بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱
هنگامی که سرمایه گذاران صندوق های با درآمد ثابت با ریسک سرمایه گذاری مواجه می شوند اقدام به خروج نقدینگی خود از صندوق ها می کنند و این موضوع سبب افزایش میزان ابطال واحدها می شود. از این رو شاید تزریق نقدینگی از سوی صندوق ها سبب افزایش تقاضای زود گذر در بورس شود اما همزمان با آن نوسانات قیمت سهام شرکت ها موجب نارضایتی سرمایه گذاران خواهد شد و در نهایت از حجم منابع صندوق ها می کاهد.
کد خبر : ۱۷۲۳۰۶
نویسنده :
جمشیدی

چندی پیش رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ابلاغیه ای مبنی بر تعیین حداقل میزان سرمایه گذاری صندوق های با درآمد ثابت در سهام را به آنها ابلاغ کرد تا این صندوق ها حداقل پنج درصد از دارایی های خود را به سرمایه گذاری در اوراق بهادار اختصاص دهند. اگرچه این موضوع در راستای حمایت از بازار سرمایه و خروج آن از رکود فعلی مطرح شد، اما باید دید که نظر مدیران صندوق های با درآمد ثابت در خصوص ابلاغیه مذکور چگونه است و آیا این صندوق ها برنامه ای برای انجام آن در نظر دارند؟

در همین ارتباط، مدیر سرمایه گذاری صندوق های با درآمد ثابت یکم ایرانیان، آتیه نوین، نهال سرمایه ایرانیان و نوین سامان در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: دارندگان واحدهای صندوق های با درآمد ثابت عمدتاً مشتریان بانک ها و سرمایه گذارانی با دیدگاه ریسک گریز هستند که به دنبال کسب سودی مطمئن و تضمین شده می باشند.

بر این اساس به نظر می رسد در صورتیکه صندوق های این چنینی بخواهند در سهام سرمایه گذاری کنند بازدهی های متفاوتی طی یکسال بدست می آورند. به عبارت بهتر سود ماهانه سرمایه گذاران ریسک گریز صندوق ها نوسانی می شود و این موضوع موجب نگرانی دارندگان واحدها خواهد شد.

مرتضی احمدی افزود: هنگامی که سرمایه گذاران صندوق های با درآمد ثابت با ریسک سرمایه گذاری مواجه می شوند اقدام به خروج نقدینگی خود از صندوق ها می کنند و این موضوع سبب افزایش میزان ابطال واحدها می شود. از این رو شاید تزریق نقدینگی از سوی صندوق ها سبب افزایش تقاضای زود گذر در بورس شود اما همزمان با آن نوسانات قیمت سهام شرکت ها موجب نارضایتی سرمایه گذاران خواهد شد و در نهایت از حجم منابع صندوق ها می کاهد.

وی در خصوص اجرای ابلاغیه جدید سازمان بورس از سوی صندوق های با درآمد ثابت ابراز داشت: به نظر می رسد صندوق های با درآمد ثابت جهت تمدید مجوز فعالیت خود ناچار به رعایت ابلاغیه جدید سازمان بورس هستند. اما در هر حال با توجه به اینکه ماهیت اغلب این صندوق ها صرفاً سرمایه گذاری در اوراق بدهی است، رعایت دستورالعمل جدید سازمان مستلزم تغییر امید نامه صندوق ها است تا شرایط برای حضور آنها در بازار سرمایه فراهم شود. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که حدود یک سال از عمر این صندوق ها می گذرد و تا رسیدن به زمان تمدید مجوز فعالیت بیش از یک سال دیگر زمان باقی است. از این رو، به طور قطع این صندوق ها همچون یکم ایرانیان در زمان لازم اقدام به برگزاری مجمع جهت تغییر امیدنامه و سرمایه گذاری در سهام می کنند.

ایجاد امکان تزریق نقدینگی در بورس تنها با تغییر امیدنامه صندوق ها

همچنین در ارتباط با این موضوع، مدیر مالی و اجرایی صندوق سپهر تدبیرگران به خبرنگار بورس نیوز گفت: صندوق سرمایه گذاری سپهر تدبیرگران طبق امیدنامه خود تنها در اوراق با درآمد ثابت سرمایه گذاری می کند و نمی تواند منابع مالی خود را به معامله اوراق بهادار اختصاص دهد.

تیموری افزود: صندوق ها صرفاً با درآمد ثابت می بایست امید نامه خود را تغییر دهند تا از شرایط لازم جهت سرمایه گذاری در سهام برخوردار شوند. این در حالی است که صندوق سپهر تدبیرگران به تازگی مجوز فعالیت خود را تمدید نموده و سقف واحدهای سرمایه گذاری صندوق افزایش یافته است. از این رو با توجه به اینکه اغلب صندوق ها می بایست هر سه سال یک بار نسبت به تمدید مجوز فعالیت خود اقدام کنند، صندوق سپهر تدبیرگران نیز برای اجرای ابلاغیه مذکور و تمدید دوباره مجوز فعالیتش فرصت زیادی دارد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱
عامل ورود نقدینگی به بورس صداقت و شفاویت در بورس است..... تا اعتماد به بورس باز گردد.....
کهنه کار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۰
مسخره بازی شده بورس ما .... رییس سازمان بورس اقتدار نداره . بخاطر منفی بهش اعتراض میکنن قانون مندراوردی صادر میکنه . یکی نیست بگه این 5 درصد هم خرید کنن . بعدش که دوباره بازار نزولی میشه . دوباره اعتراض سهامدار شروع میشه . اون موقع چی ؟ قانون میشه 10 درصد ؟ خخخخ
منتظری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶
سلام
لطفا در رابطه با علت عدم بازگشایی نمادهای بانکی که طبق وعده های مسئولین قرار بود نهایتا در روزهای گذشته باز بشن اطلاع رسانی کنید، سهامدارهای بدبخت دستشون از همه جا کوتاهه و امیدشون فقط به شما هست، لطفا پیگیری کنید.