بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷
هر چه سازمان بورس به صندوق های سرمایه گذاری فشار وارد آورد نه تنها این صندوق ها با رشد منابع مواجه نمی شوند بلکه تقاضا برای سرمایه گذاری در آنها کاهش می یابد و کم کم نقدینگی از آنها خارج می شود. چرا که بانک ها صاحبان اصلی این گونه صندوق ها هستند و منابع مالی صندوق ها از آن بانک هاست، نه بازار سرمایه.
کد خبر : ۱۷۲۳۰۷
نویسنده :
جمشیدی

طبق ابلاغیه سازمان بورس کلیه صندوق های با درآمد ثابت می بایست قبل از تمدید مجوز فعالیت سه ساله برای دوره جدید و نیز افزایش سقف واحدهای سرمایه گذاری به تخصیص حداقل پنج درصد از میزان سرمایه گذاری های خود به سهام اقدام کنند و از این رو رعایت ابلاغیه مذکور امری لازم به نظر می رسد.

مدیر صندوق های با درآمد ثابت نیکوکاری دانشگاه الزهرا، امین ملت، امین انصار و امین سامان ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: به نظر بنده هر چه سازمان بورس به صندوق های سرمایه گذاری فشار وارد آورد نه تنها این صندوق ها با رشد منابع مواجه نمی شوند بلکه تقاضا برای سرمایه گذاری در آنها کاهش می یابد و کم کم نقدینگی از آنها خارج می شود. چرا که بانک ها صاحبان اصلی این گونه صندوق ها هستند و منابع مالی صندوق ها از آن بانک هاست، نه بازار سرمایه.

عزت ا... صیاد نیا طیبی افزود: بر این اساس حتی اگر صندوق با درآمد ثابتی بنا به الزام سازمان بورس اقدام به تخصیص منابع در سهام کند، با توجه به اینکه روند معاملات بازار سرمایه با نوسانات شدید مواجه است، بازدهی صندوق ها تحت الشعاع قرار می گیرد و از این رو بانک ها به ناچار ریسک صندوق ها را می پذیرند و هزینه های ناشی از انحرافات میان سود تضمین شده در صندوق های با درآمد ثابت را متحمل می شوند.

وی با تأکید بر اینکه سرمایه گذاران در صندوق های با درآمد ثابت ماهیتاً ریسک گریز هستند، در این خصوص ابراز داشت: با اجرای ابلاغیه مذکور بانک ها مجبورند تا هزینه های ناشی از نوسانات بازار سرمایه را از منابع مالی خود بدهند چرا که دارندگان واحدها ریسک گریزند و در صورتی که نتوانند از طریق صندوق ها سود تضمینی مناسبی کنند بار دیگر به سپرده گذاری در بانک ها روی می آورند. از این رو تدوین ابلاغیه سرمایه گذاری حداقل پنج درصدی صندوق های با درآمد ثابت در سهام امری نامناسب ارزیابی می شود و به نظر می رسد سازمان بورس و بازار سرمایه از اجرای دستورالعمل مذکور چندان منتفع نخواهند شد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: توجه به این نکته حائز اهمیت است که صندوق های با درآمد ثابت متعلق به بانک ها هستند و در صورتیکه بخواهند بخشی از منابع خود را به اوراق بهادار اختصاص دهند عمدتاً سهام بانک ها و زیر مجموعه های آنها را خریداری می کنند. بر این اساس می توان گفت از یک سو با به اجرا درآمدن این ابلاغیه بازار سرمایه چندان دستخوش تغییرات نمی شود و از سوی دیگر موجب خروج نقدینگی از صندوق ها خواهد شد.

مدیر صندوق با درآمد ثابت نیکوکاری دانشگاه الزهرا به میزان سرمایه گذاری تعیین شده توسط سازمان بورس اشاره کرد: در مجموع صندوق های با درآمد ثابت حدود 2000 میلیارد تومان در سهام سرمایه گذاری کردند که اکثراً در قالب معاملات بلوکی بوده است. از این رو اگر در شرایط فعلی بخواهیم تا پنج درصد از منابع این صندوق ها در بازار سرمایه تزریق شود به نقدینگی حدود 3000 میلیارد تومانی نیاز داریم. این در حالی است که نصف صندوق ها طبق امید نامه شان صرفاً در اوراق بدهی سرمایه گذاری می کنند و می بایست تغییرات اساسی در امیدنامه خود بدهند تا بتوانند در حوزه بورس سرمایه گذاری کنند، مابقی آنها نیز در پرتفوی سرمایه گذاری خود اوراق بهادار در قالب بلوک سهام در اختیار دارند.

علاوه بر این نباید فراموش کنیم که اگرچه اغلب صندوق های با درآمد ثابت جهت تمدید مجوز فعالیت و افزایش سقف واحدهای سرمایه گذاری نیازمند رعایت الزامات سازمان بورس هستند، اما با توجه به نوپا بودن آنها طی دو تا سه سال آینده اقدام به تمدید مجوز خود خواهند کرد و از این رو فعلاً حداکثر تا یک سال آینده صندوق های با درآمد ثابت همچون نیکوکاری دانشگاه الزهرا، امین ملت، امین انصار و امین سامان اقدامی در این جهت نخواهند کرد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱
اخه ما انواع صندوق داریم. چرا برای صندوق های در سهام و مختلط قاونو وضع نمیکنید؟! و باز هم گیر دادید به صندوقی که کارش و ماهیتش چیز دیگست و اسمش درآمد ثابته.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵
چرا بانک پولش را آورده در بازار سرمایه ؟!
خوب در حسابهای خود نگه می داشت؟
اگر بانکها برای دور زدن بانک مرکزی پولشان را آورده اند در بورس که تخلف کرده اند و قابل پیگیری است !!!!
در غیر اینصورت این پول جذب شده متعلق به بازار بورس است .
در ثانی
باکها بایستی به سپرده های یکساله 15 درصد سود بدهند و برای اینکه قوانین بانک مرکزی را دور بزنند امده اند از طریق این صندوق ها پول جذب می کنند با نرخ 22-23-24 درصد !!!
خرید 5 درصد سهام ضرری به آنها نمی زند و حتی سود هم دارد .حالا فرض کنید ضرر بزند !!!چقدر ضرر می زند ؟20 درصد یا 30 درصد یا 40 درصد یا 50 درصد ؟اصلا کل این 5 درصد سوخت شود !!!!!!!بازهم می شود 5 درصد در یک سال !!
هزینه های شعبه هم بیشتر از این پوله
بانک اگر این صندوق های 22 درصدی به بالا را جمع کن ه و تمدید نکنه باید 15 درصد به مشتریش پول بده و این یعنی مشتری پولش رو میبره سراغ بانکی که از این صندوق ها داره و سود بالاتر میده
من به شما قول میدم 5 درصد را می خرند و هیچ پولی هم خارج نمی شود به شرط آنکه ریاست بورس اینکار را بکندو بخواهد بکند