بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱
با اکثریت آراء در نظرسنجی بورس نیوز رقم خورد:

مخالفت قطعی سهامداران با توقف نمادها و انتشار اوراق بدهی در بورس

فعالان بازار سرمایه طی چند وقت اخیر با چالش توقف تعداد زیادی از نماد معاملاتی شرکت ها به صورت طولانی مدت مواجه شدند. به گونه ای که در برخی از روزها به دستور ناظر بازار تعداد بسیار زیادی از نماد شرکت ها ممنوع المعامله می شود و تا مدت ها به تابلوی معاملات بورس باز نمی گردند.
کد خبر : ۱۷۲۳۵۹
نویسنده :
جمشیدی

بازار سرمایه همواره با ریسک ها و چالش ها ی متفاوتی مواجه بوده و در هر برهه ای از زمان بروز مشکلات یا رویدادهایی روند معاملات روزانه بورس را دستخوش تغییرات می کند. به طوریکه این وقایع یا سیاست ها در برخی از موارد سبب بهبود شرایط کلی بازار سرمایه می شود و در برخی دیگر نیز سبب نگرانی فعالان بازار سرمایه می گردد و رفع آن یکی از دغدغه های اصلی سرمایه گذاران تلقی می شود.

بر اساس گزارش بورس نیوز، فعالان بازار سرمایه طی چند وقت اخیر با چالش توقف تعداد زیادی از نماد معاملاتی شرکت ها به صورت طولانی مدت مواجه شدند. به گونه ای که در برخی از روزها به دستور ناظر بازار تعداد بسیار زیادی از نماد شرکت ها ممنوع المعامله می شود و تا مدت ها به تابلوی معاملات بورس باز نمی گردند.

علاوه بر این، به نظر می رسد حجم بسیار زیادی از توقف نمادها به دلایل نامعلوم انجام می پذیرد، موضوعی که اگرچه در شرایط فعلی در جریان معاملات روزانه بورس کمتر دیده می شود اما به هر حال طی چند وقت اخیر به دفعات مشاهده شده و سبب انتقاد و اعتراض سهامداران و کارشناسان بازار سرمایه شده است. به طور قطع یکی از اصلی ترین صدماتی که توقف طولانی مدت نمادها به پیکره بازار سرمایه و سهامداران می زند، از میان رفتن نقد شوندگی به عنوان مهم ترین مزیت بورس نسبت به بازارهای موازای با آن است. آنچنان که ترس از توقف نمادها و بلوکه شدن سرمایه سهامداران مانع از آن شده بود تا سرمایه گذاران با خیال آسوده و مطمئن اقدام به خرید سهام کنند.

در این شرایط اما، سیاست جدید دولتمردان و متولیان بازار سرمایه مبنی بر توسعه بازار بدهی و انتشار حجم زیادی از اوراق با درآمد ثابت در بازار سهام سبب شد تا بخش عمده ای از ارزش معاملات روزانه بورس به اوراق بدهی اختصاص یابد و در شرایطی که بازار سرمایه با مشکل کمبود نقدینگی دست و پنجه نرم می کند و روند معاملات روزانه آن نزولی است، اتخاذ سیاست توسعه بازار بدهی از طریق بازار اوراق بهادار سبب شد تا برخی از سهامداران متضرر و خسته از تداوم روند منفی به خرید و فروش اوراق با درآمد ثابت به جهت کسب سود مطمئن روی بیاورند. از این رو، به زعم برخی از کارشناسان ارشد اقتصادی رفته رفته بازار سهام محلی برای بسط و گسترش اوراق بدهی شد تا بدان جا که به نظر می رسد در صورتیکه چاره ای به حال نحوه اجرای این سیاست اندیشیده نشود، بازار اوراق بهادار تبدیل به بازار اوراق بدهی خواهد شد.

بر این اساس در کنار مسائل و مشکلاتی همچون قطعی سامانه معاملات، عملکرد نامناسب سهامداران حقوقی در جهت حمایت از روند معاملات و عدم شفافیت اطلاعاتی اغلب شرکت های بورسی که همواره فعالان بازار سرمایه با آن درگیر هستند مواردی همچون توقف طولانی مدت نمادها و انتشار اوراق بدهی با حجم زیاد در بازار سرمایه نیز به موانع و مشکلات موجود در این بازار افزوده شده تا در کنار سایر مسائل برای خروج نقدینگی از بورس و سوق آن به بازارهای موازی مزید بر علت شود. از این رو با توجه به اهمیت این موضوع و درگیر شدن اهالی بازار سرمایه با آن پایگاه خبری بورس نیوز اقدام به برگزاری نظرسنجی با محوریت این موضوع نموده که نتایج آن را در نمودار زیر مشاهده می کنید.

مخالفت قطعی سهامداران با توقف نمادها و انتشار اوراق بدهی در بورس

تعداد کل آراء: 3160

بر اساس اطلاعات موجود، همانطور که از نمودار فوق مشخص است، از حدود سه هزار نفر شرکت کننده در این نظرسنجی بیش از 76 درصد از آراء کسب شده به گزینه دوم رأی داده اند و مخالفت قطعی خود را با توقف نمادها و انتشار مداوم اوراق بدهی در بازار سرمایه اعلام داشته اند.

در مقابل اما، حدود 14 درصد از آراء به گزینه اول اختصاص دارد و این افراد سیاست جدید سازمان بورس در خصوص موضوع مطروحه کاملاً موافق هستند. همچنین درصد بسیار اندکی از آراء به گزینه های سوم و چهارم اختصاص دارد، آنچنان که این گروه از سهامداران با هر یک از توقف نماد یا انتشار اوراق بدهی به تنهایی در جریان معاملات روزانه بورس موافق بودند.

از این رو آنچه که مسلم به نظر می رسد این است که اکثریت قریب به اتفاق سهامداران با عدم حضور نماد معاملاتی شرکت ها و بلوکه شدن سرمایه آنها مخالفند و در عین حال بر این امر باور دارند که بازار سهام محل مناسبی برای توسعه ابزار و اوراق بدهی نیست و در این بازار می بایست سیاست و برنامه های کارآمد جهت رشد و شکوفایی شرکت ها و اعطای بازدهی مناسب به سهامداران طراحی و به اجرا درآورد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر