بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۳
کد خبر : ۱۷۲۴۳۰

بورسسسس





امید احمدی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در خصوص بازگشایی نماد بانک ملت در بورس و ریزش 1014 واحدی شاخص گفت: این موضوع را از دو منظر می‌توان مورد نقد و بررسی قرار داد، نخست این که توقف طولانی مدت نمادها در بورس اتفاق خوشایندی برای کلیت بازار سرمایه و نیز سهامداران نیست، چرا که به کاهش نقدشوندگی بورس و نیز حبس نقدینگی سهامداران می انجامد.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: از سوی دیگر بررسی دلیل توقف نمادهای معاملاتی در بورس است که به طور معمول عدم شفافیت صورتهای مالی، سود تقسیمی نامتناسب و ... سازمان بورس را مجبور به توقف نمادها می کند و تا زمانی که شرکتها گزارش شفاف‌سازی خود را به بازار ارائه ندهند امکان بازگشایی نماد آنها وجود نخواهد داشت.
وی اضافه کرد: از این رو نماد معاملاتی بانکها از تیرماه گذشته در حالی در تالار شیشه ای متوقف هستند که گروه بانکی حجم زیادی از معاملات را به خود اختصاص داده است و بازگشایی آنها در بورس فارغ از اثراتی که می تواند در پی داشته باشد، موجب گردش نقدینگی در بازار و بهبود نقدشوندگی می شود.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: آنچه بانک مرکزی به عنوان "لزوم رعایت استانداردهای حسابداری بین‌المللی و اخذ ذخایر مالی مناسب در صورت های مالی" برای توجیه توقف طولانی مدت بانکی‌ها در بورس مطرح کرده است موضوعی درست و بجاست که البته یک شبه اتفاق نخواهد افتاد و بهتر بود بانک مرکزی دوره زمانی بیشتری را برای این موضوع در نظر می گرفت.
وی گفت: البته موضوع عدم شفافیت داراییهای بانکی و شناسایی سود غیرواقعی توسط آنها موضوعی است که در چند سال گذشته مورد نقد بوده که باید برای حل مشکلات زیربنایی بانکها چاره اساسی در پیش گرفت.
این کارشناس بازار سرمایه مشکل بدهی دولت با بانکها را از دیگر معضلات کنونی این گروه برشمرد و اذعان داشت: متاسفانه سهامداران همیشه اولین و بیشترین آسیب را از مشکلات اقتصادی، صنایع و نیز بنگاهها متحمل می شوند و به قول معروف مرغ عزا و عروسی هستند.
وی افزود: به همین دلیل مشاهده می شود زمانی که اقتصاد و صنایع کشور دچار مشکلاتی می شوند، اثر مستقیم خود را بر بورس و سهامداران می گذارند که نمونه عینی آن را می توان در بازگشایی نماد بانک ملت در بورس مشاهده کرد، چرا که سپرده گذاران بانکی هیچ تهدیدی را برای دریافت سود بدون ریسک خود نمی بینند و در مقابل این سهامداران هستند که ریسک های موجود موجب کاهش ارزش دارایی های آنها شده است.
این کارشناس بازار سرمایه در خصوص پیش بینی روند حرکتی نماد معاملاتی بانک ملت پس از بازگشت به بورس در روزهای آینده تصریح کرد: توقف نمادها معاملاتی گروه بانکی در بازار موجب شده تا دست کم به لحاظ روانی بخش عمده‌ای از آثار منفی ناشی از بازگشایی نمادشان در بازار تخلیه شود و افت امروز نماد بانک ملت در بورس هم روانی و کوتاه مدت بوده است و ادامه نمی یابد.
وی تاکید کرد: سهامدارن باید وضعیت بنیادی شرکتها را برای تصمیم گیری برای خرید فروش سهام مدنظر قرار دهند و بدون شک فروشندگان هیجانی سهام در این شرایط، در آینده پشیمان خواهند شد.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳
وقتی یک سهم اینهمه مدت بسته باشه دیگه اعصابی برا سهامدار نمیذاره و تا باز بشه فقط میفروشه تا راحت بشه.