندوق های با درآمد ثابت به جهت ورود 5 درصد از سرمایه خود به بازار سهام بود، اتفاقی که خبر آن توانست بورس از خواب زمستانی بیدار کند اما متأسفانه تا به امروز تعداد صندوق هایی که در راستای این مصوبه اقدام کرده اند از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر است. ظاهراً مدیران برخی از صندوق ها که اغلب آنها نیز وابسته به برخی تأمین سرمایه ها هستند از اجرای دستور سازمان بورس امتناع کرده اند. البته این درحالیست که برخی تأمین سرمایه ها قبل از این مصوبه برای خرید سهام پیش قدم شده بودند نکته قابل توجه در عدم تمکین برخی صندوق ها برای وارد کردن 5 درصد منابع به بورس آوردن بهانه هایی همچون تغییر امیدنامه و یا زمان بر بودن اجرای مصوبه است در حالیکه از نگاه کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه شاید اصلی ترین عامل این موضوع عدم اعتماد و اطمینان مدیران صندوق ها به دانش و توانایی خود و کارشناسان و تحلیلگرانشان باشد چرا که اغلب آنها به کسب درآمدهای راحت و بدون ریسک از محل جدید اوراق و سود سپرده بانکی عادت کرده اند و توانایی تحلیل بازار سهام را آنگونه که باید ندارند. لذا بنظر می رسد اتخاذ تصمیمات سختگیرانه و مجازات سنگین از سوی سازمان بورس برای صندوق های خاطی بتواند محرکی برای اصلاح بدنه کارشناسی آنها گردد.

اما در بازار سرمایه امروز سهام شرکت ایران خودرو به واسطه اخبار و شایعات درونی خود توانست از هم روند صعودی در پیش بگیرد و با حجم معاملات قابل قبول جامه سبز بر تن کند و این در حالی بود که دیگر شرکت های این گروه همچنان بر روند نزولی خود ادامه دادند.

در گروه خودرو امروز سهام شرکت ایران خودرو توانست پس از مدت ها مجدداً از رقیب دیرینه خود یعنی سایپا پیشی بگیرد و ارزش مارکت خود در بورس را به بالاتر از سایپا برساند. امروز آبی پوشان جاده مخصوص توانستند در پایان معاملات با ارزش بازار بیش از 4 هزار و 521 میلیارد تومانی از نارنجی پوشان 4 هزار و 441 میلیارد تومانی سبقت بگیرند.

در گروه پالایشی پس از شوک منفی "شبریز" به گروه خود با تعدیل منفی سنگین و قابل توجهی که داد حالا "شبندر" سعی دارد با روند صعودی آرام و بدور از هیجان خود مجدداً اعتماد را به گروه باز گرداند اما تا به امروز توانسته در این مهم موفقیت قابل توجهی بدست آورد. اهالی تالار معتقدند شاید برخی از تک سهم های این گروه بتواند مقصد بخشی از نقدینگی 5 درصدی صندوق ها باشد.

در گروه فلزی اوضاع بهتر از دیگر گروه ها می باشد چرا که افزایش نرخ فروش محصولات داخلی و نیز تغییر روند قیمت های جهانی خصوصاً در فلز روی توانسته نظر اهالی تالار را به این گروه جلب نماید. از سوی دیگر خوش بینی اهالی تالار نسبت به گزارشات 9 ماهه این گروه باعث اقبال به آنها شده است. این گروه ظرف یک هفته دیگر تعیین تکلیف خواهند شد.

در پایان بنظر می رسد تعلل صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت برای اجرای مصوبه سازمان بورس مجدد سبب بی اعتمادی و نا اطمینانی سرمایه گذاران به بازار سرمایه گردد از همین رو متولیان بازار سرمایه باید هر چه سریعتر تدابیری در این خصوص اتخاذ نمایند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
روحک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۵
ازبانکی هاچه خبر
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲
رکورد تعدیل مثبت با ۲ هزار و ۶۱۱ درصد شکسته شد/ شگفتی جدید بازار
فولاد ارفع شگفتی ساز جدید بازار شد و سود هر سهم را ۲ هزار و ۶۱۱ درصد افزایش داد تا رکود تعدیل مثبت در گزارش ...

احتمالا شگفتي ساز بعدي فولاژ خواهد بود...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹
بهترين گزارشها از قنديها ارسال شده