بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۸
مستطيل شيشه اي تالار

گره کور بورس کی باز می شود؟

امروز در حالی تابلوی معاملات بورس، معاملاتی مثبت و منفی را به ثبت رساند که اغلب نمادهای فعال در آن که در ساعات ابتدایی روند مثبتی را آغاز کرده بودند در میانه معاملات به درصدهای منفی افت کردند.
کد خبر : ۱۷۲۳۵۷
نویسنده :
یارمحمدی

با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 95.11.03 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 29 واحد افزایش به رقم 56466 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 97 واحد کاهش عدد 167257 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 3 واحد افزایش به رقم 27725 واحد رسيد.

همچنین در این روز "فخاس" با 22 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "بترانس" با 21 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 4 واحدکاهش به رقم 838 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1836 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1534 میلیارد ریال رسید.

به گزارش بورس نیوز، روند معاملات بازار بورس امروز نیز همچون روزهای گذشته چنگی به دل سهامداران این بازار نزد و شاخص کل بورس تنها با 11 واحد رشد کار خود را پایان داد.

بر اساس این گزارش، امروز در حالی تابلوی معاملات بورس، معاملاتی مثبت و منفی را به ثبت رساند که اغلب نمادهای فعال در آن که در ساعات ابتدایی روند مثبتی را آغاز کرده بودند در میانه معاملات به درصدهای منفی افت کردند. همانطور که بسیاری از فعالان و سهامداران بورسی بر آن واقفند، بازار سرمایه دچار ترس و بی اعتمادی شده و با توجه به کاهش حجم و ارزش معاملات این بازار نقدینگی موجود در آن نیز نه تنها افزایش نمی یابد که با توجه به بازدهی بازارهای رقیب رو به کاهش بوده و نقدینگی فعلی بورس نیز، سرمایه سهامداران قدیمی بازار است که سال هاست دست به دست فعالان این بازار می چرخد.

بر این اساس، بورس کشورمان به عنوان آیینه تمام نمای شرایط اقتصادی کشور در حال حاضر از کمبود نقدینگی رنج می برد، در حالی که آخرین حجم نقدینگی اعلام شده از سوی مسئولین اقتصادی کشور که در دست افراد جامعه است، چیزی حدود هزار هزار میلیارد تومان می باشد. که اگر تنها پشت بخشی از این سرمایه فکری اقتصادی باشد و به بازار سهم تزریق شود بورس را می تواند با روندی قابل توجه همراه سازد، چرا که همانطور که گفته شد بورس در حال حاضر به سرمایه های تازه نفس نیازمند است. هر چند که این امر به دلیل رکود، روندهای منفی قیمت سهام شرکت ها و جذابیت نرخ های بدون ریسک بازار بدهی و بانکی می باشد و باعث ایجاد ترس و بی اعتمادی برای روندهای آتی قیمت سهام شرکت ها در ماه های آتی شده است، اما با تزریق بخش اندکی از این پول می توان به بازگشت روزهای خوش بورس امیدوار بود.

بر اساس این گزارش با توجه به انتشار گزارش های عملکرد 9 ماهه شرکت های فعال در بازار سرمایه و بهبود شرایط این بنگاه های اقتصادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته و حتی نیمه نخست سال جاری، می توان به بهبود شرایط اقتصادی امیدوار بود، اما اگر تیم اقتصادی دولت روند سودآوری و درآمدزایی این شرکت ها را با روند قیمت سهامشان از سال گذشته تاکنون مقایسه کنند متوجه خواهند شد که علیرغم بهبود وضعیت شرکت ها و اقتصاد کشور، در دماسنج اقتصاد کشور نه تنها تغییر مثبتی رخ نداده که با روند کلی نزولی نیز همراه بوده است.

از طرفی با توجه به اینکه متولیان بازار سرمایه این روزها دست به کار شده و تلاش برای اجرای وعده های خود و رفع کاستی های بازار بورس را دارند که در جای خود بسیار هم مناسب و با اهمیت است، اما باید گفت حتی اگر تمامی مقررات بازار بورس هم که تغییر کند، اما نقدینگی جدید بازار وارد نشود و بازارهای رقیب که سود بدون ریسک به سرمایه گذار خود می دهند، باز هم در روند کلی بازار تغییری ایجاد نخواهد شد چرا که شرایط فعلی بورس نشان داده است که تنها به مالی رفتاری و روانشناسی بازار توجه دارد نه وضعیت بنیادی شرکت ها.

با این وجود به نظر می رسد اگر نقدینگی مناسبی با توجه به حجم بالای نقدینگی بیش از هزار هزار میلیارد تومانی که در جامعه وجود دارد، به بازار سهام تزریق شود و همچنین برای مدت چند روز متوالی سهام را با روندی مثبت و قابل لمس همراه کند، آن وقت می توان گفت روند کلی بازار بازگشته و جذابیت خود را در مقابل بازارهای رقیب به دست آورده است. اما به طور کل تا زمانی که سیاست های تیم اقتصادی دولت تغییر نکند آن هم به سمت جذاب شدن و کاهش بی اعتمادی بازار سرمایه، نمی توان انتظار داشت تا نقدینگی پارک شده به بازار بورس و بخش تولید اقتصاد کشور جذب شود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۶
بي تدبيري فراواني ديده ميشود. اميدي به اين تيم نيست! هيچ راهكار راهبردي براي عبور از اين بحران مد نظر سكان داران بازار سرمايه نيست. ايشان خود را كارمندان ساده اي فرض كرده اند كه اگر در دوره مديريتي تخلفي نكردند پس درست عمل كرده اند! فراموش كرده اند كه بازار از آنها انتظار خلاقيت،‌ ارائه راهبرد،‌ شجاعت و ايجاد چالش با ساير اركان اقتصاد و حاكميت مملكت در راستاي رفع مشكلات بازار سرمايه دارد.
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۷
وقتی رییس بورس دست از تغییر مصنوعی شاخص برداره و بجای عدد شاخص به فکر بهبود بورس بیفته.
ناشناس
RUSSIAN FEDERATION
يکشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۹
فقط انتخابات ما را نجات میدهد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۷
یکی از عوامل بی اعتمادی تنگ نطری های ناظرین بازار است که عملا بیشتر تمایل به کاهش قیمت ها دارند تا افزایش آنها مثال ان این است که صف های فروش مثل کاذرو سقاین را طبق قانون 5 روزه به گره میبرند و افت وحشتناک قیمت ...ولی غسالم را بعد از 30 روز صف خرید گره نمیبرند چون احساس میکنند یک مقداری سهم سهامداران گران میشودو سهامداران خوشحال میشوند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۸
بورسی جان اگر این دزد بازار چند روز پشت سرهم مثبت بخوره خود تو اولین کسی خواهی بود که تحلیلهای آبکی یک عده که هم اکنون در خواب ناز بسر میبرند را منتشر میکنی که / مسئولین محترم بازار کجا تشریف دارند که جلو حبابی شدن بازار را بگیرند ؟عنقریب است که همه منفجر بشیم چون دوزار رفته روی سهامی که هیچ ارزشی نداره و الکی بخاطر رانت وارد دزد بازار شده /
سید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲
مسولین اقتصادی برای به اصطلاح جلوگیری از تورم هم بازار بورس را نابود کردند هم بازار مسکن را این اقایان فکر میکنند مردم با این وضعیت راضی هستند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵
بعد از انتخابات96.