بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱
در گفتگو با یک کارشناس بازار سرمایه عنوان شد:

سال آتی، سال حوادث سیاسی

همانطور که از عملکرد واقعی 9 ماهه شرکت ها مشخص است بخش تولیدی اقتصاد همچنان با رکود دست و پنجه نرم می کند. قراردادهای خارجی آنها نیز به سرانجام نرسیده و هنوز در این بخش اتفاق خوب یا بدی رخ نداده است که منجر به تغییر درآمدشان شود.
کد خبر : ۱۷۲۴۰۶
نویسنده :
یارمحمدی

در حال حاضر اکثر شرکت های فعال در بازار سرمایه عملکرد واقعی 9 ماهه خود را ارائه کرده اند و بخشی از بازار که شامل شرکت های تولیدی است همچنان درگیر رکود اقتصادی هستند و بخشی دیگر که به بازارهای جهانی وابسته اند، با رشد قیمت های جهانی تعدیلات مثبتی ارائه کردند و مابقی شرکت ها نیز به صورت طبیعی و منطقی در تلاش بودند تا 75 درصد بودجه ارائه شده خود را پوشش دهند.

سرپرست سرمایه گذاری کارگزاری سهم آشنا ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: همانطور که از عملکرد واقعی 9 ماهه شرکت ها مشخص است بخش تولیدی اقتصاد همچنان با رکود دست و پنجه نرم می کند. قراردادهای خارجی آنها نیز به سرانجام نرسیده و هنوز در این بخش اتفاق خوب یا بدی رخ نداده است که منجر به تغییر درآمدشان شود. هر چند که در برخی شرکت ها همچون خودروسازان که انتظار سودآوری برایشان نمی رفت، عملکرد بهتری را نسبت به نیمه نخست سال جاری شاهد بودیم به طوریکه درصد بالایی از تولید و فروش این بنگاه های اقتصادی در 3 ماهه سوم سال اتفاق افتاده و رشد خیلی مناسبی نسبت به ماه های ابتدایی سال مالی جاری داشته اند.

ابراهیم قزل گل در ادامه افزود: اگر روند تولید و فروش این مجموعه در سه ماهه چهارم سال هم همچون سه ماه سوم و بهتر از نیمه نخست سال ادامه یابد، می توان به ارائه بودجه های مناسب همراه با تغییر در روند سودآوری برای سال مالی آتی امیدوار بود که البته این موضوع نیز بستگی به محتاطانه ارائه کردن پیش بینی درآمد هر سهم این شرکت ها برای سال آتی نیز دارد.

وی تأکید کرد: در حال حاضر تحلیل های متفاوتی در رابطه با آینده بازار بورس وجود دارد ولی در شرایط فعلی کمی تصمیم گیری و پیش بینی در رابطه با روند ماه های آن دشوار می باشد.

قزل گل با اشاره به پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری کشور در بهار سال آینده عنوان کرد: طبق روند سال هالی گذشته به نظر می رسد جو روانی مثبت و کوتاه مدتی بر بازار بورس حاکم شود، اما قطعاً سال 97 و 96 از لحاظ سیاسی برای ایران سال حوادث متفاوت و پیچیده ای خواهد بود از طرفی به دلیل انتخابات ریاست جمهوری ممکن است، مسیر اقتصادی کشور نیز با تغییر همراه شود همچنین با روشن شدن موضع گیری های ترامپ پیش بینی آینده اقتصاد و بازار سرمایه سخت ترشده است.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه خاطرنشان کرد: با وجود عملکرد مناسب برخی شرکت ها در عملکرد 9 ماهه و پیش بینی ادامه روند در چند ماه باقی مانده از سال مالی جاری آنها، اما بنا به دلایل سیاسی و انتخابات ریاست جمهوری کشور در بهار سال 96 به عنوان شرایط داخلی کشور و همچنین عوامل خارجی از جمله مشخص شدن موضع ترامپ در مقابل همکاری ایران با کشورهای دیگر دنیا و تحریم های بین المللی پیش بینی وضعیت بازار تا روشن شدن این عوامل داخلی و خارجی برآورد ماه های آتی اندکی سخت شده ولی ممکن است با ایجاد جو روانی مثبت با نزدیک شدن به زمان انتخابات رشد های کوتاه مدتی را در بازار شاهد باشیم.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰
سلام کشوری که شاخصهای ارزش کذاری ان مال غریبها است همیشه مستحمره است