بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳
کد خبر : ۱۷۲۳۶۸





در همه‌ جای دنیا وقتی فاجعه‌ای این چنین رخ می‌دهد و یا زمانی که رشادت مردانی فداکار همه را منقلب می‌کند، برای یادبود نمادهایی از حادثه را در شهرها می‌گذارند.
به گزارش خدمت؛ این چند روز مأموران آتش نشانی و امداد سخت مشغول آواربرداری هستند تا افراد مفقود شده را از زیر آوار خارج کنند. آوار برداشته شده را بار کامیون‌ها می‌کنند و به نقطه‌ای انتقال می‌دهند. پس از چند هفته بررسی‌های کارشناسانه این آوار دیگر ارزش حقوقی ندارند؛ اما قطعاً ارزش معنوی آن‌ها بالاست.

این آوار نه تنها المان مقاومت شهدای آتش نشان است، بلکه یادآور بی‌احتیاطی است که موجب این فاجعه شده.

در همه‌جای دنیا وقتی فاجعه‌ای این چنین رخ می‌دهد و یا زمانی که رشادت مردانی فداکار همه را منقلب می‌کند، برای یادبود نمادهایی از حادثه را در شهرها می‌گذارند.

هر جا که بروید، یک نشانی از آن وجود دارد. در شهرهای مختلف، در موزه ها، در کلیساها و...

نکته مهم در این المان‌ها، سادگی آن‌ها است. اکثر این یادمان‌ها چیزی جز یک قطعه از بقایای نیست! یک تکه آهن، بلوک سیمانی، میلگرد و... را برده‌اند با کمترین هزینه اثرگذارترین یادمان‌ها را برای زنده نگه‌داشتن یاد حادثه رخ داده ساخته‌اند.

این روزها شاهد عملیات آواربرداری پلاسکو هستیم و همه گوش‌ها پیگیر اخبار جدیدی‌ست که از این ساختمان فرو ریخته بیرون می‌آید. همه قلب‌ها محزون و هم‌درد خانواده‌های داغ‌دیده این حادثه است. برخی پیشنهاد دادند به جای پلاسکو، یادمانی برای شهدای آتش‌نشان بنا شود، بعضی هم پیشنهاد تغییر نام چهارراه استامبول را داده‌اند.

واقعیت این است که ساختمان تجاری بار دیگر باید ساخته شود تا کارگران به شغل‌های خود بازگردند و تولید داخلی را از سر گیرند. تغییر نام چهارراه هم با وجود این که یکی از روش‌های المان‌سازی است؛ اما فقط در محل واقع وجود دارد و نمی‌توان از آن برای یاداوری در کل کشور استفاده کرد.

عجیب‌ترین ویژگی این ساختمان که از قضا باعث کندی روند عملیات نجات شده است، ستون‌های چندین تنی است. ستون‌هایی که به‌خوبی یادآور رشادت دلیر مردان سرزمین ماست.

این ستون‌ها از طرفی یاد آور خوبی برای خطاکاران این حادثه و همه در افراد در معرض خطر است تا درس عبرتی شود برای مردم جامعه.

فراخوان طراحی المان
از طرفی سازمان زیباسازی با اعلام فراخوانی، خواستار طراحی یادمان شهدای آتش‌نشان به پاس رشادت و جان‌فشانی آتش نشانان قهرمان و گرامیداشت یاد شهدای آتش‌نشان، منتشر شده است.

با توجه به این حادثه ناگوار، پایتخت نیازمند المان یادمانی است تا قهرمانی دلیر مردان آتش نشان همواره در ذهن شهروندانش زنده بماند.

بنابراین فراخوان، از تمامی هنرمندان علاقه‌مند دعوت شده؛ طرح‌ها و ایده‌های خود را به دبیرخانه زیباسازی ارئه کنند.

امروز «هنر مقاومت» ما به ازای عینی دارد و به دور از هر جشنواره‌ و مسابقه‌ای رشید مردان آتش‌نشان برای رضای خدا جان بر کف گرفته و به میدان رفته‌اند و هنرمندانه‌ترین مقاومت را تصویر کرده‌اند. پس بهتر است به جای ساخت نمادهای جدید، از نمادهای موجود استفاده کنیم؛ چرا که هیچ جایگزینی برای نماد مقاومت آتش‌نشانان، بهتر از ستون‌های باقی مانده نیست.

در نهایت مهم‌ترین نکته این است که بقایای پلاسکو با کمک هنرهای تجسمی در شهر و در دیدگاه مردم بماند تا هیچ‌کس رشادت آتش‌نشانان را فراموش نکند.



منبع: افکار

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
-
دوشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶
در همه‌ جای دنیا وقتی فاجعه‌ای این چنین رخ می‌دهد مسئولین آنها به صورت دسته جمعی استعفا می دهند یا به خاطر کم کاری از مردمشان عذرخواهی میکنند. اما شاهد هستیم که مسئولین ما ...
ناشناس
سه‌شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵
ای فتنه گر بدان و آگاه باش اینجا ایران اسلامی است و مسئولین شیفته خدمتند نه تشنه قدرت و تا مرگ دست از خدمت رسانی برنمی دارند!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲
متکبرانه به صحنه آمدن وگفتن ما پای کار هستیم.کسی از ما بهتر وجود ندارد..؟؟؟؟
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴
باسلام باز هم خدارا شکر با کمک آتشنشانان عزیزمان خسارت به حد اقل ممکن رسید واقعا معجزه رخ داد خیلی تلاش کردند وگرنه امکان خسارتهای جانی ومالی خیلی بالاتری وجود داشت جای شکرش باقیست میبایست از همه بخاطر تلاششان تشکر کنیم البته ناگفته نماند که مدیران ساختمان محکومند به بی توجهی قبلی که کردند و حتما باید جوابگو باشند چه بسیارند پدران و مادران ووابستگانی که حتی نگران حضور فرزندان وبستگان در مجموعه بودند شاید خیلیها عذاب کشیدند تا وقتیکه متوجه شدند عزیزشان در حادثه حضور نداشته فقط مدیران پلاسکو باید محاکمه دشوند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷
این اهنالات بلاسکو جعبه سیاه این ساختمان است که راز حادثه در دل ان نهفته است واشکار کننده کناهکاران است وانشائالله هرجه سریعتر اشکار شود ومتخلفین به عدالت سبرده شوند