بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰
طی معاملات دی ماه سال جاری و در جریان برگزاری جلسه های مذکور دغدغه های اصلی سهامداران همچون توقف طولانی مدت نمادها، انجام معاملات بلوکی در نمادهای اثرگذار بر شاخص کل و اختصاص بخش عمده ای از حجم معاملات بازار سهام به اوراق بدهی مطرح و مورد بررسی قرار گرفت و طی آن رئیس سازمان بورس وعده هایی مبنی بر اصلاح موارد مذکور به سهامداران داد.
کد خبر : ۱۷۲۳۳۶
نویسنده :
جمشیدی

فعالان بازار سرمایه در جریان معاملات دی ماه سال جاری شاهد تکاپو و همیاری بزرگان بورس و متولیان بازار سرمایه به جهت خروج این بازار از وضعیت رکودی بودند. به گونه ای که در این راستا جلسات متعددی با حضور مدیران ارشد سازمان بورس، برخی از کارشناسان بازار سرمایه و سهامداران حقوقی برگزار شد تا این افراد چاره ای به حال وضعیت نابسامان بورس کنند. بدین ترتیب در پی برگزاری این نشست ها موارد و مسائلی در خصوص چالش ها و مشکلات بازار سرمایه مطرح و راهکارهایی جهت رفع آن بررسی شد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، طی معاملات دی ماه سال جاری و در جریان برگزاری جلسه های مذکور دغدغه های اصلی سهامداران همچون توقف طولانی مدت نمادها، انجام معاملات بلوکی در نمادهای اثرگذار بر شاخص کل و اختصاص بخش عمده ای از حجم معاملات بازار سهام به اوراق بدهی مطرح و مورد بررسی قرار گرفت و طی آن رئیس سازمان بورس وعده هایی مبنی بر اصلاح موارد مذکور به سهامداران داد.

در این شرایط در حالی که مدیران ارشد سازمان بورس پس از برگزاری جلسه مذکور از انجام مواردی به جهت شاخص سازی جلوگیری به عمل آوردند، اما اهالی بازار سرمایه طی آخرین روز معاملاتی دی ماه سال جاری شاهد انجام معاملات بلوکی در برخی از نمادها جهت مثبت نگه داشتن شاخص کل بورس بودند که این موضوع سبب اعتراض و گله مندی اغلب سهامداران و کارشناسان شد و آن را خلف وعده رییس سازمان بورس برشمردند که البته دستوری بودن این موضوع تکذیب شد و قول  پیگیری هم داده شد.

علاوه بر این، سازمان بورس با تعیین حداقل میزان سرمایه گذاری صندوق های با درآمد ثابت در سهام موافقت کرد تا این صندوق ها حداقل پنج درصد از سرمایه گذاری های خود را به اوراق بهادار اختصاص دهند. اگرچه این موضوع با استقبال سه نفر از کارشناسان ارشد بازار سرمایه که مدیریت شرکت کارگزاری و تأمین سرمایه را بر عهده داشتند، مواجه شد، اما در عین حال در جریان معاملات روزانه بورس از وجود نشانه هایی مبنی بر ورود نقدینگی به بورس از سوی صندوق ها خبری نبود و فعلاً این وعده رییس سازمان بورس عملی نشده است  و فعلا مدیران صندوقها از این دستور تمرد کرده اند.

بر اساس این گزارش، طی ماه گذشته در گروه خودرو، شرکت ایران خودرو و زیر مجموعه های آن همچون ایران خودرو دیزل و گسترش سرمایه گذاری خودرو آگهی هایی مبنی بر فروش بخشی از دارایی ها و سهام موجود در پرتفوی سرمایه گذاری خود را روی سامانه کدال منتشر نمودند و نسبت به آخرین اقدامات انجام شده در این خصوص شفاف سازی کردند.

در این شرایط، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در یکی از مصاحبه های خود از لزوم پیگیری تمدید مجوز معافیت مالیاتی انجام برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها سخن گفت و بدین ترتیب افزایش سرمایه شرکت هایی همچون ایران خودرو و بانک ها بیش از پیش تقویت یافت. البته باید دید که مدیران ارشد دولتی و دولتمردان تا چه اندازه در پیگیری این موضوع جدی هستند تا افزایش سرمایه "خودرو" و بانک ها رنگ واقعیت به خود بگیرد.

همچنین از اخبار و رویدادهای ماه گذشته می توان به گزارش نامناسب شرکت پالایش نفت تبریز تعدیل منفی با اهمیت سود برآوردی آن طی عملکرد شش ماه اول امسال و نیز اعطای مجوز افزایش قیمت ذغالسنگ به شرکت های فعال در این گروه اشاره کرد.

بر اساس اطلاعات موجود، شاخص کل بورس طی دی ماه سال جاری با کاهش 700 واحدی همراه شد و به یک کانال پایین تر یعنی 79 هزار واحدی رسید و در عین حال بورس بازدهی اندک کمتر از یک درصد مثبت را محقق ساخت.

در میان صنایع مختلف، گروه محصولات چوبی بواسطه رشد قیمتی 24 درصدی تک سهم فعال در آن یعنی "چفیبر" به عنوان پر بازده ترین صنعت مطرح شد. در کنار آن نیز استخراج سایر معادن عنوان دومین صنعت پر بازده بورس در دی ماه سال جاری را از آن خود ساخت که این امر به مدد افزایش قیمت 16 درصدی تک نماد آن "کماسه" رقم خورد. رتبه سوم نیز از آن گروه فلزات اساسی با کسب بازدهی مثبت 13 درصدی شد.

این در حالی است که گروه محصولات کاغذی در شرایط که بازدهی منفی 12 درصدی را بدست آورده به عنوان کم بازده ترین گروه شناخته شد و گروه های وسایل ارتباطی با تحقق بازدهی منفی 11 درصدی و دستگاه های برقی با کسب بازدهی منفی شش درصدی به ترتیب در جایگاه های دوم و سوم نشستند.

بر اساس این گزارش، در خصوص سهام شرکت های فعال در بورس شرکت هایی همچون فولاد کاویان، کشت و صنعت پیاذر، شهداب ناب خراسان، معادن بافق و آینده سازان بهشت پارس صدر نشین جدول پر بازده ترین سهام شدند.

وعده های بی پشتوانه متولیان بورس به سهامداران/ تک نمادها همچنان صدرنشین

در مقابل اما، شرکت های شیشه و گاز، سرمایه گذاری ساختمان ایران، آزمایش، ایران ارقام و نوسازی و ساختمان تهران به عنوان کم بازده ترین شرکت ها شناخته شدند.

وعده های بی پشتوانه متولیان بورس به سهامداران/ تک نمادها همچنان صدرنشین

در پایان این گزارش می افزاید، معاملات بازار سرمایه در اولین ماه از فصل زمستان در حالی خاتمه یافت که حجم معاملات بیش از 21 میلیارد و 316 میلیون سهم ارزشی به مبلغ بیش از 39,259 میلیارد ریال را برای بازار سرمایه به ارمغان آورد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
BELGIUM
دوشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۵
قدیمی ها درظرافت تبع وضرب الامثل شهره بودند ومثال هایی زیبا برای هر کاری می اوردند اگر بفرض عروس قادر به انجام وظیفه خانه داری نبود جمله معروف یاران یاری کنید تا من خانه داری کنم را برایش می سرودند